Dit mag niemand ons ontnemen, dat die meter zover door kan lopen
E34 M5
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
nielscoupe
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
De afgelopen vier weken heb ik de E28S M5 op de brug staan voor wat preventief onderhoud.
Voor het (Engelstalige) verslag verwijs ik naar ditdraadje op m5board.
Voor het (Engelstalige) verslag verwijs ik naar ditdraadje op m5board.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Heren,
Het is me gelukt. Op zondag 8-Juni is de M88/3 motor uit mijn E28S M5 overleden ergens op de A1 tussen Bliesheim en Blankenheim. In eerste instantie leek het een ontstekingsprobleem of een lekke pakking en op een gegeven moment leek het mij beter de auto achter te laten bij het E34 M5 heritage centrum in Meuspach. Samen met Marion en Mark er even naar gekeken, maar was zo een twee drie niet oplosbaar. Op Vrijdag de 13e kreeg ik de uiteindelijke conclusie te horen.
1: Geen compressie meer op cyl #4
2: Verbrandde uitlaatkleppen bij cyl #4
3: Cylinderkop gescheurd bij cyl #6
Lang verhaal kort. Einde verhaal, tenminste voor de motor. Op dit moment baal ik er wel van, maar eigenlijk hield ik er al een beetje rekening mee dus geheel onverwacht komt dit niet. Ik heb mijn opties even kort op een rij gezet; (1) een algehele motorrevisie of (2) een nieuwe motor. Gezien de prijsstelling van een nieuwe (AT) motor van BMW heeft reviseren financieel geen zin. Ik kan dit verhaal een keer thuis verkopen, maar een tweede keer zal heel wat moeilijker worden, dus ik wil een helder verhaal. M.a.w zoals de vlag er nu bijstaat wordt het een nieuwe (AT) motor van BMW.
Ik wil wel weten wat er gebeurd is (forensische analyse), dus zal de boel wel lostrekken maar daar blijft het dan wel bij. Er zijn nog wat afwegingen (logistiek en planning) die gemaakt moeten worden, maar het ziet ernaar uit dat ik het de komende tijd druk ga krijgen. (Zie ook dit draadje op m5board )
Op dit moment ben ik bezig met het demonteren van de aanbouwdelen zodat de motor uitgebouwd kan worden. De bestelling van de nieuwe motor laat nog even op zich wachten totdat ik bovenstaande waarnemingen zelf heb geverifieerd. Bovendien weet ik dat BMW op dit moment bezig is mete een nieuwe serie M88/3 motoren, maar doordat een aantal onderdelen nog niet binnen zijn is de verwachting dat dit medio September wordt.
Het is me gelukt. Op zondag 8-Juni is de M88/3 motor uit mijn E28S M5 overleden ergens op de A1 tussen Bliesheim en Blankenheim. In eerste instantie leek het een ontstekingsprobleem of een lekke pakking en op een gegeven moment leek het mij beter de auto achter te laten bij het E34 M5 heritage centrum in Meuspach. Samen met Marion en Mark er even naar gekeken, maar was zo een twee drie niet oplosbaar. Op Vrijdag de 13e kreeg ik de uiteindelijke conclusie te horen.
1: Geen compressie meer op cyl #4
2: Verbrandde uitlaatkleppen bij cyl #4
3: Cylinderkop gescheurd bij cyl #6
Lang verhaal kort. Einde verhaal, tenminste voor de motor. Op dit moment baal ik er wel van, maar eigenlijk hield ik er al een beetje rekening mee dus geheel onverwacht komt dit niet. Ik heb mijn opties even kort op een rij gezet; (1) een algehele motorrevisie of (2) een nieuwe motor. Gezien de prijsstelling van een nieuwe (AT) motor van BMW heeft reviseren financieel geen zin. Ik kan dit verhaal een keer thuis verkopen, maar een tweede keer zal heel wat moeilijker worden, dus ik wil een helder verhaal. M.a.w zoals de vlag er nu bijstaat wordt het een nieuwe (AT) motor van BMW.
Ik wil wel weten wat er gebeurd is (forensische analyse), dus zal de boel wel lostrekken maar daar blijft het dan wel bij. Er zijn nog wat afwegingen (logistiek en planning) die gemaakt moeten worden, maar het ziet ernaar uit dat ik het de komende tijd druk ga krijgen. (Zie ook dit draadje op m5board )
Op dit moment ben ik bezig met het demonteren van de aanbouwdelen zodat de motor uitgebouwd kan worden. De bestelling van de nieuwe motor laat nog even op zich wachten totdat ik bovenstaande waarnemingen zelf heb geverifieerd. Bovendien weet ik dat BMW op dit moment bezig is mete een nieuwe serie M88/3 motoren, maar doordat een aantal onderdelen nog niet binnen zijn is de verwachting dat dit medio September wordt.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
EG
- Berichten: 1257
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Nouja dat ding is toch redelijk oud toch?
Vind het niet vreemd:
Oud.
Veel specifiek vermogen voor die tijd.
Veel toeren.
Veel belasting (ook al is dat met motor op bedrijfstemperatuur).
Sjah dan gaat het wel stuk lijkt me.
Zou het een stuk vreemder vinden als de blokje van de E34 zomaar stuk zou gaan, die is wat nieuwer.
Vind het niet vreemd:
Oud.
Veel specifiek vermogen voor die tijd.
Veel toeren.
Veel belasting (ook al is dat met motor op bedrijfstemperatuur).
Sjah dan gaat het wel stuk lijkt me.
Zou het een stuk vreemder vinden als de blokje van de E34 zomaar stuk zou gaan, die is wat nieuwer.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Smudde offreerde mij 8580 Euro ex BTW, ex korting. Viel mij op zich nog wel mee, maar het blijft een hoop geld.Michel Pol schreef:Hoi Raymond, klote dat de motor van de oer M5 is overleden, maar dat soort dingen horen erbij helaasSucces met de werkzaamheden, wat kost een AT motor van BMW?
Ik kwam net van de ringweg Keulen af dus dat viel wel mee, maar vanaf Euskirchen richting Bliesheim kun je lekker voluit gaan in die lang aanhoudende rechter bocht, maar verder dan 230km/h ben ik niet gegaan. Het laatste stuk van de A1 richting Blankenheim wel weer, om een A6 3.0TDI los te rijden die weinig zin had om mij erlangs te laten. Moest hij uiteindelijk toch.Marcel van Meerbeek schreef:Was je stevig aan het rijden toen je motor de geest gaf?
Het is zeker een combinatie van factoren.GTRene schreef:wat is de oorzaak dan van de dingen die stuk zijn gegaan? is ie getuned(ship?) of managment storing en door hoge druk/snelheid kaduke?
1: Een onderweg defect geraakte ontstekingskabel tussen de bobine en de verdelerkap waardoor er een vonkbrug is ontstaan. Desondanks werd er nog wel een vonk overgedragen, maar met totaal andere eigenschappen (is een aardig academisch verhaal).
2: Motor is niet getuned en voorzien van de originele chip (heb ik medio 2006 al eens geverifieerd door de EEPROM inhoud te vergelijken met een ander exemplaar). Wel heeft de vorige eigenaar een soortgelijk akkefietje gehad en de boel gerepareerd met als doel verkoop. Hier kom je bij een aankoop inspectie niet achter als de compressie OK is. M.a.w, ik heb pas in 2005 ontdekt dat de cyl-kop van een sloopauto komt. Ik zat toen al met de gedachte te spelen deze eraf te halen, maar ja, hij liep verder goed en die probleempjes die ik had kon ik niet direct daarmee in verband brengen, dus: "if it ain't broke, don't fix it".
3: Klepspeling heb ik zelf niet gecontroleerd, maar door de dealer in 2002 laten doen. Sindsdien is er amper 3k km mee gereden. Een steekproef wees uit dat de uitlaatkleppen van #3 op 0,15mm stonden terwijl deze minimaal op 0,28mm (max 0,33mm) moet staan. Binnen 3k km met regelmatige oliewissels zonder hard gebruik kan deze niet zo veranderd zijn. Maar ook dit helpt mij niets, alleen dat ik dit in de toekomst niet meer moet aannemen en zelf moet controleren.
4: De kwaliteit van de huidige kop. Volgens Udo van Werner Bluhm sportauto Gmbh zat er een oude scheur in de cyl kop bij #6.
GTRene schreef:Al met al kan ik pas conclusies trekken als ik de motor uitelkaar heb liggen.
Marcel van Meerbeek schreef:Trouwens gaaf om te horen dat BMW Motorsport deze blokken nog steeds produceert, zelfde als in de M635csi toch?
Dit valt tegenwoordig onder de BMW Classic afdeling en de E24 M635CSI en E28 M5 hebben vandaag de dag een dermate hoge waarde dat een AT motor wel loont. Dit i.t.t een E34 M5 of een E39 M5 overigens.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- MartijnGizmo
- Berichten: 13068
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Mits betrokken van BMW, betreft dit i.d.d een nieuwe motor waarbij je de oude inlevert. Wil je dat niet betaal je de z.g 'core-charge', ofwel statiegeld. Deze is 1600 euro voor de M88/3.Bert ///M3 schreef:Wat is precies een AT motor? Gewoon een splinternieuw blok uit de fabriek?
KloptGTRene schreef:en ik geloof dat het een "kaal" blok is en dus al je onderdelen die aan de buitenkant zitten overgezet worden toch?
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
De E28S werd zondag 29 Juni door Steve Smith (bedankt) op een autoambulance terug bezorgd. Inmiddels ben ik begonnen jmet de demontage van de motor om erachter te komen wat de schade is en hoe deze tot stand is gekomen. een paar foto's:

Cylinder #4 heeft geen compressie meer.

Vlinderkleppen en luchtverzamelhuis zijn inmiddels verwijderd. Kleppendeksel is eraf voor het opmeten van de klepspeling.


De nokkenassen zijn verwijderd, het bovenste deel van de cylinderkop (nokkenas huis) kan uitgebouwd worden.

Nokkenashuis met klepstoters en klepstel plaatjes.

Met de nokkenassen op TDC is dit wel een grote afwijking.

Wat is die bruine smurrie ?

De cylinderkop zelf met de klepveren etc.
Een meer gedetailleerd verhaal staat op m5board (Engelstalig).
Cylinder #4 heeft geen compressie meer.
Vlinderkleppen en luchtverzamelhuis zijn inmiddels verwijderd. Kleppendeksel is eraf voor het opmeten van de klepspeling.
De nokkenassen zijn verwijderd, het bovenste deel van de cylinderkop (nokkenas huis) kan uitgebouwd worden.
Nokkenashuis met klepstoters en klepstel plaatjes.
Met de nokkenassen op TDC is dit wel een grote afwijking.
Wat is die bruine smurrie ?
De cylinderkop zelf met de klepveren etc.
Een meer gedetailleerd verhaal staat op m5board (Engelstalig).
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Na demontage van de cyl-kop hebben we deze omgedraaid.

Ik verwachtte een puinhoop in de verbrandingskamers, maar dat viel nog wel mee. Desondanks is het probleem direct te zien.

Lijkt me duidelijk. Ook de uitlaat kleppen van cyl #3 vallen op..

De witte tint is een aanwijzing dat de kleppen veel te heet zijn geweest. We hebben de verbrandde klep en een van de uitlaatkleppen van #3 gedemonteerd.

Er is veel koolstofafzetting op de klepstelen te zien. Dit is ook het geval voor de andere uitlaatkleppen zoals te zien is door de uitlaatpoorten.


Duidelijk zichtbara is het contrast verschil op de klepzitting van #3. Het lijkt er wel op alsof deze niet goed is ingeslepen.

Bij een nadere inspectie zag ik kleine haarscheurtjes tussen de kleppen in de verbrandingskamers.

Ik verwachtte een puinhoop in de verbrandingskamers, maar dat viel nog wel mee. Desondanks is het probleem direct te zien.
Lijkt me duidelijk. Ook de uitlaat kleppen van cyl #3 vallen op..
De witte tint is een aanwijzing dat de kleppen veel te heet zijn geweest. We hebben de verbrandde klep en een van de uitlaatkleppen van #3 gedemonteerd.
Er is veel koolstofafzetting op de klepstelen te zien. Dit is ook het geval voor de andere uitlaatkleppen zoals te zien is door de uitlaatpoorten.
Duidelijk zichtbara is het contrast verschil op de klepzitting van #3. Het lijkt er wel op alsof deze niet goed is ingeslepen.
Bij een nadere inspectie zag ik kleine haarscheurtjes tussen de kleppen in de verbrandingskamers.
Laatst gewijzigd door raymondw op 24 mar 2010, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 16 gasten
