Invetten wielbouten

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

Re: Invetten wielbouten

Bericht door GTRene » 10 okt 2010, 04:22

het moet ook alleen op het begin van het schroefdraad...dan smeert ie net een heel dun laagje en gaan ze niet vast zitten(schroefdraad dus niet het conische gedeelte).
hij klemt dan wel af op het conische gedeelte die niet ingevet is en loopt dan normaal gesproken niet los als ie goed vast zit :mrgreen:
Ik heb dat nog nooit met een momentsleutel gedaan...kruissleutel en gevoel :thumbup:
(dus niet als een onbenul er op stampen :mrgreen: ) en kruislings vast draaien enz enz.

de slotbout moet je ook niet te onbenullig aandraaien, en los draaien sleutel er super goed/recht op zetten anders is ie zo een keer naar de klote en kun je een probleem krijgen...magoed je kan er altijd wat oplassen (laatste geval) of een oude sleutel opslaan als het niet lukt. :mrgreen:

Niall

Bericht door Niall » 11 okt 2010, 19:19

Origineel BMW zijn voornamelijk fijn vertand en dus niet echt fijn als je een luchttol opzet. Maar ik zal kijken of we nog iets ergens heb liggen.

WhizzMan

Bericht door WhizzMan » 23 okt 2010, 18:25

Als je wielbouten loslopen bij het juiste moment, heb je meestal een probleem met de passing van de konus van de bout in je velg. Dat kan vuil zijn, aluminiumoxide op de velg, verf/coating op de velg, maar ook gewoon slecht geboorde of beschadigde velgen. Je kan het oplossen door je boutgaten in je velgen met de juiste hoek verzinkboor even op te frissen en je bouten na te kijken op beschadigingen. Beschadigde bouten moet je niet gaan afdraaien of zo, maar gewoon nieuwe kopen.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 okt 2010, 19:24

Ja ja, bedankt voor de tip, ga gelijk mijn hoekmeter en mijn boormachine weer opruimen :thumbup:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 13 nov 2010, 19:26

Pascal Woudenberg schreef:Omdat ik het verleden een aantal keer problemen heb gehad met afgebroken wielbouten (oa middag in de nacht met een lekke band.....) vroeg ik me af of het veilig is om deze te voorzien van een dun laagje koperslip. Ik snap dat het aanhaalmoment dan iets omhoog moet, bv van 110nm naar 120nm (lichtmetaal). Kan iemand me bevestigen dat dit veilig is cq. afraden? Heb nl. ook weer geen zin om met vrouw en kidz aan boord mijn eigen wiel(en) voorbij te zien komen. Thanx voor de feedback.
Dat is inderdaad geen pretje je wiel voor bij zien komen met vrouw en kind aan boord, ik spreek uit ervaring ook nog met volle vakantie bepakking, vorig jaar werd ik ingehaald door mijn linker voorwiel onderweg naar italie.
Bleek dat mijn slotbout eruit was gelopen en de andere wielbouten gewoon compleet waren afgebroken.
Terwijl ze wel voorzien waren van kopervet, mijn monteur in de stress :oops: deze heeft zijn moment sleutel gelijk afgevoerd en een nieuwe aangeschaafd.
Hoe die bouten hebben kunnen afbreken is mij altijd nog een raadsel, maar een ding weet ik wel dat ik veel geluk heb gehad, en dat ik het nooit weer hoop te beleven.

Afbeelding

wjn

Bericht door wjn » 13 nov 2010, 20:22

GTRene schreef:het moet ook alleen op het begin van het schroefdraad...dan smeert ie net een heel dun laagje en gaan ze niet vast zitten(schroefdraad dus niet het conische gedeelte).
hij klemt dan wel af op het conische gedeelte die niet ingevet is en loopt dan normaal gesproken niet los als ie goed vast zit :mrgreen:
Ik heb dat nog nooit met een momentsleutel gedaan...kruissleutel en gevoel :thumbup:
(dus niet als een onbenul er op stampen :mrgreen: ) en kruislings vast draaien enz enz.

de slotbout moet je ook niet te onbenullig aandraaien, en los draaien sleutel er super goed/recht op zetten anders is ie zo een keer naar de klote en kun je een probleem krijgen...magoed je kan er altijd wat oplassen (laatste geval) of een oude sleutel opslaan als het niet lukt. :mrgreen:
Zo doe ik het ook, klein beetje in het schroefdraad. geen kopervet (want dat is ouderweds), maar vet speciaal voor remmen.

Wel met momentsleutel trouwens, met de hand is altijd te vast.

Niall

Bericht door Niall » 15 nov 2010, 11:33

Niels v/d burgh schreef: Dat is inderdaad geen pretje je wiel voor bij zien komen met vrouw en kind aan boord, ik spreek uit ervaring ook nog met volle vakantie bepakking, vorig jaar werd ik ingehaald door mijn linker voorwiel onderweg naar italie.
Bleek dat mijn slotbout eruit was gelopen en de andere wielbouten gewoon compleet waren afgebroken.
Terwijl ze wel voorzien waren van kopervet, mijn monteur in de stress :oops: deze heeft zijn moment sleutel gelijk afgevoerd en een nieuwe aangeschaafd.
Hoe die bouten hebben kunnen afbreken is mij altijd nog een raadsel, maar een ding weet ik wel dat ik veel geluk heb gehad, en dat ik het nooit weer hoop te beleven.
Grote kans dat de oorzaak ligt in de vorming van waterstofrosheid: http://fasteners.fabory.com/eCache/NLD/1/135.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan voorkomen bij verzinkte bouten van een hoge treksterkte zoals wielbouten, vandaar dat er bijna altijd opvolgende processen uitgevoerd worden om dit tegen te gaan, uitsluiten kan je het helaas niet met verzinken.

Plaats reactie