Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
GTRene

Re: Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Bericht door GTRene » 06 mar 2014, 12:15

ik heb geen i-pad en of internet op de phone, wel wifi maar geen bereik hier in huis, of ik moet ff een wifi ding op mijn router zetten, dan wel maar die kleine dingen op de phone :gek: en al die mogelijkheden :gek:
ik moet elke keer weer opnieuw kijken hoe ik nu moet bellen...zelfs dat is vrij ingewikkeld op zo'n ding :bag:

heb ook geen twiiter of whats-ap of weet k veel wat er allemaal kan, dat allemaal niet omdat mijn hoofd al tolt als ik het op typ :mrgreen:
maar dat ligt niet aan de techniek, dat ligt aan mij wat ik nog 'aan' kan qua veranderingen en of inputs, erg lastig soms in de 'drukke' wereld :D

ben al blij dat ik de ini mini basis dingen kan op den duur...en op het moment (na jaren :lollerdelol: ) dat ik dat onder de knie heb...veranderen ze weer de boel omdat het ingewikkelder kan :eatpaper:

zo, dat ben ik weer ff kwijt :mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 06 mar 2014, 12:25

glnk schreef:Wie overigens nu nog Windows XP gebruikt is echt retarded. Dat zullen de kwijlende oude mensen zijn die geen benul van computers hebben. Upgraden? Wat is dat? Upgrade gewoon naar Windows 8.1 en praat de prutsers niet na die hun weg niet kunnen vinden in het OS omdat ze niet meer op dezelfde manier door het programma menu heen kunnen navigeren. Op start klikken, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts om je patience spelletje te starten :kotsen:
Ik sta steeds meer te kijken hoe snel mensen tegenwoordig een vooroordeel hebben en het dan vervolgens zeer subtiel benoemen.. :kotsen:

Met XP is nog prima te werken, je moet alleen zorgen dat je een goede firewall en virusscanner hebt.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 06 mar 2014, 13:02

Virusscanner wel maar waarom een firewall? Heb ik nog nooit gehad en tot nu toe is eigenlijk alle ellende aan mij voorbijgegaan. Kijk, als je op allemaal discutabel pagina's zit en alles maar klakkeloos download en opent dan is het vragen om problemen. Een virusscanner zal je dan ook niet altijd helpen omdat een virus er eerst moet zijn voordat een scanner hem detecteert. En dan maakt het niets uit of je nu XP of Windows 8 hebt.

En blijkbaar ben ik ook een kwijlende oude gebruiker, ik heb een laptop met XP. Er is namelijk software wat niet werkt met hele nieuwe besturingssystemen.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 06 mar 2014, 23:06

Barend schreef:Ik zou toch serieus overwegen om lekker de overstap te maken naar Windows 7. Naar mijn mening sowieso al vele malen stabieler, en sneller dan Windows 7. Windows 7 draait ook prima op wat oudere hardware.

Windows 8(.1) vind ik persoonlijk niet geschikt voor dagelijks computergebruik. Op een touchinterface is het dan juist wel weer erg fijn.

Maar sowieso, Windows?! Koop lekker een MacBook met OSX joh!!!
Goed voor jouw en mij zal die overstap niet zo een punt zijn, en met de wijzigingen van 8.0 naar 8.1 zou ik zelf mijn vaste pc ook best wel van 7 naar 8.1 willen upgraden, maar voor menig ouder persoon die een beetje over kan met xp is het een nationale ramp om dan een nieuwe pc te moeten kopen en dan gelijk zo een gigantische stap. Windows 7 gaat dan nog enigzins.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 mar 2014, 23:30

Peric schreef:
glnk schreef:Wie overigens nu nog Windows XP gebruikt is echt retarded. Dat zullen de kwijlende oude mensen zijn die geen benul van computers hebben. Upgraden? Wat is dat? Upgrade gewoon naar Windows 8.1 en praat de prutsers niet na die hun weg niet kunnen vinden in het OS omdat ze niet meer op dezelfde manier door het programma menu heen kunnen navigeren. Op start klikken, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts om je patience spelletje te starten :kotsen:
Ik sta steeds meer te kijken hoe snel mensen tegenwoordig een vooroordeel hebben en het dan vervolgens zeer subtiel benoemen.. :kotsen:

Met XP is nog prima te werken, je moet alleen zorgen dat je een goede firewall en virusscanner hebt.
Achjah, meeste mensen hebben geen flauw benul van wat de eisen en wensen zijn van bepaalde doelgroepen. En Windows blinkt nou ook niet echt uit op het gebied van gebruiksgemak. En Microsoft is sowieso niet zo goed met succesvol innoveren.

Peric

Bericht door Peric » 07 mar 2014, 09:14

Gaat mij meer om het feit dat er gelijk met allerlei termen gegooid wordt Rico. De schrijver voelt zich blijkbaar superieur ofzo dat 'ie mensen zo kan benoemen.

MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

Bericht door MarcH » 07 mar 2014, 13:08

Peric schreef:

+1

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mar 2014, 13:11

Zo, ik had mooi mazzel gisteren (oke snachts dus laat), nog steeds bezig met PC herstel nadat het systeem na een update niet meer werkte en of na veel gedoe en systeeem hersetllingen enz en geluk en PC vernieuwen ook 2x eindelijk weer wat werkte, doch met fouten en
zeg maar updates uit de store niet mogelijk waren omdat die dan zogenaamd geen verbinding had enz.
En ik dus geen windows 8.1 e.d. kon bereiken of uploaden ook niet via het web want dan kwam ik in dezelfde gang terecht.

ook mijn mails toen alle weg al die jaren opslag en onthoud dingen en auto zaken en uitvindingen zeg maar alles weg....magoed ik werd al wat makkelijk en dcht...dan maar kwijt, wel balen magoed der zijn ergere zaken.

Afijn, omdat het systeem ondanks de herstel zaken nog niet goed werkte dacht ikgisteravond laat...fuck it...ik ga een fabrieksherstel uitvoeren en dan die oude XP bestanden van de oude PC via easy transfer proberen weer in te voeren,
in theorie zou die dan net als vanouds weer kunnen werken, wel alles opnieuw en honderden updates weer, maar het zou het proberen waard kunnen zijn.

En verrek, nu werkte alles vanaf dat ik de PC kocht, dus ook de live mail set-up maar downloaden, toen kreeg ik al mijn oude mails (tot 10-01) wel weer terug terwijl ik precies dezelfde live mail downloade, dus happy me.

Ben alleen al de email adressen weer kwijt, maar das nie zo erg, alhoewel sommige wel belangrijk waren maar zou ik wel op het web op kunnen sporen in time en de mails en opgeslagen info tussen zeg 09-01 en vandaag...maar meeste gelukkig terug nu.

PC werkt nu weer super, meteen back-up gemaakt, al gaat dat wat ingewikkelder in 8.1 en nog wextra back-up export e-mails en nog wat zaken, hup op de externe harde schijf als extra back-up.

Mocht ik dat ooit weer nodig hebben ben ik weer dagen bezig uit te zoeken hoe dat ook al weer zat, magoed als het maar weer in orde komt en de zere kop van het gedoe/uitzoeken e.d. gaat wel weer over.

glnk

Bericht door glnk » 07 mar 2014, 13:46

Riceaux schreef:Achjah, meeste mensen hebben geen flauw benul van wat de eisen en wensen zijn van bepaalde doelgroepen. En Windows blinkt nou ook niet echt uit op het gebied van gebruiksgemak. En Microsoft is sowieso niet zo goed met succesvol innoveren.
Het ligt vaak aan de gebruikers die niets willen leren om de weg te vinden in het vernieuwde besturingssysteem. Als hun patience spelletje niet meer onder start, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts staat dan raken ze in paniek en gaan ze schreeuwen dat het kut is. Ze gaan door op een veroudert besturingssysteem omdat ze zelf te eigenwijs of te dom zijn om iets nieuws aan te leren. Maar ze moeten dan niet gaan huilen als ze slachtoffer worden van een beveiligingsprobleem. Vergeet niet dat tegenwoordig alles op de computer geregeld wordt bankzaken, mijn overheid zaken etc. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel en dat is bijna altijd de eindgebruiker met zijn antieke XP installatie in dit geval. En ja, een firewall is absoluut een must anders sta je open voor alle verbindingen van buitenaf. Ik zou beginnen met een goede router met open-source linux based firmware als DD-WRT of OpenWRT en deze goed secure (laten) configureren.

328Ti

Bericht door 328Ti » 07 mar 2014, 14:21

glnk schreef:Het ligt vaak aan de gebruikers die niets willen leren om de weg te vinden in het vernieuwde besturingssysteem. Als hun patience spelletje niet meer onder start, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts staat dan raken ze in paniek en gaan ze schreeuwen dat het kut is. Ze gaan door op een veroudert besturingssysteem omdat ze zelf te eigenwijs of te dom zijn om iets nieuws aan te leren. Maar ze moeten dan niet gaan huilen als ze slachtoffer worden van een beveiligingsprobleem. Vergeet niet dat tegenwoordig alles op de computer geregeld wordt bankzaken, mijn overheid zaken etc. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel en dat is bijna altijd de eindgebruiker met zijn antieke XP installatie in dit geval. En ja, een firewall is absoluut een must anders sta je open voor alle verbindingen van buitenaf. Ik zou beginnen met een goede router met open-source linux based firmware als DD-WRT of OpenWRT en deze goed secure (laten) configureren.
Hierbij een reactie van een domme, kwijlende oude man, die op het punt staat af te studeren als commercieel econoom..... :TV kijken:

Het is niet dat ik niets wil leren, als wel dat je genoodzaakt bent om Windows 7/8 te laten draaien om geserviced te worden. Dit impliceert dat je "oude" goedwerkende hardware (computer dus) moet vervangen voor nieuw spul ( 4g werkgeheugen past gewoon niet meer in die oudjes). Verder heb ik sterke twijfels aan de meerwaarde van de nieuwere besturingssystemen t.a.v. XP (voor de light user).

Laat duidelijk zijn dat deze domme, oude kwijlende man dagelijks met XP, Vista, - en op het werk - Windows 7 in de weer ben. Leuk dat het er allemaal gelikt uit ziet, al heeft een "light user" - ik dus voor privé gebruik - genoeg heb aan XP. Verder nooit last van virussen etc. door gebruik van Chrome.

Groet Jans :wheelchair:

P.s. Mag ik vragen hoe oud jij bent, glnk?
Laatst gewijzigd door 328Ti op 07 mar 2014, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 07 mar 2014, 14:29

Ik denk een jong ventje.. Verklaart ook zijn teksten..

ErikS

Bericht door ErikS » 07 mar 2014, 14:37

Peric schreef:Ik denk een jong ventje.. Verklaart ook zijn teksten..
Ik denk een Sim racer die denkt dat ie ook goed kan rijden door het simmen.
En dat ie daarom onsterfelijk is met z'n rijgedrag op de weg....

Waarom hebben al die (goede) simracers toch datzelfde type gedrag?!
Typisch.

(Skrd, Initial D, en nu hij...)

glnk

Bericht door glnk » 07 mar 2014, 14:42

Leuk om te horen dat je nog studeert. Wat ik zojuist heb gepost moet je je niet aantrekken als dat niet voor jou geldt. Dat stuk is niet op een persoon af maar in het algemeen hoe ik dergelijke gebruikers ervaar. Dat jij jezelf het woord dom aantrekt kan ik niets aan doen. Laten we er geen ruzie over maken, dat is niet de bedoeling. Ik erger mij gewoon dat mensen beveiliging niet serieus nemen. Microsoft zit niet stil wat dit betreft en er is heel erg veel verbeterd in de afgelopen jaren waardoor het in mijn optiek dom is om hierin niet mee te gaan. Zeker als je nog op een besturingssysteem werkt welke inmiddels meer dan een decennium oud is.
Laatst gewijzigd door glnk op 07 mar 2014, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 mar 2014, 14:46

Jongens, ik vond glnk's verhaal hierboven eigenlijk wel spijker op z'n kop(voor sommigen) en 't ligt toch ook vaak aan de gebruiker?:)

Ik ben nu sinds 2 mnd van XP naar 8.1 en ja ik heb 'n paar keer gevloekt, maar na 'n dag of wat no worries:)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 07 mar 2014, 14:49

Wat ik erg ervaar met de oudere (uitzonderingen daargelaten) generaties is dat ze niet durven/proberen. Leren door doen, niet bij elk ding afvragen wat 't is. Gewoon kijken en zien wat er gebeurd. Dan ben je in een aantal dagen gewend aan je nieuwe OS.

Tom

Bericht door Tom » 07 mar 2014, 14:55

328Ti schreef:Verder nooit last van virussen etc. door gebruik van Chrome.
Een goede browser zoals Chrome, virusscanner en firewall helpen zeker mee aan een betere beveiliging van je pc maar staat los van patches op OS niveau. Als er nu een lek of probleem in Windows aan het licht komt, dan krijg je een update van Microsoft. Daar gaat Microsoft mee stoppen, het is een OS van 13 jaar oud en ze kunnen het niet eeuwig blijven ondersteunen. Staat los van een virusscanner of firewall, want je virusscanner gaat (en kan!) geen fouten in Windows verhelpen. Schade kan ook op andere manieren worden toegericht, niet alleen via een virus. Kortom: je loopt het risico dat er iemand misbruik van gaat maken.
Er zijn tig beveiligsexperts die ervoor waarschuwen. Microsoft heeft ook al jaren campagnes. Snap niet dat mensen die zichzelf leek noemen die adviezen voor de wind slaan. Dan ben je gewoon dom en eigenwijs.

glnk

Bericht door glnk » 07 mar 2014, 14:58

Tom schreef:
328Ti schreef:Verder nooit last van virussen etc. door gebruik van Chrome.
Een goede browser zoals Chrome, virusscanner en firewall helpen zeker mee aan een betere beveiliging van je pc maar staat los van patches op OS niveau. Als er nu een lek of probleem in Windows aan het licht komt, dan krijg je een update van Microsoft. Daar gaat Microsoft mee stoppen, het is een OS van 13 jaar oud en ze kunnen het niet eeuwig blijven ondersteunen. Staat los van een virusscanner of firewall, want je virusscanner gaat geen fouten in Windows verhelpen. Schade kan ook op andere manieren worden toegericht, niet alleen via een virus. Kortom: je loopt het risico dat er iemand misbruik van gaat maken.
Er zijn tig beveiligsexperts die ervoor waarschuwen. Microsoft heeft ook al jaren campagnes. Snap niet dat mensen die zichzelf leek noemen die adviezen voor de wind slaan. Dan ben je gewoon dom en eigenwijs.
:thumbup:

WJ

Bericht door WJ » 07 mar 2014, 15:13

LOL @ "door gebruik van Chrome" :mrgreen:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 07 mar 2014, 15:14

WJ schreef:LOL @ "door gebruik van Chrome" :mrgreen:
+1. :hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 07 mar 2014, 15:16

het Goede Doel zong het al >30 jaar geleden :tooth:
Een keer trek je de conclusie
Windows is een illusie
Windows is een droom
Een pakketje schroot, met een dun laagje Chrome

matthyssie

Bericht door matthyssie » 07 mar 2014, 15:17

:rolling: :roflol: :thumbup:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 mar 2014, 15:43

glnk schreef:
Riceaux schreef:Achjah, meeste mensen hebben geen flauw benul van wat de eisen en wensen zijn van bepaalde doelgroepen. En Windows blinkt nou ook niet echt uit op het gebied van gebruiksgemak. En Microsoft is sowieso niet zo goed met succesvol innoveren.
Het ligt vaak aan de gebruikers die niets willen leren om de weg te vinden in het vernieuwde besturingssysteem. Als hun patience spelletje niet meer onder start, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts staat dan raken ze in paniek en gaan ze schreeuwen dat het kut is. Ze gaan door op een veroudert besturingssysteem omdat ze zelf te eigenwijs of te dom zijn om iets nieuws aan te leren. Maar ze moeten dan niet gaan huilen als ze slachtoffer worden van een beveiligingsprobleem. Vergeet niet dat tegenwoordig alles op de computer geregeld wordt bankzaken, mijn overheid zaken etc. Beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel en dat is bijna altijd de eindgebruiker met zijn antieke XP installatie in dit geval. En ja, een firewall is absoluut een must anders sta je open voor alle verbindingen van buitenaf. Ik zou beginnen met een goede router met open-source linux based firmware als DD-WRT of OpenWRT en deze goed secure (laten) configureren.
Als Windows hun gebruiks conventies zou behouden zou er geen enkel probleem zijn. Maar Microsoft is een bedrijf dat vanuit hun eigen belangen producten ontwikkelt en weinig rekening houdt met wat de gebruikers echt willen. Ze kijken daar meestal pas naar nadat ze een product op de markt hebben gebracht. Daarom krijg je bij Windows ook zo snel na de introductie updates. Dit heeft allemaal niks te maken met de onwilligheid van een bepaalde doelgroep om nieuwe dingen te leren maar meer met de onwilligheid van Microsoft om rekening te houden met deze gebruikers. En dit is niet alleen het geval bij Microsoft maar bij de meeste bedrijven.

Robin

Bericht door Robin » 07 mar 2014, 15:55

Afbeelding

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 07 mar 2014, 19:26

Gewoon stoppen met XP, is echt verouderd, traag, onveilig, inefficient enzovoort. Tevens kom ik steeds meer software tegen die niet meer werkt. Ik zou er zeker niet meer op gaan telebankieren straks bijvoorbeeld, internetten alleen met een echt goed geconfigureerde firewall. Er zullen ook vast wel kwetsbaarheden zijn gevonden waar ze nu niks mee doen, daar wachten ze wel even mee tot na april.

Windows 8.1 is een uitstekend OS, net zo stabiel als Win7 en weer een stukje sneller. Behalve de interface is er onderhuids meer veranderd/verbeterd dan je zou denken ten opzichte van Win 7. Probleem blijft de Metro interface maar dat is simpel op te lossen voor desktop gebruikers; classic shell of een van de varianten daarop installeren; http://www.classicshell.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Die metro interface werkt op een tablet trouwens erg goed. Het is even wennen maar daarna doet het niet onder voor IOS bijvoorbeeld. Jammer alleen van de achterstand die ze hebben met apps.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 07 mar 2014, 21:00

Tsja, ook op 8.1 kan je nog last hebben van exploits. Een java installatie voor de (brakke) webmail of flash installatie die niet bijgewerkt worden en je bent net zo ver van huis als met xp doorgaan imho. Ook chrome gaat jou niet helpen als je op het verkeerde download linkje klikt en dus troep binnenhaalt, of als er weer eens wat via eens advertentie netwerk binnengehaald word of via een installer waar je met dat vinkje vergeet. Het valt of staat toch echt bij wat de gebruiker uiteindelijk allemaal uitspookt. Liever een bewuste xp gebeuiker dan een klik maar raak 8.1 persoon.

Plaats reactie