Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 21:21

Waarom gebruiken weinig merken een compressor?
Atmosferisch en turbo komt veel voor. Maar de compressor zie je erg weinig. Mercedes heeft ze een tijdje veel gebruikt maar volgens mij verder weinig merken?
Ik heb er weinig ervaring mee, maar zover ik weet heeft het weinig nadelen:
- geen gekke vermogensopbouw (linear)
- geen turbolag
- geen onderhoud nodig (toch?)
Enige wat ik kan bedenken is dat je vanaf een bepaald punt niet aan een intercooler ontkomt? (ben niet zo'n autotechneut dus vergeef mij als ik onzin lul ;))

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door duifjes.com » 05 nov 2009, 21:25

-Kosten......lijkt me geen goedkope oplossing....
- Gewicht?

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door steve smith » 05 nov 2009, 21:27

Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom van H. » 05 nov 2009, 21:29

Een supercharger heeft toch een kleinere vermogensopbrengst dan een turbo, vanwege de energie die erin gaat?
Betekent dit dan ook dat een supercharged auto meer brandstof verbruikt dan een turbo (of n/a)? Zou me dit voor kunnen stellen omdat je toch constant mechanisch een compressor aan moet drijven.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Joy » 05 nov 2009, 21:31

Onder andere omdat een compressor redelijk wat vermogen kost om aan te drijven. Met een turbo haal je makkelijker een groot rendement. Maar het karakter van een turbomotor spreekt me niet aan dus jammer idd dat er niet meer compressors worden gebruikt in alledaagse auto's.

Tom
Berichten: 22282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 21:33

steve smith schreef:Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?
Idd. Maar vergeleken met het aantal turbomotoren (zeker tegenwoordig met al die 'zuinige' motoren) zie je de compressor erg weinig. Dezelfde zuinigheid moet toch ook mogelijk zijn met een compressor? Of is juist de vermogensopbouw van een turbo de reden dat ze zuinig (kunnen) zijn? Bij 2-3k rpm lage turbodruk (uit relatief klein blok) en dus zuinig om te cruisen en pas als je hoger komt meer verbruik en vermogen (dankzij turbo toch mogelijk uit klein blok).

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5442
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Kasteel » 05 nov 2009, 21:35

steve smith schreef:Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?
Mini Cooper S niet te vergeten :) (de oude van het nieuwe type dan ;)).

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Hugo Bos » 05 nov 2009, 21:49

steve smith schreef:Jag XJR en XKR, VW TSI, Lancia Volumex, VW G60, vele MB's, Mazda Miller Cycle, er zijn er toch zat?
Het feit dat je ze bijna allemaal in 1 post weet te noemen zegt meer dan genoeg over de hoeveelheid ;)

Een turbo heeft een aantal voordelen tov een supercharger, het brandstofverbruik bij deellast ligt lager dan een supercharger bij deellast. Bij sportieve auto's zou ik zeker een supercharger boven een turbo verkiezen. Voor het 'gewone' publiek is een turbo technisch gezien een verstandigere optie.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Hans R » 05 nov 2009, 21:52

Ik vind heerlijk een compressor en het geluid ook (Mini Works GP 240pk uit een 1,6ltr) maar idd de kosten denk ik, zuinig is die ook niet..
VW heeft een mooie oplossing, compressor met turbo in Golf 1.4TSI (160pk)

Emiel
Berichten: 4206
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Emiel » 05 nov 2009, 21:54

Het is erg jammer. Had veel liever een compressor in de Evo gehad als een turbo.

Maar kosten technisch, vermogen, etc.


Achja, uiteindelijk willen we allemaal een V8

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door GTRene » 05 nov 2009, 22:02

Capo_Miel schreef: Achja, uiteindelijk willen we allemaal een V8
Amen to that :clap:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Marco R. » 05 nov 2009, 22:41

Compressor wordt door de krukas aangedreven, dat kost vermogen.
Turbo gebruikt uitlaatgassen, en is dus efficiënter (afhankelijk van hoe je het bekijkt).

Paul

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Paul » 05 nov 2009, 22:52

Ach en dan is er nog wel verschil in wat voor supercharger, zon mekkerding vink niets.. .doe mij maar leuk een goede centrifugaal SC ala Vortech.... dus niet zo elektrisch mekkergejank aan de kop, hoe meer toeren hoe meer druk... ideaal voor bijvoorbeeld toerenmotors ala MPOWERS/VTECjes etc..

En meer zuipen?

ESS Supercharger kit voor bijv de E46 M3 is gewoon zuiniger rijden dan stock bij normaal gebruik,kennis van me heeft zon kitje erop... deed normaal 12.4l/100 bij normaal gebruik , nu 10.8L/100 bij normaal gebruik

Tom
Berichten: 22282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 05 nov 2009, 22:54

Marco R. schreef:Compressor wordt door de krukas aangedreven, dat kost vermogen.
Turbo gebruikt uitlaatgassen, en is dus efficiënter (afhankelijk van hoe je het bekijkt).
Het kost vermogen maar je krijgt er toch veel meer vermogen voor terug. Onder de streep kan het dan toch geen vermogen kosten?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Niels » 06 nov 2009, 00:38

Een compressor wordt relatief weinig gebruikt omdat een turbo meer voordelen heeft. Belangrijkste zaken zijn aanschafkosten voor de fabrikant en het hogere rendement wat je met een turbo haalt.

Overigens wordt wel beweerd dat een compressor geen onderhoud nodig heeft maar toch zijn ze wel aan slijtage onderhevig. Revisie is niet ongebruikelijk na een stuk of wat kilometers echter wordt dit nogal als incidenteel beschouwt :blabla: Eigenlijk wordt alleen gekozen voor het compressor als een fabrikant per se geen turbo eigenschappen wenst maar het karakter van de compressor wil.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door GTRene » 06 nov 2009, 00:48

bovendien zit je met de hitte...daarbij heeft een turbo ook wel wat verlies...tegendruk uitlaat zijde in het begin maar niet zo veel als SC.
En de lucht moet meer gekoeld worden want wordt heter volgens mij :hmmm:

tegenwoordig heb je kleine bijna niet qua geluid aanwezige SC als bv Rotrex en lopen licht, onderhoudsvrij, lopen lekker mee met de toeren opbouw door hele lijn.

denk dat een turbo ook al met al een tikkie zwaarder is...en extra olie/water koeling en duur spruitstuk e.d.

nee, doe mij maar een leuke SC set :thumbup: maar niet zo'n jankgeval :hammer:

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Ahmed » 06 nov 2009, 02:08

Hoezo janken??? :lol:


Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Femme » 06 nov 2009, 02:22

Tom schreef:
Marco R. schreef:Compressor wordt door de krukas aangedreven, dat kost vermogen.
Turbo gebruikt uitlaatgassen, en is dus efficiënter (afhankelijk van hoe je het bekijkt).
Het kost vermogen maar je krijgt er toch veel meer vermogen voor terug. Onder de streep kan het dan toch geen vermogen kosten?
Het vermogen krijg je er niet gratis bij. Meer vermogen is mogelijk doordat de fohn meer zuurstof in je motor brengt en er dus meer brandstof verbrand kan worden. Hiermee bereik je hetzelfde effect als met een atmosferische motor met een grotere cylinderinhoud die meer lucht kan aanzuigen.

Dat een turbo- of compressormotor bij gelijke prestaties zuiniger is heeft er denk ik mee te maken dat de geblazen motor het vermogen bij minder toeren kan leveren waardoor er minder weerstand te overwinnen is.

Een compressor moet door de krukas aangedreven worden. Dit vraagt een paar pk motorvermogen. Dit is minder efficiënt dan een turbo die door uitlaatgassen wordt aangedreven (dus grotendeels door energie die anders toch onbenut zou worden).

Gebruikersavatar
Oof
Berichten: 1430
Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Oof » 06 nov 2009, 09:50

Ik heb zelf met meerdere benzine compressor auto's gereden:
Mini cooper S works :df:
Mercedes 55 Amg :D
Vw golf. :)

De duw in de rug van de turbo is leuk maar het constant doorjanken in de versnellingen is geweldig.
Wat ik me dan ook afvraag, waarom is er geen enkele diesel met compressor?
Voordeel is dat je geen turbo gat meer hebt en het ook zin heeft om meer toeren te maken. Zeker voor de sportiefe diesels lijkt me dit super
Bijvoorbeeld een 335D met compressor als M3 tegenhanger.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Geelhoed » 06 nov 2009, 10:26

oof schreef: Wat ik me dan ook afvraag, waarom is er geen enkele diesel met compressor?
Diesels gaan maar tot 5000rpm, dan kan je met een kleinere turbo toe dan bij 8000rpm en kan je dus ook al bij 1500 toeren turbodruk hebben.
Zeker met de variabele geometrie turbo's die bij diesels wel werken en bij benzines (nog) niet. (Ja de 911 heeft het)

Turbo's zijn efficienter en dus gebruiken ze die op de schrapersauto's

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Arthur » 06 nov 2009, 10:31

Ook benzine turbo's kunnen hun max koppel al afgeven bij lage toeren (1750tpm) dmv een lagedruk turbo zoals bij oa VAG.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1950
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door StefanW » 06 nov 2009, 10:31

Het belangrijkste nadeel is het brandstofverbruik denk ik. Met mijn Mini heb ik nog nooit boven de 1 op 11 gehaald. De compressor draait altijd, een turbo niet.

Tom
Berichten: 22282
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door Tom » 06 nov 2009, 10:32

StefanCS schreef:Het belangrijkste nadeel is het brandstofverbruik denk ik. Met mijn Mini heb ik nog nooit boven de 1 op 11 gehaald. De compressor draait altijd, een turbo niet.
Maar dat is geen kwestie van wat verder ontwikkelen?
Turbo's kunnen nu toch ook variabel zijn (bij VAG en Porsche geloof ik?).

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door RVV » 06 nov 2009, 10:34

Ik vond de Mini Cooper S met mechanische compressor eigenlijk een heerlijke combi.. 1,6 maar toch 163pk dmv mechanische compressor. Hij voelt veel meer als een atmo aan als een turbomotor.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1950
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: Compressor, waarom zo weinig gebruikt?

Bericht door StefanW » 06 nov 2009, 10:36

Ontwikkeling zal er ook wel mee te maken hebben, want het blok uit de Mini komt uit de jaren 90 waar ze een compressor opgeschroefd hebben.
Maar wel ijzersterk!

Turbo's variabel? Je bedoelt bi turbo zoals de 335i,335d?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Mark 320iS, nickdoesburg en 6 gasten