Gtech meting STI Bram

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9423
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2006, 14:16

DIN correctie ja. Maar meestal valt die correctiewaarde wel mee hoor. Wat bij jouw wel een hoop zal schelen is dat je lucht veel kouder is en je IC ook veel kouder blijft.

Mijne stond in de zomertijd op de rollebank en dan heb je nog maar een correctie van een paar PK voor die 10-15 graden verschil, CF van 1.02-1.03 of zo.

Wat je bijvoorbeeld ook mee zou moeten nemen is hoogte verschil naast temperatuur en luchtvochtigheid. DIN standaard is bij 20 graden op zeeniveau. Maar dat boeit in NL niet heel erg.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 dec 2006, 14:18

Heb jij ook een Gtech Bert?

Op die manier vermogen meten is nauwkeuriger dan een rollenbank volgens mij.

Rijwind, weersinvloeden etc kun je op een bank niet nabootsen.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 dec 2006, 16:18

ErikKramer schreef:Ik wil best geloven dat je dat soort auto's goed partij kunt geven.
Tijdens de Cannoballrun heeft Rico meen ik met zijn M3CS (343pk) tegen Marc met zijn snelle RS4(+/-450pk) gesprint. En zover ik begreep kon Rico aardig partij geven.
Geeft dus wel aan dat je grof meer in huis moet hebben dan een ander om tot goeie 200km/u iemand helemaal zoek te rijden. Zo'n Ferrari of Porsche zal boven de 240 wel stevig door blijven gaan.
Ik ervaar hetzelfde met die Golf II van die maat van me, zit op 265pk en 360Nm gewicht +/-1050kg. Tot de 200 kan hij best aardig mee komen, daarna loop ik toch echt behoorlijk weg.

Klopt,maar net wat je zegt erik maar op een gegeven moment loop ik toch weg hoor.

En daarbij komen natuurlijk ook de 4wd aandrijfverliezen....dus zo gek is dat kleine verschil niet.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7210
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 30 dec 2006, 16:25

Zeker nu na je laatste aanpassing Marc :D
Al eens getopt met de RS4?

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 30 dec 2006, 16:40

Hoe werkt nu eigenlijk zo'n Gtech precies? Er gaat een kabel naar de diagnosepoort van je auto en dan maar gassen? Moet je zelf parameters invoeren?

Ik zag dat een Gtech SS best betaalbaar is. Maar komt er dus meer bij kijken?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 30 dec 2006, 17:19

Goed topic, jouw STi is echt super en een AVC-R is sowieso een prima upgrade (die 20pk zal wel, kleinere turbogat is in de praktijk veel fijner!).
Maarre, even tussendoor, een EVO 6.5 op Nederlands kenteken???
Wie/wat/waar/origineel geleverd of import/LHD of RHD?
Cool! :D

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 dec 2006, 17:36

Een Gtech werkt met de G versnellingen. De enige kabel die je nodig hebt, is die van de Gtech naar je sigarettenaansteker, voor de voeding. Ik plak de Gtech op mijn raam, zet hem aan, druk op een knopje en dan gaat er een lampje knipperen en dan vertrek ik.

In het geval van een vermogensmeting schakel ik bij 1,2 en 3 op bij 2500 toeren. Dan in 4 vanaf die 2500 toeren moet ik doortrekken tot de begrenzer en dan uitrollen totdat het apparaatje aangeeft dat de run is opgeslagen. Als ik direct vol in de rem ga, mislukt je run.
Je snapt wel dat ik hier aardig wat asfalt voor nodig heb. Tijdens deze run neemt de gtech automatisch je 80-120 tijd mee.

Wil je een 0-200 tijd weten, dan is het een kwestie van vol weg accelereren en de Gtech registreert alles, ook als je wil een eventuele ¼ mile tijd.

Vantevoren calibreer ik mijn toerenteller, de Gtech heeft daar voldoende aan.

Om tot een realistisch resultaat te komen, maken we meestal 6 runs, 3 heen en 3 terug zeg maar.

De RR die ik heb, is de duurste en daarmee kun je allerlei grafieken produceren. Verder zijn er nog wat kleine verschillen, waardoor de SS aardig wat goedkoper is.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 dec 2006, 18:56

ErikKramer schreef:Zeker nu na je laatste aanpassing Marc :D
Al eens getopt met de RS4?
Nee nog steeds niet.... :?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 dec 2006, 19:02

Marc, een keer in de winter met koud weer en GPS naar de Autobahn gaan?

:D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9423
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2006, 19:50

partyondude schreef:Heb jij ook een Gtech Bert?

Op die manier vermogen meten is nauwkeuriger dan een rollenbank volgens mij.

Rijwind, weersinvloeden etc kun je op een bank niet nabootsen.
Nee ik heb er geen.

G-Tech heeft vanzich weer andere nadelen. Als je auto onder acceleratie achterover kantelt bijvoorbeeld dan neemt hij dat ook mee waardoor de meting nog net even positiever is. Zelfde natuurlijk met een weg die licht naar beneden loopt. Bij een iets oplopende weg zou de meting wat negatiever uitvallen.


Net als die weersinvloeden, voor de wind meten en tegenwind zorgt ook al voor een verschil in resultaat.

Maar dan heb je het steeds over een paar PK onnauwkeurigheid niet echt interressant.

Wat gewoon leuk is van die dingen is dat je niet steeds langs een tuner moet voor een metig, een voor en na meting als je wat veranderd en je hebt toch een goed idee van de resultaten :) Als je je gegevens maar gelijk houd dan komt er altijd een verschilwaarde van voor en na uit, en dat is wat je weten wil.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 30 dec 2006, 20:07

Inderdaad, je hebt wel een redelijk gladde weg zonder bochten nodig, daarom is een geschikte locatie vinden niet zo eenvoudig.

Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank.

Maar zoals je al zegt, als je er voor zorgt dat de omstandigheden, op het weer na, iedere keer gelijk zijn, kun je er redelijk realistische getallen mee produceren.

Je kan zelfs de luchtvochtigheid en temperatuur aldaar achteraf verwerken in je grafieken, voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat :wink:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 31 dec 2006, 00:51

partyondude schreef:........
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank......
Daarom vroeg ik al, moet je zelf nog parameters invullen. Ik zie namelijk op de uitdraai dat er een gewicht van 1679 kg staat terwijl jij het over 1500 kg hebt. Dit zou de resultaten dan toch negatief (voor de auto bezitter optimistischer) moeten beinvloeden? Dezelfde versnelling met meer gewicht geeft meer G dus ook als resultaat ziet hij dat als meer vermogen?

Ik blijf het wel een zeer opmerkelijk apparaatje vinden. Op de Ebay.com gaan zo voor leuke prijzen weg. Kun je km/h of allen mijlen gebruiken?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 18:23

http://video.google.com/videoplay?docid ... 5543174674

Bram kwam dit filmpje tegen op Google, stoer, maar ik zie daar een of ander gebakje tussen die dikke impreza's mee liften en ook nog een keer voorblijven :shock: Hoe zit dit ?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 jan 2007, 18:39

Mja Rico, niet goed :lol:

Ik schakelde sowieso mis, van 3 naar 4, daardoor loopt die ene uit. Die ander, die er voorbij komt, die hoor je in het begin al, das dat rare razende en blazende geluid.

Das een GTT, met een 2.35 closed deck blok, Garret GT30R en externe wastegate, die dat extreem harde geblaas maakt. Ding zit royaal over de 400 pk en met die GT30R, kan dat met een goede mapping echt richting de 500 pk gaan.

Geen partij voor mij, zoals je ziet.

Hier het filmpje met de camera omgedraaid, aangezien jou exemplaar verkeerd gefilmd is.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 4355658929

Het volgende fimpje vertrekken we vanaf 100, ik in 4, opa in 3. En let op wat er wederom gebeurd :?

http://video.google.com/videoplay?docid ... 3710937219

Enne, ik reed daar wel wat harder dan 220 trouwens :oops: Em dan nog zo er voorbij hé :? :lol:

Maar, dit is allemaal in Duitsland gedaan hoor :D :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 jan 2007, 18:40

Harrie schreef:
partyondude schreef:........
Ook moet je je wagengewicht weten, dus vandaar dat ik gisteren gewogen heb met volle tank......
Daarom vroeg ik al, moet je zelf nog parameters invullen. Ik zie namelijk op de uitdraai dat er een gewicht van 1679 kg staat terwijl jij het over 1500 kg hebt. Dit zou de resultaten dan toch negatief (voor de auto bezitter optimistischer) moeten beinvloeden? Dezelfde versnelling met meer gewicht geeft meer G dus ook als resultaat ziet hij dat als meer vermogen?

Ik blijf het wel een zeer opmerkelijk apparaatje vinden. Op de Ebay.com gaan zo voor leuke prijzen weg. Kun je km/h of allen mijlen gebruiken?
Die 1680 kg komt omdat we met 2 man in de auto zitten. STI met volle tank is 1500 kg, ik ben 85 en mijn bijrijder 95 kg, maakt samen 1680 kg.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 11 jan 2007, 18:40

Rico v Velzen schreef:http://video.google.com/videoplay?docid ... 5543174674

Bram kwam dit filmpje tegen op Google, stoer, maar ik zie daar een of ander gebakje tussen die dikke impreza's mee liften en ook nog een keer voorblijven :shock: Hoe zit dit ?
Zover ik het kan beoordelen is dat ook een Sub, hetzelfde type als die op de linkerbaan. Jekan het zien net voor de vrachtwagen. Daar kruisen die 2 subs van strook en moet degene die er tussen door slalomde afremmen achter de vrachtwagen. Uiteindelijk komt die links naast de camera rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 18:43

Ja nu zie ik het, die spoiler viel een beetje weg achter de ruitenwisser.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 11 jan 2007, 20:26

He bram,wat een hoop nederlanders daar in duitsland en wat is dat hok zwaar van jou 8)

Grtz,Hans
:wink:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 jan 2007, 21:17

Hehehe, raar hé Hans :lol:

Maar inderdaad, de STI is te zwaar :( Of ik moet er 500 pk uit trekken, dan wordt het aardig gecompenseerd :mrgreen:

Dus sta niet raar te kijken als je binnenkort geen startmotor in je Z06 hoort aanslaan :twisted:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 11 jan 2007, 22:00

mijn startmotor heeft al meer koppel als jou 2 liter :mrgreen:

grtz,Hans :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 11 jan 2007, 22:12

Marc RS4 schreef:
ErikKramer schreef:Ik wil best geloven dat je dat soort auto's goed partij kunt geven.
Tijdens de Cannoballrun heeft Rico meen ik met zijn M3CS (343pk) tegen Marc met zijn snelle RS4(+/-450pk) gesprint. En zover ik begreep kon Rico aardig partij geven.
Geeft dus wel aan dat je grof meer in huis moet hebben dan een ander om tot goeie 200km/u iemand helemaal zoek te rijden. Zo'n Ferrari of Porsche zal boven de 240 wel stevig door blijven gaan.
Ik ervaar hetzelfde met die Golf II van die maat van me, zit op 265pk en 360Nm gewicht +/-1050kg. Tot de 200 kan hij best aardig mee komen, daarna loop ik toch echt behoorlijk weg.

Klopt,maar net wat je zegt erik maar op een gegeven moment loop ik toch weg hoor.

En daarbij komen natuurlijk ook de 4wd aandrijfverliezen....dus zo gek is dat kleine verschil niet.
Euh, Marc bleek (helaas voor hem) wat minder dan die 450pk's te hebben. Dat icm. de aandrijfverliezen verklaart een hoop!

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16644
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 11 jan 2007, 22:22

HANZ06 schreef:mijn startmotor heeft al meer koppel als jou 2 liter :mrgreen:

grtz,Hans :wink:
Hans, pas nou op, straks haal ik je in de bocht nog in man :lol:

Oh nee, dat was de Viper hé, die kon toch niet zo lekker de hoek om :wink:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2007, 23:08

Minder dan 450pk ? dat verhaal heb ik niet mee gekregen ?

Ruud H.
Berichten: 162
Lid geworden op: 20 nov 2006, 00:35
Locatie: Den Haag

Bericht door Ruud H. » 11 jan 2007, 23:30


Gebruikersavatar
Scooby Leo
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 nov 2006, 07:34
Locatie: Brielle

Bericht door Scooby Leo » 12 jan 2007, 07:17

Bram, zaterdag gaat de AVCR erin en dan zullen de auto op 1,6 bar zetten. Vlakbij mij hebben we een leuke testlocatie dus dat moet goedkomen.

Het wordt wel druk, er komen 3 STi's en een WRX. In 3 van deze auto's moet een AVCR.

Gr Leo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten