Handrem = parkeerrem
Versnellingsbak = geen parkeerrem
Parkeren in de versnelling doe je alleen; als je handrem versleten is en je te lam bent om het kabeltje ff wat strakker te zetten of idd als het meer dan 10 graden gaat vriezen. Een goed aangetrokken handrem heeft voldoende remkracht, is trouwens ook een apk (afkeur)punt, dus absoluut geen excuus om 'm in de versnelling te parkeren als ie niet meer genoeg remkracht levert. Gewoon aantrekken tot ie niet meer verder gaat, er gaat heus niks kapot ofzo, daar zijn ze voor gemaakt en ontworpen.
Wat nog veel fouter is, is het starten met je koppeling ingetrapt. Wat je dan doet is de krukas van de niet draaiende motor axiaal belasten. Een krukas heeft namelijk buiten de radiale lagers (de lagers waar je het normaal over hebt) ook axiale lagers. Dat zijn die halve-maan plaatjes die de krukas axiaal (in de lengterichting) op z'n plaats houden.
De meeste motorslijtage treedt op bij het starten omdat er dan even geen oliedruk is. De axiale lagers die je door de koppeling in te trappen belast, slijten zo extra hard omdat er onnodig metaal/metaal contact optreedt totdat er oliedruk is.
Het ene merk/type blok is hier gevoeliger voor dan het ander, maar goed is het nooit. De meest voorkomende kwaal die dan optreedt is het zgn 'crank walk' wat meestal resulteert in olie lekkage bij de oliekeerringen van de krukas.
Starten: rem intrappen, check of de handbak in neutraal staat, motor starten, versnelling inleggen, handrem lossen en wegrijden. "Ja, maar dan kan ik geen gas geven tijdens starten" Prima, want dat is ook niet nodig, alleen oudere cabarateurmotoren hebben een dotje gas nodig, injectiemotoren van de afgelopen 20 jaar regelen zelf het extra gas dat ze nodig hebben, doet ie dat niet dan is ie niet goed afgesteld.
Op die manier starten heb je geen kans om schade te maken; je startmotor is nml niet sterk genoeg om door je remmen heen te trekken wat weer voorkomt dat je motor aanslaat omdat die niet kan draaien en je gebruikt de techniek waar ie voor bedoeld is. En zoals Harrie zegt, maak het je gewoonte altijd eerst ff aan de pook te rommelen.
Nog een laatste opmerking over starten met de koppeling ingetrapt; ja, er zijn legio, voornamelijk amerikaanse auto's die alleen gestart kunnen worden met het koppelingspedaal ingetrapt. Dat heeft met aansprakelijkheidsverzekeringen te maken en de matige hersencapaciteit van de bewoners van dat land. Voor de fabrikanten is het goedkoper hier en daar een keerring onder garantie te vervangen dan aansprakelijkeheidsschade te vergoeden. Als je goed wil zijn voor je blokkie start je zonder ingetrapte koppeling.
(pfffft wat een verhaal weer

