thermostaat vraag opgelost, nu extra koeling radiateur e.d

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
GTRene

thermostaat vraag opgelost, nu extra koeling radiateur e.d

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 15:28

Zoals sommigen al weten heeft die motor wat ik heb een heet temperament :wink:
bij vele auto's gaat de thermostaat (cooling) al open bij zeg 75 of 85c graden, echter bij dit type blok pas bij 105c, nu dacht ik eerst dat het maar 1 jaar voorkwam met de M62, maar verdere studie blijkt dat ook zeg een 2003 X5 M62 of 7 serie enz enz ook die thermostaat heeft :hammer:

en het is een apart geval, het thermostaat en het huis is 1 geheel, en der zit een sensor in die ook wat stuurt?

mijn vraag is, kan ik bv ipv het complete huis van 105c van de M62 bijvoorbeeld de losse zaken van een M60 erop zetten? ik zag al dat bv de O-ring hetzelfde is dus het formaat zal wel passen (losse thermo huis)
echter die losse 85c graden thermostaat zou ook wel passen, maar die is ongeveer een cm korter aan de kant van de veer....
en daar zit die sensor niet in....

--volgens mij heb ik die sensor niet echt nodig en dus stekker er af verder niks mee doen? :hmmm:

vraag blijft over, hij is zeg een centimeter korter aan de kant van de veer, sluit die voorkant dat stalen doorsnee zeg rond 3cm sluit dat ook wat af? of alleen dat logische deel en maakt die lengte niet wat uit? :hmmm:

heb ff foto's gedownload van de onderdelen.

de bovenste is wat ik nu heb samen met de pomp rechts....
die wat ik nu heb noemen ze "Thermostat with characteristics control" dat control zal wel op dat stukje elektronica duiden wat dus op de M60 85c thermostaat niet zit...maar neem aan dat die vervallen kan worden? de dealer weet het ook niet zeker.

op foto is de bovenste links en pomp rechts mijn M62 delen, maar vraag is kan ik zonder problemen die onderste 2 losse erin schroeven plus natuurlijk de sensor in de radiateur aanpassen van 92/105cel naar 91/99cel...

Afbeelding

Ik wil namelijk graag een wat lagere bedrijfstemp...nu is het 107c normaal, en bijna 120c hard gaan, en op circuit 130c. (olietemp)

als ik nu zeg rond 95c bedrijfstemp zit dan heb ik meer speling is de gedachte.

BMW deed de hoge temp voor zuiiniger oid?
anyway, hoop dat hier geleerden zitten die weten of de kortere thermostaat(aan de kant van de veer) geen probleem is en of dat stukje elektronica op de M62 thermostaat mag vervallen met de M60 thermostaat...

ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 mei 2010, 17:01, 3 keer totaal gewijzigd.

Fabian

Re: 105c naar 85c cooling thermostaat vraag...hellup ;-)

Bericht door Fabian » 04 mei 2010, 15:52

Hartge zal dr toch wel over nagedacht hebben om het zo te construeren? :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 16:10

Fabian schreef:Hartge zal dr toch wel over nagedacht hebben om het zo te construeren? :hmmm:
tis iets van BMW zelf, echter schijnbaar kun je niet zo'n all in one thermostaat huis kopen gelijkend op en zeg 85c heb al ff nagekeken, schijnbaar vele M62 dus ook 4.6i e.d. zijn 105 met zo'n controle electro ding erin.
BMW zal er zeker over nagedacht hebben, schijnbaar voor millieu eisen werd dat gedaan zo vertelde iemand bij de dealer...maakt me ook niet uit :mrgreen: ik wil graag wat koeler, want het brengt extra druk e.d. en hitte met zich mee, beetje overdadig veel als je weet dat bv een M3 motor een 80c graden thermostaat heeft (M coupe)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 mei 2010, 16:22

Toch weet ik niet of het wel zo'n goed idee is Rene. Een motor word deels door koelwater gekoeld en deels door olie. Als jou koelwater met fabriekstoleranties 105C hoort te zijn dan kan je er niet zomaar ineens een 85 graden thermostaat in duwen. Een aluminium clilinderblok zet ook uit door warmte en allerlei zaken zijn daar aan gerelateerd qua tolerantie.

Te warm is niet goed maar te koud is ook zeker niet goed.

Je kan beter uitzoeken waarom het spul veel heter word op een circuit, is je radiateurcapaciteit niet goed of heb je te weinig airflow door de radiateur?

Bijvoorbeeld bij de M3 maakt het niet uit of je op een circuit rijd of op de weg dat ding heeft altijd dezelfde stand. BMW koelwatermeters zijn trouwens ook gebufferd dus als die op gaan lopen dan word het ook fors te warm.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 16:58

met die andere bumper had ik wel wat meer airflow, en met die Hartge radiateur wat meer inhoud en koel oppervlak.
de oliekoeler is een standaard M3 achtige qua maten, dus het is allemaal wel wat "krap" normaal geen probleem maar onder heavy load als op circuit en warme dag vind ik het wat minder.
ik denk met de 85c thermostaat en de 91/99 sensorswitch in de radiateur dat ie dan zo'n 92c bedrijs en onder load 105<>110? das heet genoeg lijkt me, vergeet niet dat het blokkie de basis ook al van begin 1998 is.
een M60 eigenlijk gelijkend op, is ook maar 85c (thermostaat) dus in theorie moet dat wel kunnen.

vraag is alleen kan ik die stekker doelloos laten hangen en maakt de lengte van de thermostaat niet uit, ik bedoel sluit de voorkant ook wat af?
als het sowieso niet kan/past dan houd het op en probeer ik het niet eens.

in theorie denk ik echter dat het zou kunnen :hmmm: maar heb liever wat meer zekerheid, vandaar de vraag :nerd:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 mei 2010, 17:30

Waar staat die wijzer van het koelmiddel dan normaal gesproken Rene?

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 17:48

Niels schreef:Waar staat die wijzer van het koelmiddel dan normaal gesproken Rene?
zeg maar 106 stabiel bij normaal rijden. (das de bedrijfstemp op temperatuur zeg maar)
bij een snelheidsrit wordt het bijna 120
en op het circuit zoals Donderdag redelijk warm na een tijdje iets van 130, en ja dat kan allemaal wel, maar toch...(olietemp)

--->vraag is kan het zonder die stekker op het thermostaat huis wat de M60 niet heeft (denk van wel)
maar belangrijker heeft de lengte van het thermostaat functie...ik bedoel sluit de voorkant ook wat af?

de rest is niet zo belangrijk voor nu, ik wil weten of het in theorie kan, als dat al niet kan houd het sowieso al op :mrgreen:

wie het weet mag het zeggen :police:
Laatst gewijzigd door GTRene op 07 mei 2010, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 04 mei 2010, 17:57

GTRene schreef:vraag blijft over, hij is zeg een centimeter korter aan de kant van de veer, sluit die voorkant dat stalen doorsnee zeg rond 3cm sluit dat ook wat af? of alleen dat logische deel en maakt die lengte niet wat uit?
In principe sluit alleen die schijf met de rubberen seal wat af. De lengte van het deel waar de veer omheen zit maakt niet uit. Zijn er motorblokken van hetzelfde type bekend waarbij de thermostaat al bij 85 graden open gaat? Bij mij zit er ook een thermostaat in die sneller open gaat, maar dat scheelt maar 8 graden. :idea:

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 18:03

allen schreef:
GTRene schreef:vraag blijft over, hij is zeg een centimeter korter aan de kant van de veer, sluit die voorkant dat stalen doorsnee zeg rond 3cm sluit dat ook wat af? of alleen dat logische deel en maakt die lengte niet wat uit?
In principe sluit alleen die schijf met de rubberen seal wat af. De lengte van het deel waar de veer omheen zit maakt niet uit. Zijn er motorblokken van hetzelfde type bekend waarbij de thermostaat al bij 85 graden open gaat? Bij mij zit er ook een thermostaat in die sneller open gaat, maar dat scheelt maar 8 graden. :idea:
ah, das ff belangrijk, dat denk ik namelijk ook...echter aan de voorkant zit zo'n nette ronde plaat dat het lijkt of die ook wat afsluit, maar die zal er dan zijn voor de veer vasthouden...
Ik heb gisteren op een handige US? site gekeken waar ook de temp bij stond van velen, en de meeste M62 hebben schijnbaar die 105c opening, dus niet alleen dat jaar wat deze motor gemaakt is, dat dacht ik namelijk en de dealer ook (stonden ze niet zo bij stil) maar op die andere site zie je dat op een gegeven moment wel een nummer veranderd maar de temp niet...mooie site met echte foto's

http://www.rmeuropean.com/bmw-parts.aspx

handige link 8)

anyway de M60 wat een voorloper is van de M62 dacht ik? die heeft wel andere waardes voor verschillende landen...van 85 tot 95 ofzo.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 18:20

schijnbaar is die te grote houderplaat van de veer niet alleen voor de veer zie deze thermostaat (gewoon van het net) je ziet de afsluiting ook van die plaat...dat zou betekenen dat ie niet overkomt van de M60 immers bijna 1cm korter...

Afbeelding

alhoewel dit een heel ander type is....

moet zeggen op die wat ik eraf gehaald heb vorig jaar omdat ik dacht die werkt misschien niet goed, zitten toch ook heel lichte sporen op dat ie wat afsluit, maar bijna niet te zien is hard RVS tegen alu van het pomphuis...(net ff beter gekeken) :bag:

edit nogmaals...
Laatst gewijzigd door GTRene op 04 mei 2010, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 18:24

en hier ook mooi te zien... :hmmm:
dat betekent dus dat die van de M60 niet past...te kort en dat die voorplaat toch een functie heeft qua afsluiten van...

Afbeelding

voorbeeld van een Elise :bag:

dat ronde gedeelte voor op de veer sluit dus schijnbaar in warme toestand de bypas wat af zodat optimaal de doorstroming is voor/naar de koeling?
maar das bij die Elise, ding van de M62 ziet er wel wat anders uit, maar toch :hmmm: denk dat ik het dan beter maar niet kan doen met die m60 te korte thermostaat.

net ff op de auto op een logische werking manier bekeken...werkt bijna hetzelfde als de Elise manier, hij heeft die voorkant nodig om dat deel wat anders via de bypas terug gaat af te sluiten, anders gaat het meeste via de bypas rechtstreeks ipv via de koeler :nerd:

dus ff de logica erop losgegooid en zelf het antwoordt al gevonden, niet dat ik er blij mee ben, maar beter zeker weten dan voor nop iets gekocht wat de werking niet bevorderd.

het enige wat kan is net zo'n ding te vinden als de 105c maar dan van lagere temp, anders lekker laten zitten ivm de werking van het bypas systeem e.d.

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 18:59

Bedankt voor het meedenken, ik zal het de dealer de volgende keer ook ff vermelden :wink: weten zij ook meer hoe en wat.

vind ik ook nog dit...snap het alleen niet helemaal

http://www.bimmerfest.com/forums/attach ... 1266554437

staat alles over de werking in qua temp en wat dat electronische deel doet...best interessant maar soms te technisch engels voor mij :mrgreen:

nog eens vaker gelezen, lijkt het alsof ie een range heeft under load van 80<>103 (te lezen op dat pdf file) maar normaal 105 en 110 bedrijfstemp wat ik normaal heb...maar nooit lager gezien tijdelijk zoals het lijkt te kunnen onder vollast? vreemd denk dat ik dat deel niet snap.
zou er iets niet goed werken in de DME ivm aansturing...het verhaal lijkt zo dat onder vollast dat ding openblijft tot zeg de temp is gedaald naar 80? of lees ik dat verkeerd...
alleen bij rustig rijden houd ie het op 110 ivm verbruik cijfers :hmmm:
iemand met een M62 die daar wat over kan zeggen?

L@urens

Bericht door L@urens » 04 mei 2010, 20:40

GTRene schreef:met die andere bumper had ik wel wat meer airflow, en met die Hartge radiateur wat meer inhoud en koel oppervlak.
Dus je hebt een niet standard bumper en niet standaard radiator?
Dat geeft te denken.

Overigens, als jouw water 130C wordt, dan wordt het met een 85C thermos ook gewoon 130C hoor. Een tstat bepaald de _minimum_ temperatuur van de motor.

Die sensor weet je dus niet wat hij doet? Misschien wel je fan swich? Lekker laten zitten. Originele radiator en bumper plaatsen. Eventueel shrouding controleren (dwz dat lucht die door de bumper naar binnen komt alleen maar dóór de radiator kan en niet eromheen).
bij een snelheidsrit wordt het 120
Dit zegt eigenlijk al genoeg: onvoldoende airflow/te weinig ducting/te kleine rad.

L@urens

Bericht door L@urens » 04 mei 2010, 20:43

Ter illustratie: mijn MX-5 turbo (1.8) met 275pk@1 bar. Dikke radiator.

Zonder shrouding en 84C thermostaat:
- In/buiten de stad: 84C
- Snelweg; >90C
- Circuit: >130C

Met shrouding en 84C thermostaat:
- In/buiten de stad: 84C
- Snelweg; 84C
- Circuit: 84C

Dus...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 mei 2010, 20:51

L@urens schreef:
Overigens, als jouw water 130C wordt, dan wordt het met een 85C thermos ook gewoon 130C hoor. Een tstat bepaald de _minimum_ temperatuur van de motor.
Idd :wink: Je moet meer lucht door die radiateur krijgen Rene!

GTRene

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 21:06

thx mannen, die ingewikkelde speciale thermostaat wat ook mede via de DME geregeld wordt kon ook een spelbreker zijn maar ook naar Laurens verhaal kijkende en nog "vers" in het geheugen Zolder nog voor ik de extra koelsleuven (met de standaard M bumper en dichte onderkant/geleider) maakte temp probleem..(.wat nadien met sleuven net zo voorkwam en dus al aardig wat scheelde) denk ik dat ik het daar mee kan halen wat ik zoek.
hm...dus voor meer koeling de originele Hartge bumper er op, en eigenlijk die wat grotere originele radiator...maar daar zit een heel mini klein gaatje wat je pas ziet als ie over de 110c komt...een radiator man kon hem alleen onder druk zetten en heet water maar das niet genoeg.

hm :hmmm:

--originele Hartge bumper er op.
--grotere of originele radiator.
--grotere oliekoeler eventueel (nu zelfde grote als M coupe met 321pk)

thx voor het meedenken :beer:
ik ga er binnenkort naar kijken en op den duur zeker wat aan veranderen ook al heb ik op straat eigenlijk geen last, het kan beter.

GTRene

Re: 105c naar 85c cooling thermostaat vraag...weet genoeg nu

Bericht door GTRene » 04 mei 2010, 22:07

even nog het verschil, ff 2 foto's opgezocht en aan elkaar gezet.
de originele Hartge is verder uitgesneden voor meer koeling vooral richting oliekoeler...dat is wel wat opgelost destijds met extra koelsleuven richting die maar doordat er ook een kleinere radiateur inzit sinds een tijd heeft ie toch meer koeling nodig.

Afbeelding

met schrouding? bedoel je echt een soort geleiding maken dat lucht alleen richting koeler gaat?
neem aan van wel.
Afijn, work to do 8)

allen

Bericht door allen » 04 mei 2010, 23:47

Het is maar goed dat ik m'n thermostaat inclusief huis kon bestellen Rene. Ik had er wellicht zo een verkeerde ingejast.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2010, 00:36

allen schreef:Het is maar goed dat ik m'n thermostaat inclusief huis kon bestellen Rene. Ik had er wellicht zo een verkeerde ingejast.
:mrgreen: tis ook maar goed dat ik zaken die gezegd wordt meeneem in men overwegingen en niet meteen voor "thats it", anders was ik wellicht al aan het verbouwen gegaan :nerd:
toch bedankt, het heeft me harder aan het zoeken naar info en overtuiging gezet.
Trouwens een lagere thermostaat als die er was zou wel beter ijn voor de motor heb ik ook al gelezen :nerd:
afijn, we gaan het meer in de koeling zoeken, ben al paar uur bezig met zoeken van info en of betaalbare oplossingen.

Zo kwam ik dit tegen een goedkope shrouds met dubbele fans...maar dan zal ik de vaste fan aan de motor eraf moeten halen? en de 2 electrische aansluiten aan..?

redelijk betaalbaar
http://www.horsepowerfreaks.com/perform ... or_Shrouds

L@urens

Bericht door L@urens » 05 mei 2010, 10:43

Mishimoto is wel een bekende in de aftermarket. Ik gebruik alleen een radiator van hun, dus weet niet of die shroud werkt op het circuit. Zo'n shroud heeft volgens mij vooral effect qua koeling in de file met de airco aan.
Je forceert daarmee dat de hele radiator gebruikt wordt als de fans draaien.

Wat je wilt qua ducting/shrouding is dit:
Afbeelding
Misschien is de M3 wat dat betreft al perfect, anders is het een kwestie van 2mm kunstofplaat vormen, ductape, etc. Werkt 100%

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 05 mei 2010, 10:57

Rene, heb je niet eventueel nummers die op de orginele radiateur staan...

Wellicht dat daar nog iets in te vinden is....
Snap dat je er nu niet graag mee rijdt omdat er een gat in zit, maar als er relatief makkelijk een nieuwe te leveren is, kan dat de pijn al verzachten...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2010, 11:17

Ah, thx, ik zag ook al op sommige alu radiatoren (en originele) een mooie shroud zitten, ik heb helemaal niks...echter mijne wordt alleen zo heet tijdens een warme dag circuit.

Ik zag trouwens gisteren dat die goedkope alu radiator (jaar oud ofzo) aan weerzijden van het blok sporen van lekkage vertoont...grrrr schijnbaar kan ie er toch niet goed tegen...baal ik van, nu kan het zo zijn dat stel, ik ga eind v d maand naar de Ring en onderweg vol blazen op stukken dat ie dan ploft? hm :hmmm:
Terwijl ie destijds een jaar terug met dat haas ongeval nog wat verbogen/verwrongen is en ze dat weer recht gebogen hebben...maar er toen niks aan de hand was...en dan na zo'n stressdag voor de radiateur het schijnbaar net te veel geworden is.
Dus ook maar kijken voor weer een nieuwe :hmmm: in de US heel goedkope, maar lijkt me dus duurkoop? de duurdere zien er ook wel goed uit met shroud zoals deze.

Afbeelding

maja wel prijzig

http://www.activeautowerke.com/viewprod ... =Product57

Ik heb nu dus helemaal niks geen shroud en ook niet aan de voorkant van de radiator.
zal straks eens wat foto's maken, echter denk ik niet dat voor wat kan, zit vol en lijkt dat dat ook wat blokt? misschien werkt die fan voor wel niet :hmmm: moet ik testen...
achter kan wel een shroud maar dan mis je flow langs motor? en misschien werkt de grote visco fan niet goed genoeg...zal eens kijken of ik wat kan testen.

trouwens je kan ook een dikker koelblok nemen...zag standaard 42mm? maar je kan ook een 57mm dikke kopen, zal ook wat schelen wellicht?

magoed eerst die fans eens testen vor en achter.

trouwens in de radiator zit een dubbelswitch sensor? ik geloof 91/104 ofzo...als ik daar die van de M3 in draai...schakelt die de fan aan de voorkant in?

hier het merk wat 2 diktes aanbied 42 en 57mm

http://www.vividracing.com/catalog/radi ... _4899.html

PWR

magoed zal eens foto's maken van de situatie nu.

@Eric, op die Hartge radiator staat schijnbaar niks...die werd ook met speciale beugels bovenop vastgezet omdat die hoger is.
maar die kunnen ze het lek niet vinden...het gaat pas iets lekken als ie superheet is, dus uitzet door hitte en door druk...destijds was ie al eens lek gegaan (oud alu materiaal en een paar weken na dat die een schok had gehad) en gerepareerd maar dat hele kleine lekje bij hoge temp konden ze niet opsporen...
die man had zelfs heet water in die testbak gegooid en natuurlijk druk op de radiateur gezet, maar heet water is geen zeg 120c dus een klote gat :mrgreen:

GTRene

Re: thermostaat vraag opgelost, nu extra koeling radiateur e

Bericht door GTRene » 05 mei 2010, 11:39

Dit is de voorkant, zoals je ziet vol met...
een grote fan aangestuurd door? neem aan de sensor in de radiateur?
daarachter de koeler groot! van de airco denk ik? die blockt redelijk de radiateur van het koelwater...

Afbeelding

hier nogmaals van iets meer afstand...maar dan zie je dus de 2de radiateur niet duidelijk van de airco die het hele vlak van de radiateur begeeft bijna.

Afbeelding

hier de achterkant zonder shroud

Afbeelding

en hier nogmaals met weerszijden een spoor van koelwater zal er alleen uit komen als ie erg heet is en op druk staat, anders zie je namelijk weinig, hij stoomt ook niet.

Afbeelding

hier wel het groene spoor te zien vanaf boven naar...

Afbeelding

zal van de week eens kijken hoe de fans werken...in 1 of 2 fases?

rechts zie je de sensor ziten een dubbelswitch oid?
sensor in de radiateur van 92/105cel
ik kan er sowieso wel een andere van de M3 inzetten naar 91/99cel dan schakelt ie iets eerder in? maja bedrijfstemp grote thermostaat is al 110 dus weet niet of dat wat uitmaakt. :hmmm:

Elmar

Bericht door Elmar » 05 mei 2010, 12:52

De voorste fan is van je airco. De 2e fan is een visco, die draait al als je motor aanslaat.

Zorg zoals Laurens al aangeeft, voor ducting vanaf je voorbumper naar je radiator. Als je overal gaten hebt, wil de windstroom namelijk de makkelijkste weg kiezen en is in dat geval niet je radiator.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mei 2010, 13:47

die voorste fan werkt die niet mee dan? waar is die temp voeler dan voor wat boven in de radiator zit :hmmm: dacht dat die de voorste fan inschakelde?

en ja nu het meer tot me doordringt dat die airco fijnmazige koeler er voor zit en dus wat extra in de weg zit zal de luchtstroom de makkelijkste weg kiezen, al zag ik wel dat er wel wat geleiding origineel zit.

zal straks eens een stukje rijden en dan ergens stoppen en kijken of die voorste fan ook aanslaat zonder airco, volgens mij toch wel :hmmm:

we hebben weer wat te doen., wel jammer dat al die lui die goedkope tuner spul verkopen als alu radiatoren van bv PWR in de US zitten, daar kun je al een PWR5533 (57mm dik) kopen vanaf 502 dollar terwijl die in de UK voor 480pond staat geloof ik....
In de US zijn al alu rads te koop voor 200dollar maja dan heb je net zoiets wat ik had gekocht op ebay...niet sterk genoeg voor hoge temp/druk schijnbaar.

in Nl zit weinig...ja betaal je meteen 660,-euro of een mimonogwat voor minder maar dat lijkt weer minder.

Plaats reactie