Geen dank, veel netter en hier zaten ze toch maar op de koelkast geplaktRS-Ron schreef: 09 feb 2019, 21:47Bedankt voor de klavers, als de Giulia weer terug is zal ik ze even testen
1968 Giulia, 2018 Giulia, Abarth 595 en Born
- SvB
- Berichten: 660
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
- Erik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Lekker bezig Ron! Je oude Giulia heeft er net weer een rondje Douro op zitten. Even de nieuwe achterbandjes en nieuwe alu remklauwen inrijden 
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Goed om te lezen, je gebruikt hem in ieder geval waarvoor ie bedoeld is !
Gr Ron
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Alles is binnen voor het kleine deelproject.

Maar eens kijken hoe we dit gaan monteren


Gr Ron

Maar eens kijken hoe we dit gaan monteren


Gr Ron
- Sander-E46
- Berichten: 2429
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Coole metertjes, "olio"!
- JdBn
- Berichten: 1493
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Waar zie je olio dan? Ik zie alleen 0170
Leuk die retro metertjes
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Heel z'n leven staat op z'n kop, van die Ron!
- Sander-E46
- Berichten: 2429
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Lol, moest twee keer kijken
- MartijnGizmo
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Gaaf die meters, alleen de opschriften al!
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Toch wel bijzonder, zelfs de aansluitingshandleidingen (op erg oud papier) zaten nog bij de metertjes.
Morgenochtend hoop ik groen licht te geven om de motor aan te gaan pakken. Zal eens kijken of er al een paar onderdelen voorhanden zijn.
Wil proberen april weer te rijden.
Gr Ron
Morgenochtend hoop ik groen licht te geven om de motor aan te gaan pakken. Zal eens kijken of er al een paar onderdelen voorhanden zijn.
Wil proberen april weer te rijden.
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 update pag. 12.
Zo, de offerte doorgesproken en in gang gezet. Wat gaat er gebeuren:
1) Uitbouwen motor
2) Demonteren huidige motor
3) Onderdelen reinigen en aanpassen
- Krukas balanceren
- Verlichten en balanceren vliegwiel
- race-drijfstangen
- Plaatsen bussen/ gemede zuigers 2.1 Cosworth
- Aanpassen kop voor andere nokkenassen
- Aanpassen kleppen (betere flow)
- Vlakken kop voor compressie
- Opbouwen kop met nieuwe klepseals, sterkere klepveren en Squadra Bianca nokkenassen (laatste specs)
- Opbouwen onderblok met nieuwe lagers, keerringen, pakkingen, onderste ketting, 2.1 liter zuigers en bussen
4) Inbouwen motor
5) Eerste afstelronders op de rollenbank (nokkenastiming, venturies carburateurs ontsteking etc)
Na een paar 1000 km als het geheel wat ingelopen is doen we dan de finale afstelling op de rollenbank.
Deze week worden alle onderdelen besteld. Hebben toch besloten er een set Race-drijfstangen in te zetten, daar heeft hij ervaring mee en dan kan het blok tot 8500 toeren en blijft alles heel. Nou gilt de huidige motor al bij 6000/6500 toeren dus ik ben benieuwd wat voor orgel het wordt bij 8500
Om een indruk te krijgen hoe deze motorbouwer werkt:
Een “verse” 2.0 105 Nord Twin Spark op squadra carbs. (45 Webers voorzienbaar 40mm deksels, ervmocht niet met 45 ers worden gereden)



Tevens worden er nog wat andere dingen gecheckt en indien nodig vervangen. Koppeling en druklager, motorruimte wordt opgefrist als motor eruit is, dashboard eruit, bedrading checken en netjes vastleggen, kachelradiator schoonmaken, papieren slangen onder dashboard vervangen door kunststof versies en netjes vastmaken.
Ik blijf zelf bij de 105 Nord 8v, is prima voor op straat en dan blijft het budget nog een beetje schappelijk.
Sieger ook nog even gezien, maar stond al te dubben, die ken ik toch ? Succes met de achteras Sieger !
Gr Ron
1) Uitbouwen motor
2) Demonteren huidige motor
3) Onderdelen reinigen en aanpassen
- Krukas balanceren
- Verlichten en balanceren vliegwiel
- race-drijfstangen
- Plaatsen bussen/ gemede zuigers 2.1 Cosworth
- Aanpassen kop voor andere nokkenassen
- Aanpassen kleppen (betere flow)
- Vlakken kop voor compressie
- Opbouwen kop met nieuwe klepseals, sterkere klepveren en Squadra Bianca nokkenassen (laatste specs)
- Opbouwen onderblok met nieuwe lagers, keerringen, pakkingen, onderste ketting, 2.1 liter zuigers en bussen
4) Inbouwen motor
5) Eerste afstelronders op de rollenbank (nokkenastiming, venturies carburateurs ontsteking etc)
Na een paar 1000 km als het geheel wat ingelopen is doen we dan de finale afstelling op de rollenbank.
Deze week worden alle onderdelen besteld. Hebben toch besloten er een set Race-drijfstangen in te zetten, daar heeft hij ervaring mee en dan kan het blok tot 8500 toeren en blijft alles heel. Nou gilt de huidige motor al bij 6000/6500 toeren dus ik ben benieuwd wat voor orgel het wordt bij 8500
Om een indruk te krijgen hoe deze motorbouwer werkt:
Een “verse” 2.0 105 Nord Twin Spark op squadra carbs. (45 Webers voorzienbaar 40mm deksels, ervmocht niet met 45 ers worden gereden)



Tevens worden er nog wat andere dingen gecheckt en indien nodig vervangen. Koppeling en druklager, motorruimte wordt opgefrist als motor eruit is, dashboard eruit, bedrading checken en netjes vastleggen, kachelradiator schoonmaken, papieren slangen onder dashboard vervangen door kunststof versies en netjes vastmaken.
Ik blijf zelf bij de 105 Nord 8v, is prima voor op straat en dan blijft het budget nog een beetje schappelijk.
Sieger ook nog even gezien, maar stond al te dubben, die ken ik toch ? Succes met de achteras Sieger !
Gr Ron
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Inmiddels is het wagenpark weer teruggebracht tot normale proporties, BMW is ook weg, en voor de boodschappen staat dit ter beschikking.

Hierbij een lijst van de bijzonderheden:
- geen.
Hij is van 2010, automaat en 38.000km gelopen. Hij doet het altijd.
Hij is voorzien van nieuwe banden, dempers rondom en stapt lekker makkelijk in. Hij kan dwars op een rotonde mits er een recht stuk van 2km voor de rotonde is om snelheid te maken. Ik denk dat ie in 23 seconden op de 100 zit............ het is een echt “geduld” autootje. Ideaal voor erbij op dit moment. Als de Giulia klaar is zou ie zo maar winter kunnen blijven.
Gr Ron

Hierbij een lijst van de bijzonderheden:
- geen.
Hij is van 2010, automaat en 38.000km gelopen. Hij doet het altijd.
Hij is voorzien van nieuwe banden, dempers rondom en stapt lekker makkelijk in. Hij kan dwars op een rotonde mits er een recht stuk van 2km voor de rotonde is om snelheid te maken. Ik denk dat ie in 23 seconden op de 100 zit............ het is een echt “geduld” autootje. Ideaal voor erbij op dit moment. Als de Giulia klaar is zou ie zo maar winter kunnen blijven.
Gr Ron
- MartijnGizmo
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Fantastisch ding, sinds ik er vorig jaar een halve dag mee op pad was helemaal fan van. Zag er van de week toevallig eentje rijden met liftkit, ruige banden, snorkel en dakrek... helemaal af!
- Ferdi
- Berichten: 3094
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje

Doet dienst achterop de Terrano, maar die is achteraf gezien nog snel in dit geval
- Andry
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Leuke motorische plannen Ron
Ik ben benieuwd wat het gaat worden en hoe het gaat klinken
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Zo Ron indrukwekkend project zo. Ik ben vooral benieuwd naar hoe het nieuwe blok zo meteen gaat open met die race drijfstangen en 8500 toeren 
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Ik heb me er inmiddels een beetje verder in verdiept, die 8500 toeren zijn wel een beetje optimistisch vrees ik. Als de boel een beetje heel moet blijven denk ik toch maar te stoppen bij 7500 toeren. Alhoewel daar de meningen weer over verdeeld zijn. Voor 8500 toeren moet ik een mono-sleeve moeten overwegen volgens sommigen. Anderen adviseren om met een torkplate te boren en te honen .NickM5 schreef: 24 feb 2019, 21:13 Zo Ron indrukwekkend project zo. Ik ben vooral benieuwd naar hoe het nieuwe blok zo meteen gaat open met die race drijfstangen en 8500 toeren![]()
Deze zuigers moeten erin.

De alfa 105 Nord motor is redelijk ouderwets, op de markt gekomen in 1954........ het is een blok met zgn natte bussen die in het blok staan.

De zuigerstangen van de bussen worden dunner door de overmaats 2.1 zuigers. Dan is dit een probleem wat af en toe opduikt:


Volgens sommigen is dit de oplossing:
Een momo sleeve

Die mono sleeve wordt me wbt de kosten te gek, ik hoef geen 24 uurs race te rijden op vol vermogen. Maar het blok moet wel heel blijven. Contact gehad met de motorbouwer, die heeft meerdere 2.1 motoren rijden, zelf 7 jaar met een 2.1 Nord blok geracet, geen issues met de bussen. We hebben deze week even overleg dan gaan de onderdelen besteld worden.
Gr Ron
- Erik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
**interesse gewekt**
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Lijkt inderdaad wat overkill als je er geen 24 uurs races mee gaat doen inderdaad. Stel dat jullie dan toch op 7500 toeren uitkomen heb je dan nog altijd die racedrijfstangen nodig om tot 7500 te komen?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Wat een mooi project, Ron! Leuk dat je zo de ins en outs deelt. Uitzoeken en opbouwen is vaak net zo leuk als het rijden. 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
7500 lijkt me alsnog een feestje!
- Andry
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Dat zou ik zoiezo doen bij een aluminium onderblok! Bij het op moment zetten cq.hoekverdraaien van de cilinderkopbouten/studs zet het blok zich iets door de krachten die er toch op komen en is er een kleine vervorming in het onderblok mogelijk.RS-Ron schreef: 24 feb 2019, 22:23 Anderen adviseren om met een torkplate te boren en te honen .
Gr Ron
Mijn 4G63T motor (gietstalen onderblok) is ook met een torqueplate geboord en gehoond. Het lagerbed zat er ook op het juiste aanhaalmoment/volgorde in gemonteerd. Hoe meer toeren je wilt gaan draaien, des te kritischer alles wordt en de extra kosten zijn het niet als er een tp voorhanden is.
- JdBn
- Berichten: 1493
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
4WD luciferdoosje: ik dacht even dat je een oude Panda 4x4 had gekocht
Maar zo'n Jimny is ook een lollig ding. Iemand had het over eentje met een liftkit etc, zoeen rijdt er rond Delft ook rond, van een collega. Dikke banden, lier&bullbar voorop, snorkel 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13061
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Ik spotte dat exemplaar hier in Almere, weet niet of dat vanuit Delft mogelijk is met zulke banden?
Zag er ongeveer zo uit, alleen dan donkergroen volgens mij:

Trouwens, Ron, de Suzuki-dealer in Apeldoorn is echt een specialist op Jimny-gebied. Geen idee of dat in de buurt is voor je, maar adres is een aanrader. Die monteren volgens mij standaard een stuurdemper, standaard willen ze nog wel eens wat shimmy vertonen.
Zag er ongeveer zo uit, alleen dan donkergroen volgens mij:

Trouwens, Ron, de Suzuki-dealer in Apeldoorn is echt een specialist op Jimny-gebied. Geen idee of dat in de buurt is voor je, maar adres is een aanrader. Die monteren volgens mij standaard een stuurdemper, standaard willen ze nog wel eens wat shimmy vertonen.
- RS-Ron
- Berichten: 3892
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Giulia TI 2.0 en een 4wd lucifersdoosje
Grappig, zo'n gepimpte Jimny. Maar ik laat hem zoals ie is, voldoet prima voor de boodschappen en vervoer honden
Gr Ron
Gr Ron
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Danish en 11 gasten
