lichter vliegwiel?
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
lichter vliegwiel?
In de nimmer afneemde zoektocht naar verbeteringen aan de M5 moet ook het vliegwiel er aan geloven. Als dan de motor en de bak nieuw worden, mag ook het vliegwiel er aan geloven. Nu weegt het origineel 13,7kg. Het vliegwiel van de 3.6 is met 5,7kg al een heel stuk lichter. Turner Motor Sport heeft een alu uitvoering in het programma welke slechts 3,6kg weegt.
De vraag is nu waar het grote voordeel zit, en wat de nadelen zijn.
De vraag is nu waar het grote voordeel zit, en wat de nadelen zijn.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Heeft alleen voordeel bij accelereren, het kost nogal wat energie om dat ding op snelheid te brengen.
Het effect is vergelijkbaar met een massareductie van de hele auto die gelijk is aan de overbrengings verhouding plus 1 maal de massa afname.
BV 8 kg minder, eindreductie 1:3.5 tweede versnelling 1:2.1
Staat gelijk aan ( 3.5*2.1 + 1 ) * 8 = 66.8 kg massa reductie
Dus het zorgt ervoor dat je je vrouw kunt meenemen en toch nog even snel accelereren als met zwaar vliegwiel maar zonder vrouw. 8)
Het effect is vergelijkbaar met een massareductie van de hele auto die gelijk is aan de overbrengings verhouding plus 1 maal de massa afname.
BV 8 kg minder, eindreductie 1:3.5 tweede versnelling 1:2.1
Staat gelijk aan ( 3.5*2.1 + 1 ) * 8 = 66.8 kg massa reductie
Dus het zorgt ervoor dat je je vrouw kunt meenemen en toch nog even snel accelereren als met zwaar vliegwiel maar zonder vrouw. 8)
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Het grote voordeel is dat het erg nuttige gewichtstuning is.
Ruwweg kun je de massa van je auto als volgt opdelen:
Roterende delen (motor, bak, aandrijfassen): gewicht x 6.
Onafgeveerd gewicht: gewicht x 2.
De rest: gewicht x 1.
Als je dan dus 10kg van je vliegwiel zou weten te besparen staat dat grofweg gelijk aan 60kg winnen door bijvoorbeeld lichter plaatwerk (qua prestaties tenminste, voor de wegenbelasting scheelt het minder
).
Nadelen naast moeilijker wegrijden zijn volgens mij ook dat de motor wat minder mooi stationair zal lopen, iets meer trillingen ook. Maar dat lijkt me voor een racer geen serieus nadeel.
Ruwweg kun je de massa van je auto als volgt opdelen:
Roterende delen (motor, bak, aandrijfassen): gewicht x 6.
Onafgeveerd gewicht: gewicht x 2.
De rest: gewicht x 1.
Als je dan dus 10kg van je vliegwiel zou weten te besparen staat dat grofweg gelijk aan 60kg winnen door bijvoorbeeld lichter plaatwerk (qua prestaties tenminste, voor de wegenbelasting scheelt het minder

Nadelen naast moeilijker wegrijden zijn volgens mij ook dat de motor wat minder mooi stationair zal lopen, iets meer trillingen ook. Maar dat lijkt me voor een racer geen serieus nadeel.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Je levert een bult comfort in. Motor draait minder mooi rond.
Voor de racerij is het bijna een must. Bij het koppelen volgt de motor de snelheid van de versnellingsbak veel sneller. Kans op shift locks is daarmee veel kleiner geworden. En zoals Peter zegt, minder massa (en vooral als die factor 6x meetelt) is ook altijd meegenomen.
Voor de racerij is het bijna een must. Bij het koppelen volgt de motor de snelheid van de versnellingsbak veel sneller. Kans op shift locks is daarmee veel kleiner geworden. En zoals Peter zegt, minder massa (en vooral als die factor 6x meetelt) is ook altijd meegenomen.
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Draait minder mooi rond, maar als race/driftauto is het wel lekker dat ie snel reageert lijkt me.
Als ie nu bijna 14kg weegt hoeft t toch niet naar 5kg.. kilotje of 8 a 9 en zelfs 10 is al een verbetering. Belangrijkste lijkt me dat er geen onbalans komt door eventueel afdraaien.
Mooiste ervaring was nog op mn bromscooter, van vliegwiel naar binnenrotor, wat een snelle reactie op het gas zeg!
Als ie nu bijna 14kg weegt hoeft t toch niet naar 5kg.. kilotje of 8 a 9 en zelfs 10 is al een verbetering. Belangrijkste lijkt me dat er geen onbalans komt door eventueel afdraaien.
Mooiste ervaring was nog op mn bromscooter, van vliegwiel naar binnenrotor, wat een snelle reactie op het gas zeg!
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Niet afdraaien. Vervangen!
Tenzij je stukjes vliegwiel in je voeten wilt hebben!
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 010ft4.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 001tt0.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 003te3.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 004yt5.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 005zo7.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 006ao7.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 008dk3.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 009lm5.jpg[/img]
En nog een andere:
[img:677:453]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... elbang.jpg[/img]
Tenzij je stukjes vliegwiel in je voeten wilt hebben!
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 010ft4.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 001tt0.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 003te3.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 004yt5.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 005zo7.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 006ao7.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 008dk3.jpg[/img]
[img:640:480]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... 009lm5.jpg[/img]
En nog een andere:
[img:677:453]http://i70.photobucket.com/albums/i95/c ... elbang.jpg[/img]
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Let wel op (en het is al gezegd) dat al die mooie sommetjes hier van "virtuele massawinst" alleen bij de lagere versnellingen dus echt uit gaat maken. Dus 1e en 2de versnelling, in de 3 en verder worden de verschillen verwaarloosbaar...
Maar dat hij lekkerder aan het gas gaat hangen mag natuurlijk duidelijk zijn.
3.6kg lijkt mij echter voor de 3.8-motor wat teveel (of juist, te weinig) van het goede
Maar dat hij lekkerder aan het gas gaat hangen mag natuurlijk duidelijk zijn.
3.6kg lijkt mij echter voor de 3.8-motor wat teveel (of juist, te weinig) van het goede

-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Als je puur aan het knallen bent dan zit je in de 4de versnelling al op zulke hoge snelheden dat je pk's het voor zeggen hebben (luchtweerstand overwinnen) en je gewicht bijna niets meerGeelhoed schreef:In 4 (gewoonlijk prise direct) is het alsnog een factor 4 (1:3 van de eindreductie + 1)Maik schreef:Dus 1e en 2de versnelling, in de 3 en verder worden de verschillen verwaarloosbaar...

- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Als die van TMS echt ervoor ontworpen is (ken het niet?) dan zal die echt wel sterk genoeg zijn.Dick Hoekendijk schreef:Dus als ik alle plussen en minnen op een rijtje zet zou een vervanging door die van de 3.6, met een gewicht van 5,7kg, de beste oplossing zijn? Scheelt al 8kg. Is een origineel BMW deel dus mag je verwachten dat het goed zal zijn. Die van TMS is van alu. In de basis al zwakker?
Maar beter lijkt mij inderdaad om die van de 3.6 te nemen, dan heb je al een megawinst.
Draait de 3.6 niet lagere toeren dan de 3.8? Zal wel niet, maar dan zou je dus nog wel een sterkte issue kunnen hebben.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Mwoah, valt mee: Luchtweerstand doet niet zoveel totdat je dicht bij de topsnelheid zit.Maik schreef: Als je puur aan het knallen bent dan zit je in de 4de versnelling al op zulke hoge snelheden dat je pk's het voor zeggen hebben (luchtweerstand overwinnen) en je gewicht bijna niets meer
Top van 250. Dan gaat er in 4e versnelling bij laten we zeggen 140., dan gaat er slechts 18% van het vermogen naar de luchtweerstand.
[img:870:695]http://www.ahd.tudelft.nl/~peter/cva.jpg[/img]
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
140 is nu niet echt dichtbij de topsnelheid van 250Geelhoed schreef:
Mwoah, valt mee: Luchtweerstand doet niet zoveel totdat je dicht bij de topsnelheid zit.
Top van 250. Dan gaat er in 4e versnelling bij laten we zeggen 140., dan gaat er slechts 18% van het vermogen naar de luchtweerstand.


- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Het vliegwiel in mijn M3 is ook afgedraait ca 1.5kg lichter, maar stationair draait e.e.a. erg rustig. Het zou dus alleen bij extreem lichte vliegwielen gelden.Hielke schreef:Je levert een bult comfort in. Motor draait minder mooi rond.
Voor de racerij is het bijna een must. Bij het koppelen volgt de motor de snelheid van de versnellingsbak veel sneller. Kans op shift locks is daarmee veel kleiner geworden. En zoals Peter zegt, minder massa (en vooral als die factor 6x meetelt) is ook altijd meegenomen.
Michel
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
huh? in de meeste bakken is de 4 nog altijd 1:1 en de 5 een OD.Niels schreef:... en de 4e versnelling prise direkt is niet echt meer van deze tijd lijkt meGeelhoed schreef:
Over dat 'afdraaien' van het vliegwiel nog even dit:
Een 6cil heeft minder vliegwiel nodig om nog netjes stationair te draaien als een 4cil. De reden lijkt mij duidelijk.
het meeste nut haal je door massa weg te halen aan de buitenste rand van het vliegwiel. Als je het montagevlak en het frictievlak met rust laat valt het allemaal wel mee.
Dan nog dit: echte hi-po vliegwielen zijn niet van gietstaal (en dan nabewerkt) maar van billet hi tensile steel of alloy. en altijd uit een stuk dus niet die dual-mass dingen.
De drukgroep en de koppelingsplaat zijn ook roterende massa; echte sportkoppelingen hebben vaak een kleinere diameter en een licht gewicht frictieplaat met 4 of 5 'puks'
Ze hebben dan ook nog eens los wisselbare frictie segmenten in het vliegwiel en in de drukgroep.
als veiligheid tegen het uit elkaar klappen van een vliegwiel bestaan er speciale (kevlar) dekens die je onder tegen de cardantunnel kan monteren. Dat is vergelijkbaar met een kogelvrijvest en het houdt een brok vliegwiel zeker tegen.
[img:510:360]http://www.rotorsportsracing.com/images ... clutch.jpg[/img]
op de rally Volvo zijn we van een stepped flywheel van 14,7 naar 7kg gegaan. Nog steeds het orginele vliegwiel als basis. tot nu toe is herhaald en langdurig 8000+tpm draaien geen probleem gebleken.
Wel hebben we van de 8 stuks 8-10 bouten er 4 vervangen door 12-12 bouten op advies van een Zweedse racemotorgoeroe, uiteraard vastzetten op moment en verlijmen met loctite.
Laatst gewijzigd door Jan Speed op 31 jan 2008, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
In de racerij is een 5 echt geen od
verhoudingen zijn veel korter
Vaak zelf 6 bakken
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]
dit is trouwens een echte "race" koppelingsplaat
verhoudingen zijn veel korter

Vaak zelf 6 bakken
[img:2576:1932]http://www.rtc-upload.nl/albums/userpic ... peter1.jpg[/img]
dit is trouwens een echte "race" koppelingsplaat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten