Woensdag:
Vandaag het Circuit d’ Issoire. Uiteindelijk op de dagteller 150 km / 2.487 m = ca. 60 rondjes weggereden. Vlak baantje met op het oog niet hele spannende bochten, maar toch best leuk, vooral de eerste linker en de dubbele rechter & chicane na start & finish. Was een mooi baantje om te oefenen en je grenzen te verleggen.
Tips van Tom & Luco tijdens passagiersritten in de M3 & 130i waren heel nuttig. Lijnen kwamen toen goed voor elkaar & remde een stuk later (165 km bij 100 meter). Maar ja….. een M3 haalt daar gewoon 210 met twee vingers in de neus……….
Was behoorlijk aan het doorstampen, zie ik ineens Metin middenin langs de baan met z’n armen zwaaien. Accu dood & de auto startte niet. Gelukkig had ik startkabels achterin liggen. Iets met franse auto’s & Liberte, Egalite + vooral Fraternite zeg maar (broederschap op het circuit). Ook aan het eind van de middag als haas gediend voor Metin. Ik weet niet hoe het bij hem zat, maar ging toen redelijk op de grens. Het kon echt niet harder. Had nog een momentje in de snelle dubbele rechter waarbij de auto een flinke stap opzij deed. Redde het net, maar was zo blij dat ik dat had overleefd, dat ik me prompt de volgende bocht bijna verschakelde. M’n momentje van de dag……..
Ook vandaag weer met Gerdinand lopen sparren. Erg leuk om te doen. Bochtensnelheid was nagenoeg gelijk, alleen op de rechte stukken zag ik de Starlet langzaam kleiner worden om hem vervolgens bij het remmen weer vol in beeld te hebben.
Hoogtepunt van de dag was de passagiers-driftsessie bij Elmar. Door dat soort ritjes wist ik gelijk weer waarom ik dit spelletje zo gaaf vind ! Meerdere bochten aan elkaar driften, lange doordraaiers compleet door het zijraam. SCHITTEREND !! Het grappige was, dat Elmar de avond ervoor aan de dinertafel had verkondigd: “Ik zeg nooit tegen mezelf – nog 1 rondje. Da’s niet goed en ga altijd gelijk naar binnen. Zal je net zien dat het juist in die ronde mis gaat.” Zit ik er dus naast, zegt ie: Nog 1 rondje……… Ik denk: Nu gaan we het krijgen……… Plakt hij er vervolgens niet 1, maar wel een stuk of 10 er achteraan……… Was het leuk soms ? Ik heb in ieder geval echt genoten vanaf de passagiersstoel.
Daarna nog een paar rondjes meegereden met Rene, voordat hij er een tractor van maakte. De Einser is wel een stuk venijniger & scherper bij het driften, maar het ging zeker niet slecht en heb me ook hier enorm vermaakt. Auto van Elmar is wel iets “gemoedelijker”.
Donderdag:
Last but not least: Lurcy-Levis. ’s Ochtends na een blinde-geleide rondje achter Peter aan, eerst wat rondjes gemaakt in de mist in m’n eentje. Daarbij de auto op 100.000 km gezet op de baan. Geen slechte plek om de ton te klokken, vond ik.
Tijdens die rondjes in de mist, vond ik de baan niet heel bijzonder. Pas toen de zon doorkwam en de mist wegging, viel het kwartje. Uiteindelijk in de lange doordraaiers over alle 4 de wielen glijden, oefenen met sturen op het gas – echt een groot feest.
In plaats van achter elkaar aan te scheuren, besloten Gerdinand & ondergetekende elkaar een paar passagiers-laps cadeau te doen. Wat is dat lachen in zo’n Starlet ! Door de herrie en het enorme overhellen van de carrosserie is de beleving echt supergrappig in zo’n ding !
Het ultieme toetje en de grote kers op de Vive La France – taart waren twee rondjes in de Bugatti. Peter was geweest, toen ik de man in m’n beste Frans vroeg of hij misschien bereid was tot nog één rondje. En dat was het geval ! En nog gefilmd ook:
Wat is dat gaaf ! Voor zoiets kun je me ’s nachts wakker maken. Tijdens de GP Historique in Monaco kijk je naar die dingen en denk je “Leuk, maar niet echt spannend”. Nu ik zelf heb meegemaakt hoe dat rijd, neem ik echt diep m’n hoed af voor coureurs die met zo’n ding rond gaan. De sensatie van de rijwind, de herrie en de beweging in de auto is echt onbeschrijfelijk.
Conclusie van dit verhaal: Met je gewone straatauto (met een paar kleine modificaties) meedoen gaat prima. De auto is nog helemaal in orde en dat na een weekje intensief trappen. Al met al zo’n 140 – 150 rondjes gereden in drie dagen zonder een centje pijn. Ik ben blij dat alles bij iedereen goed is afgelopen en er geen grote schades waren, afgezien van de kleine incidenten. Heb enorm genoten en erg gelachen. Ook al was de auto niet echt passend tussen de 100% geprepareerde auto’s heb ik erg leuk gereden met de Starlet & Clio. Ben nu alleen echt definitief “hooked”, voor zover dat nog niet het geval was. Wat is dit een leuke hobby.
Al met al een weekje om in te lijsten.