E34 M5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 01 nov 2007, 22:37

Volgas, zoals het hoort op die duitse snelwegen.

Dit mag niemand ons ontnemen, dat die meter zover door kan lopen :D

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 01 nov 2007, 22:38

Mooi verhaal en mooie foto's, Raymond. ik ken ze al langer van
de Amerikaanse sites maar ik zie nu pas je e28 M5. Heel fraai!
Zo'n bergtocht wil ik ook graag nog eens maken.

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 02 nov 2007, 23:53

Schitterende auto's. Twee droom auto's voor mij, hou ze heel. :wink:

Pascal

Bericht door Pascal » 03 nov 2007, 07:57

Schitterende wagens;ben ook een fan originaliteit 8) .

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 nov 2007, 10:10

Bijzondere stuurtechniek? :roll: :)

Maar hele mooie E34! Goed bezig. Hou 'm zo. Schitterend om weer eens een hele originele te zien.

raymondw

Bericht door raymondw » 22 dec 2007, 21:25

Vorige week een Koni ALH brug op de kop weten te tikken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 22 dec 2007, 21:30

Oeh nice, leuke accessoire die RS2 :wink:

nielscoupe

Bericht door nielscoupe » 25 dec 2007, 13:26

M5 hoort aan de linker kant ;)

egt mooie wagen hoor

raymondw

Bericht door raymondw » 15 mar 2008, 22:35

De afgelopen vier weken heb ik de E28S M5 op de brug staan voor wat preventief onderhoud.

Voor het (Engelstalige) verslag verwijs ik naar ditdraadje op m5board.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 mar 2008, 23:08

Geweldig hoe mooi en origineel je deze oer M5 houdt. Prefentief onderhoud is nooit verkeerd, helemaal niet bij een dergelijke leeftijd. Blijft een prachtige wagen!

raymondw

Bericht door raymondw » 04 jul 2008, 21:27

Heren,

Het is me gelukt. Op zondag 8-Juni is de M88/3 motor uit mijn E28S M5 overleden ergens op de A1 tussen Bliesheim en Blankenheim. In eerste instantie leek het een ontstekingsprobleem of een lekke pakking en op een gegeven moment leek het mij beter de auto achter te laten bij het E34 M5 heritage centrum in Meuspach. Samen met Marion en Mark er even naar gekeken, maar was zo een twee drie niet oplosbaar. Op Vrijdag de 13e kreeg ik de uiteindelijke conclusie te horen.

1: Geen compressie meer op cyl #4
2: Verbrandde uitlaatkleppen bij cyl #4
3: Cylinderkop gescheurd bij cyl #6

Lang verhaal kort. Einde verhaal, tenminste voor de motor. Op dit moment baal ik er wel van, maar eigenlijk hield ik er al een beetje rekening mee dus geheel onverwacht komt dit niet. Ik heb mijn opties even kort op een rij gezet; (1) een algehele motorrevisie of (2) een nieuwe motor. Gezien de prijsstelling van een nieuwe (AT) motor van BMW heeft reviseren financieel geen zin. Ik kan dit verhaal een keer thuis verkopen, maar een tweede keer zal heel wat moeilijker worden, dus ik wil een helder verhaal. M.a.w zoals de vlag er nu bijstaat wordt het een nieuwe (AT) motor van BMW.

Ik wil wel weten wat er gebeurd is (forensische analyse), dus zal de boel wel lostrekken maar daar blijft het dan wel bij. Er zijn nog wat afwegingen (logistiek en planning) die gemaakt moeten worden, maar het ziet ernaar uit dat ik het de komende tijd druk ga krijgen. (Zie ook dit draadje op m5board )

Op dit moment ben ik bezig met het demonteren van de aanbouwdelen zodat de motor uitgebouwd kan worden. De bestelling van de nieuwe motor laat nog even op zich wachten totdat ik bovenstaande waarnemingen zelf heb geverifieerd. Bovendien weet ik dat BMW op dit moment bezig is mete een nieuwe serie M88/3 motoren, maar doordat een aantal onderdelen nog niet binnen zijn is de verwachting dat dit medio September wordt.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2008, 21:53

zow, zuur...dat kost dus behoorlijk tijd en centen :?

wat is de oorzaak dan van de dingen die stuk zijn gegaan? is ie getuned(ship?) of managment storing en door hoge druk/snelheid kaduke?

sterkte...ben je wel ff zoet mee dus.

Michel P

Bericht door Michel P » 04 jul 2008, 22:09

Hoi Raymond, klote dat de motor van de oer M5 is overleden, maar dat soort dingen horen erbij helaas :cry: Succes met de werkzaamheden, wat kost een AT motor van BMW?

Michel

M@rcel

Bericht door M@rcel » 04 jul 2008, 22:22

Matig nieuws Raymond,

Was je stevig aan het rijden toen je motor de geest gaf?

Trouwens gaaf om te horen dat BMW Motorsport deze blokken nog steeds produceert, zelfde als in de M635csi toch?

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 04 jul 2008, 23:27

ai, altijd zonde dergelijke gevallen... :(
succes met een nieuwe motor

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 jul 2008, 23:59

Zonde man :cry:

EG

Bericht door EG » 05 jul 2008, 00:06

Nouja dat ding is toch redelijk oud toch?

Vind het niet vreemd:

Oud.

Veel specifiek vermogen voor die tijd.

Veel toeren.

Veel belasting (ook al is dat met motor op bedrijfstemperatuur).

Sjah dan gaat het wel stuk lijkt me.

Zou het een stuk vreemder vinden als de blokje van de E34 zomaar stuk zou gaan, die is wat nieuwer.

raymondw

Bericht door raymondw » 05 jul 2008, 09:26

Michel Pol schreef:Hoi Raymond, klote dat de motor van de oer M5 is overleden, maar dat soort dingen horen erbij helaas :cry: Succes met de werkzaamheden, wat kost een AT motor van BMW?
Smudde offreerde mij 8580 Euro ex BTW, ex korting. Viel mij op zich nog wel mee, maar het blijft een hoop geld.
Marcel van Meerbeek schreef:Was je stevig aan het rijden toen je motor de geest gaf?
Ik kwam net van de ringweg Keulen af dus dat viel wel mee, maar vanaf Euskirchen richting Bliesheim kun je lekker voluit gaan in die lang aanhoudende rechter bocht, maar verder dan 230km/h ben ik niet gegaan. Het laatste stuk van de A1 richting Blankenheim wel weer, om een A6 3.0TDI los te rijden die weinig zin had om mij erlangs te laten. Moest hij uiteindelijk toch.
GTRene schreef:wat is de oorzaak dan van de dingen die stuk zijn gegaan? is ie getuned(ship?) of managment storing en door hoge druk/snelheid kaduke?
Het is zeker een combinatie van factoren.

1: Een onderweg defect geraakte ontstekingskabel tussen de bobine en de verdelerkap waardoor er een vonkbrug is ontstaan. Desondanks werd er nog wel een vonk overgedragen, maar met totaal andere eigenschappen (is een aardig academisch verhaal).

2: Motor is niet getuned en voorzien van de originele chip (heb ik medio 2006 al eens geverifieerd door de EEPROM inhoud te vergelijken met een ander exemplaar). Wel heeft de vorige eigenaar een soortgelijk akkefietje gehad en de boel gerepareerd met als doel verkoop. Hier kom je bij een aankoop inspectie niet achter als de compressie OK is. M.a.w, ik heb pas in 2005 ontdekt dat de cyl-kop van een sloopauto komt. Ik zat toen al met de gedachte te spelen deze eraf te halen, maar ja, hij liep verder goed en die probleempjes die ik had kon ik niet direct daarmee in verband brengen, dus: "if it ain't broke, don't fix it".

3: Klepspeling heb ik zelf niet gecontroleerd, maar door de dealer in 2002 laten doen. Sindsdien is er amper 3k km mee gereden. Een steekproef wees uit dat de uitlaatkleppen van #3 op 0,15mm stonden terwijl deze minimaal op 0,28mm (max 0,33mm) moet staan. Binnen 3k km met regelmatige oliewissels zonder hard gebruik kan deze niet zo veranderd zijn. Maar ook dit helpt mij niets, alleen dat ik dit in de toekomst niet meer moet aannemen en zelf moet controleren.

4: De kwaliteit van de huidige kop. Volgens Udo van Werner Bluhm sportauto Gmbh zat er een oude scheur in de cyl kop bij #6.
GTRene schreef:Al met al kan ik pas conclusies trekken als ik de motor uitelkaar heb liggen.
Marcel van Meerbeek schreef:Trouwens gaaf om te horen dat BMW Motorsport deze blokken nog steeds produceert, zelfde als in de M635csi toch?

Dit valt tegenwoordig onder de BMW Classic afdeling en de E24 M635CSI en E28 M5 hebben vandaag de dag een dermate hoge waarde dat een AT motor wel loont. Dit i.t.t een E34 M5 of een E39 M5 overigens.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 jul 2008, 13:51

Wat is precies een AT motor? Gewoon een splinternieuw blok uit de fabriek?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 05 jul 2008, 14:08

Een "Austauschmotor", een compleet gereviseerd blok met meestal 12 maanden garantie.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 jul 2008, 14:16

Martijn Koevoets schreef:Een "Austauschmotor", een compleet gereviseerd blok met meestal 12 maanden garantie.
en ik geloof dat het een "kaal" blok is en dus al je onderdelen die aan de buitenkant zitten overgezet worden toch? :roll:

raymondw

Bericht door raymondw » 05 jul 2008, 15:19

Bert ///M3 schreef:Wat is precies een AT motor? Gewoon een splinternieuw blok uit de fabriek?
Mits betrokken van BMW, betreft dit i.d.d een nieuwe motor waarbij je de oude inlevert. Wil je dat niet betaal je de z.g 'core-charge', ofwel statiegeld. Deze is 1600 euro voor de M88/3.
GTRene schreef:en ik geloof dat het een "kaal" blok is en dus al je onderdelen die aan de buitenkant zitten overgezet worden toch? :roll:
Klopt

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2008, 12:10

De E28S werd zondag 29 Juni door Steve Smith (bedankt) op een autoambulance terug bezorgd. Inmiddels ben ik begonnen jmet de demontage van de motor om erachter te komen wat de schade is en hoe deze tot stand is gekomen. een paar foto's:

Afbeelding

Cylinder #4 heeft geen compressie meer.

Afbeelding

Vlinderkleppen en luchtverzamelhuis zijn inmiddels verwijderd. Kleppendeksel is eraf voor het opmeten van de klepspeling.

Afbeelding

Afbeelding

De nokkenassen zijn verwijderd, het bovenste deel van de cylinderkop (nokkenas huis) kan uitgebouwd worden.

Afbeelding

Nokkenashuis met klepstoters en klepstel plaatjes.

Afbeelding

Met de nokkenassen op TDC is dit wel een grote afwijking.

Afbeelding

Wat is die bruine smurrie ?

Afbeelding

De cylinderkop zelf met de klepveren etc.

Een meer gedetailleerd verhaal staat op m5board (Engelstalig).
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Bericht door raymondw » 12 jul 2008, 12:10

Na demontage van de cyl-kop hebben we deze omgedraaid.

Afbeelding

Ik verwachtte een puinhoop in de verbrandingskamers, maar dat viel nog wel mee. Desondanks is het probleem direct te zien.

Afbeelding

Lijkt me duidelijk. Ook de uitlaat kleppen van cyl #3 vallen op..

Afbeelding

De witte tint is een aanwijzing dat de kleppen veel te heet zijn geweest. We hebben de verbrandde klep en een van de uitlaatkleppen van #3 gedemonteerd.

Afbeelding

Er is veel koolstofafzetting op de klepstelen te zien. Dit is ook het geval voor de andere uitlaatkleppen zoals te zien is door de uitlaatpoorten.

Afbeelding

Afbeelding

Duidelijk zichtbara is het contrast verschil op de klepzitting van #3. Het lijkt er wel op alsof deze niet goed is ingeslepen.

Afbeelding

Bij een nadere inspectie zag ik kleine haarscheurtjes tussen de kleppen in de verbrandingskamers.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 12 jul 2008, 13:06

mooi gedetailleerd...mooi om te zien de verschillende verbrandingskamers en kleppen en welke wel en niet goed meededen, of verkeerd waren afgesteld...welk klote, maar mooi duidelijk dat wel weer.

Plaats reactie