Nieuwe autoprijzen
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Alle dikke leuke auto s krijgen het er zwaar voorlangs. Laten dat nou net de cashcows zijn van de autoindustrie en dealers. Zonder die auto s wordt het bestaans recht moeilijker. Een ferrari 599 krijg je nooit onder de 232 co2 uitstoot. Een amg mercedes ook niet meeste suv ook niet. Etc etc. Maar ja we zitten in communistisch nederland. DE Linkse maffia regeert.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Heeft weinig met links of communistisch te maken, meer dan de helft van onze regering bestaat uit rechtse partijen.
Op zich is het niet zo vreemd dat de overheid zegt dat ze liever niet hebben dat je in bepaalde auto's rijdt en als je het dan doet zo weinig mogelijk, vanwege het hoge energieverbruik. Het probleem is dat diezelfde overheid maar één manier kent om dat te bereiken en dat is het zwaarder belasten van ongewenst gedrag. Het omgekeerde, stimuleren van gewenst gedrag, kennen ze gewoon niet of willen ze niet kennen. Gevolg is dat je in bepaalde segmenten een stevige belastingverhoging krijgt, maar andersom erg weinig stimulans. Bijkomend probleem is dat de basis voor het hele systeem een labelconstructie is die toch al tijden wordt verfoeid omdat het allerlei ongewenste effecten met zich meebrengt.
Nu krijg je dus inderdaad in bepaalde situaties hele vreemde verhogingen, terwijl andere auto's juist weer helemaal niet duurder worden terwijl dat wel logisch lijkt.
Op zich is het niet zo vreemd dat de overheid zegt dat ze liever niet hebben dat je in bepaalde auto's rijdt en als je het dan doet zo weinig mogelijk, vanwege het hoge energieverbruik. Het probleem is dat diezelfde overheid maar één manier kent om dat te bereiken en dat is het zwaarder belasten van ongewenst gedrag. Het omgekeerde, stimuleren van gewenst gedrag, kennen ze gewoon niet of willen ze niet kennen. Gevolg is dat je in bepaalde segmenten een stevige belastingverhoging krijgt, maar andersom erg weinig stimulans. Bijkomend probleem is dat de basis voor het hele systeem een labelconstructie is die toch al tijden wordt verfoeid omdat het allerlei ongewenste effecten met zich meebrengt.
Nu krijg je dus inderdaad in bepaalde situaties hele vreemde verhogingen, terwijl andere auto's juist weer helemaal niet duurder worden terwijl dat wel logisch lijkt.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Het vage is dus dat dat niet altijd opgaat. Een BMW 650i automaat (E-label en toch geen al te zuinige auto) wordt maar 400 euro duurder, op een prijs van dik over de ton. Bizar genoeg wordt de handbak 4500 euro duurder omdat die 30 gram extra C02 zou uitstoten, waardoor ie dus duurder dat de automaat wordtluco hornsveld schreef:tweedehands slurptaxauto's zullen dan wel meer waard worden, omdat de nieuwprijs van het model fors omhoog gaat
patrol kopen![]()
die worden gewoon 10 k duurder![]()
![]()

Het gekke aan die slurptax is dat je pas (en grof) gaat betalen vanaf de limiet van 232 gram en de vervuilingsopgave van de fabrikant af en toe extreem vaag is. Procentueel kleine afwijkingen in vervuiling zorgen dus voor enorme verschillen, en soms vraag je je echt af waarom het zoveel afwijkt.
Een BMW X3 3.0si Executive heeft een uitstoot van 233 gram, de High Executive met dezelfde motor heeft een uitstoot van 248 gram. Da's 15 gram verschil, oftewel 6%...maar de ene krijgt 110 euro slurptax en de andere 1760 euro.
In principe wordt alles met een C-label of beter goedkoper en maakt het met een D-label niet zo veel uit. E en hoger wordt allemaal licht tot grof duurder. Het leipe is trouwens ook dat als er verschillende uitvoeringen van dezelfde auto zijn je beter de duurste kunt nemen, omdat dan de BPM-verlaging in je voordeel werkt.
- Topfuel
- Berichten: 1916
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29
De Nissan 350z gaat 59.385,- kosten
Wat een bak geld ineens...
De 130i wordt zelfs iets goedkoper. Slechts 197 gr/km.
Voor een Viper betaal je straks 180.000,- i.p.v. 150.000,- De geliefde Z06 gaat naar de 136.000,-

De 130i wordt zelfs iets goedkoper. Slechts 197 gr/km.
Voor een Viper betaal je straks 180.000,- i.p.v. 150.000,- De geliefde Z06 gaat naar de 136.000,-
Laatst gewijzigd door Topfuel op 01 jan 2008, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 16:54
318d heeft een A label en krijgt 1400 euro korting ( en waarschijnlijk ook nog 900 euro roetfilter korting)
320d Heeft een C label!
Verschil in CO2 is 123 om 128 gram.
Kijk je naar de 1 serie
118d tegen 120d, die zijn dan beide B label??
Dat de 118d B is kan ik begrijpen, omdat het een kleinere auto is, maar waarom is de 120d dan ook B????
Ook weer de 123gram tegen over de 128gram
zijn deze gegevens leidend?
------
EDIT:
Zit even op de BMW site te kijken, en die geeft aan dat een 320d een A label heeft. Met automaat een B label.
320d Heeft een C label!
Verschil in CO2 is 123 om 128 gram.
Kijk je naar de 1 serie
118d tegen 120d, die zijn dan beide B label??
Dat de 118d B is kan ik begrijpen, omdat het een kleinere auto is, maar waarom is de 120d dan ook B????
Ook weer de 123gram tegen over de 128gram
zijn deze gegevens leidend?
------
EDIT:
Zit even op de BMW site te kijken, en die geeft aan dat een 320d een A label heeft. Met automaat een B label.
- Daniel
- Berichten: 1030
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
- Locatie: Hilversum
Die labels zijn niet zo boeiend omdat de maximale labelboete 1600 euro is (voor een G-label) en de maximale labelkorting 1400 euro. De slurptax wordt niet gebaseerd op het label maar op de absolute uitstoot van grammen CO2 per kilometer. Voor elke gram boven de norm betaal je 110 euro extra belasting.Arne schreef: zijn deze gegevens leidend?
Dat zorgt ervoor dat sommige auto's die een vrij gunstig label krijgen, toch een flinke slurptax voor de kiezen krijgen omdat ze nu eenmaal veel uitstoten. Dat zorgt bijvoorbeeld voor de bizarre situatie dat een Ford Transit kombi wel 700 euro BPM-bonus krijgt vanwege het 'milieuvriendelijke' B-label, maar ook een slurptax-boete van maximaal 6270 euro. Nou, schiet mij maar lek

- Femme
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
- Locatie: Ruurlo
Ik ben er geen tegenstander van dat er maatregelen worden genomen die het kopen van onzuinige auto's ontmoedigen, maar doe dat dan met behoudt van een redelijke maat.
Het huidige systeem zorgt voor absurde heffingen op enkele luxeauto's. Dat terwijl er geen relatie is met de werkelijke uitstoot van deze auto's (die afhankelijk is van de hoeveelheid verbrande brandstof, oftewel de zwaarte van de rechtervoet van de bestuurder en de hoeveelheid gereden kilometers). Een Hummer H2 met een CO2-uitstoot van 512 gram/km die 5.000 kilometer per jaar wordt gebruikt, veroorzaakt minder schade dan een Passat 2.0 TDI die 50.000km per jaar maakt en 157gr/km uitstoot heeft. Toch wordt er op de Hummer 30.000 euro slurptax geheven en op de Passat niets.
Als het een belastingheffing van een paar honderd euro was geweest, zou je lichtzinnig kunnen denken over de rechtvaardiging ervan, maar hier gaat het om 30K (en bij vaker voorkomende auto's zoals een X5 om 2000-6000 euro).
Voordat dit soort excessieve maatregelen genomen worden lijkt het me redelijker om de aandacht te verleggen naar andere milieuvervuilende vormen van transport, zoals het vrachtvervoer over de weg en de luchtvaart. Hoe redelijk is het om 30.000 euro slurptax af te moeten dragen bij de aanschaf van een Hummer als je voor hetzelfde bedrag meer dan 650 keer met het vliegtuig op en neer kunt naar Milaan. Dat laatste is aanzienlijk milieuvervuilender dan 100.000km rondrijden in een Hummer.
Verder zou het beleid een stuk geloofwaardiger worden als de belastinginkomsten uit milieuheffingen direct worden aangewend om uitstoot te vermijden. Het mes zou dan aan twee kanten snijden.
Het huidige systeem zorgt voor absurde heffingen op enkele luxeauto's. Dat terwijl er geen relatie is met de werkelijke uitstoot van deze auto's (die afhankelijk is van de hoeveelheid verbrande brandstof, oftewel de zwaarte van de rechtervoet van de bestuurder en de hoeveelheid gereden kilometers). Een Hummer H2 met een CO2-uitstoot van 512 gram/km die 5.000 kilometer per jaar wordt gebruikt, veroorzaakt minder schade dan een Passat 2.0 TDI die 50.000km per jaar maakt en 157gr/km uitstoot heeft. Toch wordt er op de Hummer 30.000 euro slurptax geheven en op de Passat niets.
Als het een belastingheffing van een paar honderd euro was geweest, zou je lichtzinnig kunnen denken over de rechtvaardiging ervan, maar hier gaat het om 30K (en bij vaker voorkomende auto's zoals een X5 om 2000-6000 euro).
Voordat dit soort excessieve maatregelen genomen worden lijkt het me redelijker om de aandacht te verleggen naar andere milieuvervuilende vormen van transport, zoals het vrachtvervoer over de weg en de luchtvaart. Hoe redelijk is het om 30.000 euro slurptax af te moeten dragen bij de aanschaf van een Hummer als je voor hetzelfde bedrag meer dan 650 keer met het vliegtuig op en neer kunt naar Milaan. Dat laatste is aanzienlijk milieuvervuilender dan 100.000km rondrijden in een Hummer.
Verder zou het beleid een stuk geloofwaardiger worden als de belastinginkomsten uit milieuheffingen direct worden aangewend om uitstoot te vermijden. Het mes zou dan aan twee kanten snijden.
- Sjoerd
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05
Vorige week voor mijn moeder een nieuwe ML 420 CDI gekocht (uit voorraad) die wordt medio deze maand op kenteken gezet; auto wordt 12 mille duurder daarna...
Ik kots van deze maatregelen. Heb het hier in Zuid Afrika een paar dagen geleden aan wat locals uitgelegd, die liggen nog onder de tafel van het lachen...
Het is aan de andere kant wel slim, want ondanks de forse verhogingen blijven de mensen toch auto's kopen... en prive rijden met het zakelijke lijk. Want wat bijna iedereen aan bijtelling aftikt daar kan je geen gelijkwaardige (nieuwe) auto prive van rijden...
Ik kots van deze maatregelen. Heb het hier in Zuid Afrika een paar dagen geleden aan wat locals uitgelegd, die liggen nog onder de tafel van het lachen...
Het is aan de andere kant wel slim, want ondanks de forse verhogingen blijven de mensen toch auto's kopen... en prive rijden met het zakelijke lijk. Want wat bijna iedereen aan bijtelling aftikt daar kan je geen gelijkwaardige (nieuwe) auto prive van rijden...
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel