Vaarbelasting.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Aernoudt

Re: Vaarbelasting.

Bericht door Aernoudt » 16 jun 2011, 05:41

Pennucciracing Luco schreef:Nee 150pk buitenboordmotor is ook ongeveer 150 euro per uur volgas :hot:
Dat hangt er vanaf of je 4 takt, of 2 takt hebt; en binnen de 2 takt of je injectie hebt (benzine, niet olie) of niet (lees: de laatste Evinrudes (etec) zijn wel zuinig).
150PK 4takt kun je mee varen voor een paar tientjes per uur... zit ook niet echt pit in, maar goed kost ook weinig.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 09:06

De prijs in euro per pk per uur klopt wel aardig. Zakenrelatie* van mij had 500 pk onboard en lelystad-enkhuizen deed 'ie in een half uur. Terug moest er voor 500 euro worden getankt. Gaat nergens over.

*Co2 reductie + handel :wave:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 09:10

Bert ///M3 schreef:.... En loop belasting voor als je voor het zebrapad staat :mrgreen:
Mensen die voor het zebrapad staan moeten gewoon doorlopen! Duurt mij allemaal te lang als ze twijfelen of ik wel of niet stop. Als ze gewoon doorlopen kan ik in 't zelfde tempo doorrijden. Scheelt ook weer wat brandstof.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 16 jun 2011, 11:22

wjn schreef:
G Kolkman schreef:
Elmar schreef:Het is weer mooi weer en de mensen met pleziervaartuigen trekken er weer massaal op uit...ergo, ik sta de laatste tijd alweer te vaak te wachten bij een (voor het bootje dan...) geopende brug. :wtf:

Dus om het begrotingstekort wat in te perken moeten ze maar eens snel met de vaarbelasting komen. 100 euro per strekkende meter? :sailing:
'Funny, I was thinking the same thing' :bro: (ik kon vanmiddag ook weer 4 minuten wachten voor 3 van die senioren).

Kan me voorstellen dat het voor een boel mensen een moeilijk te begrijpen frustratie is maar als je zoals ik uit een kanaaldorp komt waar je al je leven lang op open bruggen staat te wachten ('ik ben vandaag eens op tijd voor school, o kut, de brug staat weer eens open, ik van vandaag niet meer op tijd op school en moet me de pleuris fietsen') dan 'frustreert' het best. Gezien de niet geringe kosten van de vaarweginfrastructuur lijkt mij zo'n belasting een prima plan :coffee: .

Het gros van de kanalen/waterwegen heeft een ander doel dan pleziervaart, die beweegbare bruggen hebben ze ook niet voor pleziervaart gemaakt. :bignews:

Klopt, ik heb er dan ook geen problemen mee voor een vrachtboot te wachten aangezien dat ongeveer 30-40? vrachtwagens (de boten zijn niet heel bizar groot) op de weg scheelt. In de zomer sta je echter 3 van de 4 keer alleen maar te wachten op plezierboten.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 11:29

Waar doen we moeilijk over. Nederland = waterland. Deal with it!. En ik moet gewoon belasting betalen als ik ga varen (vaarvergunning).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 jun 2011, 11:44

Pingus schreef:
Pennucciracing Luco schreef:Nee 150pk buitenboordmotor is ook ongeveer 150 euro per uur volgas :hot:
Dat hangt er vanaf of je 4 takt, of 2 takt hebt; en binnen de 2 takt of je injectie hebt (benzine, niet olie) of niet (lees: de laatste Evinrudes (etec) zijn wel zuinig).
150PK 4takt kun je mee varen voor een paar tientjes per uur... zit ook niet echt pit in, maar goed kost ook weinig.
Hangt van nog tig andere factoren af :). Onze 2 takt Evinrude (ram fight) deed volgens mij gemiddeld genomen (over de algehele vaardag) een kleine 35 liter per uur, kleine 250liter was je op zo'n vaardagje dus al snel kwijt :). Destijds wel veel lol mee gehad.

Eigenlijk ben ik niet zo van andere op nog meer belasting wijzen, maar eigenlijk is het inderdaad wel een vreemde ruimte binnen ons geldschraapstelsel :).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 jun 2011, 11:46

Ja Tristan, maar ben jij ook diegene die 's ochtends om 6.30, 7.00 en 16.00 uur de brug bij Leimuiden open zet, of 's avonds om 19.00 uur bij Muiden? Nee toch?

Of om 3 uur 's nachts op de Ring A10 bij Amstelveen? Knap irritant is dat.

Richting Joure heb ik er minder moeite mee. Bij ons in 't dorp ook niet. Maar op grote doorgaande wegen is 't gewoon irritant. Elders hebben ze dan gewoon een omrijroute, zodat je niet 5-10 minuten stil hoeft te staan.

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 12:23

Hoe vaak sta je daadwerkelijk vast voor een brug? Ik woon ook in een waterrijk gebied maar sta echt niet zo vaak stil voor een brug. En als het gebeurd is het een paar minuten. So what....

Marc R

Bericht door Marc R » 16 jun 2011, 12:26

Bert ///M3 schreef:
Marc RS4 schreef:
Oof schreef:Voor die paar euro hoef je het inderdaad niet te doen. Maar sommige dingen zijn uit principe ook te rechtvaardigen. Maar terug naar de vaarbelasting. Als je weet wat het kost om bootje te varen ben ik blij dat er geen vaarbelasting is.
Mee eens Oof,nou kijk ik niet zo krap maar een speedboot netjes houden en een knap plekje geven in een nette haven en dan nog eens regelmatig varen is gewoon een DURE hobby

Als ik mezelf neem dan ben ik per jaar wel rond de 2 a 3k kwijt aan alleen liggeld,stalling,benzine en onderhoud.

Dan vaar je lang niet alle dagen....gewoon af en toe es in het weekeinde.
Als je het berekend ben je tussen de 150 en 200 euro kwijt per dagje varen in het nederlandse klimaat.
200 euro kwijt voor een dagje varen dan heb je nog niet eens zo heel veel vermogen :mrgreen:
Klopt ook Bert,220pk V6 Dat is in de botelarij niets geks.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 jun 2011, 13:45

Tristan schreef:Hoe vaak sta je daadwerkelijk vast voor een brug? Ik woon ook in een waterrijk gebied maar sta echt niet zo vaak stil voor een brug. En als het gebeurd is het een paar minuten. So what....
Op mooie dagen? Elke dag minimaal 1 keer. Leeuwarden kent echt té veel bruggen :(

Even ruwe schatting geprobeerd te maken, ik zit momenteel op 15 bruggen in de stad...

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jun 2011, 15:10

Tja, Leeuwarden.... :lol:

Jullie hebben toch tijd zat in het Noorden? Stress kennen ze daar niet, toch.... :mrgreen:

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 16 jun 2011, 18:59

Dennis Cavallino schreef:De prijs in euro per pk per uur klopt wel aardig. Zakenrelatie* van mij had 500 pk onboard en lelystad-enkhuizen deed 'ie in een half uur. Terug moest er voor 500 euro worden getankt. Gaat nergens over.

*Co2 reductie + handel :wave:
Is die 500PK 2 x een small block V8 of 1 race motor (big block v8) van Mercury?
(dat stuk is ongeveer 26,5KM a 27KM over water. Maw: dat doe je met een serieuze (sport) boot in 15 minuten of minder (enkele reis) afhankelijk van de pk's en de boot (rompvorm + gewicht + golfslag); met een race motor zou je dat in minder dan 30 minuten heen en terug moeten kunnen doen; met een 500PK zou ik verwachten in rond de 20 minuten heen en terug)

Mijn 200PK V6 2-takt black max deed bijna 100 liter per uur bij volgas, de 150PK black max bijna 80 liter, de V6 ruim 70 (4.3 liter blok), de small block V8 bijna 100, en mijn big block ruim 160 liter (454 magnum); 160 liter/uur is best veel maar je geniet er ook van: zowel qua snelheid als qua sound :headbang: .

Evinrude Ficht was al behoorlijk zuinig, de nieuwere etec's zijn nog zuiniger. Laten we eerlijk zijn: hoe lang vaar je nu echt volgas? Dat gebeurd niet zo heel vaak ivm beschikbare ruimte en snelheids regels...
Continue waterskiers het water uit trekken kost ook wel wat peut natuurlijk :lol:

EG

Bericht door EG » 17 jun 2011, 01:31

ZIjn er geen dieselboten? Dus van die pleziervaartuigen ?Of is dat allemaal benzine?

Lijkt me toch dat die dingen wat minder verbruiken op diesel of?

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 17 jun 2011, 06:03

EG schreef:ZIjn er geen dieselboten? Dus van die pleziervaartuigen ?Of is dat allemaal benzine?

Lijkt me toch dat die dingen wat minder verbruiken op diesel of?
Natuurlijk zijn die er ook; maar de sportboten zijn daarin in de minderheid, omdat het geluid ontbreekt en de meeste sportbootliefhebbers of een dikke V8 willen hebben of een V6 2takt buitenboiord motor...

Powerboat fabrikanten als Outerlimits en Nor-Tech gebruiken al jaren dikke diesels (2 of 3 motoren van bijna 500PK), maar echt populair zijn die nog niet geworden... maar je hebt wel gelijk: die zijn veel zuiniger (lees: minder dorstig ;) )

Waarom die dikke V8's? Ik zeg: speakers op vol vermogen en afspelen maar :cool:

Of deze :)

En als de benzine prijs je echt niets uit maakt, dan kun je altijd nog hier voor gaan :boogie:

Rupie

Bericht door Rupie » 17 jun 2011, 10:01

Makes you smile :blink: Kan me overigens wel voorstellen met dat verbruik, dat je af en toe een transportje doet tussen de eilanden :sailing:

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2011, 10:14

Ik dacht weer een draadje waarin over de M5 gezeikt wordt ... blijkt het echt over boten te gaan :tong:

Mr. Blue Eyes

Bericht door Mr. Blue Eyes » 17 jun 2011, 10:17

blij dat ik alleen in italie vaar :) geen bruggen, geen belasting :D

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2011, 10:18

Goh, nooit geweten/bij stilgestaan dat die motoren zoveel brandstof verbruiken. 150 liter in een uur dat lijkt me nou ook weer nergens over te gaan. En maar zeiken in NL dat sportwagens teveel brandstof verbruiken. :bag:

dvh

Bericht door dvh » 17 jun 2011, 10:21

Mensen die varen met open uitlaten boven het water zijn sjonnies @ sea...
Daarbij is het gewoon een gigantische k*therrie waarbij ik niet kan voorstellen dat je het relaxt vindt om een eindje te gaan varen.

@Rico
Middagje varen kost al gauw 200,- aan brandstof met wat man op de boot en af en toe wat doorvaren. Hoef je niet eens gek voor te doen.

Mijn zwager heeft nu zo'n sloep met een twinturbo diesel erin. Dat is gaaf spul! Lekker stil, ontzettend krachtig en relatief zuinig ( 80 - 100 euro middagje varen )

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2011, 10:24

Dure grap. Ik zelf heb eigenlijk niets met boten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 17 jun 2011, 10:38

RVV schreef:Dure grap. Ik zelf heb eigenlijk niets met boten.
Daarom vind je het ook te duur. 100 euro voor een dagje op het water liggen en zo nu en dan even vol gas lijkt me juist héérlijk. Hoeveel brandstof ging er vorig jaar tijdens de CBR doorheen? Ik kan me nog wat discussies daar over herinneren :mrgreen:

Metchu

Bericht door Metchu » 17 jun 2011, 10:41

dit is natuurlijk een contradictio in terminis hè ... hahahaha

Kasteel

Bericht door Kasteel » 17 jun 2011, 10:42

Marc RS4 schreef:
Oof schreef:Voor die paar euro hoef je het inderdaad niet te doen. Maar sommige dingen zijn uit principe ook te rechtvaardigen. Maar terug naar de vaarbelasting. Als je weet wat het kost om bootje te varen ben ik blij dat er geen vaarbelasting is.
Mee eens Oof,nou kijk ik niet zo krap maar een speedboot netjes houden en een knap plekje geven in een nette haven en dan nog eens regelmatig varen is gewoon een DURE hobby

Als ik mezelf neem dan ben ik per jaar wel rond de 2 a 3k kwijt aan alleen liggeld,stalling,benzine en onderhoud.

Dan vaar je lang niet alle dagen....gewoon af en toe es in het weekeinde.
Als je het berekend ben je tussen de 150 en 200 euro kwijt per dagje varen in het nederlandse klimaat.
Nog steeds ben ik niet voor het heffen van die belastingen, begrijp me goed. Maar waarom zouden de mensen op het water niet voor de staatskas moeten zorgen terwijl e.e.a. bij auto's wel gebeurt. Het argument dat het al veel geld kost is daar niet het sterkste argument, daar er voor de auto ook moet worden betaald (zelfs bpm), terwijl vaartuigen over het algemeen een luxegoed betreft.

Heeft de overheid dit over het hoofd gezien, of vaart 3/4 van Den Haag :D?

Metchu

Bericht door Metchu » 17 jun 2011, 10:53

Omdat het waarschijnlijk te weinig oplevert! Er moet ook op gehandhaafd worden natuurlijk... zoveel mensen met boten zijn er niet... Dus al met al is het niet zo makkelijk als mensen denken ;)

RVV

Bericht door RVV » 17 jun 2011, 11:00

Maus335i schreef:
Daarom vind je het ook te duur. 100 euro voor een dagje op het water liggen en zo nu en dan even vol gas lijkt me juist héérlijk. Hoeveel brandstof ging er vorig jaar tijdens de CBR doorheen? Ik kan me nog wat discussies daar over herinneren :mrgreen:

Hmm ik begrijp je opmerking. Maar dat ik niets met boten heb is niet omdat het brandstof verbruik een dure grap is, daar kom ik nu eigenlijk pas achter (door dit topic).

Ik begrijp uiteraard waarom mensen varen leuk vinden, ik begrijp dat er een charme aan vast zit. Maar ik heb er gewoon geen enkele klik mee. Ik heb ook geen klik met trike rijden, camperen met caravan/tent of camper of met parachute springen.

Het verbaasde me gewoon dat die boten zoveel brandstof ge/verbruiken. Verder leven en laten leven en mag iedereen die het leuk vind veel plezier hebben van zijn boot(je). :sailing: :thumbup:

Plaats reactie