thermostaat vraag opgelost, nu extra koeling radiateur e.d

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
L@urens

Re: thermostaat vraag opgelost, nu extra koeling radiateur e

Bericht door L@urens » 05 mei 2010, 15:16

Die fans moet je je niet zo druk om maken. Maak eens foto's van alle randen van je radiator - niet van het midden zoals je nu hebt gedaan.

Ga na of er lucht via de bumper ook langs de radiator zou kunnen ipv erdoorheen. Daar moet je ducting aanbrengen zoals om die tekening van mij. Als alle lucht alleen nog maar doooooor de radiator kan ipv eromheen, dan heb je je koeling optimaal. Fans zijn voor 95% voor in de pits :)

Verder, als je lekkage hebt zou ik een nieuwe kwaliteitsradiator bestellen. Dikker = beter. Dan heb je namelijk ook meer koelwater in je systeem, dus meer capaciteit. Maar ducting is key en zonder ducting geen afdoende koeling.

Je kunt je bevindingen eenvoudig testen: snelweg pakken, 160kmh. Loopt je koelwater op is het NIET in orde. Bij 160 zou je nl zoveel airflow moeten hebben dat je koelwater gewoon rond je tstat temp blijft.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2010, 15:34

goed verhaal Laurens :thumbup:
NB bij continu 160 op snelweg gaat de temp niet omhoog e blijft 110c bedrijfstemp maar stukkie 260<>280 ofzo dan gaan we naar 120c maar niet 130c als na een paar zeg 6 ronden CPZ dat had ie met de vorige setup en werkende Visco en iets grotere koeler en bumper geen last van, ja wel 120c maar niet 130c

anyway, ben ff wezen testen en naar de dealer geweest ff wat doorgesproken hoe en wat en wat mogelijkheden...verder kwamen we er achter dat de grote fan (aan de motor) wel draait maar niet zoals het hoort, de visco is niet sterk meer...waarschijnlijk mede doordat destijds (haas verhaal) de radiateur uit 1 kant schoot en wat verwrong richting die fan en hem raakte (nieuwe fan op gekomen maar niet de visco) en die visco is schijnbaar op nu? je kan hem heel makkelijk draaien als ie stil staat en heet is, die koppeling werkt dus niet goed meer das 1 ding wat verbetert kan worden.

dan de voorste fan wat tegen de airco koeler aanzit voor de radiateur...die werkt als de airco in wordt geschakeld...echter als je ff hard gaat en warm stookt werkt ie ook zonder de airco, heeft dus een dubbel werking :mrgreen: echter schakelt laat in, dus die Double temperature switch in de radiateur nu 92/104? ga ik wisselen voor een 91/99 zodat ie wat eerder aanspringt.

Ik baal wel dat deze radiateur wat net iets meer dan een jaar oud is nu al lekt en dus niet meer betrouwbaar is om echt mee te flammen, helemaal nu ik de temp huishouding nog niet goed heb :nerd:

ik ga er mee aan de slag, al iemand nog een sterke dikke radiator alu E36 weet voor niet te veel, I might be interested.

EG

Bericht door EG » 06 mei 2010, 00:29

Is 110 graden normale bedrijfstemperatuur niet een beetje te hoog?

Volgens mij is het normaal 95 graden (de meter is gebufferd vrienden) tot 100 graden met warm weer, 110 lijkt me veel te warm voor normaal gebruik...

Als dat met flink gasgeven is dan is het normaal. Maar normaal rijden, no way.

Met koud weer moet ie rond de 85-95 graden zitten met normaal rijden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 mei 2010, 08:24

Het heeft niet alleen met ducting voor je radiateur te maken maar ook met underbody aero.

Bijvoorbeeld voor je auto heb je normaal een hoge druk gebied, maar als je motorruimte aan de onderkant te veel lucht opneemt dan heb je aan de de binnenkant ook een hoge druk gebied, als dat hoger is als voor de auto dan heb je alsnog te weinig flow door je radiateurs, oliekoelers intercoolers etc. Splitters en vlakke bodems etc hebben daar ook invloed op.

Ik rij helemaal zonder fans en ook zonder fan shroud aan de achterkant van de radiateur en niks geen last. Maar ik heb aan de voorkant en naar de wielkasten wel express alle beplating laten zitten ivm dat verhaal van Laurens het is beter voor je koeling en ook voor aerodynamica.

Die originele fan shroud zoals op die plaat van die alu radiateur heb je helemaal niks aan die houd alleen je airflow door de radiateur maar tegen.

Op zich is bij een M3 de standaard radiateurshroud wel redelijk voor elkaar vanaf de fabriek. Dus ik neem aan dat er bij een Z3M ook wel over nagedacht is, maar dan weet je weer niet hoe Hartge eea aangepast heeft.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2010, 11:20

EG schreef:Is 110 graden normale bedrijftemperatuur niet een beetje te hoog?

Volgens mij is het normaal 95 graden (de meter is gebufferd vrienden) tot 100 graden met warm weer, 110 lijkt me veel te warm voor normaal gebruik...

Als dat met flink gasgeven is dan is het normaal. Maar normaal rijden, no way.

Met koud weer moet ie rond de 85-95 graden zitten met normaal rijden.
Schijnbaar normaal voor de M62, zag dat zelfs bv de 4.6 uit een 2003 x5 een 105c graden thermostaat heeft en dus ook 110c als bedrijfstemp zou moeten hebben denk ik.

de specifieke thermostaat deel/huis heeft alleen iets van 1 jaar, maar die pakking van het hele pomphuis hebben lijkt al de M62 of de meeste zelfs tot in 2003 zie lijst

http://bmwfans.info/parts/catalog/11511731372/

toen dacht ik hey...die nieuwe hebben een ander nummer van de thermostaat, wie weet is die lager en moet ook passen wat ik zo inschatte...dus op die US site gekeken naar het nummer en de temp die daar bij stond, ...balen, ook 105c graden, echter een iets gewijzigde instroomopening waar de slang op komt.

@Bert, inderdaad BMW heeft al een soort geleiding naar de radiateur en kan niet veel anders, mede ook door de motorkap/gril die omhoog gaat en niet vast is.
ook tot onderaan bij olie koeler zitten aan de zijkanten plastic geleiders en bovenaan (waar motorkap zit) is het staal qua geleider.
Ook zag ik aan de zijkant van de radiateur waar ie "tegen" de carros komt een soort tochtstrip, echter bovenaan niet daar zat een geluf van zeg 1cm...daar heb ik nu ff wat ingedrukt (stuk deurrubber :mrgreen: )
als ik de nwe radiator plaats dan ga ik die achterkant waar ie de carros bijna raakt meer afdichten zodat het meer door de radiateur moet.

opzich komt er genoeg flow,mede door gleuven motorkap, maar onder heavy load is het te weinig in combo met kleinere koeler slecht werkende Visco koppeling (toch een klap gehad met dat haas geval) en de grote heel fijnmazige airco radiateur die er voor zit en in de weg zit, eerst moet de lucht daardoor (is fijner mazig dan radiateur)

probleem is nu, ik kan nu niet ver met men auto...en eind van de maand is het Nurburgring time...die radiateur overleefd dat niet(nu al iets lek weerszijden), al zou ik tegen die tijd (volgende week) al wel een nwe/andere Visco en dubbele schakelaar (iets lagere temp) erop hebben.

ik zou voor nood een goedkope standaard M3 e36/M coupe radiateur erop kunnen zetten met die plastic eindkappen...maja kan zo'n ding dat aan?

Ik zag al net alleen de S62 M5 V8 (op M62 gebaseerd) heeft wel het model pakking maar dan van soort staal, en een compleet anders pomphuis en type thermostaat, die is slechts 79cel...79c

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2010, 14:44

Heb maar een nieuwe radiateur besteld, welliswaar geen vol alu, want een echte goede en extra dik van 57mm ben je aardig wat knaken kwijt, dus wil het proberen met standaard kwaliteit, in dit geval schijnbaar koper met kunstof zijkanten?
maar wel geschikt met airco...? ik heb airco dus wie weet andere flow?
anyway splinternieuwe laat ik toesturen, neem aan dat zo'n ding minimaal zo sterk/zwak? is als die goedkope aluminium die ik kocht van e-bay vorig jaar, en die nu lek is...
Artikelinformatie:Afmetingen radiateur : 550 X 408 X 42 mm
materiaal : koper
materiaal : kunststof
aandrijving : handgeschakeld
uitvoering : voor voertuigen met airco
uitvoering : voor voertuigen zonder airco
wil het wel eens proberen, dan kan ik in elk geval naar Groningen meet en naar de Ring eind vd maand zonder meteen bang te zijn dat ie ploft, iemand ervaring met standaard M radiateur met palstic zijkanten?
neem aan dat het wel wat kan hebben toch.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2010, 19:52

Ik zag al net alleen de S62 M5 V8 (op M62 gebaseerd) heeft wel het model pakking maar dan van soort staal, en een compleet anders pomphuis en type thermostaat, die is slechts 79cel...79c
Ja zeggen das een M5 daar wordt mee geracet en dan geeft verbruik niet zo...maja mijn M62 naar 5.0 gebracht enz racet net zo maar is vanwege die basis gezegend met een zuiniger opzet en dus hoge temp als basis.
Dus zo'n 79celsius e.d zou ook perfect op die van mij zijn, maja ik heb dat pomphuis e.d. niet :mrgreen:

Net ook even de originele Hartge radiateur opgemeten, want ik zag dat die van een 540i M62 bijna 10cm breder is qua koelblok dan als bij een M coupe of E36 M3 S50-B32.

Origineel M3 is 550mm breed en 408mm hoog en 42mm dik (540i dus 100mm breder extra koelvlak)

de Hartge is echter wel 550mm breed (om te passen) maar al met al 535mm hoog totaal! en 42mm dik.

dus een veel groter koelvlak dan standaard, maarliefst 127mm x 550mm extra koeling...tja en als dan de Visco koppeling niet goed werkt ist vragen om als je echt gaat blazen op een circuit op een warme dag :angel: :df:

Zal eens een keer informeren naar een nieuw gebouwde exacte kopie van de Hartge radiator...wat dat kost, destijds toen ik hem liet repareren wat dus niet 100% lukte was er wel een schatting qua kosten en das best prijzig :'(

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 06 mei 2010, 23:35

Zonder het hele verhaal gevolgd te hebben, even terug naar het begin:

Hartge bumper zit er niet op, omdat je de kans loopt die te beschadigen? Waarom laat je niet een namaken? Moet in Nederland toch ook mogelijk zijn?

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2010, 23:45

Ar schreef:Zonder het hele verhaal gevolgd te hebben, even terug naar het begin:

Hartge bumper zit er niet op, omdat je de kans loopt die te beschadigen? Waarom laat je niet een namaken? Moet in Nederland toch ook mogelijk zijn?
koel tekort wat ik daar mee had vanwege bijna geen oliekoeling heb ik destijds wat opgelost, denk dat de bumper niet meer zoveel uitmaakt al zijn er bumpers die nog meer inlaat hebben :mrgreen:
bij mij ligt nu het meeste aan het kleinere rad(iateur) en de Visco-koppeling die schijnbaar stuk is en dus weinig nut had...dat wordt van't weekend opgelost als het goed is :mrgreen:
heb ondertussen ook een offerte de deur uit voor een eventueel nagebouwde Hartge grote radiateur en of een extra dikke standaard maat.
en een tijdje geleden kwam ik dit tegen...dacht hey men bumpert :banaan: dus toen een mail gestuurd maar nooit wat gehoord :hmmm:
dus ik weet niet of ze het daar maken of niet...geeft ook geen waarde aan als je het in de basket doet.

http://westcoastmotorsport.net/store/Ae ... -3444.html

kent iemand die? ze gebruiken ook een foto van Hartge en dus mijn karretje :mrgreen: maja do they sell stuff of is dat nooit geupdate die site.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mei 2010, 17:21

Zo, heb toch maar doorgepakt, ben vandaag ff naar Zutphen gereden en heb men oude grote Hartge radiateur weg gebracht, en laat precies zo 1 maken op maat, wil het graag origineel houden, en die lui hebben zo te horen wel ervaring, maken mooi spul zag ik in hun werkplaats...misschien met een week al klaar, en dus op tijd voor als ik naar de Ring ga :df:

Tevens een andere 2de hands Visco geprobeerd ander type maar die werkte nog minder als die oude van mij, was ook tikkie anders.
En dus daar ook maar een nieuwe speciale voor besteld, wil het nu ook goed hebben, iets duurder maar opzich valt het mee als je het afzet tegen wat je anders kan gebeuren :wink:

Wat ik vergat, ik heb het telkens over temperatuur, maar de temp die ik noem is van de olietemp, de koelwater kun je niet aflezen op nummers maar beide werken onder extreem niet helemaal oke.

Olietemp bedrijfstemp is iets van 106 celcius(olie en water) (dus tikkie lager maar zit er scheef voor) wat ook beter klopt met de watertemp en bij normaal rijden blijft ie daar ook wel, ondanks die rotte Visco, maar die man van de radiateur zij al, die doet niet zoveel, tis meer het koeloppervlak en pomp e.d. kreeg helemaal een uitleg :clap:
ze maken vaker radiateurs voor rally en race auto's.
Hij zei ook dat ze die hoge temp voor zuinigheid deden, maar voor kracht moet het niet te hoog zijn, vandaar ook dat bv de M5 V8 een thermostaat van 79 celsius heeft en niet zo'n ingewikkeld geval als op de M62 motoren, maja ook een ander pomphuis al lijkt de pakkingzijde gelijk aan, maja S62 is ook de Sport van M62.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 07 mei 2010, 17:23

Mooi dat je het nu meteen goed aanpakt! :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 mei 2010, 17:30

Martijn Koevoets schreef:Mooi dat je het nu meteen goed aanpakt! :thumbup:
Ja koste me ff wat wikken en wegen, echter toen ik de "juiste" persoon sprak werd het allemaal wat makkelijker, ik zal het er in proberen te houden :mrgreen:

Of repliceren waar het looks betrefd, of verbeteren waar het andere zaken betrefd.
anders heb ik ook mezelf ermee...zoals die andere radiator stoorde ik me wel eens aan als ik de kap opendeed dan zie je meteen het verschil met hoe het was/hoort en ook nog beter is.
En ja die Hartge bumper moet er eigenlijk ook weer op...dat hoort bij men kar.
Zal daar van de zomer eens naar kijken :thumbup:

Plaats reactie