Milieulabels

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jul 2008, 10:10

In 2005 heb ik samen met een paar business parnter een paar voorlichtingsdagen georganiseerd voor leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en andere geinteresseerden uit de automotive wereld, o.a. over Kyoto en de gevolgen daarvan. Aan het begin van de dag was iedereen zeer sceptisch. Later viel bij iedereen het kwartje en wat mij betreft is het succes van de energielabels véél sneller opgepikt door de leasemaatschappijen, fabrikanten/dealers/importeurs en wagenparkbeheerders van grote concerns dan ik had verwacht destijds (en dan liep ik nog 'voorop' nota bene). De energielabels zijn een USP geworden bij sommige merken en zeker niet alleen bij Toyota met de Prius. Vooral BMW en Audi vallen mij daarom op, daar had ik het echt niet van verwacht. Tenminste, niet dat ze het gigagroot op advertenties, showroomgevels etc. zouden plakken.

De overheid heeft heel slim gehandeld, in mijn optiek, door de achterstand die ze hadden op dit vlak in zeer korte tijd met wat maatregelen recht te trekken. Even ongeacht of ik er nu achter sta of niet, ik vind dat ze een strak beleid hebben neergezet uiteindelijk en dat had ik ook niet verwacht, want in 2005 liepen ze echt nog enorm te tukken! Moet je zien hoeveel mensen er nu hybride rijden, die dat toen zelf ook echt nog niet hadden bedacht. Puur een centenkwestie bij de meesten. En die boost (vraag en aanbod), die had NL als land even nodig om de Kyotodoelstellingen zonder boetes te realiseren als het om auto-uitstoot gaat. Nu de 'mentaliteit' van de autokopers, zowel proffesionals als particulieren een omslagpunt heeft bereikt, zal het niet lang meer duren tot de overheid de subsidiekranen dichtdraait en wij allemaal de hybride auto's tegen normale kosten gaan kopen. Het hele belasting- en subsidiestelsel hieromheen, daar vloeken en tieren wij als autoliefhebbers natuurlijk (?) op, maar ik vind het objectief bekeken behoorlijk vernuftigd in elkaar zitten, en ik denk dat de beleidsmakers bij de overheid daar zelf best trots op zijn. Ze/we zijn er nog lang niet, want zaken zoals biobrandstof en andere alternatieve brandstoffen (die dé grote impuls na deze eerste groene label hype moeten worden) laten veels te lang op zich wachten, door allerlei oorzaken. En juist die alternatieve brandstoffen hebben autofabrikanten nodig om hun auto's nog milieuvriendelijker te maken en de Kyotodoelstellingen te realiseren. Of dat ook in 3 jaar gaat lukken? Ik durf daarover niets meer te voorspellen, maar ik hoop vanuit een maatschappelijk oogpunt dat dat lukt. Als autoliefhebber zal 't me jeuken, ik rijd toch al op LPG. :)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jul 2008, 10:27

BMW nept de verbruikscyclus

BMW heeft haar versnellingsbakken afgesteld op de NEDC, in de praktijk rijdt men daarme veel hogere toerentallen, ze laadt de accu niet bij tijdens de cyclus (voor hybrides zijn daar wel regels voor), doet uitroltests met één buitenspiegel, meest afgesleten dunne en harde banden die ze kunnen vinden, en sluit de grill af voor een betere luchtweerstandscoefficient. Daarnaast zijn er sterke geruchten dat de computer de NEDC cyclus herkent en dat de motor dan in crisismode (lees extreem zuinig) gaat.

Die groene BMW labels kan je wel met een hoop zout nemen.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2008, 10:46

Geelhoed schreef:en sluit de grill af voor een betere luchtweerstandscoefficient
Dat is gewoon een onderdeel van efficient dynamics. Tenzij het systeem in de praktijk nooit in werking treedt is dat dus geenszins neppen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 jul 2008, 10:48

Sterke geruchten? Klinkt wetenschappelijk Geelhoed.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jul 2008, 10:59

@ mari oh oh

Dat systeem treedt, net als het afkoppelen van de dynamo, in de praktijk niet altijd op, maar natuurlijk toevallig wel bij de NEDC test.

Geruchten komen van een niet nader te noemen persoon die bij TNO automotive de NEDC tests doet.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 jul 2008, 11:09

Doen andere merken net zo goed ook ...

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 22 jul 2008, 11:09

Mijn 1 serie diesel is overigens nog steeds zuiniger dan mening peugeot HDI motoren...

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jul 2008, 11:13

Niet zo efficient als BMW, Jelmer.

Hyundai en Kia staan er ook om bekend.

RobS

Bericht door RobS » 22 jul 2008, 11:16

Jelmer850i schreef:Mijn 1 serie diesel is overigens nog steeds zuiniger dan mening peugeot HDI motoren...
Inderdaad, afgelopen tankbeurt, 49 liter getankt, 880km gereden, is net geen 1:18 met een sportieve rijstijl (geen knotstyle ;) ), 60/40 snelweg/stad, als je rustig aan doet is 1:20 makkelijk haalbaar, dit alles in een 118d.
Laatst gewijzigd door RobS op 22 jul 2008, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 22 jul 2008, 11:21

Rob, jij rijdt zeker met één buitenspiegel en op veel te harde, dunne bandjes. :wink:

1 Ding moet ik bmw gewoon wel nageven. Ze zijn gewoon verdomd zuinig in de praktijk. Die nieuwe 2 liter benzinemotoren ook. Je zou je bijna afvragen of je nog wel een diesel nodig hebt dan.

Michel P

Bericht door Michel P » 22 jul 2008, 11:28

allen schreef:Rob, jij rijdt zeker met één buitenspiegel en op veel te harde, dunne bandjes. :wink:

1 Ding moet ik bmw gewoon wel nageven. Ze zijn gewoon verdomd zuinig in de praktijk. Die nieuwe 2 liter benzinemotoren ook. Je zou je bijna afvragen of je nog wel een diesel nodig hebt dan.
Ofwel, de belasting op diesels moet omhoog, zodat men eens meer investeerd in zuinige benzine modellen, denk dat daar nog winst te halen is, omdat de aandacht de afgelopen jaren vooral naar ontwikkeling van de dieselmotor is gegaan.

Michel

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jul 2008, 11:34

Ik zal de laatste zijn die beweert dat ED niet een lager verbruik bewerkstelligt maar laten we even kijken naar de cijfers.

Spritmonitor 118d pre ED:
81 Diesel 6,43 l/100km 1.670.210 km und 107.401 l

zou moeten zijn 5.6l/100km, 14% hoger dan NEDC:

Spritmonitor 118d post ED:
88 Diesel 6,18 l/100km 868.168 km und 53.630 l

zou moeten zijn 4.5l/100km, 37% hoger dan NEDC.

ED geeft dus 4% lager verbruik, terwijl het 20% lager belooft.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 22 jul 2008, 11:53

Bij Autobahn snelheden zal het vast al een stuk minder uitmaken. Wat je bij hoge snelheden overhoudt zijn de verminderde luchtweerstand en elektrische stuurbekrachtiging(de elektrische waterpomp zal vol aan de bak moeten). Ik weet dus niet in hoeverre Duitse cijfers representatief zijn (het is tenslotte de European Driving Cycle en niet de German DC).

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 22 jul 2008, 12:10

Daar gaat het niet om. Pre en post-ED 118d kan je prima met elkaar vergelijken, beiden in het duitse.

ED belooft 20% minder verbruik, en maakt daar 4% van waar. Klare zaak toch?

Plaats reactie