Ongeluk in garage na reparatie :(

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Rich

Re: Ongeluk in garage na reparatie :(

Bericht door Rich » 14 mei 2009, 12:29

Wellicht wat off-topic aan 't raken hier over de hoe-een-auto-te-parkeren-en-te-starten, maar ik wil er wel even op reageren.

Handrem = parkeerrem
Versnellingsbak = geen parkeerrem

Parkeren in de versnelling doe je alleen; als je handrem versleten is en je te lam bent om het kabeltje ff wat strakker te zetten of idd als het meer dan 10 graden gaat vriezen. Een goed aangetrokken handrem heeft voldoende remkracht, is trouwens ook een apk (afkeur)punt, dus absoluut geen excuus om 'm in de versnelling te parkeren als ie niet meer genoeg remkracht levert. Gewoon aantrekken tot ie niet meer verder gaat, er gaat heus niks kapot ofzo, daar zijn ze voor gemaakt en ontworpen.

Wat nog veel fouter is, is het starten met je koppeling ingetrapt. Wat je dan doet is de krukas van de niet draaiende motor axiaal belasten. Een krukas heeft namelijk buiten de radiale lagers (de lagers waar je het normaal over hebt) ook axiale lagers. Dat zijn die halve-maan plaatjes die de krukas axiaal (in de lengterichting) op z'n plaats houden.
De meeste motorslijtage treedt op bij het starten omdat er dan even geen oliedruk is. De axiale lagers die je door de koppeling in te trappen belast, slijten zo extra hard omdat er onnodig metaal/metaal contact optreedt totdat er oliedruk is.
Het ene merk/type blok is hier gevoeliger voor dan het ander, maar goed is het nooit. De meest voorkomende kwaal die dan optreedt is het zgn 'crank walk' wat meestal resulteert in olie lekkage bij de oliekeerringen van de krukas.

Starten: rem intrappen, check of de handbak in neutraal staat, motor starten, versnelling inleggen, handrem lossen en wegrijden. "Ja, maar dan kan ik geen gas geven tijdens starten" Prima, want dat is ook niet nodig, alleen oudere cabarateurmotoren hebben een dotje gas nodig, injectiemotoren van de afgelopen 20 jaar regelen zelf het extra gas dat ze nodig hebben, doet ie dat niet dan is ie niet goed afgesteld.

Op die manier starten heb je geen kans om schade te maken; je startmotor is nml niet sterk genoeg om door je remmen heen te trekken wat weer voorkomt dat je motor aanslaat omdat die niet kan draaien en je gebruikt de techniek waar ie voor bedoeld is. En zoals Harrie zegt, maak het je gewoonte altijd eerst ff aan de pook te rommelen.

Nog een laatste opmerking over starten met de koppeling ingetrapt; ja, er zijn legio, voornamelijk amerikaanse auto's die alleen gestart kunnen worden met het koppelingspedaal ingetrapt. Dat heeft met aansprakelijkheidsverzekeringen te maken en de matige hersencapaciteit van de bewoners van dat land. Voor de fabrikanten is het goedkoper hier en daar een keerring onder garantie te vervangen dan aansprakelijkeheidsschade te vergoeden. Als je goed wil zijn voor je blokkie start je zonder ingetrapte koppeling.

(pfffft wat een verhaal weer :bignews: , ik heb soms echt teveel tijd om handen :sealed: )

Tom

Bericht door Tom » 14 mei 2009, 12:43

Rich schreef:
(pfffft wat een verhaal weer :bignews: , ik heb soms echt teveel tijd om handen :sealed: )
Wel duidelijk verhaal!

Blijkt maar weer dat je niet naar Dennis moet luisteren :jenna:

Thommy

Bericht door Thommy » 14 mei 2009, 13:01

Harrie schreef:Ik heb me aangeleerd, ongeacht in welke auto ik stap, om (onbewust inmiddels) altijd aan de versnellingspook te voelen of ie in z'n vrij staat.

same here... en koppelng intrappen

verder als je car op de handrem staat en staat zo al een tijdje stil.... had ik het probleem dat ik niet weg kon omdat de handrem er dus nog op stond (vast geroest aan de schijven) paar keer flink gas en hij was wel los... maar das niet echt lekker voor de wagen....

grt thommy

ADV

Bericht door ADV » 14 mei 2009, 13:03

Mijn bmw met start/stop knop start ook alleen met koppeling ingetrapt hoor, alle nieuwe generatie bmw's volgens mij? Dus of het slecht voor de motor is?

Ik heb van mijn instructeur geleerd altijd de koppeling in te trappen, ook al staat hij in z'n vrij, en ook dat heb ik geleerd, je moet een S maken:

- sleutel in contact en omdraaien
- lichten aan
- in zn 1 of R zetten
- handrem eraf

Max V

Bericht door Max V » 14 mei 2009, 13:44

Harrie schreef:Ik heb me aangeleerd, ongeacht in welke auto ik stap, om (onbewust inmiddels) altijd aan de versnellingspook te voelen of ie in z'n vrij staat.
Ik doe beide... Macht der gewoonte. Altijd safe :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2009, 14:50

@Rich: Laatst een voorlichtingsdag bijgewoond bij Mannessen en daar werd jouw verhaal ook precies zo verteld en aangetoond. Dus ik ontken heel 't verhaal niet. Ik heb me sindsdien wel afgeleerd om met een ingetrapte koppeling te wachten bij 't verkeerslicht. Echter sinds vorige week ben ik daar toch weer mee begonnen, want ik was blij dat ik stilstond met mijn voet op de koppeling en snel vooruit kon rijden toen we vanachteren werden aangereden. Eigenlijk is het gewoon allemaal niet goed :)

ADV

Bericht door ADV » 14 mei 2009, 16:19

eigenlijk moet iedereen gewoon een automaat dennis :P

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 14 mei 2009, 22:06

Ik parkeer m'n auto altijd in de versnelling en meestal ook de handrem. Starten altijd met de koppeling ingetrapt, gewoonte. Ik heb nu een auto van een collega voor de deur staan met een beschadigde achterkant. Waarom, hij had de auto op een schuine kade gezet langs het water met alleen handrem, dat ding is dus na een paar dagen naar beneden gaan rollen en gelukkig een andere auto tegengekomen. Anders had ie in het water gelegen :D

Maik

Bericht door Maik » 14 mei 2009, 22:15

Ik zet de auto altijd in de versnelling (meestal 2de versnelling). Dat doe ik om grotere schade te voorkomen als iemand met geringe parkeertechniek z'n bumper tegen die van mij kust. Je auto geeft dan wat mee en zo heb je hopelijk alleen een krasje op je bumper ipv één die op half zeven hangt (ontzet dus).

alex987

Bericht door alex987 » 23 mei 2009, 23:29

laaste modellen porsche boxster en 911 starten niet eens als de koppeling niet is ingetrapt :roll:

Peric

Bericht door Peric » 24 mei 2009, 10:02

Denk ook dat het een beetje overtrokken is hoor, dat verhaal dat je niet je motor moet starten met een ingetrapte koppeling.
Vraag me af of er wel echt zoveel kracht op komt te staan. Een standaard drukgroep is denk ik niet niet heel sterk, dus dan valt de druk ook wel mee.
Ik blijft het gewoon zo doen.. :)

Macboy

Bericht door Macboy » 27 mei 2009, 15:54

lol @ opmerkingen Dennis in dit draadje :mrgreen:
Dennis Cavallino schreef:Het is namelijk heel raar om 's ochtends uit je raam te kijken en je auto staat aan de overkant tegen een stoeprand, net niet tegen een paal...
Dennis Cavallino schreef:Nee joh, dat kan wel wat hebben, kijk naar Knot, die schakelt bij 180 km/u terug naar 2 voor een dikke vette shiftlock. :)
Wel interessant die opmerking over het niet starten van de auto met koppeling ingedrukt. Bedankt Rich :thumbup:

@ Maik: je leeft weer :)

allen

Bericht door allen » 27 mei 2009, 16:00

Thommy schreef:...verder als je car op de handrem staat en staat zo al een tijdje stil.... had ik het probleem dat ik niet weg kon omdat de handrem er dus nog op stond (vast geroest aan de schijven) paar keer flink gas en hij was wel los... maar das niet echt lekker voor de wagen....
Leuk als je filegeparkeerd staat. :mrgreen:

Ik heb de handrem er zelden op staan. Gezien er zoveel auto's zijn die je alleen kunt starten met een ingetrapte koppeling denk ik dat we niet alles moeten overdrijven. :wink:

Plaats reactie