Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Sperdy » 06 nov 2009, 10:37

Tom schreef:Het kost vermogen maar je krijgt er toch veel meer vermogen voor terug. Onder de streep kan het dan toch geen vermogen kosten?
Precies Tom, daar gaat het om. Onderaan de streep. Lekker boeien dat het rendement van een compressor lager is. Ook met een compressor heb je dikke peekaa winst, dat is overduidelijk. De Mercedes SLR McLaren, zit daar ook geen comperssor op?? 600+ pk? :lol: Ik heb nu ervaring met beiden. Resume, als je toch aan de hulpstukken moet? Ik prefereer een compressor. Eingelijk omdat je die niet merkt. Je hoort dat ding alleen, ik vind dat niet erg. De turbo-vertraging, hoe klein ook in mijn super ACS1, is gewoon een nadeel. Ik praat hier alleen over het rijden. Misschien kleven er aan een compressor wel meer onderhoudsnadelen bla, bla, dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door RVV » 06 nov 2009, 10:40

Overigens zijn het het allebei compressors, zowel de turbo als de mechanische.

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 06 nov 2009, 10:58

StefanCS schreef: Turbo's variabel? Je bedoelt bi turbo zoals de 335i,335d?
Nee de Porsche 997 Turbo heeft het.
Ze noemen het Variable Turbine Geometry.
http://paultan.org/2006/08/16/how-does- ... etry-work/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Oof » 06 nov 2009, 11:06

Geelhoed schreef:
oof schreef: Wat ik me dan ook afvraag, waarom is er geen enkele diesel met compressor?
Diesels gaan maar tot 5000rpm, dan kan je met een kleinere turbo toe dan bij 8000rpm en kan je dus ook al bij 1500 toeren turbodruk hebben.
Zeker met de variabele geometrie turbo's die bij diesels wel werken en bij benzines (nog) niet. (Ja de 911 heeft het)

Turbo's zijn efficienter en dus gebruiken ze die op de schrapersauto's
Duidelijk :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Dennis Cavallino » 06 nov 2009, 12:57

Turbo met variabele schoepen. Dat werkt een beetje hetzelfde als met dubbele turbo's (kleine voor lage toeren die snel opspoelt en een grote), door de variabele schoepen wordt 't turbogat kleiner en kun je toch nog hoge toeren draaien met turbotechniek. Of ze bij de die dubbele turbo's variabele schoepen gebruiken weet ik niet.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door GTRene » 06 nov 2009, 13:28

je hebt ook nog SC en Turbo die op 1 motor zitten, maar daar zou ik niet zo snel voor kiezen, liever 1 goed systeem, die variabele turbo's op de porsche schijnen ook goed te zijn.
echter voor bestaande techniek en je wil meer power zou ik eerder voor een SC gaan.

Robin
Berichten: 55201
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Robin » 06 nov 2009, 14:04

Zoals al gezegd, supercharger/compressor wordt door de krukas aangedreven, constant.

De legendarische Lancia Delta S4 had een Volumex Compressor voor lage toeren en een Turbo(KKK) voor de hoge, ik dacht dat de 037 dat ook had? Of was dat 1 compressor alleen?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door wjn » 06 nov 2009, 18:17

De compressor bij die Lancia en ook bij de huidige Golf wordt dmv. een koppeling uitgeschakeld als de turbo het overgenomen heeft. Scheelt toch weer 10% in vermogen.

Opel had een diesel met een compressor, Comprex oid. genaamd.

De huidige Audi S4 heeft overigens ook een compressor. Diezelfde V6 met compressor wordt ook in de A6 gebruikt. De nieuwe RS4 schijnt dan wel weer turbo's te krijgen.

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Luuk » 06 nov 2009, 18:30

Ahmed schreef:Hoezo janken??? :lol:

WAT een Keijmel daar achter het stuur! :roll:

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1906
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Jules » 06 nov 2009, 19:16

De enige reden dat een turbocompressor meer gebruikt wordt dan een mechanische compressor bij auto's is naar mijn weten dat een mechanische compressor gewoon vermogen nodig heeft en een turbocompressor gebruik maakt van energie die anders niet gebruikt wordt en daardoor is de turbo wat efficienter.

Nadeel van de turbo is inderdaad dat hij op gang moet komen zoals hierboven gezegd maar echt vertragen zou ik het niet willen noemen?

Dit neemt natuurlijk niet weg dat een compressor erg leuk kan zijn... Niet alles wat uit de fabriek komt is zo gemaakt om de meeste fun te geven :lol: (milieu en overheden komen dan weer om de hoek kijken....)

Die TSI techniek is wel erg leuk ja, zou iemand eens moeten proberen op een dikke ///M ofzo :mrgreen: Lekkere compressor om hem op gang te krijgen en dan een dikke turbo die erin klapt.. en dan met een elektromagnetische koppeling de weerstand van die compressor eraf halen(maarja in verhouding zal die compressor dan ook weer niet zoveel weerstand zijn op een dikke motor) :twisted:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door frankv » 06 nov 2009, 20:37

Gordon Murray is natuurlijk de engineer of all engineers en ik herinnerde me een interview in EVO 72 (fijn zo'n geheugen van blijkbaar 4 jaar!) waar hij er wat over zegt als hij in gaat op de Bugatti en de SLR vs de F1:

"Given a total open choice, I'd always go for normal aspiration. [...] Supercharging is much better than turbocharging for all the obvious reasons but also has its drawbacks. If you want 500 horsepower net, you've got to make 700 because 200 goes to driving the supercharger, and then you've got to cool that power."

Tom
Berichten: 22286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 06 nov 2009, 23:58

OK duidelijk mannen! :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], WillemBoer en 3 gasten