lichter vliegwiel?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 31 jan 2008, 14:04

Ligt eraan voor welke auto. Sommige racebakken hebben een hele lange 1ste versnelling en daardoor liggen alle andere versnellingen heel dicht opelkaar. Dus dat beinvloed je niet met alleen de eindreduktie.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 31 jan 2008, 14:06

Geelhoed schreef:@ tunissen

Waarom onafgeveerd gewicht 2 keer?
Waarom maak je geen verschil tussen de verschillende omwentelingssnelheden van de verschillende onderdelen?

Een wiel doet een stuk minder dan een vliegwiel!
Is niet mijn wijsheid, maar gewoon een ruwe schatting die in de racerij vaak gebruikt wordt.
Kun je uiteraard ook helemaal gaan uitrekenen tot op de gram nauwkeurig en dan kom je misschien of 5,7 of 6,3 uit, maar tegen de tijd dat je klaar bent met rekenen is de race alweer voorbij. ;)

Klopt dat een wiel een stuk minder belangrijk is dan een vliegwiel, daarom wordt daar ook de factor 2 voor gebruikt en voor een vliegwiel dus de factor 6.
Scheelt alleen weer dat je 4 wielen hebt en maar één vliegwiel, dus onder de streep is een kilo winst per wiel dan net iets gunstiger dan een kilo winst op je vliegwiel, maar het scheelt niet eens zo heel veel (33% volgens die schatting van hierboven).

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 31 jan 2008, 14:11

een e34 m5 is nog steeds geen racewagen. (ook al begint die van Dick er aardig op te ljken.)

- Geelhoed heeft gelijk: topsnelheid wordt geregeld met de eindoverbrenging in het differentieel:
Op kleine bochtige circuitjes en de meeste rallyproeven: korte overbrenging, veel toeren. (4,10-5,28 etc)
Op lange circuits zoals LeMans: lange overbrenging voor hoge topspeed.

echte racebakken hebben als eindgear 1:1 en de rest kan je aanpassen aan het motorkarakter (close ratio, lange 1ste, kort opvolgende hogere gears) en/of aan individuele circuit omstandigheden.
5-bak, 6-bak, 7-bak, maakt niet uit, de engineering erachter blijft hetzelfde. Het is wel zo dat je met een 7-bak beter af bent als je een heel piekerige hoge toeren motor hebt omdat je het blok dan makkelijker in de powerband kan houden. Gewoon omdat je meer gears tot je beschikking hebt.

Luco

Bericht door Luco » 31 jan 2008, 14:14

Geelhoed schreef:
luco hornsveld schreef:In de racerij is een 5 echt geen od
verhoudingen zijn veel korter :D
nee hoor, dat wordt door de eindoverbrenging geregeld.
Ja en de eindoverbrenging van een racebak is vaak veel korter dan van een originele bak, want aan een top van 250 plus heb je vaak niks in een toerwagen :D
Kijk bv naar de cliocup
Alle kroonpionwielen worden vervangen omdat de overbrenging korter moet

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 jan 2008, 14:30

Jan Speed schreef:
Niels schreef:
Geelhoed schreef:
... en de 4e versnelling prise direkt is niet echt meer van deze tijd lijkt me :roll:
huh? in de meeste bakken is de 4 nog altijd 1:1 en de 5 een OD.
De meeste bakken van standaard wagens wel maar voor een beetje sportwagen natuurlijk niet :wink: Maar ik herzie mijn opmerking bij deze, het aantal 1:1 5 bakken wat ik zo kan terugvinden valt me aardig tegen. Sterker nog des te nieuwer de auto des te vaker is niet alleen de 6 een overdrive maar de 5 ook nog :roll: We gaan naar teveel comfort toe zeg ik je :evil: :wink: :lol:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 31 jan 2008, 15:10

Goeie bijdragen mensen, hier heb ik echt wat aan. Onafgeveerd gewicht gaat ook flink naar beneden doormiddel van keramische schijven.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 jan 2008, 16:36

Dick Hoekendijk schreef: keramische schijven.
Dat verdiend ook wel een draadje Dick 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten