bij vele auto's gaat de thermostaat (cooling) al open bij zeg 75 of 85c graden, echter bij dit type blok pas bij 105c, nu dacht ik eerst dat het maar 1 jaar voorkwam met de M62, maar verdere studie blijkt dat ook zeg een 2003 X5 M62 of 7 serie enz enz ook die thermostaat heeft

en het is een apart geval, het thermostaat en het huis is 1 geheel, en der zit een sensor in die ook wat stuurt?
mijn vraag is, kan ik bv ipv het complete huis van 105c van de M62 bijvoorbeeld de losse zaken van een M60 erop zetten? ik zag al dat bv de O-ring hetzelfde is dus het formaat zal wel passen (losse thermo huis)
echter die losse 85c graden thermostaat zou ook wel passen, maar die is ongeveer een cm korter aan de kant van de veer....
en daar zit die sensor niet in....
--volgens mij heb ik die sensor niet echt nodig en dus stekker er af verder niks mee doen?

vraag blijft over, hij is zeg een centimeter korter aan de kant van de veer, sluit die voorkant dat stalen doorsnee zeg rond 3cm sluit dat ook wat af? of alleen dat logische deel en maakt die lengte niet wat uit?

heb ff foto's gedownload van de onderdelen.
de bovenste is wat ik nu heb samen met de pomp rechts....
die wat ik nu heb noemen ze "Thermostat with characteristics control" dat control zal wel op dat stukje elektronica duiden wat dus op de M60 85c thermostaat niet zit...maar neem aan dat die vervallen kan worden? de dealer weet het ook niet zeker.
op foto is de bovenste links en pomp rechts mijn M62 delen, maar vraag is kan ik zonder problemen die onderste 2 losse erin schroeven plus natuurlijk de sensor in de radiateur aanpassen van 92/105cel naar 91/99cel...
Ik wil namelijk graag een wat lagere bedrijfstemp...nu is het 107c normaal, en bijna 120c hard gaan, en op circuit 130c. (olietemp)
als ik nu zeg rond 95c bedrijfstemp zit dan heb ik meer speling is de gedachte.
BMW deed de hoge temp voor zuiiniger oid?
anyway, hoop dat hier geleerden zitten die weten of de kortere thermostaat(aan de kant van de veer) geen probleem is en of dat stukje elektronica op de M62 thermostaat mag vervallen met de M60 thermostaat...
ben benieuwd.