Nieuwe autoprijzen

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 dec 2007, 00:26

De slurptax is een 1malig bedrag naar ik aanneem, of zitten er nog meer adders onder het gras?

Mijn evt M3 is duurder bij aanschaf, hoe zit dat dan bij inruil en iemand die hem 2e hands aanschaft? Betaal je dan weer?

Is de wegenbelasting straks ook duurder voor een D-E-F-G label?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 dec 2007, 00:33

Ik denk dat er straks heel wat fabrikanten/importeurs en dealers hem gaan knijpen.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 00:37

het schijnt nu erg druk te zijn in dealerland, veel auto's voor 1 februari afleveren

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 dec 2007, 00:45

Ja dat geloof ik graag, maar straks als die drukte een beetje voorbij is ?

Beetje consument gaat eerst even die slurptax checken.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 00:47

de gemiddelde familiebak blijft ongeveer hetzelfde qua aanschaf

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 dec 2007, 00:49

Als ik die tabel zo bekijk, dan lijkt het mee te vallen...............................tja, een M3 valt wel in de "prijzen".........................the jackpot................................... :shock: :?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 dec 2007, 00:53

Maar wat daarboven zit.. :roll: Gewoon een simpele Citroen Jumpy (MPV ding) toch echt een gezinsauto. Een 2 liter Hdi gaat gewoon 5500 tot 5700 euro duurder worden.. dat zijn voor gezinsauto's echt bizarre bedragen.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 00:57

ja maar de scenic wordt weer niet duurder
vreemd allemaal

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 31 dec 2007, 01:10

Alle dikke leuke auto s krijgen het er zwaar voorlangs. Laten dat nou net de cashcows zijn van de autoindustrie en dealers. Zonder die auto s wordt het bestaans recht moeilijker. Een ferrari 599 krijg je nooit onder de 232 co2 uitstoot. Een amg mercedes ook niet meeste suv ook niet. Etc etc. Maar ja we zitten in communistisch nederland. DE Linkse maffia regeert.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 31 dec 2007, 10:36

Heeft weinig met links of communistisch te maken, meer dan de helft van onze regering bestaat uit rechtse partijen.

Op zich is het niet zo vreemd dat de overheid zegt dat ze liever niet hebben dat je in bepaalde auto's rijdt en als je het dan doet zo weinig mogelijk, vanwege het hoge energieverbruik. Het probleem is dat diezelfde overheid maar één manier kent om dat te bereiken en dat is het zwaarder belasten van ongewenst gedrag. Het omgekeerde, stimuleren van gewenst gedrag, kennen ze gewoon niet of willen ze niet kennen. Gevolg is dat je in bepaalde segmenten een stevige belastingverhoging krijgt, maar andersom erg weinig stimulans. Bijkomend probleem is dat de basis voor het hele systeem een labelconstructie is die toch al tijden wordt verfoeid omdat het allerlei ongewenste effecten met zich meebrengt.

Nu krijg je dus inderdaad in bepaalde situaties hele vreemde verhogingen, terwijl andere auto's juist weer helemaal niet duurder worden terwijl dat wel logisch lijkt.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 10:44

tweedehands slurptaxauto's zullen dan wel meer waard worden, omdat de nieuwprijs van het model fors omhoog gaat

patrol kopen :D :D
die worden gewoon 10 k duurder :roll: :roll: :roll:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 31 dec 2007, 10:50

@Luco waarom denk je dat ik vorige maand een 2006 Landcruiser voor mezelf als demo heb gekocht :-) die gaat 12K euro ophoog de komende maanden :-)

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 10:51

volgend jaar verkopen voor 10 k minder
heb je toch nog winst :twisted: :twisted: :twisted:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 31 dec 2007, 11:20

luco hornsveld schreef:tweedehands slurptaxauto's zullen dan wel meer waard worden, omdat de nieuwprijs van het model fors omhoog gaat

patrol kopen :D :D
die worden gewoon 10 k duurder :roll: :roll: :roll:
Het vage is dus dat dat niet altijd opgaat. Een BMW 650i automaat (E-label en toch geen al te zuinige auto) wordt maar 400 euro duurder, op een prijs van dik over de ton. Bizar genoeg wordt de handbak 4500 euro duurder omdat die 30 gram extra C02 zou uitstoten, waardoor ie dus duurder dat de automaat wordt :? Doe mij ook zo'n automaat zou ik zeggen, als dat zoveel bespaart.

Het gekke aan die slurptax is dat je pas (en grof) gaat betalen vanaf de limiet van 232 gram en de vervuilingsopgave van de fabrikant af en toe extreem vaag is. Procentueel kleine afwijkingen in vervuiling zorgen dus voor enorme verschillen, en soms vraag je je echt af waarom het zoveel afwijkt.
Een BMW X3 3.0si Executive heeft een uitstoot van 233 gram, de High Executive met dezelfde motor heeft een uitstoot van 248 gram. Da's 15 gram verschil, oftewel 6%...maar de ene krijgt 110 euro slurptax en de andere 1760 euro.

In principe wordt alles met een C-label of beter goedkoper en maakt het met een D-label niet zo veel uit. E en hoger wordt allemaal licht tot grof duurder. Het leipe is trouwens ook dat als er verschillende uitvoeringen van dezelfde auto zijn je beter de duurste kunt nemen, omdat dan de BPM-verlaging in je voordeel werkt.

Luco

Bericht door Luco » 31 dec 2007, 12:06

nee maar voor jouw landcruiser gaat dat dus wel op
en ook voor de patrol
misschien toch maar te koop zetten :D

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 01 jan 2008, 03:29

Shit, 11,- erbij voor een Focus ST :wink:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 01 jan 2008, 11:44

De Nissan 350z gaat 59.385,- kosten :shock: Wat een bak geld ineens...

De 130i wordt zelfs iets goedkoper. Slechts 197 gr/km.

Voor een Viper betaal je straks 180.000,- i.p.v. 150.000,- De geliefde Z06 gaat naar de 136.000,-
Laatst gewijzigd door Topfuel op 01 jan 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 01 jan 2008, 11:48

Die hoef je dus ook niet meer te kopen.

Komt oa door zijn co uitstoot van 280.

Arne
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 feb 2006, 16:54

Bericht door Arne » 01 jan 2008, 14:00

318d heeft een A label en krijgt 1400 euro korting ( en waarschijnlijk ook nog 900 euro roetfilter korting)

320d Heeft een C label!

Verschil in CO2 is 123 om 128 gram.

Kijk je naar de 1 serie
118d tegen 120d, die zijn dan beide B label??
Dat de 118d B is kan ik begrijpen, omdat het een kleinere auto is, maar waarom is de 120d dan ook B????
Ook weer de 123gram tegen over de 128gram

zijn deze gegevens leidend?

------

EDIT:
Zit even op de BMW site te kijken, en die geeft aan dat een 320d een A label heeft. Met automaat een B label.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 01 jan 2008, 18:38

Arne schreef: zijn deze gegevens leidend?
Die labels zijn niet zo boeiend omdat de maximale labelboete 1600 euro is (voor een G-label) en de maximale labelkorting 1400 euro. De slurptax wordt niet gebaseerd op het label maar op de absolute uitstoot van grammen CO2 per kilometer. Voor elke gram boven de norm betaal je 110 euro extra belasting.

Dat zorgt ervoor dat sommige auto's die een vrij gunstig label krijgen, toch een flinke slurptax voor de kiezen krijgen omdat ze nu eenmaal veel uitstoten. Dat zorgt bijvoorbeeld voor de bizarre situatie dat een Ford Transit kombi wel 700 euro BPM-bonus krijgt vanwege het 'milieuvriendelijke' B-label, maar ook een slurptax-boete van maximaal 6270 euro. Nou, schiet mij maar lek
:?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 01 jan 2008, 19:25

Ik ben er geen tegenstander van dat er maatregelen worden genomen die het kopen van onzuinige auto's ontmoedigen, maar doe dat dan met behoudt van een redelijke maat.

Het huidige systeem zorgt voor absurde heffingen op enkele luxeauto's. Dat terwijl er geen relatie is met de werkelijke uitstoot van deze auto's (die afhankelijk is van de hoeveelheid verbrande brandstof, oftewel de zwaarte van de rechtervoet van de bestuurder en de hoeveelheid gereden kilometers). Een Hummer H2 met een CO2-uitstoot van 512 gram/km die 5.000 kilometer per jaar wordt gebruikt, veroorzaakt minder schade dan een Passat 2.0 TDI die 50.000km per jaar maakt en 157gr/km uitstoot heeft. Toch wordt er op de Hummer 30.000 euro slurptax geheven en op de Passat niets.

Als het een belastingheffing van een paar honderd euro was geweest, zou je lichtzinnig kunnen denken over de rechtvaardiging ervan, maar hier gaat het om 30K (en bij vaker voorkomende auto's zoals een X5 om 2000-6000 euro).

Voordat dit soort excessieve maatregelen genomen worden lijkt het me redelijker om de aandacht te verleggen naar andere milieuvervuilende vormen van transport, zoals het vrachtvervoer over de weg en de luchtvaart. Hoe redelijk is het om 30.000 euro slurptax af te moeten dragen bij de aanschaf van een Hummer als je voor hetzelfde bedrag meer dan 650 keer met het vliegtuig op en neer kunt naar Milaan. Dat laatste is aanzienlijk milieuvervuilender dan 100.000km rondrijden in een Hummer.

Verder zou het beleid een stuk geloofwaardiger worden als de belastinginkomsten uit milieuheffingen direct worden aangewend om uitstoot te vermijden. Het mes zou dan aan twee kanten snijden.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 02 jan 2008, 16:24

Vorige week voor mijn moeder een nieuwe ML 420 CDI gekocht (uit voorraad) die wordt medio deze maand op kenteken gezet; auto wordt 12 mille duurder daarna...

Ik kots van deze maatregelen. Heb het hier in Zuid Afrika een paar dagen geleden aan wat locals uitgelegd, die liggen nog onder de tafel van het lachen...

Het is aan de andere kant wel slim, want ondanks de forse verhogingen blijven de mensen toch auto's kopen... en prive rijden met het zakelijke lijk. Want wat bijna iedereen aan bijtelling aftikt daar kan je geen gelijkwaardige (nieuwe) auto prive van rijden...

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 16:25

als je een 420 ml nieuw kan betalen maakt die 12 k ook niks uit :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 16:32

luco hornsveld schreef:als je een 420 ml nieuw kan betalen maakt die 12 k ook niks uit :D
Juist wel, omdat het gewoon tegen het rechtsgevoel ingaat. Voor 12K kun je ook heel veel andere; lees leukere dingen dingen dan domweg stom aftikken.

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 16:40

ja snap ik wel, maar als je meer dan een ton voor een auto af kunt tikken kan je ook wat minder doen

12k blijft 12 k

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten