Moet er straks niet aan denken ca 400pk op de voorwielen
Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?
- Joop
- Berichten: 9089
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Altijd RWD gereden. Altijd als ik naar een FWD overstap moet ik altijd even rustig met het gas omgaan in bochten en wegrijden bij verkeerslichten, dit wil nog wel eens tot hachelijke situatie leiden: eerste geval bijna altijd doorspinnende wielen, tweede geval zwaar onderstuurd een bocht door: hoe frustrerend. Maar na een paar keer is daar ook niets meer van te merken. Kwestie van aanpassen dus en ook dan kun je met een FWD ook hard een bocht door.
Maar RWD blijft wel aandrijving nummer 1 voor mij (in het kader van: wat de boer niet kent, vreet ie niet).
AWD zal wat mij betreft de enige optie zijn als het iets anders moest worden, dan graag met RWD als basis aandrijving, maar met het quattro-systeem van Audi kan ik ook goed leven.
Maar RWD blijft wel aandrijving nummer 1 voor mij (in het kader van: wat de boer niet kent, vreet ie niet).
AWD zal wat mij betreft de enige optie zijn als het iets anders moest worden, dan graag met RWD als basis aandrijving, maar met het quattro-systeem van Audi kan ik ook goed leven.
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
indobesar
- Berichten: 9986
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Erik
- Berichten: 1978
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
- Auto: BMW ///M
- Locatie: Schoorl
op papier is rwd dan wel sneller, maar de mensen die een rwd ook zo kunnen besturen vind je (bijna) nergens. daarbij heb je weinig aan een rwd zonder goed sper en kijk nu eens naar de specs van BMW welke rwd's een sper hebben. alle mannen die beetje bovengemiddeld kunnen sturen klagen steen en been dat alleen de m- series een sper heeft/hebben....................
met een awd gaat zelfs tante bep oerendhard.
in de praktijk is een awd dus in 99,99999% van de gevallen sneller.
hebben we het nog niet over regen e.d.
theorie is leuk, praktijk is anders.
moet wel zeggen dat aan awd minder lol valt te beleven, daarvoor zijn de tante bep settings die deze wagens meekrijgen veel te conservatief. beetje anders uitlijnen en het wordt al een ander verhaal trouwens.
E
met een awd gaat zelfs tante bep oerendhard.
in de praktijk is een awd dus in 99,99999% van de gevallen sneller.
hebben we het nog niet over regen e.d.
theorie is leuk, praktijk is anders.
moet wel zeggen dat aan awd minder lol valt te beleven, daarvoor zijn de tante bep settings die deze wagens meekrijgen veel te conservatief. beetje anders uitlijnen en het wordt al een ander verhaal trouwens.
E
- Miesjel
- Berichten: 2241
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4
Wat saai is voor de één kan leuk zijn voor een ander. Jij vindt het misschien geweldig om continue op de limiet/grens te rijden terwijl iemand anders een perfectionist wil zijn door heel vloeiend maar toch heel rap lijnen wilt rijden.Erik schreef: theorie is leuk, praktijk is anders.
moet wel zeggen dat aan awd minder lol valt te beleven, daarvoor zijn de tante bep settings die deze wagens meekrijgen veel te conservatief. beetje anders uitlijnen en het wordt al een ander verhaal trouwens.
Maar ben het wel helemaal met je eens v.w.b. theorie vs. praktijk.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Opa
- Berichten: 6899
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Klopt, als 't droog is ben je met een RWD net zo snel[of sneller, ligt aan de rest van de autoBert ///M3 schreef:
Natte condities oid no question, dan heeft AWD wel zijn voordelen.
Tijdens de wat glibberige omstandigheden ben je met AWD dik in 't voordeel.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
heb sinds ik heb leren rijden rwd en heb echt wel een paar keer gedacht "rwd sucks!!!", maar fwd sucks continu en dat is me toch echt te vaak
ach nee, het heeft ook gewoon te maken met de "weighting" van de "controls" zoals ze dat noemen, die zijn in fwd wagens altijd te licht omdat ze op gemak gebouwd zijn ipv op interactie, dan is het probleem niet de fwd op zich
dus misschien zou een BMW fwd wel goed rijden en zou ik dat een fijne auto vinden
frank
ach nee, het heeft ook gewoon te maken met de "weighting" van de "controls" zoals ze dat noemen, die zijn in fwd wagens altijd te licht omdat ze op gemak gebouwd zijn ipv op interactie, dan is het probleem niet de fwd op zich
dus misschien zou een BMW fwd wel goed rijden en zou ik dat een fijne auto vinden
frank
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Nu FWD en wil naar RWD of AWD (kan niet beide kiezen). Vind FWD in veruit de meeste auto's niet echt uitdagend meer en wil die andere systemen eens proberen. Sure, een zwieper creeeren door bij gas los als een aap aan het stuur te gaan hangen is wel geinig maar bij echt veegwerk is't normaal gesproken niet echt cool (en dan heb ik er vrijdag notabene nog 1 bijgekocht
). Moet zeggen dat een sper op een FWD wel veel goed zou kunnen maken (heb nu dagelijks wielspin).
- Niels
- Berichten: 22555
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik kijk naar het geheel. FWD, AWD, RWD eigenlijk maakt het me niet uit. Met FWD ben ik vertrouwd en kom ik niet voor verassingen te staan en dat vind ik voor op de straat belangrijk. Goed een paar slipsessies met de ZQp zoals een dagje Papenburg zou zeker verstandig zijn maar dan nog vraag ik me af hoeveel van die dagen je nodig hebt om zo'n auto controleerbaar te kunnen corrigeren
Eigenlijk kijk ik met name naar het karakter van de motor en het gewicht van de auto als het om specs gaat. Verder moet ik em mooi vinden, moet ie goed zitten en communicatief sturen. Meer eisen heb ik voor een sportieve auto eigenlijk niet. Het voordeel van de ZQp wat RWD automatisch met zich meebrengt is de mooie balans. Nadeel is dat het geval 1315 kg weegt wat je gewoon voelt
Als je vervolgens kijkt naar RWD auto's dan zijn deze vrijwel altijd zwaarder wat ik gewoon een nadeel vind. Na 4000 vakantie kilometers met de Z gereden te hebben stapte ik mijn oude Golf en toen verbaasde ik me er over dat je daar gewoon heerlijk mee kunt gooien en smijten 
Tja liever een wat vergevelijke wegligging dan specifiek FWD of wat dan ook. Voor sommigen saai maar dan moet je weer een trapje hoger
Eigenlijk kijk ik met name naar het karakter van de motor en het gewicht van de auto als het om specs gaat. Verder moet ik em mooi vinden, moet ie goed zitten en communicatief sturen. Meer eisen heb ik voor een sportieve auto eigenlijk niet. Het voordeel van de ZQp wat RWD automatisch met zich meebrengt is de mooie balans. Nadeel is dat het geval 1315 kg weegt wat je gewoon voelt
Tja liever een wat vergevelijke wegligging dan specifiek FWD of wat dan ook. Voor sommigen saai maar dan moet je weer een trapje hoger
- Jochem Vaartjes
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 14:25
- Locatie: Nieuwegein
- Hielke
- Berichten: 11659
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is
Een goede auto is een auto die met je communiceert, die aanvoelt alsof je 'm hebt aangetrokken, een auto die beleving biedt. Of een auto die eigenschappen wel of niet vertoont heeft niets met het aandrijvingsconcept te maken.
Een goede auto is een auto die met je communiceert, die aanvoelt alsof je 'm hebt aangetrokken, een auto die beleving biedt. Of een auto die eigenschappen wel of niet vertoont heeft niets met het aandrijvingsconcept te maken.
-
HSR
- Berichten: 5556
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik deel deze mening. RWD is zeker leuk maar ook vaak overrated. Zo zou ik ten alle tijden kiezen voor een Focus RS dan een E46 325, om maar wat te noemen.Hielke schreef:Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is
Een goede auto is een auto die met je communiceert, die aanvoelt alsof je 'm hebt aangetrokken, een auto die beleving biedt. Of een auto die eigenschappen wel of niet vertoont heeft niets met het aandrijvingsconcept te maken.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Mijn voormalige Astra GSI16V (C20XE), welke ik heb gehad tussen 1994 en 1998 was FWD en stuurde erg goed. Het onderstel was sportief en gaf een goed gevoel en slipte met de goede banden weinig door. Daarna ben ik in 1999 RWD gaan rijden, meteen van 150pk naar 300+pk en dat was in het begin wennen, maar ik heb mij eraan aangepast.
Voor dagelijks gebruik heb ik in 2002 een AWD gekocht. Was erg lek, gaf een hoog gevoel van veiligheid, maar onderstuurde wel op de grens. In 2005 heb ik deze ingeruild voor een FWD welke echt **** was. Ik moest mij aan de auto aanpassen en dat doe ik niet dus sloopte ik het kreng zogezegd. Ondanks ASC had ik vaak last van doorslippende wielen en een krakend diff, dus het verbaast mij nog steeds dat de aandrijflijn er niet uit is geknald. In 2007 heb ik de FWD vervangen door een RWD en het voelt helemaal thuis.
M.a.w, mits goed ontworpen en afgesteld kan ik met alle drie de concepten prima uit de voeten. Met de eerder genoemde Opel Astra heb ik erg veel fun gehad in een tijd dat 'obersturmfuhrer' Spee nog niet veel te vertellen had. Met RWD heb ik nu veel meer fun, maar kan het er in NL niet meer zo goed uithalen. Blijft over de rust in de aandrijflijn en de stuurinrichting. M.a.w, vooral komfort gericht dus.
Voor dagelijks gebruik heb ik in 2002 een AWD gekocht. Was erg lek, gaf een hoog gevoel van veiligheid, maar onderstuurde wel op de grens. In 2005 heb ik deze ingeruild voor een FWD welke echt **** was. Ik moest mij aan de auto aanpassen en dat doe ik niet dus sloopte ik het kreng zogezegd. Ondanks ASC had ik vaak last van doorslippende wielen en een krakend diff, dus het verbaast mij nog steeds dat de aandrijflijn er niet uit is geknald. In 2007 heb ik de FWD vervangen door een RWD en het voelt helemaal thuis.
M.a.w, mits goed ontworpen en afgesteld kan ik met alle drie de concepten prima uit de voeten. Met de eerder genoemde Opel Astra heb ik erg veel fun gehad in een tijd dat 'obersturmfuhrer' Spee nog niet veel te vertellen had. Met RWD heb ik nu veel meer fun, maar kan het er in NL niet meer zo goed uithalen. Blijft over de rust in de aandrijflijn en de stuurinrichting. M.a.w, vooral komfort gericht dus.
- Knot
- Berichten: 41200
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Grappig, ik rij dus circuit (tot 200pk) liever een GTI of een CTR of een OPC en dagelijks een RWD om 's avonds wat te driften en te klooien...Tristan schreef:Voor dagelijks gebruik bevalt FWD prima. De Leon is geen RWD, maar biedt genoeg 'bang of bucks', en om die reden de auto aangeschaft.
Voor circuit RWD.
