Remmen ontluchten, goeie tip.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 mar 2008, 13:13

Is idd een goeie tip met die injectie spuit, zo doen ze het bij de meeste dealers ook (vacuum op de remklauw). Dit schijnt voor ABS beter/makkelijker te zijn.

Maar wat ik niet snap is dit:
TIP!! als je remolie gaat verversen kun je dit het beste doen nadat je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.
Wat hebben die 2 events met elkaar te maken (buiten het gemak dat je het wiel er al af hebt (meestal) voor ontluchten?

Rob

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2008, 13:30

denk alleen ivm overvullen, immers als je een tijdje daarna je remblokken gaat vernieuwen en je had hem destijds afgevuld, stroomt de remolie er overheen als je de zuigers terugdrukt om de nieuwe remblokjes te plaatsen, en inderdaad 2 vliegen in 1 klap als je toch het wiel er al af hebt...

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 mar 2008, 13:34

Ah, ja ok.. Da's natuurlijk ook wel zo, nieuwe blokken nemen natuurlijk meer 'ruimte' in. En als ie dan al vol was, overstroomd ie...

Goed punt.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2008, 14:11

zit ik alleen nog met het koppelings gedeelte...zal ook wel ergens een nippel van zitten...?
De 2e manier verdient mijn voorkeur omdat het namelijk heel erg snel werkt:

Wat ik doe, is bij de apotheek een injectiespuit kopen (niet de grootste maar 2 maten eronder ofzo) en een stukje rubber slang wat over het nippeltje van de remklauw past en op de spuit past.
Ook hier zorg je dat je regelmatig het reservoir kan bijvullen. Het peil van de olie mag absoluut niet onder het reservoir zakken omdat de kans dan bestaat dat je lucht in je systeem aan het brengen bent, en als dat gebeurt ben je even wat langer bezig.
Ik laat het oliepeil ong. een 2 mm boven de bodem zakken en dan vul ik weer bij.
Wat ik dan doe, is ringsleuteltje 8 op het nippeltje laten zitten en het slangetje met de spuit op het nippeltje aansluit.
Draai het nippeltje open en trek langzaam de spuit vol met vuile olie, als de spuit bijna vol is draai je het nippeltje weer dicht.
De spuit haal je van het slangetje af en leeg dat in een leeg potje of blikje.
Kijk eerst even je reservoir na voor je weer een spuit vol trekt, het peil zakt op deze manier namelijk erg snel.
Ook hier geld weer: net zolang volhouden tot er schone olie uit alle nippeltjes komt.

TIP!! als je remolie gaat verversen kun je dit het beste doen nadat je nieuwe remblokken hebt gemonteerd.

Ook hier geld weer dat je dit soort dingen op eigen risico doet !!!
mijn koppelings gedeelte, alhoewel het iets anders kan zijn ivm de andere motor maarhier van de standaard M coupe het koppelings gedeelte...nr 15 zit dus de ontluchtings nippel...en nr 7>>9 gaat denk ik naar het remvloeistof reservoir? dus neem aan dat er niet veel remvloeistof in het gedeelte zit waar de koppeling op functioneert...maar wel of niet daar ook eruit pompen/zuigen? ist de moeite of gewoon dat kleine beetje mee mengen met de verse remolie die het rem gedeelte ontvangt?

[img:720:508]http://bmwfans.info/original/images/2804_p.png[/img]

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 mar 2008, 14:20

Ik merkte laatst op bij het ontmantelen van de E30 325i dat er GEEN extra vloeistofreservoir was voor de koppeling, de vloeistof werd 'meegesnoept' uit de remvloeistof.

Dus alles wat je hoeft te doen om je koppelingsvloeistof te vernieuwen is de koppelings-hulp cylinder nippel open te draaien (15 op je diagram) en een paar keer op je koppeling te stampen. Als ie lucht gaat pompen is ie leeg. 7-9 is aan de pedaal-kant, dit is waar de nieuwe vloeistof naar binnen komt vanuit het remvloeistof reservoir.

Dan je remmen ontluchten, goed bijvullen en dan je koppeling ontluchten en nog een keer je remvloeistof bijvullen.

Rob

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2008, 15:14

denk dat ik beter de koppeling ook met zo'n spuit kan schoon zuigen(tot er schone nieuwe remolie uitkomt) net als de remmen...dan hoef ik in principe niet te ontluchten als ik het niveau van het reservoir in de gaten houd...ik zal wel eens kijken...zal wel weer lekker prutsen worden al met al :lol:

Eerst volgende week maar eens een dikke spuit halen bij de Apotheker :lol: waar heb je dat voor nodig dan...voor m'n auto :lol: mijn baby is wat ziekjes :lol:

Robert Campbell

Bericht door Robert Campbell » 22 mar 2008, 15:25

De koppeling-ontluchtingsnippel zat bij de E30 in de tunnel, moeilijk bij te komen. En aangeziek jij een veel grotere bak dan normaal hebt (toch?) zal alles nog wel krapper zijn.. Success!

Rob

GTRene

Bericht door GTRene » 22 mar 2008, 15:30

Robert Campbell schreef:De koppeling-ontluchtingsnippel zat bij de E30 in de tunnel, moeilijk bij te komen. En aangeziek jij een veel grotere bak dan normaal hebt (toch?) zal alles nog wel krapper zijn.. Success!

Rob
ja..moet dat ding dan nog ff opsporen, die achter het pedaal heb ik al eens een worsteling mee gehad om het pedaal rechter te krijgen(nieuwe busjes erin enz)...maar dat lag aan de constructie...1 veer aan 1 kant die het pedaal scheeft trekt :? een nieuwere constructie heeft dat anders en beter, achja ik ga niet alles ombouwen, werkt verder goed :wink:
Ik heb inderdaad een grotere bak, zal er in elk geval wat van verversen in het koppelings gedeelte, ben benieuwd wordt vervolgt...voor mij ook nieuw.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 22 mar 2008, 15:49

Het systeem ontluchten d.m.v van een vacuum, of met bijvoorbeeld een injectie spuit bevalt mij niet goed. We hebben op het werk ook zo`n vacuum potje maar met de voet ontluchten gaat stukken beter!
En is opzich heel goed te doen, ook bij systemen met abs wel even met zijn tweeen maar dat is geen probleem. er moet even iemand in de auto zitten om het rem pedaal op te pompen en en even vasthouden kan iedereen!
Waar je wel mee op moet passen is dat wanneer je de nippels open hebt staan de slag van het rempedaal veel groter, dusde zuiger in de hoodremcilinder druk je veel dieper weg als normaal vooral bij iets oudere auto`s wil het dan wel voorkomen dat je de cupjes kapot drukt op die manier!!

Maar de mooiste manier (en duurste) blijft toch d.m.v de nieuwe remvloeistof onder pulserende druk (i.v.m abs) in het remvloeistof resevoir te pompen en de nippels kan je dan 1 voor 1 losdraaien en het stroomt er gewoon uit.

@ Gt Rene, als je een keer hulp nodig hebt zeg je het maar, de afstand is nog wel te doen vanaf hier.

Plaats reactie