Je kunt met zo'n antwoord onmogelijk genoegen nemen. Ik wil de persoon "Klapband" niet afzeiken, maar de veiligheid van trackdayrijders (en trouwens ook deelnemers op de openbare weg) mag nooit ten koste gaan van futiliteiten als zakelijke overeenkomsten. De verwarring over de bandendruk is door de leverenanciers van Federal banden in Europa zelf in de hand gewerkt. De band is door Federal Taiwan als straatband geproduceerd maar wordt hier en in Duitsland als semi slick verkocht. Het is dan niet meer dan logisch dat de eindgebruiker 'm ook als semi slick behandelt. Daar horen relatief lage start bandendendrukken bij. Daar hoort het aflaten van lucht als de banden op temperatuur gekomen zijn ook bij. En zelfs al zou je met 1,5 bar koud vertrekken, dan resulteert dit normaliter niet in het loslaten van de aanhechting van het loopvlak. Bij een merkband heb ik daar nog nooit van gehoord.RVV schreef:Ik heb nog even nagevraagd bij Cees hoe het nou precies zat, door alle drukte gisteren (met 150 mensen ofzo gepraat) is de juiste informatie overdracht een beetje er bij in geschoten![]()
Hieronder het mailtje wat ik vanochtend van Cees kreeg;
Goedemorgen Rico
Ze moeten beginnen op een spanning koud rond de 2.0 k achter en voor k 2.1/2,2
en dan moeten ze als ze nieuw zijn eerst rustig een ronde op warmen , dan kunnen ze gas geven ( dat is om het glade laagje op de band op te ruwen)
en dan worden ze warm rond de 2,5/2,6 en dat is goed NIET AF LATEN LOPEN , ZO ALS BIJ EEN SLICK NIET DOEN DUS ( DAAR WORDEN VEEL FOUTEN MEE GEDAAN)
Het zijn geen slicks maar semi-racing met profiel wat warmer wordt dan een slick
Kun jij mij die man die problemen had met de banden benaderen? Ik wil de band wel eens zien dan kan ik Federal informeren.
mvg klapband
Rico, je zegt ook dat Klapband je heeft verteld dat de scheuren geen kwaad kunnen. Dat is natuurlijk je reinste quatsch. Toyo waarschuwt bij de geringste scheuren al met klem de band niet langer te gebruiken en dan zal het bij die Federals geen probleem zijn. Onmogelijk.
Over mijn ervaringen met de band op het circuit niets dan goeds. Ik heb een aantal rondjes met de Clio van Joost op Assen gereden. Met twee man in de auto en een joekel van een fout in de Geert Timmer reed ik moeiteloos een 2.14,5. De banden gaven veel feedback en bleven mooi stabiel. Joost vertelde me met een hoge bandendruk van start te zijn gegaan en ik kon op dat moment ook niks anders antwoorden dat dit voor een semi hoog was maar dat de auto fantastisch op de weg lag.
Als Klapband achter z'n product staat dan geeft ie (in samenwerking met BasR) een set banden aan DF om te evalueren. Helemaal nu de twijfel rondom die band is ontstaan. Doet ie dat niet dan hebben we gelukkig de M3 cup nog.