lichter vliegwiel?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Is niet mijn wijsheid, maar gewoon een ruwe schatting die in de racerij vaak gebruikt wordt.Geelhoed schreef:@ tunissen
Waarom onafgeveerd gewicht 2 keer?
Waarom maak je geen verschil tussen de verschillende omwentelingssnelheden van de verschillende onderdelen?
Een wiel doet een stuk minder dan een vliegwiel!
Kun je uiteraard ook helemaal gaan uitrekenen tot op de gram nauwkeurig en dan kom je misschien of 5,7 of 6,3 uit, maar tegen de tijd dat je klaar bent met rekenen is de race alweer voorbij.

Klopt dat een wiel een stuk minder belangrijk is dan een vliegwiel, daarom wordt daar ook de factor 2 voor gebruikt en voor een vliegwiel dus de factor 6.
Scheelt alleen weer dat je 4 wielen hebt en maar één vliegwiel, dus onder de streep is een kilo winst per wiel dan net iets gunstiger dan een kilo winst op je vliegwiel, maar het scheelt niet eens zo heel veel (33% volgens die schatting van hierboven).
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
een e34 m5 is nog steeds geen racewagen. (ook al begint die van Dick er aardig op te ljken.)
- Geelhoed heeft gelijk: topsnelheid wordt geregeld met de eindoverbrenging in het differentieel:
Op kleine bochtige circuitjes en de meeste rallyproeven: korte overbrenging, veel toeren. (4,10-5,28 etc)
Op lange circuits zoals LeMans: lange overbrenging voor hoge topspeed.
echte racebakken hebben als eindgear 1:1 en de rest kan je aanpassen aan het motorkarakter (close ratio, lange 1ste, kort opvolgende hogere gears) en/of aan individuele circuit omstandigheden.
5-bak, 6-bak, 7-bak, maakt niet uit, de engineering erachter blijft hetzelfde. Het is wel zo dat je met een 7-bak beter af bent als je een heel piekerige hoge toeren motor hebt omdat je het blok dan makkelijker in de powerband kan houden. Gewoon omdat je meer gears tot je beschikking hebt.
- Geelhoed heeft gelijk: topsnelheid wordt geregeld met de eindoverbrenging in het differentieel:
Op kleine bochtige circuitjes en de meeste rallyproeven: korte overbrenging, veel toeren. (4,10-5,28 etc)
Op lange circuits zoals LeMans: lange overbrenging voor hoge topspeed.
echte racebakken hebben als eindgear 1:1 en de rest kan je aanpassen aan het motorkarakter (close ratio, lange 1ste, kort opvolgende hogere gears) en/of aan individuele circuit omstandigheden.
5-bak, 6-bak, 7-bak, maakt niet uit, de engineering erachter blijft hetzelfde. Het is wel zo dat je met een 7-bak beter af bent als je een heel piekerige hoge toeren motor hebt omdat je het blok dan makkelijker in de powerband kan houden. Gewoon omdat je meer gears tot je beschikking hebt.
Ja en de eindoverbrenging van een racebak is vaak veel korter dan van een originele bak, want aan een top van 250 plus heb je vaak niks in een toerwagenGeelhoed schreef:nee hoor, dat wordt door de eindoverbrenging geregeld.luco hornsveld schreef:In de racerij is een 5 echt geen od
verhoudingen zijn veel korter![]()

Kijk bv naar de cliocup
Alle kroonpionwielen worden vervangen omdat de overbrenging korter moet
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
De meeste bakken van standaard wagens wel maar voor een beetje sportwagen natuurlijk nietJan Speed schreef:huh? in de meeste bakken is de 4 nog altijd 1:1 en de 5 een OD.Niels schreef:... en de 4e versnelling prise direkt is niet echt meer van deze tijd lijkt meGeelhoed schreef:




