RS4 (B5)

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 02 nov 2009, 19:04

Klopt wel, ik heb er een paar gedaan, maar de weg was op :)

Best lastig om een vrij stuk weg te vinden waar je dit soort dingen kunt uitvoeren, ik moet het eens in het weekend vroeg proberen denk ik.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Erik K. » 02 nov 2009, 20:35

Vermogen is vrij goed, maar ik had toch meer koppel verwacht, daarintegen is het verloop wel gewoon netjes :thumbup:
Maar komt het door de grotere (RS6) turbo's dat er wat koppel ver onderin bij bv +/-2500 mist?
In de hogere toeren blijft ie flink door sjouwen.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 03 nov 2009, 17:21

Dat koppel moet idd wel beter kunnen ja, de S4 had/heeft ca. 570nm. Marc heeft de RS4 indertijd helemaal naar zijn smaak af laten stellen, bewust een zo gelijkmatig mogelijke opbouw gevraagd en een goede veiligheidsmarge aan laten houden. Zou allemaal eventueel dus wat meer kunnen, maar waar hebben we het dan over 8)

Dat het koppel onderin "ontbreekt", valt onder het hoofdstuk RTFM :oops:
Oftewel ik had de procedure vanaf ca. 1500 rpm moeten uitvoeren, ipv. beginnen bij een km of 70. Vandaar dat de grafiek begint op het moment dat ik volgas geef en het koppel dan eerst stijl omhoog gaat.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Erik K. » 06 nov 2009, 20:58

Haha OK ;)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 21 dec 2009, 22:02

Afgelopen zaterdag zijn de stabilisatoren vervangen door een wat dikkere set van H&R, 32mm voor en 21mm achter (origineel is 29/15mm).

Verder de achterste (plastic) koppelstangen vervangen door metalen versies (van Meyle) en verstevigingen van MRC gemonteerd achter. (De achterste stabilisator zit eigenlijk alleen aan een stuk blik vast itt voor, waar die aan de wielophanging vast zit.)

Helaas vergeten mijn fototoestel mee te nemen, maar ik heb wel plaatjes van de gemonteerde onderdelen.

Weggedrag: Geen flauw idee, het is te glad om er echt profijt van te hebben.
Bijlagen
Metal_Left_Rear_Sway_Bar_End_Link.jpg
Metal_Left_Rear_Sway_Bar_End_Link.jpg (49.84 KiB) 4288 keer bekeken
ARBbracebars.jpg
ARBbracebars.jpg (86.29 KiB) 4288 keer bekeken
H&R AntiSway.jpg
H&R AntiSway.jpg (24.69 KiB) 4282 keer bekeken

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Topfuel » 21 dec 2009, 22:32

Waar blijven de afbeeldingen voor de foto fappers onder ons? :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door frank de jonge » 22 dec 2009, 19:12

Zoals hierboven omschreven ^^ 8)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Harrie » 22 dec 2009, 20:40

Sluit ik me bij aan. Misschien dat Mark ook maar eens een reportage van deze auto moet maken. :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 28 dec 2009, 15:27

o.k., als iemand zich geroepen vind wat mooie foto's te maken, dan houdt ik me aanbevolen.

Hierbij iig wat foto's van vandaag (ongewassen):
Bijlagen
P1040606 - Copy.JPG
P1040606 - Copy.JPG (315.18 KiB) 3661 keer bekeken
P1040607 - Copy.JPG
P1040607 - Copy.JPG (387.25 KiB) 3663 keer bekeken
P1040610 - Copy.JPG
P1040610 - Copy.JPG (549.41 KiB) 3660 keer bekeken

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door EJGT3CS » 28 dec 2009, 15:30

Gaaf man! :thumbup:

Kgroot.nl
Berichten: 1246
Lid geworden op: 05 aug 2009, 15:07
Auto: Volkswagen ID4 & Golf MK2
Locatie: Reeuwijk

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Kgroot.nl » 28 dec 2009, 15:34

Hele gave kleur zeg.
Zie je niet veel op een RS4 B5 :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Tristan » 28 dec 2009, 18:19

Heb ooit eens een klein stukje mogen rijden samen met (ex-eigenaar) Marc. Toen nog 450pk dacht ik maar wat een machtig apparaat. Geluid is helemaal geweldig. :clap:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Erik K. » 28 dec 2009, 20:17

Blijft een mooie kar, met dik geluid!

Gebruikersavatar
Black pearl
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2006, 10:04

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Black pearl » 28 dec 2009, 23:00

Ziet er echt mooi uit. In de zomer moeten we een keer iets afspreken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Macboy » 29 dec 2009, 13:07

vet stuurtje ook zeg :love:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 30 dec 2009, 15:33

Macboy schreef:vet stuurtje ook zeg :love:
Dat stuur is idd erg lekker, ook geen koude handen zoals met leer.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Marc R » 30 dec 2009, 15:36

* Slikt brok in keel weg* :shock: :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 30 dec 2009, 15:37

Gisteren de achterremmen maar eens onder handen genomen. De standaard remmen waren (nog) niet echt versleten (21mm dik), maar een raar slijtpatroon.

Ze zijn vervangen door de achterremmen van een RS4 B7 (nieuwer) model. Grootste verschillen zijn de schijfdiameter (324 ipv. 312mm) en de remoppervlakte van de schijf/blokken:
Bijlagen
P1040617 - Copy.JPG
P1040617 - Copy.JPG (490.79 KiB) 3096 keer bekeken
P1040618 - Copy.JPG
P1040618 - Copy.JPG (503.17 KiB) 3095 keer bekeken
P1040625 - Copy.JPG
P1040625 - Copy.JPG (461.04 KiB) 3091 keer bekeken

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Bert ///M3 » 30 dec 2009, 16:44

Dat slijtagepatroon wat je ziet gebeurd met bijna alle geboorde schijven. Deeltjes remstof blijven in de gaten zitten en komen na verloop van tijd tussen de blokken en de schijd, daarom zie je dat patroon met die cirkels.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Harrie » 30 dec 2009, 19:16

Schitterende RS4 in een voor mij de beste kleur voor die auto.

Pasten die schijven en blokken in de standaard setup, dus ook met de standaard remklauiwen?

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 30 dec 2009, 22:05

Nee, het is een complete set, dus beugels, remklauwen, de spatschermen voor achter de schijven en dan de schijven en blokken.

Het is wel handig dat Audi zo'n bouwdoos-systeem is/heeft.

Ik ben trouwens nog steeds aan het kijken wat voor mij de beste optie voor de voorkant is. De set van de RS4 B7 (8 zuiger klauwen etc.) past wel, maar is ook vrij zwaar. Ik denk dat het weer een AP of Brembo set gaat worden, met 4 of 6 zuigers.

Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 nov 2009, 17:29
Locatie: Middelburg

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door Joey » 07 jan 2010, 22:23

Mooi man!

:thumbup:

carson
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jan 2010, 20:20

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door carson » 17 jan 2010, 20:30

Hey wolfgang

Mooie RS4, de S4 bevalt me nog steeds super ben blij dat je hem verkocht hebt:P

Ik zie hier dat je b7 remmen hebt gemonteerd van een RS4, dit zou bij mij ook moeten passen lijkt me?
Wat heb ik allemaal nog nodig behalve de schijf en blokken?
Aangezien mijn achter remmen minder worden is dit misschien een mooie update.

Groeten Harwin

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 18 jan 2010, 02:22

Hey Harwin,

Je hebt achter al RS4 B5 remmen, dus al een maatje groter dan de standaard S4. Als je die van de B7 wilt monteren, moet je ook de brackets en klauwen hebben, omdat de schijf iets groter is en de klauwen anders zijn.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)

Bericht door wjn » 03 jun 2010, 18:13

Nieuwe updates geïnstalleerd.

Ik heb afgelopen week wat tijd vrij gemaakt om wat spullen te monteren die ik al een tijdje had liggen. Ze zijn meer bedoelt voor continuïteit, niet zozeer voor vermogen(-swinst).

60mm drukbuizen:
Afbeelding

Gemonteerd:
Afbeelding

Verschil oude drukbuizen (aluminium) en de nieuwe (zwarte). Het geeft een beetje vertekend beeld, de oude zijn net zo hoog, maar veel smaller:
Afbeelding

Intercoolers:
Afbeelding

Verschil oude en nieuwe (gemonteerd):
Afbeelding

Luchtgeleiders erop:
Afbeelding

Remkoeling gemonteerd:
Afbeelding
(Let maar niet op het type rem, die komen ook nog een keer aan de beurt.)

Nieuw luchtfilter:
Afbeelding

K&N er maar uitgegooit:
Afbeelding
(Dit was ze niet opgevallen tijdens de onderhoudsbeurt, vanwege ten eerste de K&N stikker en ten tweede dat het luchtfilter volgens het boekje pas om de 90.000km vervangen moet worden. Echter het moet wel gecontroleerd worden, dat hadden ze dus nagelaten.)

Verder wordt de luchtmassameter preventief vervangen en wat andere kleppen. Helaas zit er ook speling op de achterwiellagers, dat laat ik de garage doen ivm. gereedschap etc. Zij kunnen met de juiste tools de lagers vervangen zonder het hele wiellagerhuis te moeten demonteren, dan vervalt ook de noodzaak dat de sporing opnieuw moet worden ingesteld.

Nu ben ik nog vergeten een foto van het interieur te maken, de versnellingspook is ook vervangen door een alcantara versie. Sorry macboy.

Op mijn to do lijstje staat nog een 6-cd wisselaar voor op het navigatiesysteem. Een origineel Audi onderdeel voor montage in het dashboardkastje.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Wout309t en 1 gast