MX-5T / BtG 7.51,7

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
MX5T

Re: MX5-NA 1.8T / Ringauto

Bericht door MX5T » 02 mei 2013, 10:38

Je kan wel zien in het fimpje dat het groene monstertje een volbloed racer is die een stevige hand van de meester vereist.

Mijn straatauto is wat gemoedelijker en daarmee stukken makkelijker te rijden.
Ik denk dat ik, zoals Damir in zijn 2.15,3-straatmobiel, ook weer een radio ga inbouwen. Lekker cruisen tussen al het lesverkeer door op de baan.

Dat is eigenlijk het enige minpuntje aan de trackday van gisteren. De trackdayrijders weten waar ze mee bezig zijn en geven prima ruimte als ze kunnen. De lesauto's die liefst in een groepje van drie rond elkaar kloten weten niet waar ze mee bezig zijn net zomin als de instrukteurs. Een Aygo met vleugel en rolkooi is ook verdacht kwam ik achter in de Slotemaker waardoor ik nu een nieuwe lijn heb ontdekt vol over de curbstones.
Ferraririjders kun je van voorspellen dat zij niet verwachten ingehaald te worden en over het circuit willekeurige lijnen aanhouden , maar voor de rest weer ouderwetse driving-fun

De 40 pk extra levert door de aerodynamische hulpmiddelenweerstand weinig extra topsnelheid 211 kmu tov 207 in 2009. Kanttekening is dat het stevig waaide en de windrichting niet gunstig was op het rechte eind. Ook het feit dat er niet volgas door Bos Uit kon vanwege net iets teveel onderstuur (voorbanden met extra regeninkepingen) zal er geen goed aan gedaan hebben.
Helaas is er geen enkele "vrije" ronde geweest en is de 2.02,47 het beste wat er in deze configuratie door mij tijdens de eerste circuitkilometers van dit jaar uit te halen was.

De 3 sek verschil met je PR is wel erg veel. Waarschijnlijk heb ik je opgehouden.............. :)
Zoals ik van je begreep had je in principe dezelfde remmen en onderstelsetting.
De vleugel en splitter had je toen ook ??
Enkel de gebruikte Hankook slicks die je dit jaar gekocht hebt waren dan het verschil. Remmen ging bij jou daarmee duidelijk beter dan bij mijn 5 jaar oude gebruikte Suzuki Swift Cup semi's (met regnprofiel op de voorbanden) die ook nog eens een stukje smaller waren (195/55/15). De grip in en uit de bocht was niet overtuigend van de uitverkoopbanden.
Welke slicks had je bij je vorige sub2.00 rondjes eronder ?

Op naar de Ring voor hopelijk weer meer driving-fun

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mei 2013, 10:59

Prachtig om je verhalen te lezen :thumbup:

Het draadje verdient wel wat meer aandacht !

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 12:02

Informatief filmpje.

Het lijkt wel of die Hankook slicks niet goed op temperatuur komen. In vergelijking met de auto van Ton op semi's heeft de groene gifkikker weinig tractie. Het is alsof je constant op je hoede bent voor de achterkant van de auto Laurens. Dat rijdt natuurlijk niet lekker en tempert automatisch het tempo.

Ook valt weer op hoe relatief zacht de ophanging van Ton's auto is. Maar qua driveability lijkt er weinig aan te mankeren. Die stap moet Laurens nog maken.

Ik zette er een mooi nieuw setje kwaliteits-semi's onder. Dunlop Direzza's (Sport Maxx Race heten ze nu geloof ik) of Michelin Cups. Vooral de Dunlop's zijn goedmoedige banden. Dat kun je in de afstelfase wel gebruiken.

En oh ja, wat rijden sommige gasten toch in een beschamend laag tempo rond. Onbegrijpelijk.

L@urens

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 12:41

Hielke schreef:Informatief filmpje.

Het lijkt wel of die Hankook slicks niet goed op temperatuur komen. In vergelijking met de auto van Ton op semi's heeft de groene gifkikker weinig tractie. Het is alsof je constant op je hoede bent voor de achterkant van de auto Laurens. Dat rijdt natuurlijk niet lekker en tempert automatisch het tempo.
De Hankook's komen zeker op temperatuur, is C70 (soft) maar qua grip biedt het niets meer inderdaad. Ik gok dat het een oudere partij was die ik heb en qua houdbaarheid is het dan eigenlijk al over.
Ook valt weer op hoe relatief zacht de ophanging van Ton's auto is. Maar qua driveability lijkt er weinig aan te mankeren. Die stap moet Laurens nog maken.
Mijn veren zijn zeker harder.
Ik zette er een mooi nieuw setje kwaliteits-semi's onder. Dunlop Direzza's (Sport Maxx Race heten ze nu geloof ik) of Michelin Cups. Vooral de Dunlop's zijn goedmoedige banden. Dat kun je in de afstelfase wel gebruiken.
Ik dacht eerst aan de FZ-201's maar denk dat de 'altjd goed' R888s eraan komen. Ik ken de Dunlops en Michelins niet - hoe verhouden die zich tot een R888?

Efin, inmiddels ook andere klussen te doen - 3 bouten uit de bak gevallen dus dat moet opgelost worden.

L@urens

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 12:42

MX5T schreef:Een Aygo met vleugel en rolkooi is ook verdacht kwam ik achter in de Slotemaker waardoor ik nu een nieuwe lijn heb ontdekt vol over de curbstones.
Was dat je snelste rondje :devil: ?

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 12:52

888's zullen onder de lichte MX-5's ook goed zijn.

Verschillen tussen die semi's zijn niet wereldschokkend voor zover ik het ondervonden heb. Michelins hebben de meeste grip en zijn het stilst (ook veruit het lichtst). 888's zijn het luidruchtigst. Direzza's vond ik onder de E36 cupauto's erg goedmoedig. Stuurprecisie was wat minder.

Federal's 201 kunnen ook prima zijn. Maar na het avontuur met die Hankook's zou ik bandenexperimenten liever aan anderen overlaten.

L@urens

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 13:02

Hielke schreef:888's zullen onder de lichte MX-5's ook goed zijn.

Verschillen tussen die semi's zijn niet wereldschokkend voor zover ik het ondervonden heb. Michelins hebben de meeste grip en zijn het stilst (ook veruit het lichtst). 888's zijn het luidruchtigst. Direzza's vond ik onder de E36 cupauto's erg goedmoedig. Stuurprecisie was wat minder.

Federal's 201 kunnen ook prima zijn. Maar na het avontuur met die Hankook's zou ik bandenexperimenten liever aan anderen overlaten.
Die Cups zijn er alleen in 18"+ dat gaat niet passen, R888's dus :)

L@urens

Bericht door L@urens » 02 mei 2013, 14:05

Passagier is alleen maar extra ballast...
Afbeelding

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mei 2013, 14:26

:tooth:

Schitterende foto trouwens.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 mei 2013, 15:45

lol @passagier :tooth:

MX5T

Bericht door MX5T » 04 mei 2013, 01:44

MX5T schreef:De 3 sek verschil met je PR is wel erg veel. Waarschijnlijk heb ik je opgehouden.............. :)
Zoals ik van je begreep had je in principe dezelfde remmen en onderstelsetting.
De vleugel en splitter had je toen ook ??
Enkel de gebruikte Hankook slicks die je dit jaar gekocht hebt waren dan het verschil. Remmen ging bij jou daarmee duidelijk beter dan bij mijn 5 jaar oude gebruikte Suzuki Swift Cup semi's (met regnprofiel op de voorbanden) die ook nog eens een stukje smaller waren (195/55/15). De grip in en uit de bocht was niet overtuigend van de uitverkoopbanden.
Welke slicks had je bij je vorige sub2.00 rondjes eronder ?
Je PR van 1.59,0 in november 2012 was dus in principe met dezelfde configuratie (onderstel, banden, motorspec., aero, remmen) op een lege baan met als belangrijkste verschil dat je de Hankkooks daarna nog een aantal ronden mishandeld hebt waar ze niet beter van geworden zijn. Dan is het niet vreemd dat daarna, na een winterslaap van 5 maanden, op een baan met verkeer een verbetering van je PR er niet in zit met deze flatspot-banden en ook nog eens remproblemen.

Positief is in ieder geval dat nu je turbo op zijn plaats blijft.

Of nieuwe R888, remschijven en dunnere achterstabi genoeg zijn om de Ringmazda voor te blijven zal blijken bij het komende treffen :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 04 mei 2013, 11:04

Ton zet alvast wat druk op de ketel :D

Met wat voor remmerij rijden jullie nu rond? Zit daar zodanig veel bite in dat je het spul voor de Tarzan kunt laten blokkeren?

L@urens

Bericht door L@urens » 04 mei 2013, 11:19

Hielke schreef:Ton zet alvast wat druk op de ketel :D

Met wat voor remmerij rijden jullie nu rond? Zit daar zodanig veel bite in dat je het spul voor de Tarzan kunt laten blokkeren?
Wilwood 4 pots met dtc60 op 11"
Achter oem klauw dtc60 met 10.9 disc

Ton 6pots, carbotech xp12 op 11.75"
Achter ebc yellow op oem klauw en disc.

Beiden 1" master en grotere booster.

Blokkeren met gemak, gezien de flatspots op alle vier de banden. Ik had issues met de remdeukverdeling en een paar keer een flink rookgordijn vd achterwielen, en later matige remmen vermoedelijk door gescheurde schijf voor...

MX5T

Bericht door MX5T » 04 mei 2013, 11:41

Hielke schreef:Met wat voor remmerij rijden jullie nu rond? Zit daar zodanig veel bite in dat je het spul voor de Tarzan kunt laten blokkeren?
L@urens met 280 DBA schijven en Wilwood 4-pot met achter 273 DBA schijven en std remklauw
Ringmazda met 298 Wilwood schijven en Wilwood 6-pot, achter standaard schijven en remklauw. Bij mij slijten de remblokken achter eigenlijk niet want erg weinig remwerking waardoor de voorremmen waarschijnlijk 90-95% van het werk voor de kiezen krijgen.

Blokkeren voor Tarzan of waar dan ook is geen probleem, niet blokkeren en de warmte afvoeren is de kunst :wink:

Edit; overbodige post, reactie van L@urens niet gezien

Hielke

Bericht door Hielke » 05 mei 2013, 12:11

Ontzettend boeiend om te zien hoe moeilijk het blijkbaar is om een auto met de pk/gewichtsverhouding van een getunede cup 130i richting de rondetijden van die 130i te krijgen. ALS dit al mogelijk is. Aan jullie capaciteiten als rijders mankeert het absoluut niet. Jullie horen qua rondetijden immers bij de top van het MAX5 veld. Maar om de som van de elementen kloppend te krijgen is nog heel wat afstel en experimenteerwerk nodig. Waar de driveability van een 270 pk 130i in de basis al goed is, is daar bij een 270 pk MX-5je allerminst sprake van. Het gevecht met de auto is an sich trouwens ook al heel boeiend om te zien.

Zijn er Performance Box data aanwezig? Eventueel van een normale MAX5? Zou graag eens de verschillende krachten en snelheden bekijken. Overweeg m'n eigen MX-5je binnenkort eens op Assen in te zetten.

MX5T

Bericht door MX5T » 05 mei 2013, 19:32

Hielke schreef:Ontzettend boeiend om te zien hoe moeilijk het blijkbaar is om een auto met de pk/gewichtsverhouding van een getunede cup 130i richting de rondetijden van die 130i te krijgen. ALS dit al mogelijk is. Waar de driveability van een 270 pk 130i in de basis al goed is, is daar bij een 270 pk MX-5je allerminst sprake van..
Zoals je zelf al aangeeft is de 130i in de basis door de progressie op gebied van onderstel-engineering en een zeer stijve body en goede vermogensafgifte en dito gasrespons stappen voor op een in de tachtiger jaren ontworpen roadster met door amateurs vooziene turbotechniek.
Verder voordelen van de 130i is dat er al door vele erkende bedrijven tuning-engineering is verricht welke kennis breed beschikbaar is gekomen en het enkel van het budget afhangt wat je gaat toepassen.
Met name ondergetekende kloot maar wat aan op gevoel en, zoals André dat wel eens uitdrukte, met wat boerenverstand.
L@urens orienteert zich wat breder op de diverse fora met name in de USA.
Mijn specifieke MX5 tuningskennis is derhalve toch beperkt en dat betekent simpelweg dat je nooit de benodigde tuningsknowhow krijgt die de bij de 130i teams/rijders gangbaar is.

Het belangrijkste verschilpunt is toch het minimale budget. Dit beperkt enorm op gebied van testen, experimenteren, toepassing van de gewenste cq vereiste onderdelen.
Bij mij zeker is budget zeer beperkt en lijkt de snelheidswinst vaker op toeval dan op doelbewuste doorontwikkeling.
Bij L@urens houdt dat ook niet over als hij zelfs Federal semi's in je bandenoverwegingen betrekt. In zijn totaal zal zijn budget ongeveer 300% van dat van mij zijn.

Als ik persé op Zandvoort sneller zou willen gaan zou ik het ook wat serieuzer moeten benaderen en minder de baan opgaan om wat te spelen met L@urens.
Ik reed nu op 5 jaar oude gebruikte Swift CupYoko A048 195/55/15 waarvan de voorbanden extra inkepingen hadden voor regengebruik maar vond het teveel moeite om de bredere R888 te monteren toen ik de versleten remblokken ging vervangen. Verder moet je dan ook tijdens je ronden ruimte creëren tussen de andere deelnemers zodat je langzaam verkeer zoveel mogelijk vermijdt.
L@urens had ook een andere set slicks bij zich maar bleef ook doorgaan op de griploze Hankooks.
Kortom niet genoeg budget (cq budget uittrekken) en niet gedreven genoeg om serieuze progressie te maken.

Zijn er Performance Box data aanwezig? Eventueel van een normale MAX5? Zou graag eens de verschillende krachten en snelheden bekijken
L@urens kan denk ik wel zijn data van een 2.08hoog ronde met de MAX5 hier posten. Damir gebruikt die ook om zich aan te meten.
Van Assen zal L@urens ongetwijfeld ook een datalogging hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mei 2013, 09:11

Doordat jullie er allebei tegelijk mee bezig zijn maakt het dit soort ontdekkingstochten extra interessant voor ons leken, zolang jullie ons platbombarderen met goedgevulde draadjes. Keep up the good work.

L@urens

Bericht door L@urens » 07 mei 2013, 09:21

Ik heb alleen RaceChrono data (http://www.racechrono.com/" onclick="window.open(this.href);return false;) geen PerformanceBox oid. Zal de telefoon binnenkort even aan de USB kabel hangen. Damir heeft die data ook wel overigens.

Inmiddels wordt er flink gesleuteld aan de MX5 om hem klaar te krijgen voor de Ring en Assen (14+16mei).
- Versnellingsbak zit weer vast (grrr)
- Kleine aanpassing aero achter
- Nieuwe remschijven/blokken voor
- Stuurkogels vervangen voor minder bump steer
- Achterstabi vervangen
- Uitwegen/uitlijnen

Ik wacht nog op de nieuwe R888s, hopelijk kan ik die ouwe een beetje bijhouden op de Ring...

MX5T

Bericht door MX5T » 07 mei 2013, 21:52

L@urens schreef:, hopelijk kan ik die ouwe een beetje bijhouden op de Ring...
Als je een klein beetje gas geeft en je technische voordelen benut moet dat geen probleem zijn
.
Gewichtsvoordeel 40 kg, Grotere vleugel. Close ratio V-bak.

Mijn auto is weer keurig straatwaardig met een verse APK, nadeel is wel het hogere gewicht op de vooras (53,3%)

Ik wissel terug van 6-bak naar std 5-bak want al dat geschakel is uiteindelijk toch niks voor mij.

Hopelijk lukt het een beetje met het weer voor 14 mei en komen er nog wat aanmeldingen om het ook interessant voor Peter te houden.

MX5T

Bericht door MX5T » 10 mei 2013, 20:46

MX5T schreef:[Als je een klein beetje gas geeft en je technische voordelen benut moet dat geen probleem zijn
.
Gewichtsvoordeel 40 kg, Grotere vleugel. Close ratio V-bak.

Ik wissel terug van 6-bak naar std 5-bak want al dat geschakel is uiteindelijk toch niks voor mij.
Het gewichtsvoordeel van L@urens blijkt wat minder dan hierboven aangegeven slechts 10 kg volgens de uitwegingsgegevens.

Het is of er de (ring-)duvel mee speelt maar telkens vlak voor een DF-trackday op de Ring is er wel iets met de techniek. Dit keer bleek na de bakwissel tijdens de proefrit de koppeling te slippen. Op Zandvoort geen problemen ondervonden dus dit komt redelijk onverwacht. Het blijft helaas een mechanische sport waar het materieel op en over de grens wordt belast
Vanavond testen of met turbodruk van 0.85en overeenkomstig lager vermogen en koppel de koppeling het wel houdt anders moet ik verstek laten gaan want een geschikte koppeling is niet zo snel te krijgen.

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mei 2013, 21:04

@Laurens,

ik weet niet wat je allemaal uit die Racechrono data kunt halen, maar mocht het mogelijk zijn dan zou ik graag weten wat je Max5 auto van 100-160 deed. Mijn MX5je in standaard trim doet daar ongeveer 18 seconden over.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mei 2013, 21:11

:shock: met een super restrictor ofzo? :mrgreen:

L@urens

Bericht door L@urens » 10 mei 2013, 21:25

Hielke schreef:@Laurens,

ik weet niet wat je allemaal uit die Racechrono data kunt halen, maar mocht het mogelijk zijn dan zou ik graag weten wat je Max5 auto van 100-160 deed. Mijn MX5je in standaard trim doet daar ongeveer 18 seconden over.
Lastig, want 100-160 rij je nergens aan 1 stuk door op CPZ... Kumho ga je met 106 in en neem je een bocht. Audi-S kom je maar tot 150...

Anyway:
100.1 - 149.4 in 10s
Ik gok dat hij 160 in ~13s doet.
(door de versnellingen, niet in 5)

Mijn turbo deed het 2 jaar geleden in ~7s, incl schakelfoutje van ~1s.
(ik heb alleen oude data hier op mijn laptop)

Hielke

Bericht door Hielke » 10 mei 2013, 21:35

Ok, bedankt Laurens. Denk dat die 13 seconden 100-160 km/h via de GPS heel realistisch is. Wilde het gewoon eens graag weten vanwege de te verwachten schakelpunten op Assen.

Nou René? Dat verschil tov een straatauto vind ik nog wel meevallen. En je weet dat ik met een handicap rij hè! :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mei 2013, 22:44

ja dat is ook weer zo ;-)

en idd, dat verschil is niet zo groot, al had ik wel verwacht dat ie wat vlotter van 100 naar 160 zou gaan :hmmm:

Plaats reactie