Federal 595RS-R topic

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
Hielke

Re: Federal 595RS-R Semi-slick via Driving-fun.com

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 18:54

RVV schreef:Ik heb nog even nagevraagd bij Cees hoe het nou precies zat, door alle drukte gisteren (met 150 mensen ofzo gepraat) is de juiste informatie overdracht een beetje er bij in geschoten :oops:

Hieronder het mailtje wat ik vanochtend van Cees kreeg;
Goedemorgen Rico

Ze moeten beginnen op een spanning koud rond de 2.0 k achter en voor k 2.1/2,2
en dan moeten ze als ze nieuw zijn eerst rustig een ronde op warmen , dan kunnen ze gas geven ( dat is om het glade laagje op de band op te ruwen)
en dan worden ze warm rond de 2,5/2,6 en dat is goed NIET AF LATEN LOPEN , ZO ALS BIJ EEN SLICK NIET DOEN DUS ( DAAR WORDEN VEEL FOUTEN MEE GEDAAN)
Het zijn geen slicks maar semi-racing met profiel wat warmer wordt dan een slick
Kun jij mij die man die problemen had met de banden benaderen? Ik wil de band wel eens zien dan kan ik Federal informeren.

mvg klapband
Je kunt met zo'n antwoord onmogelijk genoegen nemen. Ik wil de persoon "Klapband" niet afzeiken, maar de veiligheid van trackdayrijders (en trouwens ook deelnemers op de openbare weg) mag nooit ten koste gaan van futiliteiten als zakelijke overeenkomsten. De verwarring over de bandendruk is door de leverenanciers van Federal banden in Europa zelf in de hand gewerkt. De band is door Federal Taiwan als straatband geproduceerd maar wordt hier en in Duitsland als semi slick verkocht. Het is dan niet meer dan logisch dat de eindgebruiker 'm ook als semi slick behandelt. Daar horen relatief lage start bandendendrukken bij. Daar hoort het aflaten van lucht als de banden op temperatuur gekomen zijn ook bij. En zelfs al zou je met 1,5 bar koud vertrekken, dan resulteert dit normaliter niet in het loslaten van de aanhechting van het loopvlak. Bij een merkband heb ik daar nog nooit van gehoord.

Rico, je zegt ook dat Klapband je heeft verteld dat de scheuren geen kwaad kunnen. Dat is natuurlijk je reinste quatsch. Toyo waarschuwt bij de geringste scheuren al met klem de band niet langer te gebruiken en dan zal het bij die Federals geen probleem zijn. Onmogelijk.

Over mijn ervaringen met de band op het circuit niets dan goeds. Ik heb een aantal rondjes met de Clio van Joost op Assen gereden. Met twee man in de auto en een joekel van een fout in de Geert Timmer reed ik moeiteloos een 2.14,5. De banden gaven veel feedback en bleven mooi stabiel. Joost vertelde me met een hoge bandendruk van start te zijn gegaan en ik kon op dat moment ook niks anders antwoorden dat dit voor een semi hoog was maar dat de auto fantastisch op de weg lag.

Als Klapband achter z'n product staat dan geeft ie (in samenwerking met BasR) een set banden aan DF om te evalueren. Helemaal nu de twijfel rondom die band is ontstaan. Doet ie dat niet dan hebben we gelukkig de M3 cup nog.

jos_br

Bericht door jos_br » 14 apr 2011, 19:08

Hielke schreef:Het voorstel van BasR is in dit stadium van de discussie het beste wat er gedaan kan/moet worden.

Het zou in principe niets hoeven kosten want Reind heeft vanwege zijn normale behandeling van de band die als semi slick verkocht wordt gewoon recht op een nieuwe set banden.

Dat laatste zou mooi zijn, echter wel via zijn eigen leverancier.

Jos.

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 19:14

Hielke, ik heb het voorstel om de banden te gaan testen voorgelegd aan Cees. Antwoord moet ik nog terug krijgen. Mail is ook net de deur uit :wink:

Maar ik zal je nu al zeggen wat we gaan doen.

We gaan een set Federal 595 RS-R banden testen op een raceauto, bijvoorbeeld een Zilhoutte Z4 Racer van Casper Track. We hebben Kevin Abbring benaderd om deze test uit te gaan voeren. Kevin is bereid om dit op te pakken. Deze test zullen we op een DF trackday doen. Welke dag hangt een af van of alle neuzen de juiste kant op staan voor wat betreft het kunnen natuurlijk.

We gaan deze test uitgebreid en uiteraard in alle openheid in beeld brengen, we zetten hem op DF TV en youtube. Een videoreportage en een foto en testverslag van Kevin. Hoe objectiever wil je het nog hebben :wink:

Overigens vind ik dat je wel wat vooringenomen reageert. Met de overbekende Hielke dramatiek :wink: Zou bijna kamervragen willen hebben.

En je kunt Cees het niet kwalijk nemen dat andere Federal Leveranciers de banden met het verkeerde advies verkopen.

Overigens kwam ik net dit tegen in een autoblaadje. Oke het is wel reclame, maar die Federal mannen zijn wereldwijd wel aardig aan de weg aan het timmeren.
Bijlagen
Federal 595 rs-r.JPG
Federal 595 rs-r.JPG (1.88 MiB) 493 keer bekeken

Luco

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 19:19

Rico, is een zilhoutte wel represenrtatief qua gewicht en onderstel?
Ik zou eerder een gewone straatauto met evt iets angepast onderstel en wat hoger gewicht nemen.

@Hielke, dunlop geeft ook problemen als je te laag weggaat.

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 19:33

Pennucciracing Luco schreef:Rico, is een zilhoutte wel represenrtatief qua gewicht en onderstel?
Ik zou eerder een gewone straatauto met evt iets angepast onderstel en wat hoger gewicht nemen.

Auto keuze kan nog nader bepaald worden, maar de vraag is natuurlijk of een straatauto een dag intensief testen doorstaat. Een raceauto, en dat mag van mij ook wel een e36 racer zijn lijkt me verstandiger.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 19:36

Pennucciracing Luco schreef:Rico, is een zilhoutte wel represenrtatief qua gewicht en onderstel?

Ben ik met Luco eens, Silhouette is niet representatief. Initiatief van DF voor zo'n bandentest is natuurlijk geweldig. Daar kun je iets heel moois met enorme exposure van maken.

1,5 bar was misschien een overdreven voorbeeld. Welke problemen geven die Dunlops dan als je koud met te lage druk weggaat?

En ik durf het bijna niet te vragen. Die Kevin Abbring is toch rallyrijder, kan ie op een circuit ook wat Andre en Reind kunnen?

Luco

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 19:40

Hielke schreef:

Ben ik met Luco eens, Silhouette is niet representatief. Initiatief van DF voor zo'n bandentest is natuurlijk geweldig. Daar kun je iets heel moois met enorme exposure van maken.

1,5 bar was misschien een overdreven voorbeeld. Welke problemen geven die Dunlops dan als je koud met te lage druk weggaat?

En ik durf het bijna niet te vragen. Die Kevin Abbring is toch rallyrijder, kan ie op een circuit ook wat Andre en Reind kunnen?
Hielke, als je te laag weg gaat en niet rustig aan doet rij je ze aan vellen, de meeste banden moeten eerst een heat cyclus gehad hebben zonder te gek te doen en curbs mee te pakken. Tenminste, dunlops

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 19:42

Cees vertelde me dat het ook van toepassing was op Toyo's en Yoko's. Maar ik ben in deze alleen maar het doorgeefluik, heb verder geen enkele ervaring in Semi-slicks.

Snipe

Bericht door Snipe » 14 apr 2011, 19:45

Hielke schreef:En ik durf het bijna niet te vragen. Die Kevin Abbring is toch rallyrijder, kan ie op een circuit ook wat Andre en Reind kunnen?
Nou, ik heb nooit bij Reind in de auto gezeten. Wel eens bij Andre en ook wel eens bij Kevin. Daar maak ik me geen zorgen over. Vergelijken is lastig, want ik zat niet zo lang geleden op Assen bij Andre in de 911, maar bij Kevin in de Zilhouette. Die auto's zijn zo onvergelijkbaar dat je ook de rijder natuurlijk nauwelijks kunt vergelijken.

Maar laat ik je, om het objectief te houden, dit zeggen. Kevin volgt op dit moment een talentenprogramma van de FIA. Ik citeer even uit zijn column: "Het onafhankelijke FIA Institute heeft gelukkig vorig jaar de Young Driver Excellence Academy in het leven geroepen, een talentenacademie voor formulecoureurs en rallyrijders. Afgelopen winter deden 20 talenten van over de hele wereld mee aan een ‘selection event’. Daaronder zaten een paar jongens die al een F1-test hebben mogen doen. Ik zat bij die groep van 20. De beste tien zouden worden gesteund door middel van zes workshops onder leiding van onder meer oud-F1-coureur Alexander Wurz."
Toen er laatst gereden werd, reed hij ook de meeste formulecoureurs voorbij: tweede tijd van iedereen. Overtuigt dat je?

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 19:51

Ik denk dat iedereen die actief aan deze discussie meedoet een bepaalde vooringenomenheid heeft. Dat wil niet zeggen of dat goed of slecht is, maar zuiver een mening is lastig. Als 10 man roepen het is kut dan denkt de 11e niet vanzelf het is goed.

Onafhankelijk en objectief ik durf het wel aan.

JP

Bericht door JP » 14 apr 2011, 20:06

Ff tussen de experts door. Is Cees Klapband geen forumlid,? en zo nee, kan hij dit niet worden om eerstehands vragen te behandelen. Niets ten nadele van de huidige doorgeefluiken.... :wink:

Als je (hier) iets wil verkopen, lijkt mij dit het minste aan moeite.

Hielke

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 20:10

RVV schreef:Ik denk dat iedereen die actief aan deze discussie meedoet een bepaalde vooringenomenheid heeft. Dat wil niet zeggen of dat goed of slecht is, maar zuiver een mening is lastig. Als 10 man roepen het is kut dan denkt de 11e niet vanzelf het is goed.

Feit is en blijft dat die banden straatbanden zijn, zelfs tov de gerenommeerde A merk straatbanden duur te noemen zijn, en dat veel van die banden scheuren op het aanhechtingsvlak vertonen. Vooringenomenheid verandert daar niks aan.

@Snipe, tijdens welke formule race was dat? Ik wil best wel aannemen dat ie het op een circuit tov de DF-ers die het al hebben laten zien (Andre, Laurens, Reind, Elmar) goed gaat doen. Maar ik wil het eerst wel graag even getoond krijgen.

Knot

Bericht door Knot » 14 apr 2011, 20:11

Ik zit al die lappen tekst met verbazing te lezen zeg... deels interessant maar wat een ophef over een stuk rubber zeg :shock:

Hielke, ik kan een beetje driften en een beetje lijnen rijden. Kevin kan dat driften net wat beter dus ik vermoed dat ie ook wel een lijntje kan volgen ;)

Tom

Bericht door Tom » 14 apr 2011, 20:12

Anders regelen we Schumacher even :)

Knot

Bericht door Knot » 14 apr 2011, 20:13

Tom schreef:Anders regelen we Schumacher even :)
Die doet het in een E36 misschien nog wel slechter dan de bekenden (aprisco rijders) van hier :D

Hielke

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 20:17

Knot schreef:Ik zit al die lappen tekst met verbazing te lezen zeg... deels interessant maar wat een ophef over een stuk rubber zeg :shock:

Hielke, ik kan een beetje driften en een beetje lijnen rijden. Kevin kan dat driften net wat beter dus ik vermoed dat ie ook wel een lijntje kan volgen ;)
Ik geloof niet in de relatie driften en tijden rijden Rody. Dat zijn twee verschillende takken van sport waarbij het driften vrij dicht tegen de rallysport aanschurkt. Maar dit is weer een hele andere discussie.

Knot

Bericht door Knot » 14 apr 2011, 20:19

Ik heb hem nooit gesproken maar ik twijfel niet aan zijn kunnen en mooi meegenomen is dat hij een naam heeft gemaakt.

We gaan toch niet doen alsof een aantal mensen hier op DF status van God hebben toch? ;)

Meeste mensen die kunnen driften kunnen ook wel scherp rijden, andersom is het nog wel eens afgunst omdat men de aanvullende trucjes (nog) niet goed beheerst...
Laatst gewijzigd door Knot op 14 apr 2011, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Snipe

Bericht door Snipe » 14 apr 2011, 20:20

Hielke schreef:@Snipe, tijdens welke formule race was dat? Ik wil best wel aannemen dat ie het op een circuit tov de DF-ers die het al hebben laten zien (Andre, Laurens, Reind, Elmar) goed gaat doen. Maar ik wil het eerst wel graag even getoond krijgen.
Nee, was niet tijdens een formulerace. Hij reed op een circuit en scoorde de tweede tijd, wat dus sneller is dan de meeste formulerijders. Snelste tijd was wel van een formulerijder. Zegt verder ook niet zoveel, behalve dan dat hij echt wel een potje kan sturen.
In dat FIA-programma zitten overigens drie rallyrijders en negen formulerijders.

Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 14 apr 2011, 20:26

Trommel voor die bandentest naast Kevin ook een van de "goden" uit dan wordt de test geloofwaardiger en dan weten we ook direct waar Kevin in de DF circuit pikorde staat 8)

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 20:27

Hielke schreef:
RVV schreef:Ik denk dat iedereen die actief aan deze discussie meedoet een bepaalde vooringenomenheid heeft. Dat wil niet zeggen of dat goed of slecht is, maar zuiver een mening is lastig. Als 10 man roepen het is kut dan denkt de 11e niet vanzelf het is goed.

Feit is en blijft dat die banden straatbanden zijn, zelfs tov de gerenommeerde A merk straatbanden duur te noemen zijn, en dat veel van die banden scheuren op het aanhechtingsvlak vertonen. Vooringenomenheid verandert daar niks aan.

@Snipe, tijdens welke formule race was dat? Ik wil best wel aannemen dat ie het op een circuit tov de DF-ers die het al hebben laten zien (Andre, Laurens, Reind, Elmar) goed gaat doen. Maar ik wil het eerst wel graag even getoond krijgen.

Reind en ook andere mensen zeggen weer uit eigen ervaring dat het semi-slicks zijn. Als je naar de Federal reclame kijkt zie je dat die band in vele race en driftklasses wordt ingezet. Dat zal vast niet zo zijn als het zuiver en alleen een straatband zou zijn.

Hoe ik er nu een beetje tegen aankijk als leek, is dat de Federal 595 RS-R de eigenschappen heeft (daar draait het toch ook om?) van een semi-slick, maar de typegoedkeuringen voor een straatband. Dat laatste is voor Federal Taiwan vooral makkelijk om de band wereldwijd te verkopen als straatband. Maar daarbij wordt minder naar individuele markten gekeken. Het is duidelijk dat Federal in Nederland/Europa de band als semi-slick vermarkt en aanbied. Dat kun je leuk vinden of niet maar zo gaat het nu eenmaal. En op basis van de eigenschappen van de band, ook verteld door de ervaringsdeskundigen in dit topic is het ook terecht dat de band als semi-slick wordt aangeboden. Zo bieden wij hem ook aan http://www.driving-fun.com/marketplace/ ... -band.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vind de discussie, of het nou een straatband is of een semi-slick niet zo relevant als we het hier hebben over de semi-slick eigenschappen van de Federal 595 RS-R, en die eigenschappen daar draait deze discussie om.

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 20:28

Hielke schreef:Trommel voor die bandentest naast Kevin ook een van de "goden" uit dan wordt de test geloofwaardiger en dan weten we ook direct waar Kevin in de DF circuit pikorde staat 8)

Hielke je zit nou te zeiken/zieken/lamzakken (streep door wat je het beste uitkomt).

ErikS

Bericht door ErikS » 14 apr 2011, 20:33

RVV schreef:
Hielke schreef:Trommel voor die bandentest naast Kevin ook een van de "goden" uit dan wordt de test geloofwaardiger en dan weten we ook direct waar Kevin in de DF circuit pikorde staat 8)

Hielke je zit nou te zeiken/zieken/lamzakken (streep door wat je het beste uitkomt).
Inderdaad, Kevin kan rijden, dit is DF en geen rangorde lijst.
Dan moet je weer een KOT organiseren Hielke...

RVV

Bericht door RVV » 14 apr 2011, 20:35

Ja Hielke organiseer ook eens wat :twisted:

PD power

Bericht door PD power » 14 apr 2011, 20:37

Wel grappig, een aantal mensen vinden het bij voorbaat een band die je niet moet kopen, omdat ie gevaarlijk of te duur is, maar als ie voor niks getest mag worden, wordt om gevochten.......

Is toch mooi als die banden op een DF dag gestest worden, hoeveel opener wil je het hebben, daarnaast hoef je geen schumacher te zijn om een paar banden te testen.

Luco

Bericht door Luco » 14 apr 2011, 20:38

PD power schreef:Wel grappig, een aantal mensen vinden het bij voorbaat een band die je niet moet kopen, omdat ie gevaarlijk of te duur is, maar als ie voor niks getest mag worden, wordt om gevochten.......

Is toch mooi als die banden op een DF dag gestest worden, hoeveel opener wil je het hebben, daarnaast hoef je geen schumacher te zijn om een paar banden te testen.
+1000
zal wel eens met cees babbelen :beer:

Gesloten