Bert ///M3 schreef:Past een E36 M3 topmount dan zomaar op een 1 serie??
Caster verhogen is iets wat je kan proberen maar je moet wel oppassen wat je doet. 2 graden extra caster geeft je idd iets meer dynamisch negatief camber maar ik denk dat dat op een circuit ala Zolder niet heel veel is, je praat dan over iets van 0,3 graad negatiever bij de gemiddelde bocht. Dat is dus ook waarom een statische camber instelling van een paar graden negatiever veel meer doet als een beetje caster er bij.
Alleen wat het ook doet is iets extra dynamische gewichtsverplaatsing geven. De auto krijgt een iets hoger anti dive %, wat wel handig kan zijn. Verder heeft een auto een zgn trail waarde die voor rechtuit stabiliteit zorgt, deze staat los van caster an sich omdat dat zo ontworpen is in de fusee maar op het moment dat je caster verhogen gaat ga je dat ook verhogen. Als een auto veel trail heeft en weinig caster dan gaat je trail waarde heel snel omhoog en dat kan turn in juist in de weg gaan zitten.
Het kan dus ook zijn dat het punt waar de spoorstangen aan vast zitten naar voren schuift en dat kan je dus ook bumpsteer geven.
Je kan dus ook te veel caster zetten

Idd, grote wijzigingen wil ik niet, 't moet doenbaar blijven qua veiligheid, en ook qua slijtage (want ik rijd m'n auto ook dagelijks veel km). Of die topmounts passen, zoekt m'n garagist op dit moment uit. 'Ie krijgt er binnenkort binnen, en dan gaan we 'es zien. Ikzelf durf er geen uitspraken over te doen.
Nog 1 à 2 graden caster erbij en een graad extra negatief camber zou ongeveer perfect moeten zijn. Ik heb nu al (door 't verschuiven van de veerpoten in de gleufjes in de veerkoepel) een graad extra neg.camber, en samen met licht uitspoor heeft dat de turn-in en de precisie midturn wel verbeterd, voelbaar maar uiteraard niet "gigantisch".
'k Ga eerst dus de oplossing van de M3-veerschotels uitputten, werkt dat niet (omdat 't niet past), dan zie ik wel of ik camber plates steek of niet. Voordeel van die laatste is dat ik, als ik verschillende setups heb laten uitlijnen, tussen een track setup en een road setup kan kiezen, verstelbaarheid is echt goed.
I'll keep you guys posted!