lichter vliegwiel?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

lichter vliegwiel?

Bericht door Dickh. » 31 jan 2008, 11:02

In de nimmer afneemde zoektocht naar verbeteringen aan de M5 moet ook het vliegwiel er aan geloven. Als dan de motor en de bak nieuw worden, mag ook het vliegwiel er aan geloven. Nu weegt het origineel 13,7kg. Het vliegwiel van de 3.6 is met 5,7kg al een heel stuk lichter. Turner Motor Sport heeft een alu uitvoering in het programma welke slechts 3,6kg weegt.

De vraag is nu waar het grote voordeel zit, en wat de nadelen zijn.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 31 jan 2008, 11:13

De auto zal beter aan het gas hangen door het lichtere vliegwiel.

Het weg rijden en parkeren en file rijden zal lastiger zijn omdat de motor makkelijker afslaat.
Bij mijn subaru heb ik hem af laten draaien tot een kilo of 7.
Dat was volgens mij het beste compromis.

Grtz,Hanz06 :wink:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 31 jan 2008, 11:16

Dank je Hans. Iemand vertelde me eens dat bergop rijden ook minder goed ging. Weet echter niet meer hoe dat precies zat. Kun jij dat beamen?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 11:35

Heeft alleen voordeel bij accelereren, het kost nogal wat energie om dat ding op snelheid te brengen.
Het effect is vergelijkbaar met een massareductie van de hele auto die gelijk is aan de overbrengings verhouding plus 1 maal de massa afname.

BV 8 kg minder, eindreductie 1:3.5 tweede versnelling 1:2.1

Staat gelijk aan ( 3.5*2.1 + 1 ) * 8 = 66.8 kg massa reductie

Dus het zorgt ervoor dat je je vrouw kunt meenemen en toch nog even snel accelereren als met zwaar vliegwiel maar zonder vrouw. 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 31 jan 2008, 11:37

Het grote voordeel is dat het erg nuttige gewichtstuning is.

Ruwweg kun je de massa van je auto als volgt opdelen:
Roterende delen (motor, bak, aandrijfassen): gewicht x 6.
Onafgeveerd gewicht: gewicht x 2.
De rest: gewicht x 1.

Als je dan dus 10kg van je vliegwiel zou weten te besparen staat dat grofweg gelijk aan 60kg winnen door bijvoorbeeld lichter plaatwerk (qua prestaties tenminste, voor de wegenbelasting scheelt het minder ;)).

Nadelen naast moeilijker wegrijden zijn volgens mij ook dat de motor wat minder mooi stationair zal lopen, iets meer trillingen ook. Maar dat lijkt me voor een racer geen serieus nadeel.

Luco

Bericht door Luco » 31 jan 2008, 11:40

Nog een nadeel wat er eventueel aanzit is dat het vliegwiel in principe zwakker wordt

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 11:49

@ tunissen

Waarom onafgeveerd gewicht 2 keer?
Waarom maak je geen verschil tussen de verschillende omwentelingssnelheden van de verschillende onderdelen?

Een wiel doet een stuk minder dan een vliegwiel!

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11638
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 31 jan 2008, 11:50

Je levert een bult comfort in. Motor draait minder mooi rond.

Voor de racerij is het bijna een must. Bij het koppelen volgt de motor de snelheid van de versnellingsbak veel sneller. Kans op shift locks is daarmee veel kleiner geworden. En zoals Peter zegt, minder massa (en vooral als die factor 6x meetelt) is ook altijd meegenomen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 jan 2008, 11:56

Draait minder mooi rond, maar als race/driftauto is het wel lekker dat ie snel reageert lijkt me.

Als ie nu bijna 14kg weegt hoeft t toch niet naar 5kg.. kilotje of 8 a 9 en zelfs 10 is al een verbetering. Belangrijkste lijkt me dat er geen onbalans komt door eventueel afdraaien.

Mooiste ervaring was nog op mn bromscooter, van vliegwiel naar binnenrotor, wat een snelle reactie op het gas zeg!

Luco

Bericht door Luco » 31 jan 2008, 11:59

Uitbalanceren he
En niet zoals bijna iedereen doet compleet uit laten balanceren met vliegwiel, drukgroep en krukas, maar apart.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 12:04


Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2008, 12:07

Let wel op (en het is al gezegd) dat al die mooie sommetjes hier van "virtuele massawinst" alleen bij de lagere versnellingen dus echt uit gaat maken. Dus 1e en 2de versnelling, in de 3 en verder worden de verschillen verwaarloosbaar...
Maar dat hij lekkerder aan het gas gaat hangen mag natuurlijk duidelijk zijn.
3.6kg lijkt mij echter voor de 3.8-motor wat teveel (of juist, te weinig) van het goede :)

Luco

Bericht door Luco » 31 jan 2008, 12:08

Op zich kan afdraaien heel goed, maar maak het niet te gek.
Als je er 50% afhaalt qua gewicht wordt inderdaad het risico groter dat het een keer mis gaat :?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 12:09

Maik schreef:Dus 1e en 2de versnelling, in de 3 en verder worden de verschillen verwaarloosbaar...
In 4 (gewoonlijk prise direct) is het alsnog een factor 4 (1:3 van de eindreductie + 1)

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 31 jan 2008, 12:16

Dus als ik alle plussen en minnen op een rijtje zet zou een vervanging door die van de 3.6, met een gewicht van 5,7kg, de beste oplossing zijn? Scheelt al 8kg. Is een origineel BMW deel dus mag je verwachten dat het goed zal zijn. Die van TMS is van alu. In de basis al zwakker?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 31 jan 2008, 12:17

Er is toch zo'n mooie foto van een kadett met een bult vormige motorkap :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2008, 12:25

Geelhoed schreef:
Maik schreef:Dus 1e en 2de versnelling, in de 3 en verder worden de verschillen verwaarloosbaar...
In 4 (gewoonlijk prise direct) is het alsnog een factor 4 (1:3 van de eindreductie + 1)
Als je puur aan het knallen bent dan zit je in de 4de versnelling al op zulke hoge snelheden dat je pk's het voor zeggen hebben (luchtweerstand overwinnen) en je gewicht bijna niets meer :wink:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2008, 12:28

Dick Hoekendijk schreef:Dus als ik alle plussen en minnen op een rijtje zet zou een vervanging door die van de 3.6, met een gewicht van 5,7kg, de beste oplossing zijn? Scheelt al 8kg. Is een origineel BMW deel dus mag je verwachten dat het goed zal zijn. Die van TMS is van alu. In de basis al zwakker?
Als die van TMS echt ervoor ontworpen is (ken het niet?) dan zal die echt wel sterk genoeg zijn.
Maar beter lijkt mij inderdaad om die van de 3.6 te nemen, dan heb je al een megawinst.
Draait de 3.6 niet lagere toeren dan de 3.8? Zal wel niet, maar dan zou je dus nog wel een sterkte issue kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 12:37

Maik schreef: Als je puur aan het knallen bent dan zit je in de 4de versnelling al op zulke hoge snelheden dat je pk's het voor zeggen hebben (luchtweerstand overwinnen) en je gewicht bijna niets meer :wink:
Mwoah, valt mee: Luchtweerstand doet niet zoveel totdat je dicht bij de topsnelheid zit.

Top van 250. Dan gaat er in 4e versnelling bij laten we zeggen 140., dan gaat er slechts 18% van het vermogen naar de luchtweerstand.

[img:870:695]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/cva.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 jan 2008, 13:08

Geelhoed schreef:
Mwoah, valt mee: Luchtweerstand doet niet zoveel totdat je dicht bij de topsnelheid zit.

Top van 250. Dan gaat er in 4e versnelling bij laten we zeggen 140., dan gaat er slechts 18% van het vermogen naar de luchtweerstand.
140 is nu niet echt dichtbij de topsnelheid van 250 :wink: en de 4e versnelling prise direkt is niet echt meer van deze tijd lijkt me :roll:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 31 jan 2008, 13:12

Hielke schreef:Je levert een bult comfort in. Motor draait minder mooi rond.

Voor de racerij is het bijna een must. Bij het koppelen volgt de motor de snelheid van de versnellingsbak veel sneller. Kans op shift locks is daarmee veel kleiner geworden. En zoals Peter zegt, minder massa (en vooral als die factor 6x meetelt) is ook altijd meegenomen.
Het vliegwiel in mijn M3 is ook afgedraait ca 1.5kg lichter, maar stationair draait e.e.a. erg rustig. Het zou dus alleen bij extreem lichte vliegwielen gelden.

Michel

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2008, 13:34

Goed, 18% is inderdaad niet veel, maar in de 4 zal je dan dus maar 82% van 36kg is 30kg virtueel winnen, en dat op een auto gewicht van over de 1500kg... die 2% voel je dus niet. En 8kg winnen op je vliegwiel is dan al een behoorlijk extreme winst.

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 31 jan 2008, 13:53

Niels schreef:
Geelhoed schreef:
... en de 4e versnelling prise direkt is niet echt meer van deze tijd lijkt me :roll:
huh? in de meeste bakken is de 4 nog altijd 1:1 en de 5 een OD.

Over dat 'afdraaien' van het vliegwiel nog even dit:
Een 6cil heeft minder vliegwiel nodig om nog netjes stationair te draaien als een 4cil. De reden lijkt mij duidelijk.

het meeste nut haal je door massa weg te halen aan de buitenste rand van het vliegwiel. Als je het montagevlak en het frictievlak met rust laat valt het allemaal wel mee.

Dan nog dit: echte hi-po vliegwielen zijn niet van gietstaal (en dan nabewerkt) maar van billet hi tensile steel of alloy. en altijd uit een stuk dus niet die dual-mass dingen.

De drukgroep en de koppelingsplaat zijn ook roterende massa; echte sportkoppelingen hebben vaak een kleinere diameter en een licht gewicht frictieplaat met 4 of 5 'puks'
Ze hebben dan ook nog eens los wisselbare frictie segmenten in het vliegwiel en in de drukgroep.

als veiligheid tegen het uit elkaar klappen van een vliegwiel bestaan er speciale (kevlar) dekens die je onder tegen de cardantunnel kan monteren. Dat is vergelijkbaar met een kogelvrijvest en het houdt een brok vliegwiel zeker tegen.

[img:510:360]http://www.rotorsportsracing.com/images ... clutch.jpg[/img]

op de rally Volvo zijn we van een stepped flywheel van 14,7 naar 7kg gegaan. Nog steeds het orginele vliegwiel als basis. tot nu toe is herhaald en langdurig 8000+tpm draaien geen probleem gebleken.
Wel hebben we van de 8 stuks 8-10 bouten er 4 vervangen door 12-12 bouten op advies van een Zweedse racemotorgoeroe, uiteraard vastzetten op moment en verlijmen met loctite.
Laatst gewijzigd door Jan Speed op 31 jan 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 31 jan 2008, 13:59

In de racerij is een 5 echt geen od
verhoudingen zijn veel korter :D
Vaak zelf 6 bakken

[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]
dit is trouwens een echte "race" koppelingsplaat

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 31 jan 2008, 14:01

luco hornsveld schreef:In de racerij is een 5 echt geen od
verhoudingen zijn veel korter :D
nee hoor, dat wordt door de eindoverbrenging geregeld.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten