Nieuwe auto vd zaak

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 26 mar 2007, 15:51

Ja dat klopt, reed idd voor Nieuwland in Grou.

Gebruikersavatar
René
Berichten: 328
Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
Locatie: Leeuwarden

Bericht door René » 26 mar 2007, 20:34

Rico v Velzen schreef:post eens wat techische gegevens
OK!

Volvo FM9 "Beier Edition"

Motor: 9.0L 6 Cil.
Vermogen: 260PK 1250Nm
Versnellingsbak: I-shift 12 versnellingen
Massa leeg: 11180kg
Massa geladen: 19500
Banden Voor: 385/65 R22.5
Banden Achter: ??
Topsnelheid: 89 Km/h

Daf 85CF "Postma Edition"

Motor: 12.6L 6 Cil.
Vermogen: 340PK 1600Nm
Versnellingsbak: ZF 16 versnellingen
Massa leeg: 12000Kg (?)
Massa geladen: 20000Kg(?)
Banden Voor: 385/65 R22.5
Banden Achter: ??
Topsnelheid: 91 Km/h (zonder begrenzer 120 Km/h:D)

Man Tgl 12.210 "Speedcargo Edition"

Motor: 4.6L 4 Cil.
Vermogen: 210PK 830Nm
Versnellingsbak: ZF 6 versnellingen
Massa leeg: 6680Kg
Massa geladen: 11990Kg
Banden Voor: Fietsbanden
Banden Achter: Fietsbanden
Topsnelheid: 89 Km/h

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 27 mar 2007, 16:28

Nick: nog foto's van het interieur?


:)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 19 jul 2008, 12:06

schopje omhoog

Gister afgeleverd:

[img:1648:1144]http://img365.imageshack.us/img365/5280/scania1wc8.jpg[/img]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 19 jul 2008, 12:09

wow, knap ding...moet je voorstellen die helemaal in zo'n grof zwart metallic uitvoering...als je dat dan in je spiegels krijgt ga je wel opzij :lol:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 19 jul 2008, 12:30

0-100 in? :D

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Bericht door Niels v D » 19 jul 2008, 12:54

GTRene schreef:wow, knap ding...moet je voorstellen die helemaal in zo'n grof zwart metallic uitvoering...als je dat dan in je spiegels krijgt ga je wel opzij :lol:
[img:1024:768]http://forum.avtoindex.com/foto/data/me ... tion_1.jpg[/img]
Doe mij toch die voorste maar.. :lol:

Gebruikersavatar
Koen Bongers
Berichten: 95
Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
Locatie: Sambeek

Bericht door Koen Bongers » 19 jul 2008, 16:43

Maurice Graber schreef:0-100 in? :D
oneindig :P, die auto is als het goed is ook gewoon netjes begrensd op 89km/u


Ikzelf rij de komende zomervakantie afwisselend op een Daf 75.240 (ja de aller eerste, zal zowat de laaste in NL zijn want de rest is al geexporteerd naar afrika :lol: ) en een 75CF. Beide zijn bakwagens met respectievelijk 1,2 miljoen en 8 ton op de teller.

Ouwe meuk dus, niet foto waardig :P maar het rijd en als vakantiekracht kun je ook niet het beste materiaal verwachten :)

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 19 jul 2008, 17:13

Maurice Graber schreef:0-100 in? :D
Niet echt bijzonder snel, daar hebben we andere voertuigen voor ;). Zou wel graag een v8 willen, aanschaf is probleem nog niet, dat komt in restwaarde wel weer terug, maar verbruik dat er mee gepaard gaat :( is het niet waard.
Auto heeft ten opzichte van de vorige Opticruise; automaat met alleen koppelen vanuit stilstand; bevalt goed door de chauffeur :).

De oude:
[img:790:592]http://img136.imageshack.us/img136/9944 ... dernf7.jpg[/img]

Welke op korte termijn vervangen gaat worden, tegen die tijd 4 jaar oud en 800dkm; best tevreden over geweest :).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 19 jul 2008, 17:39

Weet iemand uit te leggen hoe die motorrem (retarder ?) werkt ? Je hoort het vaak werken als vrachtwagens afremmen, maar hoe zit het systeem in elkaar eigenlijk ?

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 19 jul 2008, 18:15

Joy Jolliffe schreef:Weet iemand uit te leggen hoe die motorrem (retarder ?) werkt ? Je hoort het vaak werken als vrachtwagens afremmen, maar hoe zit het systeem in elkaar eigenlijk ?
Je hebt verschillende, automatische en handmatige. Bij Scania bijvoorbeeld werkt deze gelijk met rempedaal, tot maximaal. Bij onze Volvo's werkt deze eigenlijk al meteen bij gas los volgens mij.
Volgens mij werkt het met een soort koppeling op de bak/aandrijving :).

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Bericht door Niels v D » 19 jul 2008, 18:41

Kasteel schreef:
Joy Jolliffe schreef:Weet iemand uit te leggen hoe die motorrem (retarder ?) werkt ? Je hoort het vaak werken als vrachtwagens afremmen, maar hoe zit het systeem in elkaar eigenlijk ?
Je hebt verschillende, automatische en handmatige. Bij Scania bijvoorbeeld werkt deze gelijk met rempedaal, tot maximaal. Bij onze Volvo's werkt deze eigenlijk al meteen bij gas los volgens mij.
Volgens mij werkt het met een soort koppeling op de bak/aandrijving :).
Even wat gekopieerd, ik heb bedrijfsautotechniek laten vallen dus weet er niet zo gek veel vanaf, maar dit klopt wel aardig:
Uitlaatrem

[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/1348/brems287iq.png[/img]

De uitlaatrem of motorrem behoort tot de duurreminrichtingen.

Deze remmende werking treedt op door het onderbreken van de brandstoftoevoer. Daardoor drijft de motor niet meer het voertuig aan, maar het voertuig de motor en werkt daardoor remmend op de aandrijving.

De remwerking is sterker, naarmate het toerental hoger ligt. Daarom moet ook elke aflopende helling in de versnelling worden afgelegd (alleen wanneer er verbinding is tussen versnellingsbak en motor kan de remwerking optreden) en wanneer mogelijk in de versnelling waarin men ook bergopwaarts is gereden.

Bovendien wordt de uitlaatrem werkzaam door een in de uitlaat ingebouwde smoorklep, die in gesloten toestand de uitlaatgassen tegenhoudt. Daardoor wordt de compressie, maar vooral de wrijvingsweerstand in de motor verhoogd. Deze oefent wanneer nodig een remmende werking op het voertuig uit.

Duurreminrichtingen van deze of een andere soort zijn in het bijzonder voor bussen en vrachtwagens met een hoog totaalgewicht verplicht.

Elektrodynamische retarder (Elkromagnetische rem)

[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/4784/brems299wj.png[/img]

De elektrodynamische retarder wordt evenals de motorrem ingezet als duurrem. Deze rem wordt ook wervelstroomrem (foucaultrem) genoemd en is meestal tussen de versnellingsbak en het differentieel ingebouwd.

Bij deze retarder beweegt een rotor tussen de polen van een elektromagneet, waarin wervelstromen worden geïnduceerd en daarmee zijn beweging afremmen.

Deze afremming van de beweging wordt overgebracht op de cardanas en leidt tot het afremmen van de wielen. De magneet wordt van stroom voorzien via het boordnet. Deze stroomvoorziening is regelbaar.

Aangezien door de wervelstromen warmte wordt geproduceerd, zijn de rotoren vaak voorzien van statorschoepen om voldoende koeling te waarborgen.

Hydrodynamische retarder (hydrodynamische rem)

[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/7065/brems300ir.png[/img]

De hydrodynamische retarder bestaat uit twee ringvormige van radiale schoepen voorziene onderdelen, waarvan één het vastzittende huis (stator) en het andere het door de versnellingsbak aangedreven roterende deel (rotor) vormt.

Bij het remmen wordt het huis gevuld met hydrauliek-olie, die dan van de rotor naar de schoepen van het huis wordt gedrukt en daar afgebogen wordt. Daardoor ontstaat een vloeistofkringloop binnen in het huis, die via vloeistofwrijving energie omzet in warmte en zo als rem op het voertuig werkt.

De intensiteit van de remwerking kan geregeld worden via de olietoevoer en de in het huis werkende druk.

De verwarmde olie moet gekoeld worden in een warmtewisselaar, omdat via de wand van het huis niet voldoende warmte kan worden afgevoerd.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 20 jul 2008, 00:53

Wat doet de bijtelling nou over zo'n wagen ? :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Rogerb, RS-Ron, Wimo en 1 gast