Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
328Ti

Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Bericht door 328Ti » 05 mar 2014, 21:29

Ondersteuning XP stopt per 04/03/2014. Ik ben niet blij met deze mededeling..... Ben ik de enige en impliciet een oer-gebruiker?

Ik ben benieuwd welke impact dit heeft voor de XP gebruikers. Windows Vista, 7 etc vreten veel meer geheugen zodat je wel geneigd bent om weer nieuwere hardware aan te schaffen. In bepaalde zin best wel asociaal.... (zie de enorme bulk aan goed werkende desk/laptops) Hoezo MVO... XP doet niet onder voor het standaard ramwerk: Office werkzaamheden, internet en als afspeelmedium).

Kom maar op met de feedback :tooth:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Re: Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Bericht door matthyssie » 05 mar 2014, 21:36

Ik ben persoonlijk van mening dat die updates van Windows nog nooit een ene flikker uitgemaakt hebben. Althans, ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Lijkt mij alleen maar goed: Nooit meer van die irritante meldingen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 mar 2014, 21:39

matthyssie schreef:Ik ben persoonlijk van mening dat die updates van Windows nog nooit een ene flikker uitgemaakt hebben. Althans, ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Lijkt mij alleen maar goed: Nooit meer van die irritante meldingen.
Hahaha. Dat is het glas halfvol. Houd ik wel van. Hopelijk krijg ik geen gedonder dat het operationele gebeuren van het systeem ermee stopt....

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 mar 2014, 21:41

Zojuist Security Essentials geïnstalleerd en kreeg deze melding:

Belangrijk: Na 8 april 2014 biedt Microsoft geen technische ondersteuning voor Windows XP meer. Na deze datum is Windows XP geen ondersteund besturingssysteem meer en worden er ook geen beveiligingsupdates meer geleverd. Vanaf deze datum zal Microsoft ook stoppen met Microsoft Security Essentials voor Windows XP. Als je Microsoft Security Essentials al hebt geïnstalleerd, blijf je enige tijd updates voor anti-malwarehandtekeningen ontvangen. Maar omdat Microsoft geen beveiligingsupdates voor je pc meer levert, betekent dit dat je pc minder beschermd is. Als je Windows XP blijft gebruiken, wordt je pc waarschijnlijk kwetsbaarder voor virussen en andere veiligheidsrisico's. Meer informatie over het beëindigen van de ondersteuning voor Windows XP.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 05 mar 2014, 22:05

XP is inmiddels 13 jaar oud.
Dan kan een upgrade toch onderhand wel een keer :coffee: .

Tom

Bericht door Tom » 05 mar 2014, 22:08

Als er nu een lek ergens zit krijg je een update vanuit Microsoft zodat niemand er misbruik van kan maken.
Ik zou niet met een slecht beveiligd systeem op internet gaan.
XP is 13 jaar oud.. zou dat prehistorische OS lekker upgraden naar Windows 7.

WJ

Bericht door WJ » 05 mar 2014, 22:11

Hup, upgraden die oude rommel. Op naar windows 8(.1). Beste Windows ooit. :D

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 mar 2014, 23:27

WJ schreef:Hup, upgraden die oude rommel. Op naar windows 8(.1). Beste Windows ooit. :D
Dat ben ik met je eens betreffende een tablet op een desktop 100x liever de windows 7 interface.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 05 mar 2014, 23:42

Eric Z schreef:
WJ schreef:Hup, upgraden die oude rommel. Op naar windows 8(.1). Beste Windows ooit. :D
Dat ben ik met je eens betreffende een tablet op een desktop 100x liever de windows 7 interface.
+1 :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2014, 01:37

daarom heb ik een nwe pc gekocht en omdat mijn oude zooooooooooo traag werd, ik heb tijd zat maar ooooooooh duurde bv iets van 30sec als ik vanuit het begin na opstarten op mijn mail drukte om te openen...
nu nwe pc met windows 8 en gratis upgrade naar 8.1 slechts iets van 3sec :D
maar zal op den duur ook wel minder worden.

heb de pc nu iets van 2 maand...van de week een update en opnieuw starten maar nooit meer aan gaan...ja acer zag je nog en beeld weg en niet terug komen :'(
van alles geprobeerd, maar snap er weinig van als leek, afijn na veel proberen and try outs kwam ik op herstel...dan maar herstelpunt 4 dagen terug...zo klaar...not :devil: precies hetzelfde...dan herstelpunt ouder etc etc, u raad het al ...hetzelfde :hot: zwart beeld...terwijl pc wel rommelt en ff een poging waagt.

toen na veel try outs maar PC vernieuwen...en verrek dat deed ie...daarna 100derden updates...pfff en alles weer nieuw doch wel mijn documenten nog e.d....echter kon niet updaten naar 8.1 en of keuze uit browser alles werd geblokkeerd...en veel vreemde dingen...wat ik ook probeerde of via het net of via oc enz enz enz...tips en trucs...
afijn no way, en live mail ook zoiets...anders en maar een paar dingen...en al mijn mails weg! zag er ook anders uit, dus al mijn gegevens en bewaarde info sommige veel tijd ingestoken (vele) en heel veel autospul e.d.

magoed...afijn, nog tig x zaken geprobeerd, wilde wel uit het raam springen maar ik zat op de begaande grond dat hielp niet :mrgreen:

nu net (its late) weer PC vernieuwen en verrek....meer goede zaken zie ik nu verschijnen en nu zegt ie niet geen verbinding terwijl ikw el verbinding heb...maar niks uit de store kon halen...enz.

dus nu nog steeds veel aan het updaten en uitzoeken...

mis mijn XP waar ik eindelijk aan gewend was wel, alleen niet dat trage :tooth:

en heb ik je al verteld van die windows 8 fhone... :'(

en ow, pas op wat je invult want ineens staat het overal dubbel op op het web :gek: welkom in de digi wereld waar ze alles koppelen en dus bedrijven als google en NSA en weet ik veel wie, eigenlijk overal zomaar bij kunnen, na dat moet dan maar...ik geef me gewonnen :wheelchair: als het dan wel wat beter werkt :mrgreen:

matthyssie

Bericht door matthyssie » 06 mar 2014, 06:35

Ik vind alles maar zo omslachtig in Windows 8, zeker voor een desktop. Je kunt niet meer snel overal doorheen klikken. Bij alle versies van Windows wist ik precies waar alles stond. Bij Windows 8 ben ik eerst een tijd aan het zoeken. :dood:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 06 mar 2014, 06:42

Tom schreef:Als er nu een lek ergens zit krijg je een update vanuit Microsoft zodat niemand er misbruik van kan maken.
Ik zou niet met een slecht beveiligd systeem op internet gaan.
XP is 13 jaar oud.. zou dat prehistorische OS lekker upgraden naar Windows 7.
Als je nog steeds internet Explorer gebruikt dan vorm je een risico ja maar als je een goeie browser ,hebt een zorgt dat je beveiliging op orde is dan is er weinig aan de hand.

matthyssie

Bericht door matthyssie » 06 mar 2014, 07:06

My thoughts exactly Joop..

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 06 mar 2014, 08:48

Ik zou toch serieus overwegen om lekker de overstap te maken naar Windows 7. Naar mijn mening sowieso al vele malen stabieler, en sneller dan Windows 7. Windows 7 draait ook prima op wat oudere hardware.

Windows 8(.1) vind ik persoonlijk niet geschikt voor dagelijks computergebruik. Op een touchinterface is het dan juist wel weer erg fijn.

Maar sowieso, Windows?! Koop lekker een MacBook met OSX joh!!!

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 06 mar 2014, 08:56

smiley schreef:XP is inmiddels 13 jaar oud.
Dan kan een upgrade toch onderhand wel een keer :coffee: .
Dit. Allemaal leuk en aardig maar hoe lang wil je iets in de lucht houden? Na XP zijn er 3 nieuwe besturingssystemen geleverd door Microsoft. Ik vind het begrijpelijk dat ze niet alles tot in den treure blijven ondersteunen. Jammer maar helaas, in de automatisering moet je nu eenmaal met je tijd meegaan.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 06 mar 2014, 09:06

Ze hebben overigens de ondersteuning voor XP al (meerdere malen?) verlengt omdat veel grote bedrijven de overstap naar een opvolger nog niet hadden gemaakt.

De verkoop van XP is al in juni 2008 gestopt.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2014, 09:22

ik hoorde van iemand (ff vergeten wie) dat bv een Apple pc altijd zo ongeveer hetzelfde blijft van bediening??
dat zou voor zo'n doedelzak als mij wel handig zijn :D
Met bv van XP naar 8/8.1 is de overgang huge...te groot voor mij en de uitleg van dingen wordt steeds ingewikkelder al die codes en bewoordingen :gek:

vannacht maar weer een nwe PC vernieuwen gedaan en verrek ik kan nu meer en zie andere dingen en dingen die eerder niet werkten (dan zij die kan geen verbinding krijgen en dus kwam je niet verder terwijl je wel online zat)
werken nu wel...vreemd dus, afijn nu nog de juiste mail vinden, die zat er nog niet bij :duck:

Tom

Bericht door Tom » 06 mar 2014, 09:36

Joopieboy schreef: Als je nog steeds internet Explorer gebruikt dan vorm je een risico ja maar als je een goeie browser ,hebt een zorgt dat je beveiliging op orde is dan is er weinig aan de hand.
Weinig aan de hand? Ik zou dit best vervelend vinden:
In totaal kreeg het systeem 4857 directe aanvallen en was het binnen 18 minuten al geïnfecteerd door de Blaster- en Sasser-wormen. Binnen een uur was de pc onder controle van een andere computer en begon het andere computers aan te vallen.
http://tweakers.net/nieuws/36489/pc-zon ... esmet.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 06 mar 2014, 10:28

Allemaal leuk en aardig, maar de meeste errors zitten toch echt "between keyboard and chair". Je kunt zelf een heleboel doen om gezeik te voorkomen. Zelf heb ik XP, Windows 7 en Windows 8. Doe mij Windows 8 maar met een Windows 7 schilletje. Het start als een dolle op en werkt prima.
Laatst gewijzigd door EvdP op 06 mar 2014, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 06 mar 2014, 10:29

Rene,

ik raad je EaseUS Todo Backup aan. Het is gratis imaging/ghost software die je in staat stelt in no time een volledige copie van je harde schijf als bestand weg te schrijven of weer terug te zetten. Ik heb een aantal legale/illegale Win 7 en Win 8.1 installaties als images op een externe USB 3.0 portable schijf weggezet.

Vroeger gebruikte ik geregeld Ghost, maar dit is nog veel makkelijker, en je hoeft niet met illegaal spul te gaan klooien. Ik heb laatst allerlei imaging software uitgeprobeerd en deze werkte direct stabiel en makkelijk. Hij is niet de snelste maar binnen een half uur is de taak voltooid (een installatie van 70 Gb).

Je gebruikt het op een moment dat je je essentiële programma's hebt geïnstalleerd en je tevreden bent met de werking van je machine.Je kunt vanuit het programma'tje ook heel makkelijk een bootable opstart cd met daarop EaseUS Todo maken in het geval je computer helemaal niet meer normaal naar winsows wil opstarten. Ik heb een paar van de cd's op verschillende plaatsen weggelegd.

http://www.todo-backup.com/products/hom ... ftware.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2014, 10:50

kun je trouwens uit bv oude back-ups van XP die ik op een losse harde schijf heb staan, over zetten op deze nwe pc? met windows 8?
ik kan trouwens ook niet meer die update naar windows 8.1 maken, magoed.

net ff weer windows live mail gedownload en nu via ziggo laten lopen, maar ook daar niet al die instellingen/mappen die ik had en of al die honderden bewaarde mails.

als ik bv uit een oude backup die mail instellingen op deze pc kon doen zou wellicht dan een oplossing kunnen zijn?

Ik had vannacht al het idee om een draadje te openen met als titel.

DF helpdesc voor, PC, Laptop, Tablet en GSM e.d. hulp :forum:
wellicht binnenkort eens doen als ik eens vragen ga stellen, ik pruts en zoek altijd eerst zelf veel op maja veel dingen op het web is ook niet altijd oke :mrgreen:

glnk

Bericht door glnk » 06 mar 2014, 10:52

Een installatie is nog geen 15 min werk met de SSD storage van tegenwoordig. Wat hielke post kan je doen maar dan heb je, wanneer je het eindelijk eens nodig hebt, een image van je Windows installatie met verouderde programma's erbij. Schrijf al je (semi) belangrijke data gewoon weg naar de clouddiensten als Dropbox, Skydrive, iCloud, Google Drive of schaf een NAS aan. Richt je PC zo in dat er geen belangrijke bestanden op staan.

Wie overigens nu nog Windows XP gebruikt is echt retarded. Dat zullen de kwijlende oude mensen zijn die geen benul van computers hebben. Upgraden? Wat is dat? Upgrade gewoon naar Windows 8.1 en praat de prutsers niet na die hun weg niet kunnen vinden in het OS omdat ze niet meer op dezelfde manier door het programma menu heen kunnen navigeren. Op start klikken, 5 naar boven, 1 naar rechts, 2 naar onder en dan naar rechts om je patience spelletje te starten :kotsen:

Snipe

Bericht door Snipe » 06 mar 2014, 10:57

Hielke schreef:Het is gratis imaging/ghost software die je in staat stelt in no time een volledige copie van je harde schijf als bestand weg te schrijven of weer terug te zetten. Ik heb een aantal legale/illegale Win 7 en Win 8.1 installaties als images op een externe USB 3.0 portable schijf weggezet.
En jij denkt dat Rene je nog volgt?
(Ik niet in ieder geval.)

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mar 2014, 11:35

het wordt/is voor mij idd steeds moeilijker, maar nu ook nog met de pc waar ik nog steeds mee aan het klooien ben, bij bepaalde update's uit de store zegt ie nu gewoon...er is geen netwerkverbinding, controleer dat...nah, dan druk je op controleren en dan popt rechts in beeld verbonden wat al zo was natuurlijk anders kan ik hier niet typen, maar afijn, dat programma zegt dan als je daar wil shoppen in de store, geen netwerkverbinding :devil:

en je hebt echt honderden mogelijkheden op de PC met dat (voor mij lastige) windows 8 en of 8.1, magoed ik ben ook retarded (serieus :D ) en mijn brains werken ook niet mee, but what else is new :mrgreen:

maar zit me te bedenken heb ook nog een fabrieksherstel met 8.1 toen ik dat allemaal geinstalleerd had en de pc nog goed werkte...
maar als ik die erin ga drukken dan ben ik denk sowieso alles kwijt...nu heb ik wel de meeste bestanden (niet de mails) op een losse harde schijf en zit ik er over te denken die fabrieks herstelling vanaf die usb te doen...want vanuit de PC vertrouw ik niet echt gezien die niet doet wat ik wil zien :tong uitsteken:

Hielke

Bericht door Hielke » 06 mar 2014, 11:42

Snipe schreef:
Hielke schreef:Het is gratis imaging/ghost software die je in staat stelt in no time een volledige copie van je harde schijf als bestand weg te schrijven of weer terug te zetten. Ik heb een aantal legale/illegale Win 7 en Win 8.1 installaties als images op een externe USB 3.0 portable schijf weggezet.
En jij denkt dat Rene je nog volgt?
(Ik niet in ieder geval.)
Ik vond Rene ook al wat matig reageren :lol: Nee, serieus, het is echt supersimpele software.

Een NAS gebruik ik overigens ook. Meer als test. Leuk om vanaf de iphone en de ipad wat downloadopdrachten via torrentz te geven.

Ook ben ik begonnen relevante bestanden in mappen in OneDrive (voorheen Skydrive) op te slaan. Heb de verschillende cloud diensten eens vergeleken en good old Microsoft voelt het meest vertrouwd aan.

Plaats reactie