Invetten wielbouten
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
- Locatie: Bergen op Zoom
Invetten wielbouten
Omdat ik het verleden een aantal keer problemen heb gehad met afgebroken wielbouten (oa middag in de nacht met een lekke band.....) vroeg ik me af of het veilig is om deze te voorzien van een dun laagje koperslip. Ik snap dat het aanhaalmoment dan iets omhoog moet, bv van 110nm naar 120nm (lichtmetaal). Kan iemand me bevestigen dat dit veilig is cq. afraden? Heb nl. ook weer geen zin om met vrouw en kidz aan boord mijn eigen wiel(en) voorbij te zien komen. Thanx voor de feedback.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Invetten wielbouten
Bij elke garage waar ik heb gewerkt werden de bouten met kopervet ingesmeerd voordat de wielen werden gemonteerd. Juist om jouw aangegeven reden te voorkomen. Uitzonderingen daargelaten... Succes!
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Invetten wielbouten
Duidelijk. Wilde alleen wat info onwinnen om bovenstaande reden.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Invetten wielbouten
Aanhaalmoment zou juist omlaag moeten gaan door de extra smering van het kopervet. Voorspanning in de bout wordt sneller bereikt door minder frictie.
De meeste OEM's buiten VW gebruiken coatings om dit te bereiken. BV BMW gebruikt dit al sinds 2000 op alle auto's.
De meeste OEM's buiten VW gebruiken coatings om dit te bereiken. BV BMW gebruikt dit al sinds 2000 op alle auto's.
- Knot
- Berichten: 40225
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Invetten wielbouten
Ik smeer het afentoe eens in maar kan geen kwaad om het te doen idd.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 05 dec 2007, 16:15
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Invetten wielbouten
@Niall: Je hebt gelijk, ik dacht even de verkeerde kant op.
Maar gaat goedkomen, vanmiddag eerst maar eens even doen. Thanx.
Maar gaat goedkomen, vanmiddag eerst maar eens even doen. Thanx.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Invetten wielbouten
En met een coating wordt invetten toch afgeraden?Niall schreef:Aanhaalmoment zou juist omlaag moeten gaan door de extra smering van het kopervet. Voorspanning in de bout wordt sneller bereikt door minder frictie.
De meeste OEM's buiten VW gebruiken coatings om dit te bereiken. BV BMW gebruikt dit al sinds 2000 op alle auto's.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Invetten wielbouten
Hoe lang blijft die coating zitten, is natuurlijk ook wel een aardige vraag.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Invetten wielbouten
ik spuit er als ze droog zijn ook altijd een laagje kopervet op...ja niet te veel natuurlijk 

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Invetten wielbouten
Ik ben bij een bandenboer ooit een keer voor rotte vis uitgemaakt omdat ik de bouten van mijn Alfa had ingevet.
Ik zet bouten sindsdien zonder vet vast op 110nm (BMW E34) en trek ze 2 keer per jaar nog eens na.
Al breekt er een bout af dan heb je er nog 4 over. Voldoende marge lijkt mij.
Ik zet bouten sindsdien zonder vet vast op 110nm (BMW E34) en trek ze 2 keer per jaar nog eens na.
Al breekt er een bout af dan heb je er nog 4 over. Voldoende marge lijkt mij.
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Invetten wielbouten
En wat is de gedachte er dan achter dat je geen kopervet mag gebruiken?????Remko schreef:Ik ben bij een bandenboer ooit een keer voor rotte vis uitgemaakt omdat ik de bouten van mijn Alfa had ingevet.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Invetten wielbouten
Coating blijft langer zitten dan je denkt
Ben momenteel bezig met een klant om een alternatieve coating te ontwikkelen welke door een duitse OEM gebruikt wordt op de wielbouten vandaar dat ik dit weet.
Eis is zeg maar 10x los en vast achter elkaar waarbij de voorspanning in de bandbreedte blijt, in tegenstelling tot de praktijk begeurt dit tegen blank aluminium ipv gecoate aluminium. Daarbij komt het warm losdraaien en weer vast draaien bij 150°C enz.
Normaal gesproken moet de coating bij normaal gebruik minimaal 3 jaar blijven zitten, slijt ie na verloop van tijd van de konus af verandert de aanhaalmoment met een paar NM. Maar gezien de meeste garages toch al de bouten te hard aantrekken is dit geen punt.
@Niels, in principe wordt invetten van koper ten alle tijden afgeraden voor zoiets als wielbouten, kopervet zal door het PTFE toch moeilijk blijven zitten.
Bijv. bij VW worden er alleen verzinkte bouten gebruikt uit kosten overweging, bij BMW combinatie van een galavnische bedekking + PTFE coating, mercedes weer Zn Coating + PTFE houdende topcoat.
Ieder fabrikant heeft zijn eigen testen waardoor het moeilijk is om 1 product te ontwikkelen voor zoiets.
Lastenheft is 3 pagina's lang voor wielbouten waarbij je aan alles kan voldoen in het lab, maar het kan zo zijn dat bij de dynamische prüfung op de NS alsnog tot een KO resultaat kan leiden.
Met heel veel geluk kan ik eind volgend jaar zeggen welke OEM de door mij ontwikkelde wielbout coating gaat gebruiken

Ben momenteel bezig met een klant om een alternatieve coating te ontwikkelen welke door een duitse OEM gebruikt wordt op de wielbouten vandaar dat ik dit weet.
Eis is zeg maar 10x los en vast achter elkaar waarbij de voorspanning in de bandbreedte blijt, in tegenstelling tot de praktijk begeurt dit tegen blank aluminium ipv gecoate aluminium. Daarbij komt het warm losdraaien en weer vast draaien bij 150°C enz.
Normaal gesproken moet de coating bij normaal gebruik minimaal 3 jaar blijven zitten, slijt ie na verloop van tijd van de konus af verandert de aanhaalmoment met een paar NM. Maar gezien de meeste garages toch al de bouten te hard aantrekken is dit geen punt.
@Niels, in principe wordt invetten van koper ten alle tijden afgeraden voor zoiets als wielbouten, kopervet zal door het PTFE toch moeilijk blijven zitten.
Bijv. bij VW worden er alleen verzinkte bouten gebruikt uit kosten overweging, bij BMW combinatie van een galavnische bedekking + PTFE coating, mercedes weer Zn Coating + PTFE houdende topcoat.
Ieder fabrikant heeft zijn eigen testen waardoor het moeilijk is om 1 product te ontwikkelen voor zoiets.
Lastenheft is 3 pagina's lang voor wielbouten waarbij je aan alles kan voldoen in het lab, maar het kan zo zijn dat bij de dynamische prüfung op de NS alsnog tot een KO resultaat kan leiden.
Met heel veel geluk kan ik eind volgend jaar zeggen welke OEM de door mij ontwikkelde wielbout coating gaat gebruiken

- Remko
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 16 jun 2008, 09:40
- Locatie: Frl
Re: Invetten wielbouten
`Chris van S. schreef:En wat is de gedachte er dan achter dat je geen kopervet mag gebruiken?????Remko schreef:Ik ben bij een bandenboer ooit een keer voor rotte vis uitgemaakt omdat ik de bouten van mijn Alfa had ingevet.
Deze man had zijn manier van werken en daar hoorde geen vet op de bouten bij. Hij heeft mij toen wel laten zien dat hij de bouten veel te lang moest doordraaien om op het gewenste moment te komen.
Liever geen zooi ertussen, tenzij goed onderbouwd zoals Niall's post.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Invetten wielbouten
ik rijd al (ff denken) zo'n 29 jaar
met of wat lagervet of wat olie of wat kruipolie waarvan de laatste 15 jaar zeker met wat kopervet net genoeg voor een heel dun laagje wat ik aan het begin erop doe, rest wordt verdeelt als je hem indraait.
en nog nooit iets mis gegaan of uitgelopen of wat ook, alleen mooi schoon draadje vooral met wat kopervet aan het begin...blijft heel lang zitten, mooie schone draad buiten en binnen.

en nog nooit iets mis gegaan of uitgelopen of wat ook, alleen mooi schoon draadje vooral met wat kopervet aan het begin...blijft heel lang zitten, mooie schone draad buiten en binnen.

- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Invetten wielbouten
Eigenlijk zie ik het als 2 verhalen. Als je zelf de wielbouten in de gaten houd, natrekt of zelfs het wiel er regelmatig af hebt dan kan je er beter geen "zooi" tussen hebben.
Ben je Bert Burgermans die alleen zijn wielen laat demonteren wanneer de auto in de garage staat dan kan een laagje kopervet naar mijn mening zeker geen kwaad. Ik heb regelmatig (ook BMW's van na 2000) in de garage gehad waarvan de bouten echt vast van zaten, juist omdat het wiel er erg lang op zat.
Ben je Bert Burgermans die alleen zijn wielen laat demonteren wanneer de auto in de garage staat dan kan een laagje kopervet naar mijn mening zeker geen kwaad. Ik heb regelmatig (ook BMW's van na 2000) in de garage gehad waarvan de bouten echt vast van zaten, juist omdat het wiel er erg lang op zat.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Invetten wielbouten
Meeste slijtage van een coating op de bout vindt plaats aan de konus
Met de draad gebeurt er niet veel meer omdat de wrijving hier bijna constant blijft, gedurende de levensduur verdwijnt de coating van de konus en neemt hierdoor de weerstand toe en dus afname van de voorspanning. Toevoegen van elke soort vet verandert de voorspanning alleen is dit niet controleerbaar.
Waarom een wiel vaak blijft zitten is doordat de aluminium gaat roesten waarvoor de maatvoering over de naaf verandert. Meestal doen garage bedrijven een beetje koper vet op de naaf om ervoor te zorgen dat de wiel er makkelijk af gaat.
@Chris; moet je een keer eens kijken naar wielbouten van een mercedes van 3 jaar oud
Met de draad gebeurt er niet veel meer omdat de wrijving hier bijna constant blijft, gedurende de levensduur verdwijnt de coating van de konus en neemt hierdoor de weerstand toe en dus afname van de voorspanning. Toevoegen van elke soort vet verandert de voorspanning alleen is dit niet controleerbaar.
Waarom een wiel vaak blijft zitten is doordat de aluminium gaat roesten waarvoor de maatvoering over de naaf verandert. Meestal doen garage bedrijven een beetje koper vet op de naaf om ervoor te zorgen dat de wiel er makkelijk af gaat.
@Chris; moet je een keer eens kijken naar wielbouten van een mercedes van 3 jaar oud

Laatst gewijzigd door Niall op 12 nov 2010, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Invetten wielbouten
Ik heb er ook altijd beetje kopervet opzitten, en inderdaad ook even een likje rond de naaf, zodat het wiel niet vast gaat zitten.
Draai de bouten daarentegen wel altijd gewoon met de luchtsleutel of de kruissleutel vast, nooit met de momentsleutel. Nog nooit gedaan overigens en in de 24 jaar dat ik auto rij nog nooit problemen ermee gehad.
Draai de bouten daarentegen wel altijd gewoon met de luchtsleutel of de kruissleutel vast, nooit met de momentsleutel. Nog nooit gedaan overigens en in de 24 jaar dat ik auto rij nog nooit problemen ermee gehad.
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Invetten wielbouten
Ik denk idd ook dat je droog moet draaien, dat is waar de 110Nm op is gebaseerd. Als je de bout en conus gaat smeren, draai je te lang door om de 110Nm te bereiken en staat er teveel spanning op de bout. Juist dan trek je hem kapot.Remko schreef:`Chris van S. schreef:En wat is de gedachte er dan achter dat je geen kopervet mag gebruiken?????Remko schreef:Ik ben bij een bandenboer ooit een keer voor rotte vis uitgemaakt omdat ik de bouten van mijn Alfa had ingevet.
Deze man had zijn manier van werken en daar hoorde geen vet op de bouten bij. Hij heeft mij toen wel laten zien dat hij de bouten veel te lang moest doordraaien om op het gewenste moment te komen.
Liever geen zooi ertussen, tenzij goed onderbouwd zoals Niall's post.
Als je iets wilt smeren, zou het de schroefdraad kunnen zijn en in ieder geval niet de conus.
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Invetten wielbouten
En wat als je wielbouten te makkelijk los gaan? Na een dagje Ring zitten ze linksvoor bij mij los. Gebruik geen vet oid. Ze zijn denk ik origineel en dus 8 jaar oud. Ze worden gebruikt op gepoedercoate en niet gecoate wielen, ik dacht zelf dat het daar aan kan liggen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Invetten wielbouten
Draai je ze wel genoeg aan? Ik heb ze normaal op 120 NM anders lopen ze inderdaad los.
Ik denk dat het eerder aan de manier van belasten ligt dat ze los lopen, ze worden afwisselend belast. Als je wiel draait dan onstaat er als het ware een hefboom die kracht op de bouten zet, en die veranderd dus per bout als het wiel rond draait.
Ik denk dat het eerder aan de manier van belasten ligt dat ze los lopen, ze worden afwisselend belast. Als je wiel draait dan onstaat er als het ware een hefboom die kracht op de bouten zet, en die veranderd dus per bout als het wiel rond draait.
- stefan740
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
- Locatie: Nijmegen
Re: Invetten wielbouten
Oke dan zitten ze gewoon niet vast genoeg denk ik. Tijd om een fatsoenlijke momentsleutel te kopen 

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Invetten wielbouten
Hoe zit het dan met koper en aluminium, gaat dat niet op elkaar reageren?
Ik gebruik zelf nooit vet omdat wielbouten gewoon níet los mogen lopen.
Ik gebruik zelf nooit vet omdat wielbouten gewoon níet los mogen lopen.
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Invetten wielbouten
Als je een BMW rijdt vanaf 2000-2001 dan is het best kans dat onze coating erop zit. Toendertijd waren de eisen puur montageeigenschappen, dus een gecontroleerde wrijvingsvenster zodat je de montagetool 1 maal hoeft in te stellen om de juiste voorspanning te krijgen tijdens montage.
Nadeel van die coating was het warmlöseverhalten oftwel het opnieuw aandraaien van de bouten nadat de auto bv een rondje NS gereden had, daar was het moment te laag naar huidige maatstaven, toendertijd was er niets beter. NU moet het minimaal 60% van zeg maar 140NM, vroeger kreeg je 35%.
Verzinkte bouten hebben bij hoge temperatuur goede waardes maar slechte glijeigenschappen. Dus wil je het gebruiken om te racen beter verzinkte bouten nemen en daar een hoger moment nemen om dezelfde voorspanning te krijgen.
Ander probleem met vet is dat je de risico loopt op zelf lossen, dus als de wrijvingscoefficient lager wordt als 0,06. Dan loop je de kans op wielen die je voorbij komen.
Nadeel van die coating was het warmlöseverhalten oftwel het opnieuw aandraaien van de bouten nadat de auto bv een rondje NS gereden had, daar was het moment te laag naar huidige maatstaven, toendertijd was er niets beter. NU moet het minimaal 60% van zeg maar 140NM, vroeger kreeg je 35%.
Verzinkte bouten hebben bij hoge temperatuur goede waardes maar slechte glijeigenschappen. Dus wil je het gebruiken om te racen beter verzinkte bouten nemen en daar een hoger moment nemen om dezelfde voorspanning te krijgen.
Ander probleem met vet is dat je de risico loopt op zelf lossen, dus als de wrijvingscoefficient lager wordt als 0,06. Dan loop je de kans op wielen die je voorbij komen.
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Invetten wielbouten
Ik dacht van de week even de nieuwe wielen te monteren. Kreeg ik verdorie twee wielboutsloten niet meer los. De overige wielbouten gingen zonder probleem. Dus uit alle macht kracht gezet en het resultaat was een kapotte wielboutsleutel
Sodemieters dan baal je.
Gelukkig via internet kunnen uitdokteren dat het McGard bouten waren. Foto opgestuurd naar hoofdkantoor, mailtje terug met code. Twee nieuwe besteld. Uiteraard ook allebei kapot gedraaid
. Eentje met de hand en de andere met een luchttol.
Bandenspecialist stelde voor om de auto een dagje achter te laten zodat ze de bouten er met een beitel uit konden hakken, alleen konden ze niet garanderen dat de wielen het zouden overleven...
Leek me geen goed idee.
Dus had al iets gelezen over een iets te kleine dop uit een ratelset over de bout slaan. Dus even Bas gebeld of ie dat zag zitten. En ja hoor het is gelukt.
Dop er op geramd en los gekregen. McGard zetten we dus niet meer terug. Iemand een beter alternatief ? ZIjn die originele van BMW ok ?

Gelukkig via internet kunnen uitdokteren dat het McGard bouten waren. Foto opgestuurd naar hoofdkantoor, mailtje terug met code. Twee nieuwe besteld. Uiteraard ook allebei kapot gedraaid

Bandenspecialist stelde voor om de auto een dagje achter te laten zodat ze de bouten er met een beitel uit konden hakken, alleen konden ze niet garanderen dat de wielen het zouden overleven...

Leek me geen goed idee.
Dus had al iets gelezen over een iets te kleine dop uit een ratelset over de bout slaan. Dus even Bas gebeld of ie dat zag zitten. En ja hoor het is gelukt.

- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: Invetten wielbouten
@ Joy beetje vreemd dat ze niet konden garanderen dat het wiel heel blijft! Heb zelf ook eens zo'n bout gehad en heb hem los gekregen door er een stukje rond op de lassen en daarna een flinke arm te maken.
Mijn ervaring met vet op de wielbouten is niet goed. Had die van Christiaan gemonteerd met vet en die liepen dus los op Zandvoort.
Mijn ervaring met vet op de wielbouten is niet goed. Had die van Christiaan gemonteerd met vet en die liepen dus los op Zandvoort.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 4 gasten