EG schreef:Is 110 graden normale bedrijftemperatuur niet een beetje te hoog?
Volgens mij is het normaal 95 graden (de meter is gebufferd vrienden) tot 100 graden met warm weer, 110 lijkt me veel te warm voor normaal gebruik...
Als dat met flink gasgeven is dan is het normaal. Maar normaal rijden, no way.
Met koud weer moet ie rond de 85-95 graden zitten met normaal rijden.
Schijnbaar normaal voor de M62, zag dat zelfs bv de 4.6 uit een 2003 x5 een 105c graden thermostaat heeft en dus ook 110c als bedrijfstemp zou moeten hebben denk ik.
de specifieke thermostaat deel/huis heeft alleen iets van 1 jaar, maar die pakking van het hele pomphuis hebben lijkt al de M62 of de meeste zelfs tot in 2003 zie lijst
http://bmwfans.info/parts/catalog/11511731372/
toen dacht ik hey...die nieuwe hebben een ander nummer van de thermostaat, wie weet is die lager en moet ook passen wat ik zo inschatte...dus op die US site gekeken naar het nummer en de temp die daar bij stond, ...balen, ook 105c graden, echter een iets gewijzigde instroomopening waar de slang op komt.
@Bert, inderdaad BMW heeft al een soort geleiding naar de radiateur en kan niet veel anders, mede ook door de motorkap/gril die omhoog gaat en niet vast is.
ook tot onderaan bij olie koeler zitten aan de zijkanten plastic geleiders en bovenaan (waar motorkap zit) is het staal qua geleider.
Ook zag ik aan de zijkant van de radiateur waar ie "tegen" de carros komt een soort tochtstrip, echter bovenaan niet daar zat een geluf van zeg 1cm...daar heb ik nu ff wat ingedrukt (stuk deurrubber

)
als ik de nwe radiator plaats dan ga ik die achterkant waar ie de carros bijna raakt meer afdichten zodat het meer door de radiateur moet.
opzich komt er genoeg flow,mede door gleuven motorkap, maar onder heavy load is het te weinig in combo met kleinere koeler slecht werkende Visco koppeling (toch een klap gehad met dat haas geval) en de grote heel fijnmazige airco radiateur die er voor zit en in de weg zit, eerst moet de lucht daardoor (is fijner mazig dan radiateur)
probleem is nu, ik kan nu niet ver met men auto...en eind van de maand is het Nurburgring time...die radiateur overleefd dat niet(nu al iets lek weerszijden), al zou ik tegen die tijd (volgende week) al wel een nwe/andere Visco en dubbele schakelaar (iets lagere temp) erop hebben.
ik zou voor nood een goedkope standaard M3 e36/M coupe radiateur erop kunnen zetten met die plastic eindkappen...maja kan zo'n ding dat aan?
Ik zag al net alleen de S62 M5 V8 (op M62 gebaseerd) heeft wel het model pakking maar dan van soort staal, en een compleet anders pomphuis en type thermostaat, die is slechts 79cel...79c