Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 21:21

Waarom gebruiken weinig merken een compressor?
Atmosferisch en turbo komt veel voor. Maar de compressor zie je erg weinig. Mercedes heeft ze een tijdje veel gebruikt maar volgens mij verder weinig merken?
Ik heb er weinig ervaring mee, maar zover ik weet heeft het weinig nadelen:
- geen gekke vermogensopbouw (linear)
- geen turbolag
- geen onderhoud nodig (toch?)
Enige wat ik kan bedenken is dat je vanaf een bepaald punt niet aan een intercooler ontkomt? (ben niet zo'n autotechneut dus vergeef mij als ik onzin lul ;))

duifjes.com

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2009, 21:25

-Kosten......lijkt me geen goedkope oplossing....
- Gewicht?

steve smith

Bericht door steve smith » 05 nov 2009, 21:27

Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 05 nov 2009, 21:29

Een supercharger heeft toch een kleinere vermogensopbrengst dan een turbo, vanwege de energie die erin gaat?
Betekent dit dan ook dat een supercharged auto meer brandstof verbruikt dan een turbo (of n/a)? Zou me dit voor kunnen stellen omdat je toch constant mechanisch een compressor aan moet drijven.

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2009, 21:31

Onder andere omdat een compressor redelijk wat vermogen kost om aan te drijven. Met een turbo haal je makkelijker een groot rendement. Maar het karakter van een turbomotor spreekt me niet aan dus jammer idd dat er niet meer compressors worden gebruikt in alledaagse auto's.

Tom

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 21:33

steve smith schreef:Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?