[IMG:800:600]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... s50b30.jpg[/img]
Airbox, waarom altijd van carbon ?
-
Paul
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ziet er goed uit Paul. Ps. waar heb je die mooie sticker op de airbox vandaan? Zoek er nog een voor mijn carbonairbox.Paul schreef:Some have it some dont....
[IMG:800:600]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... s50b30.jpg[/img]
Michel
- Peter Tunissen
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ja, maar je kunt niet zomaar uit een plaat carbon iets maken.Hielke schreef:Waar koop je Carbon? Worden die vezels als stof per vierkante meter verkocht? En wordt er dan de lijm (of hoe die vloeistof maar heet waarmee ze het hard maken) bijgeleverd? Aan welke prijzen moet je denken?
Koolstofvezel verkrijgt juist zijn sterkte doordat verschillende lagen dwars op elkaar gelegd worden, eigenlijk moet je dan toch wel weten waar je precies mee bezig bent.
En om het nog moeilijker te maken heb je carbon en carbon. Ik heb wel eens een (relatief goedkope) carbon motorkap voor een e30 in mijn handen gehad, die woog +/- 6kg!
Is niet ideaal voor racegebruik natuurlijk, maar wel uitermate geschikt voor op straat. Als je met een echte <1kg carbon kap op straat gaat rijden heb je bij het eerste steentje dat je tegenkomt minimaal een deukje in je dure motorkap als het niet erger is, zo'n zwaarder geval kan daar dan weer veel beter tegen lijkt me.
-
Paul
[IMG:640:429]http://i15.photobucket.com/albums/a373/ ... wer/a6.jpg[/img]
Heeft een maatje van me ooit eens gekocht op EBAY... echt super kwaliteit en van 3M... kleuren zijn perfect.. al lijkt het iets minder op de foto...
1ste de beste stickerboer moet dit voor je kunnen regelen..
Heeft een maatje van me ooit eens gekocht op EBAY... echt super kwaliteit en van 3M... kleuren zijn perfect.. al lijkt het iets minder op de foto...
1ste de beste stickerboer moet dit voor je kunnen regelen..
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Je koopt het carbon gewoon per strekkende meter van de rol (rol is meestal 1 of 2 meter breed. Hars kun je ook los halen. Prijzen zijn sinds de nieuwe airbus in productie is goed gestegen..heb de cijfers alleen niet zo 123 in mijn hoofd.Peter Tunissen schreef:Ja, maar je kunt niet zomaar uit een plaat carbon iets maken.Hielke schreef:Waar koop je Carbon? Worden die vezels als stof per vierkante meter verkocht? En wordt er dan de lijm (of hoe die vloeistof maar heet waarmee ze het hard maken) bijgeleverd? Aan welke prijzen moet je denken?
Koolstofvezel verkrijgt juist zijn sterkte doordat verschillende lagen dwars op elkaar gelegd worden, eigenlijk moet je dan toch wel weten waar je precies mee bezig bent.
En om het nog moeilijker te maken heb je carbon en carbon. Ik heb wel eens een (relatief goedkope) carbon motorkap voor een e30 in mijn handen gehad, die woog +/- 6kg!
Is niet ideaal voor racegebruik natuurlijk, maar wel uitermate geschikt voor op straat. Als je met een echte <1kg carbon kap op straat gaat rijden heb je bij het eerste steentje dat je tegenkomt minimaal een deukje in je dure motorkap als het niet erger is, zo'n zwaarder geval kan daar dan weer veel beter tegen lijkt me.
Wil je zoeits als een airbox zelf fatsoenlijk maken dan heb je een injectietechniek nodig..dus dan komt er een vacuumsetup en autoclaaf bij kijken.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Nog even wat info over carbon (staat in de performance folder van BMW)
Die Carbonumfänge werden mit sehr viel Aufwand in
Handarbeit hergestellt. Die Fertigungsdauer für jedes
einzelne Bauteil liegt bei 12 bis 14 Tagen. Dies kommt
hauptsächlich durch die sechs bis sieben Schichten
Polyesterharz, die für die unverwechselbare Tiefenwirkung
verantwortlich sind. Nach jeder Lackierung muss
das Harz getrocknet, geschliffen und poliert werden.
Auch können nur so die hohen Anforderungen bzgl.
Alterungs- und Temperaturbeständigkeit ohne Rissbildung
und Ablösungen erfüllt werden. Dieser hohe Grad an
Handarbeit ist für den Preis verantwortlich.
Carbon wird von vielen Herstellern auf dem Markt zu
niedrigen Preisen angeboten. Diese Produkte erfüllen
nicht die Qualitätsanforderungen bezüglich des wechselnden
Klimas in Fahrzeugen. Sie sind somit absolut nicht
empfehlenswert. Rissbildung, Ablösung bzw. ein Farbumschlag
des Lacks sind hier die gängigen Fehlerbilder
- Niels
- Berichten: 22555
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Maatje van mij in de UK heeft zo'n airbox op zijn E36 M3 maar dan van kevlar (aramide vezel)
Zit qua performance echt 0,0% verschil in en veel goedkoper.
Ene tuner Hamann begon ooit eens met die boxen uit Carbon te maken en ze idd voor een megaprijs te verkopen. Door de vorm en inhoud heb je wel meer vermogen met zo'n box maar carbon uitgevoerd is alleen maar voor de pimp.
Dat vonden anderen ook wel gaaf en die begonnen die dingen te kopieren.
Enige verschil in de racerij zou hooguit het verschil in gewicht zijn. Als je bijvoorbeeld zo'n E36 M3 standaard airbox oppakt dan merk je dat ze iets zwaarder zijn.
Zit qua performance echt 0,0% verschil in en veel goedkoper.
Ene tuner Hamann begon ooit eens met die boxen uit Carbon te maken en ze idd voor een megaprijs te verkopen. Door de vorm en inhoud heb je wel meer vermogen met zo'n box maar carbon uitgevoerd is alleen maar voor de pimp.
Dat vonden anderen ook wel gaaf en die begonnen die dingen te kopieren.
Enige verschil in de racerij zou hooguit het verschil in gewicht zijn. Als je bijvoorbeeld zo'n E36 M3 standaard airbox oppakt dan merk je dat ze iets zwaarder zijn.
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Andere chip. Kant en klaar heb je ze voor een paar honderd euro. Het enige wat ze doen in simpele termen is massa flow vervangen door gasstand in de mapping (TPS regeling)Niels schreef:Waar zijn alternatieven te koop in de vorm van alu en glasfiber e.d? En hoe los je het verdwijnen van de luchtmassa meter op? Ik heb wel Alpha N termen gehoord maar in concrete vorm; wat komt er allemaal bij kijken en wat kost het:
Op maar laten schrijven is beter, dan ligt het net aan de prijzen die je tuner rekend.
Aftermarket systeem ala DTA enz kan ook, komen de kosten voor het systeem, de installatie en het mappen ook nog bij, al snel over de 2000 euro.
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
@Niels: Alpha N inclusief 'correct' afstellen kost je ongeveer 1500 euro.
@Bert: Mensen zijn vaak snel overtuigd dat het komt door het carbon en niet het ontwerp van de box zelf. Ik denk dat het voor hun gemoedsrust is vanwege de buitensporig hoge prijs/prestatie factor.
Mezelf af en toe voor de gek houden doe ik ook graag om een aanschaf te kunnen rechtvaardigen...
@Bert: Mensen zijn vaak snel overtuigd dat het komt door het carbon en niet het ontwerp van de box zelf. Ik denk dat het voor hun gemoedsrust is vanwege de buitensporig hoge prijs/prestatie factor.
Mezelf af en toe voor de gek houden doe ik ook graag om een aanschaf te kunnen rechtvaardigen...
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: D20VT en 1 gast
