Airbox, waarom altijd van carbon ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Paul

Bericht door Paul » 28 jan 2008, 21:07

Some have it some dont.... ;)

[IMG:800:600]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... s50b30.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 jan 2008, 21:11

Paul schreef:Some have it some dont.... ;)

[IMG:800:600]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... s50b30.jpg[/img]
Ziet er goed uit Paul. Ps. waar heb je die mooie sticker op de airbox vandaan? Zoek er nog een voor mijn carbonairbox.

Michel

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 28 jan 2008, 22:08

Hielke schreef:Waar koop je Carbon? Worden die vezels als stof per vierkante meter verkocht? En wordt er dan de lijm (of hoe die vloeistof maar heet waarmee ze het hard maken) bijgeleverd? Aan welke prijzen moet je denken?
Ja, maar je kunt niet zomaar uit een plaat carbon iets maken.
Koolstofvezel verkrijgt juist zijn sterkte doordat verschillende lagen dwars op elkaar gelegd worden, eigenlijk moet je dan toch wel weten waar je precies mee bezig bent.

En om het nog moeilijker te maken heb je carbon en carbon. Ik heb wel eens een (relatief goedkope) carbon motorkap voor een e30 in mijn handen gehad, die woog +/- 6kg!
Is niet ideaal voor racegebruik natuurlijk, maar wel uitermate geschikt voor op straat. Als je met een echte <1kg carbon kap op straat gaat rijden heb je bij het eerste steentje dat je tegenkomt minimaal een deukje in je dure motorkap als het niet erger is, zo'n zwaarder geval kan daar dan weer veel beter tegen lijkt me.

Paul

Bericht door Paul » 28 jan 2008, 22:37

[IMG:640:429]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... wer/a6.jpg[/img]

Heeft een maatje van me ooit eens gekocht op EBAY... echt super kwaliteit en van 3M... kleuren zijn perfect.. al lijkt het iets minder op de foto...

1ste de beste stickerboer moet dit voor je kunnen regelen..

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 29 jan 2008, 08:02

Peter Tunissen schreef:
Hielke schreef:Waar koop je Carbon? Worden die vezels als stof per vierkante meter verkocht? En wordt er dan de lijm (of hoe die vloeistof maar heet waarmee ze het hard maken) bijgeleverd? Aan welke prijzen moet je denken?
Ja, maar je kunt niet zomaar uit een plaat carbon iets maken.
Koolstofvezel verkrijgt juist zijn sterkte doordat verschillende lagen dwars op elkaar gelegd worden, eigenlijk moet je dan toch wel weten waar je precies mee bezig bent.

En om het nog moeilijker te maken heb je carbon en carbon. Ik heb wel eens een (relatief goedkope) carbon motorkap voor een e30 in mijn handen gehad, die woog +/- 6kg!
Is niet ideaal voor racegebruik natuurlijk, maar wel uitermate geschikt voor op straat. Als je met een echte <1kg carbon kap op straat gaat rijden heb je bij het eerste steentje dat je tegenkomt minimaal een deukje in je dure motorkap als het niet erger is, zo'n zwaarder geval kan daar dan weer veel beter tegen lijkt me.
Je koopt het carbon gewoon per strekkende meter van de rol (rol is meestal 1 of 2 meter breed. Hars kun je ook los halen. Prijzen zijn sinds de nieuwe airbus in productie is goed gestegen..heb de cijfers alleen niet zo 123 in mijn hoofd.
Wil je zoeits als een airbox zelf fatsoenlijk maken dan heb je een injectietechniek nodig..dus dan komt er een vacuumsetup en autoclaaf bij kijken.

Luco

Bericht door Luco » 29 jan 2008, 08:12

Met zijn allen zon airbox kopen
Dan een mal van trekken
En dan kan je ze zelf maken :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 08:41

Heej Michel stickertuning ?:wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 29 jan 2008, 11:50

Nog even wat info over carbon (staat in de performance folder van BMW)
Die Carbonumfänge werden mit sehr viel Aufwand in
Handarbeit hergestellt. Die Fertigungsdauer für jedes
einzelne Bauteil liegt bei 12 bis 14 Tagen. Dies kommt
hauptsächlich durch die sechs bis sieben Schichten
Polyesterharz, die für die unverwechselbare Tiefenwirkung
verantwortlich sind. Nach jeder Lackierung muss
das Harz getrocknet, geschliffen und poliert werden.
Auch können nur so die hohen Anforderungen bzgl.
Alterungs- und Temperaturbeständigkeit ohne Rissbildung
und Ablösungen erfüllt werden. Dieser hohe Grad an
Handarbeit ist für den Preis verantwortlich.
Carbon wird von vielen Herstellern auf dem Markt zu
niedrigen Preisen angeboten. Diese Produkte erfüllen
nicht die Qualitätsanforderungen bezüglich des wechselnden
Klimas in Fahrzeugen. Sie sind somit absolut nicht
empfehlenswert. Rissbildung, Ablösung bzw. ein Farbumschlag
des Lacks sind hier die gängigen Fehlerbilder

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 29 jan 2008, 12:26

Waar zijn alternatieven te koop in de vorm van alu en glasfiber e.d? En hoe los je het verdwijnen van de luchtmassa meter op? Ik heb wel Alpha N termen gehoord maar in concrete vorm; wat komt er allemaal bij kijken en wat kost het :?:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2008, 12:26

Maatje van mij in de UK heeft zo'n airbox op zijn E36 M3 maar dan van kevlar (aramide vezel)

Zit qua performance echt 0,0% verschil in en veel goedkoper.

Ene tuner Hamann begon ooit eens met die boxen uit Carbon te maken en ze idd voor een megaprijs te verkopen. Door de vorm en inhoud heb je wel meer vermogen met zo'n box maar carbon uitgevoerd is alleen maar voor de pimp.

Dat vonden anderen ook wel gaaf en die begonnen die dingen te kopieren.

Enige verschil in de racerij zou hooguit het verschil in gewicht zijn. Als je bijvoorbeeld zo'n E36 M3 standaard airbox oppakt dan merk je dat ze iets zwaarder zijn.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 29 jan 2008, 12:28

Niels schreef:Waar zijn alternatieven te koop in de vorm van alu en glasfiber e.d? En hoe los je het verdwijnen van de luchtmassa meter op? Ik heb wel Alpha N termen gehoord maar in concrete vorm; wat komt er allemaal bij kijken en wat kost het :?:
Andere chip. Kant en klaar heb je ze voor een paar honderd euro. Het enige wat ze doen in simpele termen is massa flow vervangen door gasstand in de mapping (TPS regeling)

Op maar laten schrijven is beter, dan ligt het net aan de prijzen die je tuner rekend.

Aftermarket systeem ala DTA enz kan ook, komen de kosten voor het systeem, de installatie en het mappen ook nog bij, al snel over de 2000 euro.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 29 jan 2008, 13:21

@Niels: Alpha N inclusief 'correct' afstellen kost je ongeveer 1500 euro.

@Bert: Mensen zijn vaak snel overtuigd dat het komt door het carbon en niet het ontwerp van de box zelf. Ik denk dat het voor hun gemoedsrust is vanwege de buitensporig hoge prijs/prestatie factor.
Mezelf af en toe voor de gek houden doe ik ook graag om een aanschaf te kunnen rechtvaardigen... :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 feb 2008, 00:15

Kwam toevallig dit tegen.. ziet er ook wel mooi uit

http://carbon-airbox-bmw-e46.bmw-airbox.com/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Semrush [Bot] en 9 gasten