Help Hugo aan een circuitwagen

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 21:10

Ik heb -2'40 voor. Maar het ligt er aan waar en hoe je rijd, en hoeveel verlaging je hebt. Als ik 200 km snelweg rij met een tempo van 170 en voel daarna aan mijn banden dan is de binnenkant duidelijk warm en de buitenkant koud. Maar verder rij ik het meeste binnenweggetjes en mijn banden slijten ongeveer gelijk af over het loopvlak. Dat is met een Eibach schroefset en een 28mm voorstabi.

Gebruikersavatar
Ben_968CS
Berichten: 942
Lid geworden op: 22 aug 2007, 22:22
Locatie: Ik ben weg

Re: Help Hugo aan een circuitwagen

Bericht door Ben_968CS » 24 okt 2007, 21:23

hugo schreef: 2) Hachiroku Toyota AE86. Hier gaat eigenlijk mijn voorkeur naar uit. Licht (900kg), 1.6 toerenjankertje en echt rijden. Heb echter geen zak kennis c.q. verstand over deze wagens dus als iemand mij hier over kan inlichten graag.
Zoiets Hugo? http://www.racingcars24.com/ad-details/ ... m-zustand/

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Help Hugo aan een circuitwagen

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 21:41

Ben_968CS schreef:
hugo schreef: 2) Hachiroku Toyota AE86. Hier gaat eigenlijk mijn voorkeur naar uit. Licht (900kg), 1.6 toerenjankertje en echt rijden. Heb echter geen zak kennis c.q. verstand over deze wagens dus als iemand mij hier over kan inlichten graag.
Zoiets Hugo? http://www.racingcars24.com/ad-details/ ... m-zustand/
Link werkt niet :cry:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 21:43

Valt me erg op dat niemand meegaand is met de Hachiroku AE86 en de MB 2.3 16v.


E36 318is schijnen jullie erg enthausiast over te zijn. Hangt daar het M42 blok in, want over dat blok krijg ik vaak te horen dat het bagger is...?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 21:48

Nope, hoort een M44 te zijn.

Alternatief daarvoor is een 318Ti, die hebben ook een M44.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: Help Hugo aan een circuitwagen

Bericht door Christoph » 24 okt 2007, 21:48

hugo schreef:
Ben_968CS schreef:
hugo schreef: 2) Hachiroku Toyota AE86. Hier gaat eigenlijk mijn voorkeur naar uit. Licht (900kg), 1.6 toerenjankertje en echt rijden. Heb echter geen zak kennis c.q. verstand over deze wagens dus als iemand mij hier over kan inlichten graag.
Zoiets Hugo? http://www.racingcars24.com/ad-details/ ... m-zustand/
Link werkt niet :cry:
Naar racingcars24.com gaan, anzeigen klikken en de 3de auto is die corolla.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 okt 2007, 21:55

hugo schreef:Valt me erg op dat niemand meegaand is met de Hachiroku AE86 en de MB 2.3 16v.
De AE ken ik niet zo goed afgezien van het blok. De MB vind ik een koopje t.o.v. de E30 M3. Een goede keuze maar moeilijke handel. Daarom zeg ik, niet 1 auto kiezen maar gewoon een lijstje maken en kijken waar je het meeste waard krijgt voor je 4K. Je kunt je blindstaren op een bepaalde auto maar als je alleen maar schroot tegenkomt :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 okt 2007, 21:56

M42 slecht ? Enige zwakke punt van de 1e generatie was de koppakking. Die zijn in principe ondertussen allemaal vervangen.
Bij 200000 km zou ik adviseren om de drijfstanglagers te vervangen.
Verder is het echt een bombproof blok. Bij mij 210000 km op de klok. En ik weet van een heleboel andere 318is motoren met dik 2,5 - 3 ton op de klok zonder een enkel probleem.
De mijne loopt nu 7200 toeren mbv een aangepaste chip. Het blok is de homologatie-motor voor de STW auto. Er zit in ieder geval een gesmede krukas in. Geflowde kop met dubbele bovenliggende nokkenas, spaghetti-spruitstuk etc.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 okt 2007, 22:00

De M44 is de opvolger van de M42 en zit vanaf 1995 (?) in alle 318is modellen.
Blok is 1.9 liter groot ipv 1.8 en heeft een groter koppel. Ook heeft de M44 een luchtmassameter ipv een luchthoeveelheidsmeter. Is gewoon wat moderner, meer in de richting van een E46 eigenlijk.
Nadeel van dat blok is dat het een minder hoogtoerig blok is, en daardoor wat tammer aandoet. Ook is de krukas in dit blok gewoon gietijzer.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 22:03

Hm zit er een verschil dan in een pre 95 en na 95 318iS? Das een nieuwe voor mij, dacht dat die motoren hetzelfde waren :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 22:05

Rustig Joy, denk aan je hart. :wink:

Hugo, een mooie 2.3 of 2.5 16 klepper ga je gewoon niet vinden voor het geld dat jij wilt uitgeven.

@Bert: Ik duik het liefst landwegen op maar naar de Eifel, of zoals van het weekend naar het circuit, dan ben je gewoon honderden kilometers op de snelweg. Ik heb een mk-motorsport schroefset en schat dat de auto ongeveer 6-7 cm dichter naar de grond is. Stabi's zijn een 28mm en 22mm H&R als ik me niet vergis Achter had Bas hem weggelaten op Malmedy en ik heb hem geen seconde gemist :shock:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 22:05

waar komt het verhaal dan vandaan dat je de krukaslagers na 1 rondje ring naar de zaad gereden zou hebben? Olie zou teveel in de kop hangen waardoor de krukaslager niet gesmeerd wordt?


Zit in de E36 318is hetzelfde blok als in de E30 318is?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 22:14

Bij lange doordraaiers en met megagrip kan het weleens voorkomen dat een blok stukdraait. Kun je dan weer voorkomen door het carter te modificeren. Pas nog gezien hoe de krukaslagers compleet met de krukas meegelopen waren op een 325i. Allemaal slecht nu? :wink:

Imho is het m42 het blok om te hebben. Zeker als je er in de toekomst wat paardjes bij wil gooien.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 okt 2007, 22:14

Een standaard AE86 zul je , vergeleken met je andere keuzes, relatief traag vinden (zeker in rechte lijn).. Er is ZAT voor te krijgen. Nadeel is roest/plaatwerk. Voordeel is betrouwbaarheid, gewicht. Hét grote nadeel van een AE86 vind ik persoonlijk de prijs. Een beetje redelijke betaal je al gauw 3500/4000,- voor en dan heb je meestal een redelijk standaard AE86. Voor datzelfde geld heb je dan ook een 318iS (toch?) of een MR2 SW20 die beide een heeeeeeeeel stuk jonger zijn..en sneller "out of the box".

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 22:19

allen schreef:Bij lange doordraaiers en met megagrip kan het weleens voorkomen dat een blok stukdraait. Kun je dan weer voorkomen door het carter te modificeren. Pas nog gezien hoe de krukaslagers compleet met de krukas meegelopen waren op een 325i. Allemaal slecht nu? :wink:

Imho is het m42 het blok om te hebben. Zeker als je er in de toekomst wat paardjes bij wil gooien.
Eens, carterpan mod stelt niets voor. Ding van Aernoudt, zo moeilijk is het allemaal niet Hugo......

Michel

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 23:40

Michel Pol schreef:
allen schreef:Bij lange doordraaiers en met megagrip kan het weleens voorkomen dat een blok stukdraait. Kun je dan weer voorkomen door het carter te modificeren. Pas nog gezien hoe de krukaslagers compleet met de krukas meegelopen waren op een 325i. Allemaal slecht nu? :wink:

Imho is het m42 het blok om te hebben. Zeker als je er in de toekomst wat paardjes bij wil gooien.
Eens, carterpan mod stelt niets voor. Ding van Aernoudt, zo moeilijk is het allemaal niet Hugo......

Michel
Dan koop ik liever een Belgische E30 318is. Licht en als er inderdaad makkelijk en veilig 170PK uit te peuteren is, is dat alleen maar interessant.


Waar komen dan overigens al die horror verhalen vandaan dat het M42 blok zo kansloos slecht is?

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 25 okt 2007, 00:30

eh, wie zegt dat de M42 slecht is?
De M42-jes in de E30 wilden nog wel eens een kop aan gort blazen. Onderblokken lees ik niks dan lof. De M42 valt ook zeer goed atmosferisch te tunen.

www.metricmechanic.com

ook een leuk linkje.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 okt 2007, 00:40

Zoals eerder gezegd Hugo. Alleen de koppakking destijds. Dat kan niet meer gebeuren of je moet een perfect exemplaar van een oude opa van 103 overkopen. Koop die e30 en ga los.

Mvg,
Dhr. E36

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 25 okt 2007, 00:47

het is ook zo fucking frustrerend dat ik straks toch een bmw moet kopen :cry:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 okt 2007, 02:01

Tsja wat let je om een Alfa of Toyota te halen.


Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 okt 2007, 08:39

hugo schreef:het is ook zo fucking frustrerend dat ik straks toch een bmw moet kopen :cry:
Wat heeft de 75 je nu eigenlijk aan kosten gekost.

P.s. je moet geen BMW kopen!

Michel

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 630
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:52
Locatie: midden-Friesland 205 1.9 CTI

Bericht door Thom » 25 okt 2007, 08:41

Nissan 200SX?

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 25 okt 2007, 09:35

http://forum.autofans.nl/index.php?show ... entry98513

Oude mr2, zelfde blokje als in de AE86, ietsje zwaarder, bijna belastingvrij, zeer onderschat.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 okt 2007, 09:41

MX5 is ook een optie.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten