Nieuwe auto vd zaak
- René
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 19:13
- Locatie: Leeuwarden
OK!Rico v Velzen schreef:post eens wat techische gegevens
Volvo FM9 "Beier Edition"
Motor: 9.0L 6 Cil.
Vermogen: 260PK 1250Nm
Versnellingsbak: I-shift 12 versnellingen
Massa leeg: 11180kg
Massa geladen: 19500
Banden Voor: 385/65 R22.5
Banden Achter: ??
Topsnelheid: 89 Km/h
Daf 85CF "Postma Edition"
Motor: 12.6L 6 Cil.
Vermogen: 340PK 1600Nm
Versnellingsbak: ZF 16 versnellingen
Massa leeg: 12000Kg (?)
Massa geladen: 20000Kg(?)
Banden Voor: 385/65 R22.5
Banden Achter: ??
Topsnelheid: 91 Km/h (zonder begrenzer 120 Km/h:D)
Man Tgl 12.210 "Speedcargo Edition"
Motor: 4.6L 4 Cil.
Vermogen: 210PK 830Nm
Versnellingsbak: ZF 6 versnellingen
Massa leeg: 6680Kg
Massa geladen: 11990Kg
Banden Voor: Fietsbanden
Banden Achter: Fietsbanden
Topsnelheid: 89 Km/h
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
schopje omhoog
Gister afgeleverd:
[img:1648:1144]http://img365.imageshack.us/img365/5280/scania1wc8.jpg[/img]
Gister afgeleverd:
[img:1648:1144]http://img365.imageshack.us/img365/5280/scania1wc8.jpg[/img]
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
[img:1024:768]http://forum.avtoindex.com/foto/data/me ... tion_1.jpg[/img]GTRene schreef:wow, knap ding...moet je voorstellen die helemaal in zo'n grof zwart metallic uitvoering...als je dat dan in je spiegels krijgt ga je wel opzij
Doe mij toch die voorste maar..

- Koen Bongers
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
- Locatie: Sambeek
oneindigMaurice Graber schreef:0-100 in?

Ikzelf rij de komende zomervakantie afwisselend op een Daf 75.240 (ja de aller eerste, zal zowat de laaste in NL zijn want de rest is al geexporteerd naar afrika

Ouwe meuk dus, niet foto waardig


- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Niet echt bijzonder snel, daar hebben we andere voertuigen voorMaurice Graber schreef:0-100 in?


Auto heeft ten opzichte van de vorige Opticruise; automaat met alleen koppelen vanuit stilstand; bevalt goed door de chauffeur

De oude:
[img:790:592]http://img136.imageshack.us/img136/9944 ... dernf7.jpg[/img]
Welke op korte termijn vervangen gaat worden, tegen die tijd 4 jaar oud en 800dkm; best tevreden over geweest

- Kasteel
- Berichten: 5442
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Je hebt verschillende, automatische en handmatige. Bij Scania bijvoorbeeld werkt deze gelijk met rempedaal, tot maximaal. Bij onze Volvo's werkt deze eigenlijk al meteen bij gas los volgens mij.Joy Jolliffe schreef:Weet iemand uit te leggen hoe die motorrem (retarder ?) werkt ? Je hoort het vaak werken als vrachtwagens afremmen, maar hoe zit het systeem in elkaar eigenlijk ?
Volgens mij werkt het met een soort koppeling op de bak/aandrijving

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Even wat gekopieerd, ik heb bedrijfsautotechniek laten vallen dus weet er niet zo gek veel vanaf, maar dit klopt wel aardig:Kasteel schreef:Je hebt verschillende, automatische en handmatige. Bij Scania bijvoorbeeld werkt deze gelijk met rempedaal, tot maximaal. Bij onze Volvo's werkt deze eigenlijk al meteen bij gas los volgens mij.Joy Jolliffe schreef:Weet iemand uit te leggen hoe die motorrem (retarder ?) werkt ? Je hoort het vaak werken als vrachtwagens afremmen, maar hoe zit het systeem in elkaar eigenlijk ?
Volgens mij werkt het met een soort koppeling op de bak/aandrijving.
Uitlaatrem
[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/1348/brems287iq.png[/img]
De uitlaatrem of motorrem behoort tot de duurreminrichtingen.
Deze remmende werking treedt op door het onderbreken van de brandstoftoevoer. Daardoor drijft de motor niet meer het voertuig aan, maar het voertuig de motor en werkt daardoor remmend op de aandrijving.
De remwerking is sterker, naarmate het toerental hoger ligt. Daarom moet ook elke aflopende helling in de versnelling worden afgelegd (alleen wanneer er verbinding is tussen versnellingsbak en motor kan de remwerking optreden) en wanneer mogelijk in de versnelling waarin men ook bergopwaarts is gereden.
Bovendien wordt de uitlaatrem werkzaam door een in de uitlaat ingebouwde smoorklep, die in gesloten toestand de uitlaatgassen tegenhoudt. Daardoor wordt de compressie, maar vooral de wrijvingsweerstand in de motor verhoogd. Deze oefent wanneer nodig een remmende werking op het voertuig uit.
Duurreminrichtingen van deze of een andere soort zijn in het bijzonder voor bussen en vrachtwagens met een hoog totaalgewicht verplicht.
Elektrodynamische retarder (Elkromagnetische rem)
[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/4784/brems299wj.png[/img]
De elektrodynamische retarder wordt evenals de motorrem ingezet als duurrem. Deze rem wordt ook wervelstroomrem (foucaultrem) genoemd en is meestal tussen de versnellingsbak en het differentieel ingebouwd.
Bij deze retarder beweegt een rotor tussen de polen van een elektromagneet, waarin wervelstromen worden geïnduceerd en daarmee zijn beweging afremmen.
Deze afremming van de beweging wordt overgebracht op de cardanas en leidt tot het afremmen van de wielen. De magneet wordt van stroom voorzien via het boordnet. Deze stroomvoorziening is regelbaar.
Aangezien door de wervelstromen warmte wordt geproduceerd, zijn de rotoren vaak voorzien van statorschoepen om voldoende koeling te waarborgen.
Hydrodynamische retarder (hydrodynamische rem)
[img:400:400]http://img27.echo.cx/img27/7065/brems300ir.png[/img]
De hydrodynamische retarder bestaat uit twee ringvormige van radiale schoepen voorziene onderdelen, waarvan één het vastzittende huis (stator) en het andere het door de versnellingsbak aangedreven roterende deel (rotor) vormt.
Bij het remmen wordt het huis gevuld met hydrauliek-olie, die dan van de rotor naar de schoepen van het huis wordt gedrukt en daar afgebogen wordt. Daardoor ontstaat een vloeistofkringloop binnen in het huis, die via vloeistofwrijving energie omzet in warmte en zo als rem op het voertuig werkt.
De intensiteit van de remwerking kan geregeld worden via de olietoevoer en de in het huis werkende druk.
De verwarmde olie moet gekoeld worden in een warmtewisselaar, omdat via de wand van het huis niet voldoende warmte kan worden afgevoerd.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5