Andere aandrijving (FWD, AWD, RWD) een goed alternatief ?

Dit is ons algemene autoforum.

Veranderen van aandrijving of niet ?

Ik heb een FWD en ik wil graag een RWD.
7
10%
Ik heb een FWD en ik wil graag een AWD.
1
1%
Ik heb een FWD en blijf graag FWD rijden.
1
1%
Ik heb een AWD en ik wil graag een RWD.
3
4%
Ik heb een AWD en ik wil graag een FWD.
0
Geen stemmen
Ik heb een AWD en ik blijf graag AWD rijden.
11
16%
Ik heb een RWD en ik wil graag een FWD.
2
3%
Ik heb een RWD en ik wil graag een AWD.
1
1%
ik heb een RWD en ik blijf graag RWD rijden.
30
43%
Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is
13
19%

Totaal aantal stemmen: 69

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 09 sep 2007, 09:36

AWD alleen al om de vele regen hier in Nederland.
Moet er straks niet aan denken ca 400pk op de voorwielen :wink:

Joop

Bericht door Joop » 09 sep 2007, 13:57

Altijd RWD gereden. Altijd als ik naar een FWD overstap moet ik altijd even rustig met het gas omgaan in bochten en wegrijden bij verkeerslichten, dit wil nog wel eens tot hachelijke situatie leiden: eerste geval bijna altijd doorspinnende wielen, tweede geval zwaar onderstuurd een bocht door: hoe frustrerend. Maar na een paar keer is daar ook niets meer van te merken. Kwestie van aanpassen dus en ook dan kun je met een FWD ook hard een bocht door.

Maar RWD blijft wel aandrijving nummer 1 voor mij (in het kader van: wat de boer niet kent, vreet ie niet).

AWD zal wat mij betreft de enige optie zijn als het iets anders moest worden, dan graag met RWD als basis aandrijving, maar met het quattro-systeem van Audi kan ik ook goed leven.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 09 sep 2007, 16:04

Ik heb ze alle 3 (gehad)

RWD is gewoon fun
AWD is sneller en nog meer fun
FWD puur functioneel

E

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 sep 2007, 16:11

Tsja of AWD sneller is zijn de meningen nog over verdeeld. De meesten die je tegen komt met hun AWD machine vinden dat stoer op verjaardagspraatjes maar rijden er mee als wijven :lol: :mrgreen:

Natte condities oid no question, dan heeft AWD wel zijn voordelen.

Bort

Bericht door Bort » 09 sep 2007, 16:24

Ik zou liefst bij RWD willen blijven of eventueel overschakelen naar AWD.
Maar liefts geen FWD meer, tenzij een VW Lupo GTI. Lijkt me zo'n superleuk bakje om me te sjeezen :D

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 sep 2007, 16:30

De 106 Rallye is FWD, maar absolute fun. Het kontje is wel tailhappy, wat fun is maar ook zeker gevaarlijk. Zo reed ik eens achterstevoren op het Scheivlak! :wink: :lol:
Moet zeggen dat ik wel op zoek ben naar RWD, puur vanwege het feit dat de balans voor circuitwerk vaak beter is.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 09 sep 2007, 17:16

op papier is rwd dan wel sneller, maar de mensen die een rwd ook zo kunnen besturen vind je (bijna) nergens. daarbij heb je weinig aan een rwd zonder goed sper en kijk nu eens naar de specs van BMW welke rwd's een sper hebben. alle mannen die beetje bovengemiddeld kunnen sturen klagen steen en been dat alleen de m- series een sper heeft/hebben....................

met een awd gaat zelfs tante bep oerendhard.

in de praktijk is een awd dus in 99,99999% van de gevallen sneller.

hebben we het nog niet over regen e.d.

theorie is leuk, praktijk is anders.

moet wel zeggen dat aan awd minder lol valt te beleven, daarvoor zijn de tante bep settings die deze wagens meekrijgen veel te conservatief. beetje anders uitlijnen en het wordt al een ander verhaal trouwens.

E

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 09 sep 2007, 17:30

Erik schreef: theorie is leuk, praktijk is anders.

moet wel zeggen dat aan awd minder lol valt te beleven, daarvoor zijn de tante bep settings die deze wagens meekrijgen veel te conservatief. beetje anders uitlijnen en het wordt al een ander verhaal trouwens.
Wat saai is voor de één kan leuk zijn voor een ander. Jij vindt het misschien geweldig om continue op de limiet/grens te rijden terwijl iemand anders een perfectionist wil zijn door heel vloeiend maar toch heel rap lijnen wilt rijden.

Maar ben het wel helemaal met je eens v.w.b. theorie vs. praktijk.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 sep 2007, 18:47

RWD 100%

Rij nu FWD en dat negatieve stuurgevoel in de bocht bij gasgeven vin ik maar niks.

HEb meerdere FWD'ers gereden en dat was het zelfde gevoel.
Een AWD heb ik 2x bestuurd en dat was op zich ook wel aardig maar het liefst gewoon RWD.

Die geeft het meeste gevoel met sturen weer :)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 09 sep 2007, 19:56

Erik, heb je 't filmpje van de Audi S5 vs de 335i al gezien?

:P

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 09 sep 2007, 20:15

Bert ///M3 schreef:
Natte condities oid no question, dan heeft AWD wel zijn voordelen.
Klopt, als 't droog is ben je met een RWD net zo snel[of sneller, ligt aan de rest van de auto :wink: ] en zelfs sommige FWD's kunnen net zo snel zijn.
Tijdens de wat glibberige omstandigheden ben je met AWD dik in 't voordeel.

allen

Bericht door allen » 09 sep 2007, 20:18

Robin schreef:Erik, heb je 't filmpje van de Audi S5 vs de 335i al gezien?

:P
Tante Bep in dat filmpje is buitenaards en derhalve geen referentie voor de gemiddelde automobilist(e) zoals Erik beschreef.

frankv

Bericht door frankv » 09 sep 2007, 21:40

heb sinds ik heb leren rijden rwd en heb echt wel een paar keer gedacht "rwd sucks!!!", maar fwd sucks continu en dat is me toch echt te vaak

ach nee, het heeft ook gewoon te maken met de "weighting" van de "controls" zoals ze dat noemen, die zijn in fwd wagens altijd te licht omdat ze op gemak gebouwd zijn ipv op interactie, dan is het probleem niet de fwd op zich

dus misschien zou een BMW fwd wel goed rijden en zou ik dat een fijne auto vinden

frank

Joop

Bericht door Joop » 09 sep 2007, 21:42

Ach een Mini stuurt ook dikke prima (is toch ook verkapt BMW :wink: ).

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 09 sep 2007, 21:47

Nu FWD en wil naar RWD of AWD (kan niet beide kiezen). Vind FWD in veruit de meeste auto's niet echt uitdagend meer en wil die andere systemen eens proberen. Sure, een zwieper creeeren door bij gas los als een aap aan het stuur te gaan hangen is wel geinig maar bij echt veegwerk is't normaal gesproken niet echt cool (en dan heb ik er vrijdag notabene nog 1 bijgekocht :oops: :lol: ). Moet zeggen dat een sper op een FWD wel veel goed zou kunnen maken (heb nu dagelijks wielspin).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 sep 2007, 21:59

frankv schreef:dus misschien zou een BMW fwd wel goed rijden en zou ik dat een fijne auto vinden

frank
LOL
:?

Knot

Bericht door Knot » 09 sep 2007, 22:22

Als ik over een jaartje weer een beetje geld heb gespaard ga ik wel weer BMW rijden hoor, RWD vind ik toch lekkerder alleen zit t er nu ff niet in.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 sep 2007, 09:16

Voor dagelijks gebruik bevalt FWD prima. De Leon is geen RWD, maar biedt genoeg 'bang of bucks', en om die reden de auto aangeschaft.

Voor circuit RWD.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 sep 2007, 13:32

Ik kijk naar het geheel. FWD, AWD, RWD eigenlijk maakt het me niet uit. Met FWD ben ik vertrouwd en kom ik niet voor verassingen te staan en dat vind ik voor op de straat belangrijk. Goed een paar slipsessies met de ZQp zoals een dagje Papenburg zou zeker verstandig zijn maar dan nog vraag ik me af hoeveel van die dagen je nodig hebt om zo'n auto controleerbaar te kunnen corrigeren :wink:

Eigenlijk kijk ik met name naar het karakter van de motor en het gewicht van de auto als het om specs gaat. Verder moet ik em mooi vinden, moet ie goed zitten en communicatief sturen. Meer eisen heb ik voor een sportieve auto eigenlijk niet. Het voordeel van de ZQp wat RWD automatisch met zich meebrengt is de mooie balans. Nadeel is dat het geval 1315 kg weegt wat je gewoon voelt :? Als je vervolgens kijkt naar RWD auto's dan zijn deze vrijwel altijd zwaarder wat ik gewoon een nadeel vind. Na 4000 vakantie kilometers met de Z gereden te hebben stapte ik mijn oude Golf en toen verbaasde ik me er over dat je daar gewoon heerlijk mee kunt gooien en smijten :D

Tja liever een wat vergevelijke wegligging dan specifiek FWD of wat dan ook. Voor sommigen saai maar dan moet je weer een trapje hoger :wink:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 sep 2007, 13:57

Ik heb nu een FWD maar zou heel graag een RWD willen hierna, beetje 'the next step'.

Echter, noem eens een betaalbare RWD, met een beetje power? Dat wordt al lastig vrees ik...

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 10 sep 2007, 14:00

Ik heb een FWD gehad en rijd nu een RWD. Een AWD lijkt me een leuke opvolger. Pas dan kan ik bepalen wat ik nou het fijnst vind.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 sep 2007, 14:05

Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is

Een goede auto is een auto die met je communiceert, die aanvoelt alsof je 'm hebt aangetrokken, een auto die beleving biedt. Of een auto die eigenschappen wel of niet vertoont heeft niets met het aandrijvingsconcept te maken.

HSR

Bericht door HSR » 10 sep 2007, 14:21

Hielke schreef:Het maakt me echt helemaal niks uit wel aandrijfsysteem ik kies. Als de auto maar goed genoeg is

Een goede auto is een auto die met je communiceert, die aanvoelt alsof je 'm hebt aangetrokken, een auto die beleving biedt. Of een auto die eigenschappen wel of niet vertoont heeft niets met het aandrijvingsconcept te maken.
Ik deel deze mening. RWD is zeker leuk maar ook vaak overrated. Zo zou ik ten alle tijden kiezen voor een Focus RS dan een E46 325, om maar wat te noemen.

raymondw

Bericht door raymondw » 10 sep 2007, 14:47

Mijn voormalige Astra GSI16V (C20XE), welke ik heb gehad tussen 1994 en 1998 was FWD en stuurde erg goed. Het onderstel was sportief en gaf een goed gevoel en slipte met de goede banden weinig door. Daarna ben ik in 1999 RWD gaan rijden, meteen van 150pk naar 300+pk en dat was in het begin wennen, maar ik heb mij eraan aangepast.

Voor dagelijks gebruik heb ik in 2002 een AWD gekocht. Was erg lek, gaf een hoog gevoel van veiligheid, maar onderstuurde wel op de grens. In 2005 heb ik deze ingeruild voor een FWD welke echt **** was. Ik moest mij aan de auto aanpassen en dat doe ik niet dus sloopte ik het kreng zogezegd. Ondanks ASC had ik vaak last van doorslippende wielen en een krakend diff, dus het verbaast mij nog steeds dat de aandrijflijn er niet uit is geknald. In 2007 heb ik de FWD vervangen door een RWD en het voelt helemaal thuis.

M.a.w, mits goed ontworpen en afgesteld kan ik met alle drie de concepten prima uit de voeten. Met de eerder genoemde Opel Astra heb ik erg veel fun gehad in een tijd dat 'obersturmfuhrer' Spee nog niet veel te vertellen had. Met RWD heb ik nu veel meer fun, maar kan het er in NL niet meer zo goed uithalen. Blijft over de rust in de aandrijflijn en de stuurinrichting. M.a.w, vooral komfort gericht dus.

Knot

Bericht door Knot » 10 sep 2007, 18:25

Tristan schreef:Voor dagelijks gebruik bevalt FWD prima. De Leon is geen RWD, maar biedt genoeg 'bang of bucks', en om die reden de auto aangeschaft.

Voor circuit RWD.
Grappig, ik rij dus circuit (tot 200pk) liever een GTI of een CTR of een OPC en dagelijks een RWD om 's avonds wat te driften en te klooien...

Plaats reactie