Help Hugo aan een circuitwagen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Help Hugo aan een circuitwagen

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 16:37

Zoals jullie ingewijden wel weten is de Alfa 75 verkocht. Had te maken met het motorblok dat er nog maar heel weinig zin in had.

Nu is het dus opnieuw shoppen naar een hobby circuit gebakje maar ik kan geen keuzes maken. Derhalve roep ik jullie hulp op.

ik heb te maken met de volgende constraints.

1) geen cylinder inhoud boven de 2.5 liter ivm wegenbelasting in Belgie
2) niet meer dan max. 200PK ivm verzekering
3) RWD
4) Budget topt bij ong. 4000 eu.

Enkele wensen mijner zijds.

1) Stijve koets
2) Degelijk
3) betrouwbaar
4) niet te moeilijk met onderdelen
5) niet te zwaar
6) noem me een zeikerd maar verbruik mag ook wel om en nabij de 1 op 10 / 11 liter gemiddeld liggen, natuurlijk niet op het circuit maar op de gewone weg.


Wat staat er in de evt. wishlist.

1) MB 190E 2.3-16. De E30 M3 van mercedes, stijvere koets zelfs en ook wel betrouwbaar. Niemand heeft zo'n ding maar misschien is daar wel een hele goede reden voor? Blokken schijnen wel erg duur te zijn in onderhoud.

2) Hachiroku Toyota AE86. Hier gaat eigenlijk mijn voorkeur naar uit. Licht (900kg), 1.6 toerenjankertje en echt rijden. Heb echter geen zak kennis c.q. verstand over deze wagens dus als iemand mij hier over kan inlichten graag.

3) E36 325i. M.i. de lelijkste BMW gemaakt, schijnt echter wel sterk te zijn maar hoe zit het met verbruik. Kreeg van cav. te horen dat de 325i naar hartelust zuipt ( 1 op 7 bij redelijk normaal gebruik is geen uitzondering )

4) E30 320IS uit italie halen. Dit is helemaal gaaf, een S14 motor. Echter, nog betrekkelijk duur en heb nu ook niet zo snel de middelen om naar Italie te reizen.

5) E34 525i 24v. Schijnt hufterig goed chassis te hebben. Alleen nogal zwaar, misschien?


6) iets anders



Zoals ik aangaf lijkt een hachi mij het gaafst. Met name de hatchback, de coupe vind ik eigenlijk hondslelijk, maar als ik in de auto zit, zie ik dat toch niet.

http://www.kapaza.be/Autos/Toyota/68490 ... n_cam.html
Zou dit evt. iets zijn?


Brand maar los, spuw uw gal en lach me uit, zolang ik maar waardevolle informatie krijg ben ik tevreden. :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 16:42

Hugo, neem en gangbaar model voor cheap ass parts, en goede verkrijgbaarheid. Kijk eens naar de ex Aernoudt 318is die bij Bas Roos te koop staat. Zou echt e30 325i of e36 318is/325i kiezen van lekker goedkoop.

AE86 gaaf doch roest roepen is gaten zien, onderdelen moeilijk en duur, blokje betrouwbaar. (heb er een gehad)

E28 die hier op het forum staat wellicht ook een optie.

Michel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 okt 2007, 16:50

Eens met Michel. Je staat er van te kijken hoe goed de balans van een 318is is. Je hebt helaas niet het vermogen om op rechte stukken weg te knallen maar het is een auto die in zijn geheel klopt. Op Malmedy lopen de auto's met vermogen op het rechte stuk weg. Bij het aanremmen en insturen pak je weer je meters en in het bochtige stuk zit je er weer achter. Gemiddeld verbruik 1 op 10/11.
Een 325i is zeker een stuk sneller. Is helaas niet echt zuinig en de neus is een stuk zwaarder (zeker het M50 blok, dat was nog geen aluminium zoals de M52). Voor beide auto's geld dat er een zee van onderdelen beschikbaar is.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Re: Help Hugo aan een circuitwagen

Bericht door Jurriaan » 24 okt 2007, 16:55

hugo schreef:4) E30 320IS uit italie halen. Dit is helemaal gaaf, een S14 motor. Echter, nog betrekkelijk duur en heb nu ook niet zo snel de middelen om naar Italie te reizen.
Vliegtuig pakken en terugrijden, zorg wel dat 'ie enigzins dichtbij het vliegveld staat en/of je daar opgehaald kunt worden. Erg leuk om op deze manier je auto gelijk in te lijven op de weg terug.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 24 okt 2007, 16:59

E30 325i,

je hebt zelf gezien hoe snel je een E30 kan maken. :wink:

En je beleeft er veel lol aan en er zijn veel (race-)onderdelen voor te krijgen.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 24 okt 2007, 17:01

E36 320/325.

Zie de filmpjes van Tommy op Malmedy :P

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 24 okt 2007, 17:02

6) Porsche 944. Voor ruim onder je budget heb ik er eentje voor je.

Topwegligging en een prima circuitauto. Voldoet verder aan al je eisen.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 24 okt 2007, 17:06

Hans Disco schreef:6) Porsche 944. Voor ruim onder je budget heb ik er eentje voor je.

Topwegligging en een prima circuitauto. Voldoet verder aan al je eisen.

Onderdelen niet schurfterig duur?

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 24 okt 2007, 17:27

valt wel mee. Ook behoorlijk goed verkrijgbaar, er zijn een aantal goede specialisten in NL.

Je moet hem niet naar de porsche dealer brengen voor een beurtje :wink:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 17:34

Ik zou de Ex-Aernoudt (318is) bij Bas wegtrekken. Heb ik pas mee op Zolder en over het industrieterrein in Oss geboenderd. Heerlijke balans voor weinig geld. Mocht je in de toekomst een beetje geld overhebben dan 2 nokkenassen en op de rollenbank afstellen bij iemand als Rica. Dan heb je voor een 1500 euri een pk of 170-175. Lijkt weinig maar je staat ervan te kijken hoe leuk dat is vanwege het korte blok. Enige wat momenteel ontbreekt is de rolkooi. Auto is al geheel gestript en voorzien van kuipjes, ast onderstel. Zijn wagen is echt instappen en gassen momenteel.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 okt 2007, 17:38

Wat kost die 318is? Die is wel snel en gaaf ja.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 17:48

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtopic.php?t=4517

Bij een serieus bod is hij er graag vanaf. Anders heeft hij straks 2 x e36 318is. :lol:

Lees iig dat er 1 stoel in zit. Is dan een Sparco incl. mooie deepdish met suede rand. Het is dat ik geen flauw idee heb wat ik met 2 auto's moet voor hetzelfde doel.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 24 okt 2007, 18:13

M3 of 130i, dat je het durft te vragen! :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 okt 2007, 18:29

Met een budget van 4K red je het niet om een 320iS uit Italie te halen. Een zeer mooie auto weliswaar 8) en ik heb er onlangs nog naar gekeken op wat autosites. Een mooie kost daar nog zo'n 6K en dan moet ie hier nog naar toe.

Ik denk dat je een paar goede wagens noemt en ik zou niet bij voorbaad een keuze maken maar rond kijken voor een 190E 16V, E30/E36 met goede motor variant of een Porsche 924S/944. Andere opties komen uit Japan: 200SX, MR2

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 24 okt 2007, 18:32

Een Nissan 180SX S13 is misschien ook wel leuk voor dat geld (zeker als je geen E30 of E36 wilt).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 18:36

Als je betrouwbaar, RWD + goedkope onderdelen zoekt kom je al snel bij BMW uit natuurlijk.

Wat ik zou doen:
-E36 325i
-E30 325i

Welke van de 2 is persoonlijke voorkeur. E36 is iets sneller maar E30 is iets lichter en heeft vanzichzelf minder werk nodig omdat de balans beter is.

Evt die 318iS van Bas Roos inderdaad.

Evt andere opties:
-Toyota MR2 AW11. Zijn erg ligt maar hebben niet echt veel vermogen. Weet er nog wel 1 te koop voor 2500 trouwens.
-Toyota MR2 SW20 2.0 GTI. Wat zwaarder maar ook wat moderner als de AW11. Lastig om te rijden ivm middenmotor.

Weet alleen niet hoe Toyota qua onderdelen is.

Op pittalk.nl staat trouwens nog een E36 compact cup auto te koop voor 8000 euro. Nou staat het er niet specifiek bij, maar volgens mij zijn die compact cup auto's uitgerust met een 200 PK S14 motor en superlicht (minimaal gewicht 950 KG dacht ik). Het is dat ik mijn eigen M3 al heb, maar voor het geld wist ik het wel zeg maar.

Op diezelfde pittalk.nl staat ook nog een E36 Coupe die afgebouwd moet en waar ze van af moeten gezien het aantal ads. Maar staat geen prijs bij.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 24 okt 2007, 18:45

Ik heb een E36 320i M52 genomen vanwege de onderhoudsstaat. Ik zat steeds te kijken naar 325i-tjes, maar achteraf eigenlijk geen spijt van de 320i. Karretje komt best vooruit en ben ook dik tevreden met het verbruik. Als daily is 1 op 11 gewoon geen probleem. Op circuit moet je niet nadenken over verbruik.

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2240
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 24 okt 2007, 18:46

MR2 SW20. Betrouwbaar, niet te zwaar. Is weer eens wat anders :) Prijs zal wel iets boven je budget liggen, maar niet veel.

http://www.speurders.nl/autos/toyota/35 ... _sw20.html

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 18:51

Bert, vind jij de e30 makkelijker rijden dan? Ik hoor van veel mensen dat het in een e30 veel meer moeite kost om een foutje te corrigeren. Zelf heb ik nooit echt met m'n tanden aan het stuur van een e30 gezeten. Heb geen idee.

SW20 vind ik een megakar! Maar of je die voor minder dan 4k in een mooie staat hebt...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 19:04

Nee niet echt. Achterkant van een E30je heeft minder mechanische grip als die van een E36, vooral met een hoop vermogen merk je dat al heel snel.

E30 vs E36 kan je ongeveer zo omschrijven: Bij een E30 is de voorophaning en de achterophaning kut. Maar daardoor ontstaat weer een balans. Bij een E36 is de achterophanging beter maar de voorkant nog steeds kut. Vandaar onderstuur :wink:

E30 is lichter, voelt lichtvoetiger en naar mijn idee een auto met een wat speelser karakter. Maar als je echt naar pure snelheid/lagere rondetijden op zoek bent dan is een E36 een beter platform. Scheelt niet de wereld natuurlijk maar er zit wel verschil in.

Op hele hoge snelheden (200+) is een E36 ook een stuk stabieler door zijn aerodynamische vorm. Die auto's rijden 250~260 op hun dooie gemakkie, bij een E30 op die snelheden heb je er nog een hele kluif aan als er een motor in licht die dat uberhaubt kan en als je het aandurft.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 19:11

Ik denk eigenlijk dat het meer het probleem is van de overhang van het blok over de vooras. Daar heb je met die van Aernoudt geen last van. Durf te stellen dat je met die wagen en de goede nokken menig 325i opdrukt op een circuit. Alleen al omwille de balans. :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 24 okt 2007, 19:18

Ik heb veel grip in de e30 met 276pk Bert.

Michel

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 24 okt 2007, 19:21

Dat heeft er ook deels mee te maken natuurlijk, maar meer met de instuursnelheid. Maar als je naar de standaard onderstel afstellingen kijkt: Een E36 heeft achter veel meer negatief camber als voor. Terwijl als je naar de dynamische situatie kijkt, dat juist andersom moet zijn. Zet de voorkant van een E36 eens op 2,5 graad negatief camber en je zal zien dat het wonderen voor je handling doet.

E36 318iS blok en 325i blok schelen 34 KG. Maar de E36 318iS heeft zijn accu voor in staan. Dus als je die niet naar achteren zet zit er niet al te veel verschil in denk ik. Maar de 318iS is over het geheel weer lichter, dat helpt ook een beetje mee natuurlijk :)

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 24 okt 2007, 19:42

De BMW E30 320is is ook geleverd in Portugal (ben ik sinds een paar dagen achter). Maar is ook een eindje rijden om er te komen.

De ex-318iS van Aernoudt gaat zeker rap. Ondanks dat hetzelfde blok in mijn auto ligt, geef ik nog erg veel toe. :oops: Een groot voordeel: ben je gelijk klaar.

Zes cilinder BMW's lusten een aardig slokje over het algemeen, maar ja...........

Porsches 924S / 944 zijn ook goed te doen, ook qua budget. Door de over-engineerde natuur blijft het best heel. M'n oom heeft met z'n 924S ruim 500.000 km gedraaid op normaal onderhoud, inclusief circuit-dagen.

Ik ben in een ander draadje naar iets leuks aan het zoeken met 10K, maar je komt toch op vergelijkbare auto's uit.

Als het niet per sé RWD moet zijn, is misschien een Subaru Legacy wel grappig. Kun je prima mee op de Ring / circuitdagen / driften. Tomaz van het forum kan daar veel meer over vertellen.

En anders kan altijd een Sierra "voor weinig". Hou je een hoop geld over om van te rijden..... En gezien de hoge frequentie aan DF evenementen momenteel, misschien ook geen slecht idee. :wink: Misschien moet ik dat zelf ook maar doen :D

Edit:

Extra suggesties: Volvo 340 1.7 / Volvo 360 of anders een 242 of 760. Laatste twee zijn wel boten, maar gaan schitterend dwars 8)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 okt 2007, 21:02

Bert, tot hoeveel graden negatief kun je doorgaans gaan zonder al teveel last te hebben van je bandenslijtage? De auto op wat trackdays gebruiken is leuk maar rijdt er ook vaak mee op de openbare weg. Om nu iedere 6000 kilometer m'n voorbanden weg te gooien... :shock:
Wat ik eigenlijk probeer te maken is een voor mij ultiem stuurhokje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, MarcF, SlowCo, Wout309t en 9 gasten