Airbox, waarom altijd van carbon ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Airbox, waarom altijd van carbon ?

Bericht door markk » 26 jan 2008, 22:20

Waarom zijn airboxen zo duur en altijd van carbon ?

Leuk hoor zo'n carbon airbox in bijvoorbeeld de M3. Super geluidje. Zowel bij CSL als bij de Pol/Adwo e30. Maar om d'r nu een paar duizend euro op kapot te slaan gaat me ook weer te ver.

Maar waarom niet gewoon een airbox van plastic / kunstof ? Moet je toch makkelijk kunnen maken / verkopen voor hooguit een paar honderd euri. Weegt misschien paar gram meer dan carbon, maar goed op een tanker als een e46 m3 merk je dat toch niet ;-)

Mark.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 22:22


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 26 jan 2008, 22:29

Die van mij is gewoon alu, evenals de filterbehuizing. Carbon is een stuk lichter. Er zijn overigens nog altijd mensen die denken dat ze meer vermogen hebben omdat de airbox van carbon is.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 22:30

Edit : Verkeerd gelezen.
Laatst gewijzigd door Tom V op 26 jan 2008, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 22:33

allen schreef:Die van mij is gewoon alu, evenals de filterbehuizing. Carbon is een stuk lichter. Er zijn overigens nog altijd mensen die denken dat ze meer vermogen hebben omdat de airbox van carbon is.
Bij mij zat er eerst een zelfgemaakte airbox op, kan ook
Alleen een airbox, speciaal gemaakt voor merk/model zal een wat betere airflow geven

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1949
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Bericht door StefanW » 26 jan 2008, 22:36

Carbon trekt geen warmte aan.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 26 jan 2008, 22:43

Ik heb me er ook al eens over verbaast inderdaad. Carbon trekt misschien dan geen warmte aan, maar een origineel inlaat systeem is toch ook van kunststof?

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 22:56

Dat carbon komt uit de racerij, en daar mag het wat kosten waarschijnlijk :D
Kunststof is ook prima denk ik
Die 5 graden verschil zullen wij echt niet merken in het vermogen

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 26 jan 2008, 23:17

En dat temperatuursargument is mijns inziens ook absolute onzin. Of die luchtbox nu wel of niet warm wordt maakt niet zo heel veel uit. De plek waar je de lucht vandaan haalt is veel belangrijker.

De aangezogen lucht verplaatst zich met tientallen meters per seconde door het inlaattraject. Dus heel veel tijd om op te warmen is er niet.

Carbon is wel dun uit te voeren bij gelijke sterkte ten opzichte van niet versterkte kunststoffen, waardoor de box lekker kan resoneren met die mooie sound als gevolg.

SteV6

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 26 jan 2008, 23:18

Gewicht is denk ik de voornaamste reden. Op mijn motor zit origineel een stalen airbox, dat weegt bijhoorlijk wat..

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 26 jan 2008, 23:21

Carbon is status :wink:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 26 jan 2008, 23:30

[IMG:512:383]http://i27.tinypic.com/nmg3l0.jpg[/img]

Omdat ik het mooi vind :oops:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 27 jan 2008, 14:10

Carbon is hitte werend.
De lucht die aangezogen wordt kan zo die hitte die door de motor wordt afgegeven niet opnemen en blijft het koel wat weer resulteerd in meer vermogen en betere reactie op het gaspedaal

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 28 jan 2008, 00:29

Allemaal argumenten die wel kloppen, maar zo marginaal zijn dat ze echt totaal niet relevant zijn. Airboxen kennen een simpele vorm en worden echt minimaal belast...Rico slaat met zijn opmerking een homerun..Carbon is premium en dus zijn sukkels bereid extra geld te dokken. Prijsverschil met andere composieten (bijv..glasvezel) zou niet meer dan een paar tientjes zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 28 jan 2008, 01:25

Persoonlijk zou ik het aanschaffen voor de klank 8) Als je met ander materiaal eenzelfde klank voor minder realiseert dan hou ik me aanbevolen :D

Gebruikersavatar
Carl Coussens
Berichten: 286
Lid geworden op: 10 jun 2007, 09:37
Locatie: Moerbeke (Geraardsbergen)

Bericht door Carl Coussens » 28 jan 2008, 04:23

Ik zou dat ook zo graag willen, zalig geluid op een M3 E30.

Maar zo pokkeduur inderdaad.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 28 jan 2008, 09:11

Helaas gaat het verhaal van dunnere uitvoering bij een carbon airbox ook niet op..ja het is iets sterker, maar het productieproces is de limiterende factor voor de dikte.
Een airbox van andere composieten zal niet anders klinken..in mijn ervaring klopt dat ook wel, kan me niet herinneren ooit verschil gemerkt te hebben.

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Bericht door Sperdy » 28 jan 2008, 09:42

Carbon isoleert de warmte beter. Is ook wel wat lichter, maar daar is het niet om te doen (een onsje lichter dan plastic). Die isolerende werking van ander materiaal dan plastic/ijzer is niet gering! Waarom carbon zo duur is, weet ik niet, je kunt natuurlijk ook andere materialen gebruiken wanneer deze goed isoleren.

Heb ik mijn Works een standaard plastic zwart filterhuis. Deze box wordt echt warm (zo niet heet) aan de binnenkant van het filterhuis, doordat de box vrij dicht bij het spruitstuk staat.

Niet mooi, maar wel effectief, en als het kan, is de filterhuis aan de buiterkant met warmte werend radiatorfolie bekleden. Kan iedereen doen.

Sinds een jaar heb ik een warmtewerende box van Alta met warmtewerend folie aan de buitenkant, en een siliconen luchtbuis. De binnenkant van het filterhuis is nu koud. Ik bedoel, tov. het vorige zwarte plastic is het verschil echt enorm.

De vraag is altijd, merk je het? Ik zeg je eerlijk, ik weet het niet. Maar het zal ontegenzeggelijk zo zijn dat de lucht in een goed geisoleerd filterhuis, bij lage snelheden(!), bij veel start - stop etc, bochtjes, voor de best gekoelde inlaat lucht zorgt. Baat het niet, dan schaat het ook niet.

[img:300:400]http://img337.imageshack.us/img337/7136 ... inirg7.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 28 jan 2008, 10:27

In navolging van een ander Lexan lichtgewicht ruiten topic, hoe zit dat eigenlijk, zijn de prijzen van Lexan en Carbon door de jaren heen sterk gedaald?

Waar koop je Carbon? Worden die vezels als stof per vierkante meter verkocht? En wordt er dan de lijm (of hoe die vloeistof maar heet waarmee ze het hard maken) bijgeleverd? Aan welke prijzen moet je denken?

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 28 jan 2008, 10:44


Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 28 jan 2008, 11:53

SteV6 schreef:Hoi Hielke,

Hier wat adresjes:

- http://www.polyservice.nl/
- http://www.carbon-team.de/
- http://www.r-g.de/

SteV6
Merci Steve,

hier ook eentje: http://www.carboning.nl/?gclid=CKSaysbh ... MAodWBylIA

Schat in dat de prijs voor een vierkante meter carbon ongeveer 50 euro is. Met hars en verharder blijf je dan net onder de 100 euro. Denk overigens niet dat het makkelijk is om te verwerken want er wordt over drukkamers etc. gesproken.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 28 jan 2008, 12:50

@ Hielke: Prijzen voor Lexan in de tussenhandel gaan steeds op termijnen van een maand, rechtstreeks afhankelijk van forecasts / olieprijzen. Prijzen zijn dus gestegen en nog steeds stijgende vanwege de zeer hoge olieprijs op dit moment. Kostprijs bij een verwerker ligt denk ik in de buurt van 5 Euro / kg (ruim genomen). Hoe dat zich uit qua prijs per vierkante meter, zou ik niet echt weten. Hangt ook af van de dikte van de plaat.

Carbon is bij mijn weten ook in prijs gestegen, doordat meer fabrikanten en aftermarket partijen erom vragen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 28 jan 2008, 13:19

Hielke schreef:
SteV6 schreef:Hoi Hielke,

Hier wat adresjes:

- http://www.polyservice.nl/
- http://www.carbon-team.de/
- http://www.r-g.de/

SteV6
Merci Steve,

hier ook eentje: http://www.carboning.nl/?gclid=CKSaysbh ... MAodWBylIA

Schat in dat de prijs voor een vierkante meter carbon ongeveer 50 euro is. Met hars en verharder blijf je dan net onder de 100 euro. Denk overigens niet dat het makkelijk is om te verwerken want er wordt over drukkamers etc. gesproken.
Jep, onder de 100euro, maar je moet wel even zo'n jongen als dit erbij kopen:

[img:500:341]http://www.acp-composites.com/Autoclave.jpg[/img]

Kost je een tonnetje of 2?

Dus dan blijf je NET onder de 200.100euro, das best te doen :)

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 28 jan 2008, 13:29

Erik Klootwijk schreef:Carbon is bij mijn weten ook in prijs gestegen, doordat meer fabrikanten en aftermarket partijen erom vragen.
Klopt, en dat heeft grotendeels te maken met de bouw van de nieuwe Airbus.

Martijn
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:59

Bericht door Martijn » 28 jan 2008, 13:40

Heeft het bij een écht goede airbox ook niet te maken met de geringere interne weerstand die hij genereert (i.e. een betere doorstroming).

Meen me te herinneren dat daar bij bijvoorbeeld de Aston DBS pk's gewonnen zijn t.o.v. de DB9. Of was dat alleen het uitlaatgedeelte?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten