Gtech meting STI Bram
- Bert ///M3
DIN correctie ja. Maar meestal valt die correctiewaarde wel mee hoor. Wat bij jouw wel een hoop zal schelen is dat je lucht veel kouder is en je IC ook veel kouder blijft.
Mijne stond in de zomertijd op de rollebank en dan heb je nog maar een correctie van een paar PK voor die 10-15 graden verschil, CF van 1.02-1.03 of zo.
Wat je bijvoorbeeld ook mee zou moeten nemen is hoogte verschil naast temperatuur en luchtvochtigheid. DIN standaard is bij 20 graden op zeeniveau. Maar dat boeit in NL niet heel erg.
Mijne stond in de zomertijd op de rollebank en dan heb je nog maar een correctie van een paar PK voor die 10-15 graden verschil, CF van 1.02-1.03 of zo.
Wat je bijvoorbeeld ook mee zou moeten nemen is hoogte verschil naast temperatuur en luchtvochtigheid. DIN standaard is bij 20 graden op zeeniveau. Maar dat boeit in NL niet heel erg.
-
ErikKramer schreef:Ik wil best geloven dat je dat soort auto's goed partij kunt geven.
Tijdens de Cannoballrun heeft Rico meen ik met zijn M3CS (343pk) tegen Marc met zijn snelle RS4(+/-450pk) gesprint. En zover ik begreep kon Rico aardig partij geven.
Geeft dus wel aan dat je grof meer in huis moet hebben dan een ander om tot goeie 200km/u iemand helemaal zoek te rijden. Zo'n Ferrari of Porsche zal boven de 240 wel stevig door blijven gaan.
Ik ervaar hetzelfde met die Golf II van die maat van me, zit op 265pk en 360Nm gewicht +/-1050kg. Tot de 200 kan hij best aardig mee komen, daarna loop ik toch echt behoorlijk weg.
Klopt,maar net wat je zegt erik maar op een gegeven moment loop ik toch weg hoor.
En daarbij komen natuurlijk ook de 4wd aandrijfverliezen....dus zo gek is dat kleine verschil niet.
- Peter Tunissen
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Een Gtech werkt met de G versnellingen. De enige kabel die je nodig hebt, is die van de Gtech naar je sigarettenaansteker, voor de voeding. Ik plak de Gtech op mijn raam, zet hem aan, druk op een knopje en dan gaat er een lampje knipperen en dan vertrek ik.
In het geval van een vermogensmeting schakel ik bij 1,2 en 3 op bij 2500 toeren. Dan in 4 vanaf die 2500 toeren moet ik doortrekken tot de begrenzer en dan uitrollen totdat het apparaatje aangeeft dat de run is opgeslagen. Als ik direct vol in de rem ga, mislukt je run.
Je snapt wel dat ik hier aardig wat asfalt voor nodig heb. Tijdens deze run neemt de gtech automatisch je 80-120 tijd mee.
Wil je een 0-200 tijd weten, dan is het een kwestie van vol weg accelereren en de Gtech registreert alles, ook als je wil een eventuele ¼ mile tijd.
Vantevoren calibreer ik mijn toerenteller, de Gtech heeft daar voldoende aan.
Om tot een realistisch resultaat te komen, maken we meestal 6 runs, 3 heen en 3 terug zeg maar.
De RR die ik heb, is de duurste en daarmee kun je allerlei grafieken produceren. Verder zijn er nog wat kleine verschillen, waardoor de SS aardig wat goedkoper is.
In het geval van een vermogensmeting schakel ik bij 1,2 en 3 op bij 2500 toeren. Dan in 4 vanaf die 2500 toeren moet ik doortrekken tot de begrenzer en dan uitrollen totdat het apparaatje aangeeft dat de run is opgeslagen. Als ik direct vol in de rem ga, mislukt je run.
Je snapt wel dat ik hier aardig wat asfalt voor nodig heb. Tijdens deze run neemt de gtech automatisch je 80-120 tijd mee.
Wil je een 0-200 tijd weten, dan is het een kwestie van vol weg accelereren en de Gtech registreert alles, ook als je wil een eventuele ¼ mile tijd.
Vantevoren calibreer ik mijn toerenteller, de Gtech heeft daar voldoende aan.
Om tot een realistisch resultaat te komen, maken we meestal 6 runs, 3 heen en 3 terug zeg maar.
De RR die ik heb, is de duurste en daarmee kun je allerlei grafieken produceren. Verder zijn er nog wat kleine verschillen, waardoor de SS aardig wat goedkoper is.
- Bert ///M3
Nee ik heb er geen.partyondude schreef:Heb jij ook een Gtech Bert?
Op die manier vermogen meten is nauwkeuriger dan een rollenbank volgens mij.
Rijwind, weersinvloeden etc kun je op een bank niet nabootsen.
G-Tech heeft vanzich weer andere nadelen. Als je auto onder acceleratie achterover kantelt bijvoorbeeld dan neemt hij dat ook mee waardoor de meting nog net even positiever is. Zelfde natuurlijk met een weg die licht naar beneden loopt. Bij een iets oplopende weg zou de meting wat negatiever uitvallen.
Net als die weersinvloeden, voor de wind meten en tegenwind zorgt ook al voor een verschil in resultaat.
Maar dan heb je het steeds over een paar PK onnauwkeurigheid niet echt interressant.
Wat gewoon leuk is van die dingen is dat je niet steeds langs een tuner moet voor een metig, een voor en na meting als je wat veranderd en je hebt toch een goed idee van de resultaten

- Bram
Inderdaad, je hebt wel een redelijk gladde weg zonder bochten nodig, daarom is een geschikte locatie vinden niet zo eenvoudig.
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank.
Maar zoals je al zegt, als je er voor zorgt dat de omstandigheden, op het weer na, iedere keer gelijk zijn, kun je er redelijk realistische getallen mee produceren.
Je kan zelfs de luchtvochtigheid en temperatuur aldaar achteraf verwerken in je grafieken, voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank.
Maar zoals je al zegt, als je er voor zorgt dat de omstandigheden, op het weer na, iedere keer gelijk zijn, kun je er redelijk realistische getallen mee produceren.
Je kan zelfs de luchtvochtigheid en temperatuur aldaar achteraf verwerken in je grafieken, voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat

-
Daarom vroeg ik al, moet je zelf nog parameters invullen. Ik zie namelijk op de uitdraai dat er een gewicht van 1679 kg staat terwijl jij het over 1500 kg hebt. Dit zou de resultaten dan toch negatief (voor de auto bezitter optimistischer) moeten beinvloeden? Dezelfde versnelling met meer gewicht geeft meer G dus ook als resultaat ziet hij dat als meer vermogen?partyondude schreef:........
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank......
Ik blijf het wel een zeer opmerkelijk apparaatje vinden. Op de Ebay.com gaan zo voor leuke prijzen weg. Kun je km/h of allen mijlen gebruiken?
- RVV
http://video.google.com/videoplay?docid ... 5543174674
Bram kwam dit filmpje tegen op Google, stoer, maar ik zie daar een of ander gebakje tussen die dikke impreza's mee liften en ook nog een keer voorblijven
Hoe zit dit ?
Bram kwam dit filmpje tegen op Google, stoer, maar ik zie daar een of ander gebakje tussen die dikke impreza's mee liften en ook nog een keer voorblijven

- Bram
Mja Rico, niet goed
Ik schakelde sowieso mis, van 3 naar 4, daardoor loopt die ene uit. Die ander, die er voorbij komt, die hoor je in het begin al, das dat rare razende en blazende geluid.
Das een GTT, met een 2.35 closed deck blok, Garret GT30R en externe wastegate, die dat extreem harde geblaas maakt. Ding zit royaal over de 400 pk en met die GT30R, kan dat met een goede mapping echt richting de 500 pk gaan.
Geen partij voor mij, zoals je ziet.
Hier het filmpje met de camera omgedraaid, aangezien jou exemplaar verkeerd gefilmd is.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4355658929
Het volgende fimpje vertrekken we vanaf 100, ik in 4, opa in 3. En let op wat er wederom gebeurd
http://video.google.com/videoplay?docid ... 3710937219
Enne, ik reed daar wel wat harder dan 220 trouwens
Em dan nog zo er voorbij hé
Maar, dit is allemaal in Duitsland gedaan hoor

Ik schakelde sowieso mis, van 3 naar 4, daardoor loopt die ene uit. Die ander, die er voorbij komt, die hoor je in het begin al, das dat rare razende en blazende geluid.
Das een GTT, met een 2.35 closed deck blok, Garret GT30R en externe wastegate, die dat extreem harde geblaas maakt. Ding zit royaal over de 400 pk en met die GT30R, kan dat met een goede mapping echt richting de 500 pk gaan.
Geen partij voor mij, zoals je ziet.
Hier het filmpje met de camera omgedraaid, aangezien jou exemplaar verkeerd gefilmd is.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 4355658929
Het volgende fimpje vertrekken we vanaf 100, ik in 4, opa in 3. En let op wat er wederom gebeurd

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3710937219
Enne, ik reed daar wel wat harder dan 220 trouwens

Maar, dit is allemaal in Duitsland gedaan hoor

- Bram
Die 1680 kg komt omdat we met 2 man in de auto zitten. STI met volle tank is 1500 kg, ik ben 85 en mijn bijrijder 95 kg, maakt samen 1680 kg.Harrie schreef:Daarom vroeg ik al, moet je zelf nog parameters invullen. Ik zie namelijk op de uitdraai dat er een gewicht van 1679 kg staat terwijl jij het over 1500 kg hebt. Dit zou de resultaten dan toch negatief (voor de auto bezitter optimistischer) moeten beinvloeden? Dezelfde versnelling met meer gewicht geeft meer G dus ook als resultaat ziet hij dat als meer vermogen?partyondude schreef:........
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank......
Ik blijf het wel een zeer opmerkelijk apparaatje vinden. Op de Ebay.com gaan zo voor leuke prijzen weg. Kun je km/h of allen mijlen gebruiken?
-
Zover ik het kan beoordelen is dat ook een Sub, hetzelfde type als die op de linkerbaan. Jekan het zien net voor de vrachtwagen. Daar kruisen die 2 subs van strook en moet degene die er tussen door slalomde afremmen achter de vrachtwagen. Uiteindelijk komt die links naast de camera rijden.Rico v Velzen schreef:http://video.google.com/videoplay?docid ... 5543174674
Bram kwam dit filmpje tegen op Google, stoer, maar ik zie daar een of ander gebakje tussen die dikke impreza's mee liften en ook nog een keer voorblijvenHoe zit dit ?
- Downforce Hans
- Bram
- Downforce Hans
- wjn
Euh, Marc bleek (helaas voor hem) wat minder dan die 450pk's te hebben. Dat icm. de aandrijfverliezen verklaart een hoop!Marc RS4 schreef:ErikKramer schreef:Ik wil best geloven dat je dat soort auto's goed partij kunt geven.
Tijdens de Cannoballrun heeft Rico meen ik met zijn M3CS (343pk) tegen Marc met zijn snelle RS4(+/-450pk) gesprint. En zover ik begreep kon Rico aardig partij geven.
Geeft dus wel aan dat je grof meer in huis moet hebben dan een ander om tot goeie 200km/u iemand helemaal zoek te rijden. Zo'n Ferrari of Porsche zal boven de 240 wel stevig door blijven gaan.
Ik ervaar hetzelfde met die Golf II van die maat van me, zit op 265pk en 360Nm gewicht +/-1050kg. Tot de 200 kan hij best aardig mee komen, daarna loop ik toch echt behoorlijk weg.
Klopt,maar net wat je zegt erik maar op een gegeven moment loop ik toch weg hoor.
En daarbij komen natuurlijk ook de 4wd aandrijfverliezen....dus zo gek is dat kleine verschil niet.
- Bram
-
- Scooby Leo