bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door gTa » 17 mar 2009, 09:32

Jan Speed schreef:al geprobeerd de voorwielen wat meer caster te geven? ( bovenkant van de veerpoot naar achteren en/of onderkant van de veerpoot naar voren.)
Heb je veel profijt van bij scherp insturen, dus in langzame bochten/chicanes e.d. Ook fijn op die ellendige mini-rotondes!
Yep, I know, alleen kan je met 't standaard materiaal geen extra positief caster instellen, enkel wat meer negatief camber. Daarvoor heb je dus andere veerschotels nodig, of camber plates. Ben nu aan 't overwegen om de veerschotels van de E36 M3 te laten monteren, die geven bijna 2° extra positief caster en ook een dikke extra negatieve graad camber. Lijkt me perfect.

Normaal gezien zaten de camber plates er al in, maar die pasten niet (veerschotel is langs één kant te hoog van rand, dus camberplaat geraakt er niet diep genoeg in).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2009, 09:40

Past een E36 M3 topmount dan zomaar op een 1 serie??

Caster verhogen is iets wat je kan proberen maar je moet wel oppassen wat je doet. 2 graden extra caster geeft je idd iets meer dynamisch negatief camber maar ik denk dat dat op een circuit ala Zolder niet heel veel is, je praat dan over iets van 0,3 graad negatiever bij de gemiddelde bocht. Dat is dus ook waarom een statische camber instelling van een paar graden negatiever veel meer doet als een beetje caster er bij.

Alleen wat het ook doet is iets extra dynamische gewichtsverplaatsing geven. De auto krijgt een iets hoger anti dive %, wat wel handig kan zijn. Verder heeft een auto een zgn trail waarde die voor rechtuit stabiliteit zorgt, deze staat los van caster an sich omdat dat zo ontworpen is in de fusee maar op het moment dat je caster verhogen gaat ga je dat ook verhogen. Als een auto veel trail heeft en weinig caster dan gaat je trail waarde heel snel omhoog en dat kan turn in juist in de weg gaan zitten.

Het kan dus ook zijn dat het punt waar de spoorstangen aan vast zitten naar voren schuift en dat kan je dus ook bumpsteer geven.

Je kan dus ook te veel caster zetten :)

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Rupie » 17 mar 2009, 09:45

Ik kan het niet meer volgen :'(

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Rupie » 17 mar 2009, 09:47

http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false;

Caster heeft dus te maken met de stand van je ophanging? Niet met de stand van je wielen zoals met camber?

gTa
Berichten: 66
Lid geworden op: 16 apr 2007, 19:02
Locatie: West-Vlaanderen

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door gTa » 17 mar 2009, 10:57

Bert ///M3 schreef:Past een E36 M3 topmount dan zomaar op een 1 serie??

Caster verhogen is iets wat je kan proberen maar je moet wel oppassen wat je doet. 2 graden extra caster geeft je idd iets meer dynamisch negatief camber maar ik denk dat dat op een circuit ala Zolder niet heel veel is, je praat dan over iets van 0,3 graad negatiever bij de gemiddelde bocht. Dat is dus ook waarom een statische camber instelling van een paar graden negatiever veel meer doet als een beetje caster er bij.

Alleen wat het ook doet is iets extra dynamische gewichtsverplaatsing geven. De auto krijgt een iets hoger anti dive %, wat wel handig kan zijn. Verder heeft een auto een zgn trail waarde die voor rechtuit stabiliteit zorgt, deze staat los van caster an sich omdat dat zo ontworpen is in de fusee maar op het moment dat je caster verhogen gaat ga je dat ook verhogen. Als een auto veel trail heeft en weinig caster dan gaat je trail waarde heel snel omhoog en dat kan turn in juist in de weg gaan zitten.

Het kan dus ook zijn dat het punt waar de spoorstangen aan vast zitten naar voren schuift en dat kan je dus ook bumpsteer geven.

Je kan dus ook te veel caster zetten :)
Idd, grote wijzigingen wil ik niet, 't moet doenbaar blijven qua veiligheid, en ook qua slijtage (want ik rijd m'n auto ook dagelijks veel km). Of die topmounts passen, zoekt m'n garagist op dit moment uit. 'Ie krijgt er binnenkort binnen, en dan gaan we 'es zien. Ikzelf durf er geen uitspraken over te doen.

Nog 1 à 2 graden caster erbij en een graad extra negatief camber zou ongeveer perfect moeten zijn. Ik heb nu al (door 't verschuiven van de veerpoten in de gleufjes in de veerkoepel) een graad extra neg.camber, en samen met licht uitspoor heeft dat de turn-in en de precisie midturn wel verbeterd, voelbaar maar uiteraard niet "gigantisch".

'k Ga eerst dus de oplossing van de M3-veerschotels uitputten, werkt dat niet (omdat 't niet past), dan zie ik wel of ik camber plates steek of niet. Voordeel van die laatste is dat ik, als ik verschillende setups heb laten uitlijnen, tussen een track setup en een road setup kan kiezen, verstelbaarheid is echt goed.

I'll keep you guys posted!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Bert ///M3 » 17 mar 2009, 11:25

Ruben schreef:http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out

Caster heeft dus te maken met de stand van je ophanging? Niet met de stand van je wielen zoals met camber?
Ook met de stand van je wielen dus, heeft te maken met camberverandering als je aan je stuur draait.

Het idee is dat als je schokbreker achterover gekanteld staat en je aan je stuur draait de camber hoek dus veranderd. De buitenkant krijgt meer en de binnenkant minder in bochten welke handig is. Hoe hoger de stuuruitslag hoe meer het effect. Alleen is caster dus niet het enige wat daar in meewerkt, heeft ook met je KPI te maken en met je camberverandering bij inveren.

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Andre » 17 mar 2009, 11:46

wil je extra camber voor is dat makkelijk op te lossen. Voor ca. 1 graad erbij moet je de achterste voordraagarm bestellen van een e92/e90 m3.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Maik » 28 apr 2009, 22:06

Aangezien dit zo'n beetje het meest specifieke R888 topic is even deze vraag hier deponeren :wink:

De R888 schijnt er in twee verschillende compounds te zijn, SG en GG. En SG zou het zachtere type zijn.

Info van de Toyo site:

"The PROXES R888 SG is offered for immediate sale in 4 sizes initially:
185/60 R13
205/60 R13
195/50 R15
205/50 R15"
Weet iemand of dit echt (nog) zo is?
Ik zit er nu toch over te denken om eens wat van die semi-zooi onder mijn badkuipje te schroeven, en misschien is het niet zo'n gek idee om dan voor de zachtere compound te gaan. 800kg leeggewicht met 205 voor en 235 achter krijgt natuurlijk niet echt op z'n flikker, dus de levensduur zal dan niet een hele groot issue zijn...?

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Stéphane » 28 apr 2009, 22:22

Ik heb het er gisteren met Dick Hoekendijk over gehad, die het er weer met André (die hierboven) over gehad had. André had tegen Dick gezegd (die ze zelf ook gebruikt) om altijd de hardste compound te gebruiken van de Toyo's. De zachtste ga je het verschil pas echt merken op echte race-snelheid en dan is het nog minimaal.

En het grote nadeel van de zachte compound is dat ze vooral ook nog heel erg hard slijten. Dus dan wordt het helemaal een dure hobby voor €800 per set als je die maar 1 weekend kunt gebruiken. Dick gebruikte zelf ook de hardste compound. En ik heb ze nu ook hier vandaan gehaald, gisteren besteld vrijdag binnen. Aardige kerel ook, die ik de handel wel gun:
http://www.pro-track.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

De andere die hier te koop stonden wilde de oorspronkelijke eigenaar namelijk uiteindelijk toch niet doorverkopen :bag:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door GTRene » 28 apr 2009, 22:36

goede site...ze hebben zelfs 19inch R888 :banaan:

http://www.pro-track.de/toyor888/19zoll/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

staan ook de druk voor de R888 bij voor koud en warm en met gewicht van auto :thumbup: :clap: waren altijd veel vragen over

http://www.pro-track.de/reifenratgeber/ ... a370843403" onclick="window.open(this.href);return false;

3 en 4

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door stefan740 » 03 aug 2011, 15:36

Even een oud topic omhoog kicken.

Ik ga zo mijn r888's monteren en vroeg me af wat de beste bandenspanning is voor gewone (snelweg)kilometers. Moet eerst nog 150km naar de ring toe namelijk.
Circuitkilometers zal ik eens met 1.9 beginnen, daar is wel genoeg over te lezen. Auto is 1300kg MINI, 205/45R17

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2011, 17:32

Hangt ook van de buitentemperatuur af Stefan. 1.9 om te beginnen (ook op straat) lijkt me niet verkeerd in 1e instantie: stukje rijden en dan meten wat het dan is (na een kilometer o wat een stopje langs de Autobahn pakken) en je weet of het goed is. Bij voorkeur ook een temperatuur meter meenemen, kosten tegenwoordig maar een paar tientjes, wel zo handig.

Gebruikersavatar
stefan740
Berichten: 1419
Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:48
Locatie: Nijmegen

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door stefan740 » 03 aug 2011, 17:53

Oke dankje. Ik dacht dat je bij snelwegkilometers waar de band minder warm zal worden misschien gelijk naar warme spanning moest gaan.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Knot » 03 aug 2011, 17:55

Snelwegkilometers zijn eigenlijk zonde toch, net als het onnodig vaak opwarmen/afkoelen?

Wettelijk gezien moet je toch minimaal 1.6 hebben?

Of wat dat nou de profieldiepteh....

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40245
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Knot » 03 aug 2011, 17:56

Pardon... ik poste deze toch echt in het 1M topic...

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Aernoudt » 03 aug 2011, 18:06

Knot schreef:Snelwegkilometers zijn eigenlijk zonde toch, net als het onnodig vaak opwarmen/afkoelen?
...]
Dat klopt; een 888 op de snelweg rijden is niet toppie; beste blijft op strtaatbandne van/naar de Ring en ter plekke wisselen. Maar goed, soms lukt dat niet.
stefan740 schreef:Oke dankje. Ik dacht dat je bij snelwegkilometers waar de band minder warm zal worden misschien gelijk naar warme spanning moest gaan.
Dat kan je ook doen, maar zoals ik aangaf: het is een kwestie van proberen/meten; nadeel van harder beginnen is dat het langer duurt voordat de banden op temperatuur zijn, en die 1.9 lijkt me gezien het gewicht van jouw auto al niet erg zacht, dus vandaar dat het mij een goede spanning lijkt om de eerste rit te beginnen, en dan op basis van meten baststellen of dat klopt of niet.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28617
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: bandenspanning Toyo R888 (225/45R17) op BMW '1

Bericht door Martijn_bmw » 03 aug 2011, 21:22

Knot schreef:Snelwegkilometers zijn eigenlijk zonde toch, net als het onnodig vaak opwarmen/afkoelen?

Wettelijk gezien moet je toch minimaal 1.6 hebben?

Of wat dat nou de profieldiepteh....
die 1.6 is de profieldiepte voor de spanning bestaat geen wettelijk minimum...

wel is de bandenspanning nu een APK eis en moet hij op de fabriek voorgeschreven druk staan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten