Precies Tom, daar gaat het om. Onderaan de streep. Lekker boeien dat het rendement van een compressor lager is. Ook met een compressor heb je dikke peekaa winst, dat is overduidelijk. De Mercedes SLR McLaren, zit daar ook geen comperssor op?? 600+ pk?Tom schreef:Het kost vermogen maar je krijgt er toch veel meer vermogen voor terug. Onder de streep kan het dan toch geen vermogen kosten?
Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
Overigens zijn het het allebei compressors, zowel de turbo als de mechanische.
-
Tom
- Berichten: 22522
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
Nee de Porsche 997 Turbo heeft het.StefanCS schreef: Turbo's variabel? Je bedoelt bi turbo zoals de 335i,335d?
Ze noemen het Variable Turbine Geometry.
http://paultan.org/2006/08/16/how-does- ... etry-work/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Oof
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: M2 Competition H6
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
DuidelijkGeelhoed schreef:Diesels gaan maar tot 5000rpm, dan kan je met een kleinere turbo toe dan bij 8000rpm en kan je dus ook al bij 1500 toeren turbodruk hebben.oof schreef: Wat ik me dan ook afvraag, waarom is er geen enkele diesel met compressor?
Zeker met de variabele geometrie turbo's die bij diesels wel werken en bij benzines (nog) niet. (Ja de 911 heeft het)
Turbo's zijn efficienter en dus gebruiken ze die op de schrapersauto's
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
Turbo met variabele schoepen. Dat werkt een beetje hetzelfde als met dubbele turbo's (kleine voor lage toeren die snel opspoelt en een grote), door de variabele schoepen wordt 't turbogat kleiner en kun je toch nog hoge toeren draaien met turbotechniek. Of ze bij de die dubbele turbo's variabele schoepen gebruiken weet ik niet.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
je hebt ook nog SC en Turbo die op 1 motor zitten, maar daar zou ik niet zo snel voor kiezen, liever 1 goed systeem, die variabele turbo's op de porsche schijnen ook goed te zijn.
echter voor bestaande techniek en je wil meer power zou ik eerder voor een SC gaan.
echter voor bestaande techniek en je wil meer power zou ik eerder voor een SC gaan.
-
Robin
- Berichten: 56567
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
Zoals al gezegd, supercharger/compressor wordt door de krukas aangedreven, constant.
De legendarische Lancia Delta S4 had een Volumex Compressor voor lage toeren en een Turbo(KKK) voor de hoge, ik dacht dat de 037 dat ook had? Of was dat 1 compressor alleen?


De legendarische Lancia Delta S4 had een Volumex Compressor voor lage toeren en een Turbo(KKK) voor de hoge, ik dacht dat de 037 dat ook had? Of was dat 1 compressor alleen?
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
De compressor bij die Lancia en ook bij de huidige Golf wordt dmv. een koppeling uitgeschakeld als de turbo het overgenomen heeft. Scheelt toch weer 10% in vermogen.
Opel had een diesel met een compressor, Comprex oid. genaamd.
De huidige Audi S4 heeft overigens ook een compressor. Diezelfde V6 met compressor wordt ook in de A6 gebruikt. De nieuwe RS4 schijnt dan wel weer turbo's te krijgen.
Opel had een diesel met een compressor, Comprex oid. genaamd.
De huidige Audi S4 heeft overigens ook een compressor. Diezelfde V6 met compressor wordt ook in de A6 gebruikt. De nieuwe RS4 schijnt dan wel weer turbo's te krijgen.
-
Luuk
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
WAT een Keijmel daar achter het stuur!Ahmed schreef:Hoezo janken???![]()
- Jules
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
De enige reden dat een turbocompressor meer gebruikt wordt dan een mechanische compressor bij auto's is naar mijn weten dat een mechanische compressor gewoon vermogen nodig heeft en een turbocompressor gebruik maakt van energie die anders niet gebruikt wordt en daardoor is de turbo wat efficienter.
Nadeel van de turbo is inderdaad dat hij op gang moet komen zoals hierboven gezegd maar echt vertragen zou ik het niet willen noemen?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat een compressor erg leuk kan zijn... Niet alles wat uit de fabriek komt is zo gemaakt om de meeste fun te geven
(milieu en overheden komen dan weer om de hoek kijken....)
Die TSI techniek is wel erg leuk ja, zou iemand eens moeten proberen op een dikke ///M ofzo
Lekkere compressor om hem op gang te krijgen en dan een dikke turbo die erin klapt.. en dan met een elektromagnetische koppeling de weerstand van die compressor eraf halen(maarja in verhouding zal die compressor dan ook weer niet zoveel weerstand zijn op een dikke motor) :twisted:
Nadeel van de turbo is inderdaad dat hij op gang moet komen zoals hierboven gezegd maar echt vertragen zou ik het niet willen noemen?
Dit neemt natuurlijk niet weg dat een compressor erg leuk kan zijn... Niet alles wat uit de fabriek komt is zo gemaakt om de meeste fun te geven
Die TSI techniek is wel erg leuk ja, zou iemand eens moeten proberen op een dikke ///M ofzo
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
Gordon Murray is natuurlijk de engineer of all engineers en ik herinnerde me een interview in EVO 72 (fijn zo'n geheugen van blijkbaar 4 jaar!) waar hij er wat over zegt als hij in gaat op de Bugatti en de SLR vs de F1:
"Given a total open choice, I'd always go for normal aspiration. [...] Supercharging is much better than turbocharging for all the obvious reasons but also has its drawbacks. If you want 500 horsepower net, you've got to make 700 because 200 goes to driving the supercharger, and then you've got to cool that power."
"Given a total open choice, I'd always go for normal aspiration. [...] Supercharging is much better than turbocharging for all the obvious reasons but also has its drawbacks. If you want 500 horsepower net, you've got to make 700 because 200 goes to driving the supercharger, and then you've got to cool that power."
-
Tom
- Berichten: 22522
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?
OK duidelijk mannen! 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten
