Milieulabels
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Milieulabels
Groen is goed!
Ja, inderdaad. Groen is in. Milieulabels waar in Nederland niemand weinig van begrijpt. Ik zie commercials van Audi voorbij komen waarin ze roepen 75% van hun auto's met groen label te kunnen leveren. Ook BMW is bezig met de efficiënte dynamiek in auto's.
Maar dan de belangrijkste vraag: denken die fabrikanten nu werkelijk dat iemand ook maar ene moer om het milieu geeft? Hoe naïef kunnen ze zijn. Ik geloof echt niet dat de gemiddelde Nederlander het belangrijk vindt dat zijn auto een groen label heeft. Echt niet - insert gemiddelde Rotterdamse uitspraak hier.
Zo lang als het diezelfde gemiddelde Nederlander weinig tot niets oplevert in financiële zin zal die gemiddelde Nederlander echt geen groen gelabelde auto gaan aanschaffen laat staan leasen. Uitstoot telt niet. Verbruik waarschijnlijk in toenemende mate wel weer vanwege de in gelijke mate stijgende brandstofprijzen.
Dus als de overheid het aankoopbeleid denkt te kunnen sturen met groene labels denk ik persoonlijk dat ze dat alleen kunnen doen door de burger er financieel echt wat van te laten merken. Zie als passend voorbeeld het aantal hybride rijders wat zienderogen toeneemt. Als ditzelfde gaat gelden voor bijvoorbeeld groen gelabelde auto's - waar naar mijn mening ook de fabrikanten allemaal op azen - gaat het misschien gebeuren. Ik ben benieuwd voor de komende jaren...
Ja, inderdaad. Groen is in. Milieulabels waar in Nederland niemand weinig van begrijpt. Ik zie commercials van Audi voorbij komen waarin ze roepen 75% van hun auto's met groen label te kunnen leveren. Ook BMW is bezig met de efficiënte dynamiek in auto's.
Maar dan de belangrijkste vraag: denken die fabrikanten nu werkelijk dat iemand ook maar ene moer om het milieu geeft? Hoe naïef kunnen ze zijn. Ik geloof echt niet dat de gemiddelde Nederlander het belangrijk vindt dat zijn auto een groen label heeft. Echt niet - insert gemiddelde Rotterdamse uitspraak hier.
Zo lang als het diezelfde gemiddelde Nederlander weinig tot niets oplevert in financiële zin zal die gemiddelde Nederlander echt geen groen gelabelde auto gaan aanschaffen laat staan leasen. Uitstoot telt niet. Verbruik waarschijnlijk in toenemende mate wel weer vanwege de in gelijke mate stijgende brandstofprijzen.
Dus als de overheid het aankoopbeleid denkt te kunnen sturen met groene labels denk ik persoonlijk dat ze dat alleen kunnen doen door de burger er financieel echt wat van te laten merken. Zie als passend voorbeeld het aantal hybride rijders wat zienderogen toeneemt. Als ditzelfde gaat gelden voor bijvoorbeeld groen gelabelde auto's - waar naar mijn mening ook de fabrikanten allemaal op azen - gaat het misschien gebeuren. Ik ben benieuwd voor de komende jaren...
-
- Berichten: 9427
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Ik denk dat het bij de particulier vooral een centenkwestie is. Het boeit mij persoonlijk geen r**t hoe schoon een auto is, ik heb andere criteria waarop ik een auto uitzoek. Ik denk dat dat bij velen geldt.
Zakelijk zijn er volgens mij echter wel steeds meer wagenparkbeheerders die eisen dat je een auto in de A t/m C klasse uitzoekt, wellicht ook om het bedrijf als 'groen' te presenteren. In die zin zullen de reclamecampagnes van BMW, Audi etc. wel effect hebben. Volvo schijnt hierdoor juist een groot probleem te hebben, omdat ze amper auto's met zgn. 'schone' labels hebben.
Het is in mijn ogen allemaal marketing, die energielabels. Ineens wil elk bedrijf 'groen' zijn terwijl ik enkele jaren terug hier nooit iets over hoorde. CO2 is de nieuwe hype, vroeger waren dat zure regen en het gat in de ozonlaag. Ik geloof werkelijk niet dat het milieu echt gebaat is bij dit soort labels, daarvoor zijn de verschillen veel te marginaal en de gebruikte meetwijze compleet absurd. Het slaat natuurlijk nergens op dat een BMW een B label kan krijgen terwijl een kleine auto van merk X en type Y een D of E label heeft terwijl de absolute uitstoot van de laatste is veel gevallen gewoon minder is.
Zakelijk zijn er volgens mij echter wel steeds meer wagenparkbeheerders die eisen dat je een auto in de A t/m C klasse uitzoekt, wellicht ook om het bedrijf als 'groen' te presenteren. In die zin zullen de reclamecampagnes van BMW, Audi etc. wel effect hebben. Volvo schijnt hierdoor juist een groot probleem te hebben, omdat ze amper auto's met zgn. 'schone' labels hebben.
Het is in mijn ogen allemaal marketing, die energielabels. Ineens wil elk bedrijf 'groen' zijn terwijl ik enkele jaren terug hier nooit iets over hoorde. CO2 is de nieuwe hype, vroeger waren dat zure regen en het gat in de ozonlaag. Ik geloof werkelijk niet dat het milieu echt gebaat is bij dit soort labels, daarvoor zijn de verschillen veel te marginaal en de gebruikte meetwijze compleet absurd. Het slaat natuurlijk nergens op dat een BMW een B label kan krijgen terwijl een kleine auto van merk X en type Y een D of E label heeft terwijl de absolute uitstoot van de laatste is veel gevallen gewoon minder is.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
wordt er trouwens bij die labels ook gekeken naar het brandstofverbruik of slechts uitstoot ?
Intereseert mij ook niet.. gemiddelde mens ook niet schat ik zo in, totdat het idd financieel wat oplevert/bespaart! De accu auto's. En toch zie je ze maar weinig! (misschien omdat ze zo achterlijk lelijk zijn
)
Intereseert mij ook niet.. gemiddelde mens ook niet schat ik zo in, totdat het idd financieel wat oplevert/bespaart! De accu auto's. En toch zie je ze maar weinig! (misschien omdat ze zo achterlijk lelijk zijn

- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
http://www.audi.nl/media/home/service/p ... labels.pdf
Dit geeft een leuk voorbeeld.
De 1.8T motor heeft in de
A3 een C-label (CO2: 159)
A4 een B-label (CO2: 169)
TT een B-label (CO2: 158)
de nieuwe 2.0T (211pk) in de
A4 Avant een A-label (CO2: 160)
de oude 2.0T (170pk) in de
A6 een B-label (CO2: 189)
En met de 2.0TDI in de A3, A4 en A6 is er helemaal een leuk vergelijk te maken.
Het labels hangt dus niet alleen af van de uitstoot maar ook van de klasse waarin de auto valt.
Dit geeft een leuk voorbeeld.
De 1.8T motor heeft in de
A3 een C-label (CO2: 159)
A4 een B-label (CO2: 169)
TT een B-label (CO2: 158)
de nieuwe 2.0T (211pk) in de
A4 Avant een A-label (CO2: 160)
de oude 2.0T (170pk) in de
A6 een B-label (CO2: 189)
En met de 2.0TDI in de A3, A4 en A6 is er helemaal een leuk vergelijk te maken.
Het labels hangt dus niet alleen af van de uitstoot maar ook van de klasse waarin de auto valt.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Denk dat je je daar nog wel 's in kan vergissen Stepháne. Wij kijken heel anders naar een auto dan de gemiddelde NL'er.
Tuurlijk zal het gros van de NL'er kijken of het in z'n portemonne scheelt. Maar we worden zo murw gebeukt over het milieu dat er tóch mensen zijn die er over na gaan denken.
Tuurlijk moet je over het milieu nadenken, maar de schuld wordt veel te veel bij de auto neegelegd.
Leuk om er over te discussiëren, maar op een autoforum over groene labels typen??
Tuurlijk zal het gros van de NL'er kijken of het in z'n portemonne scheelt. Maar we worden zo murw gebeukt over het milieu dat er tóch mensen zijn die er over na gaan denken.
Tuurlijk moet je over het milieu nadenken, maar de schuld wordt veel te veel bij de auto neegelegd.
Leuk om er over te discussiëren, maar op een autoforum over groene labels typen??

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
stephane. Je vergeet de belangrijkste groep autokopers van Nederland, namelijk de wagenparkbeheerders van leasemaatschappijen.
Die laten zich wel degelijk leiden door de groene labels. Sterker nog is een auto niet groen genoeg dan mag die niet eens geleased worden, dus word die niet verkocht door de fabrikant.
Fabrikanten zijn alles behalve naïef als ze juist veel auto's aanbieden met groene labels. Groen is namelijk gewoon handel geworden. Kijk eens hoe BMW hier op in speelt. Die hadden het spelletje al heel vroeg in de gaten.
Audi en Mercedes volgen nu ook.. En fabrikanten die heel weinig aanbod in groene labels hebben, zitten in zwaar weer in Nederland en straks ook in Europa.
Die laten zich wel degelijk leiden door de groene labels. Sterker nog is een auto niet groen genoeg dan mag die niet eens geleased worden, dus word die niet verkocht door de fabrikant.
Fabrikanten zijn alles behalve naïef als ze juist veel auto's aanbieden met groene labels. Groen is namelijk gewoon handel geworden. Kijk eens hoe BMW hier op in speelt. Die hadden het spelletje al heel vroeg in de gaten.
Audi en Mercedes volgen nu ook.. En fabrikanten die heel weinig aanbod in groene labels hebben, zitten in zwaar weer in Nederland en straks ook in Europa.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Label alleen de CO2 uitstoot. Voor het brandstofverbruik hebben we hier in NL de slurptax uitgevonden.Jelmer850i schreef:wordt er trouwens bij die labels ook gekeken naar het brandstofverbruik of slechts uitstoot ?
Intereseert mij ook niet.. gemiddelde mens ook niet schat ik zo in, totdat het idd financieel wat oplevert/bespaart! De accu auto's. En toch zie je ze maar weinig! (misschien omdat ze zo achterlijk lelijk zijn)
BMW snapt het spelletje voorlopig nog als beste en is ook een van de eerste die op dit vraagstuk is ingestoken. Ook nu zijn ze de boel nog aan het doorontwikkelen: niet voor niets hebben ze een auto als de 316i en 520i (beide 4-cyl. met A-label) weer afgestoft om het leasend-autovolk te kunnen bedienen.
Daarnaast rukken Audi en Mercededs inmiddels ook op in de top 10 van schone en milieuvriendelijke auto's van de ANWB:
Top 10 benzine:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/ki ... juli08.pdf
Top 10 diesel:
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/ki ... juli08.pdf
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Niet twee dingen door elkaar halen, Rico. Wagenparkbeheerders van lease-maatschappijen hebben weinig te zeggen over wat het bedrijf (hun klant) wil. Als die 'maatschappelijk verantwoord' wil ondernemen is het hun besluit om bepaalde auto's wel of niet toe te laten. Net zoals dat vroeger zo was met bepaalde contracten met bepaalde fabrikanten die wel of niet geleased mochten worden. De wagenparkbeheerder van de leasemij. voert alleen uit wat hem door zijn klant wordt opgedragen en waar die voor wil betalen. Bovendien is het percentage lease-auto's maar ongeveer 30% dus het is best een aardig deel, maar bij lange na niet het belangrijkste.Rico v Velzen schreef:wagenparkbeheerders van leasemaatschappijen.
Dat groen handel is bestrijd ik ook niet. Gaat mij alleen om de manier waarop het plaatsvindt. Het argument is niet 'het milieu' maar het geld, dat is mijn punt.Rico v Velzen schreef:Fabrikanten zijn alles behalve naïef als ze juist veel auto's aanbieden met groene labels. Groen is namelijk gewoon handel geworden. Kijk eens hoe BMW hier op in speelt. Die hadden het spelletje al heel vroeg in de gaten.
Mercedes had smart al ter CO2 compensatie voor het merk. Dat liep al in 1998. Dus Mercedes volgt in die zin niet echt. Ze veranderen wel hun marktbenadering inderdaad, want niemand zit op die dingen te wachten. Alhoewel ze nu in de VS wel redelijk van de grond komen, maar dat terzijde.Rico v Velzen schreef:Audi en Mercedes volgen nu ook.. En fabrikanten die heel weinig aanbod in groene labels hebben, zitten in zwaar weer in Nederland en straks ook in Europa.
En dames en heren, vergeet ook niet dat Nederland op de wereldmarkt ook geen ene bal voorstelt. Dus zeker niet dat het Nederlandse beleid heel erg veel invloed heeft op wat een fabrikant gaat doen. Aantal auto's wat BMW hier in een jaar verkoopt, verkopen ze in Duitsland bij wijze van spreken in een maand. Laat staan de echt grote markten. Beleid moet echt op Europees niveau een bepaalde richting in gaan, wil een fabrikant er op inspelen. Nederland heeft alleen de neiging altijd het beste jongetje van de klas te willen zijn helaas.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Daarentegen is heel Europa de 'groene' weg ingeslagen en heeft ieder lidstaat zijn eigen label (ook wel heel vreemd overigens...): dat maakt het voor automobielfabrikanten ook niet echt eenvoudig een auto te ontwikkelen die zoveel mogelijk aan ieder Europees label voldoet. BMW lijkt op dat vlak al gewoon het verst te zijn.
Niet voor niets ook als eerste merk die op de eigen markt (DLD) al verscheidende 'groene' awards heeft gekregen.
Maar wat maakt het uit als niemand naar het label omkijkt of zich er wat van aan trekt bij de aanschaf van een duurdere auto dan gemiddeld? De liefhebbers hebben meer over voor een mooie auto, die niet per definitie ook nog eens milieuvriendelijk hoeft te zijn.
Het zijn slechts een paar geitenwollensokkenfiguren (die wellicht sowieso geen auto rijden of een barrel met een CO2-uitstoot van heb ik jou daar) of mensen die puur om financieel gewin (de kleintjes waar een milieukorting lekker gunstig uitpakt) die er baat bij hebben. Voor de rest is de invloed van de labels nog te klein om van invloed op de verkoopprijs van de nieuwe auto's. Alleen de slurptax kan van invloed zijn, maar laat dat over het algemeen nou net de auto's zijn, die gekocht worden door mensen die ook het geld voor de brandstof al klaar hebben liggen.
Niet voor niets ook als eerste merk die op de eigen markt (DLD) al verscheidende 'groene' awards heeft gekregen.
Maar wat maakt het uit als niemand naar het label omkijkt of zich er wat van aan trekt bij de aanschaf van een duurdere auto dan gemiddeld? De liefhebbers hebben meer over voor een mooie auto, die niet per definitie ook nog eens milieuvriendelijk hoeft te zijn.
Het zijn slechts een paar geitenwollensokkenfiguren (die wellicht sowieso geen auto rijden of een barrel met een CO2-uitstoot van heb ik jou daar) of mensen die puur om financieel gewin (de kleintjes waar een milieukorting lekker gunstig uitpakt) die er baat bij hebben. Voor de rest is de invloed van de labels nog te klein om van invloed op de verkoopprijs van de nieuwe auto's. Alleen de slurptax kan van invloed zijn, maar laat dat over het algemeen nou net de auto's zijn, die gekocht worden door mensen die ook het geld voor de brandstof al klaar hebben liggen.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Een schone auto kan weleens handig zijn als je bijv. in Dtsl woont. Niet zo prettig als je met je auto de binnenstad niet in mag. Overigens wel krankzinnig dat je als buitenlander daar ook rekening mee moet houden. Als straks ieder land z'n eigen milieuregels en bijbehorende stickers heeft kunnen we de auto in iedere willekeurige kleur kopen. Zie je toch niets van met 30 milieustickers erop.
Momenteel komt het milieu bij het kopen van een auto op de laatste plaats bij mij. Ik wil vooral iets waarmee ik lol heb. De rest zal me een rotzorg wezen.
Momenteel komt het milieu bij het kopen van een auto op de laatste plaats bij mij. Ik wil vooral iets waarmee ik lol heb. De rest zal me een rotzorg wezen.
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Drivers;
Je zult je er nog vies op verkijken dat bij veel mensen al die mjöö-propaganda erin gaat als God's woord in een ouderling. Midden jaren tachtig reed ik een Golf I met een (uiteraard non-G3) LPG-bommetje achterin. "Oh, u rijdt op gas zie ik? Zou ik ook wel willen, want dat is beter voor't mjöö. Maar ja, die wegenbelasting, hè." Toen ik daarop antwoordde dat ik uit pure schraperigheid op gas reed en de enige mjöövriendelijke optie is om je auto minder te gebruiken kreeg ik enkel een blank stare als antwoord....
Je zult je er nog vies op verkijken dat bij veel mensen al die mjöö-propaganda erin gaat als God's woord in een ouderling. Midden jaren tachtig reed ik een Golf I met een (uiteraard non-G3) LPG-bommetje achterin. "Oh, u rijdt op gas zie ik? Zou ik ook wel willen, want dat is beter voor't mjöö. Maar ja, die wegenbelasting, hè." Toen ik daarop antwoordde dat ik uit pure schraperigheid op gas reed en de enige mjöövriendelijke optie is om je auto minder te gebruiken kreeg ik enkel een blank stare als antwoord....
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
En dames en heren, vergeet ook niet dat Nederland op de wereldmarkt ook geen ene bal voorstelt. Dus zeker niet dat het Nederlandse beleid heel erg veel invloed heeft op wat een fabrikant gaat doen. Aantal auto's wat BMW hier in een jaar verkoopt, verkopen ze in Duitsland bij wijze van spreken in een maand. Laat staan de echt grote markten. Beleid moet echt op Europees niveau een bepaalde richting in gaan, wil een fabrikant er op inspelen. Nederland heeft alleen de neiging altijd het beste jongetje van de klas te willen zijn helaas.
Vergeet niet dat Nederland voor de internationale industrie een uitstekende pilot markt is.. Op kleine schaal hier uitproberen in het groot doorvoeren.. en NL is niu eenmaal het braafste jongetje van Europa en heeft helaas voor ons een voortrekkersrol.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ik denk ook dat veel mensen zich totaal niet laten sturen door de groene labels. Het draait nu de brandstofprijzen stijgen wel om zuinigheid. Prive rijden in een diesel is voor de meesten die daar de afgelopen jaren naar zijn overgestapt ook al sniet meer lonend. Wat echter opvalt, dat veel mensen nu zachter op de autobaan rijden dan toegestaan, ofwel, uit zuinigheid geen 120km/h rijden maar 100 of 110. Zelfs mensen die achter een vrachtwagen blijven rijden
Staatssecretaris De Jager is bezig met een tussentarief van 20% bijtelling, dat zal de zakelijke rijden die geen hybride wenst, of diesel moet rijden wellicht tegemoet komen.
Let wel door alle belastingverhogingen op allerei vlak zie je burgers toch echt wel andere keuzes maken.
Michel


Staatssecretaris De Jager is bezig met een tussentarief van 20% bijtelling, dat zal de zakelijke rijden die geen hybride wenst, of diesel moet rijden wellicht tegemoet komen.
Let wel door alle belastingverhogingen op allerei vlak zie je burgers toch echt wel andere keuzes maken.
Michel
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Michel Pol schreef:Ik denk ook dat veel mensen zich totaal niet laten sturen door de groene labels. Het draait nu de brandstofprijzen stijgen wel om zuinigheid. Michel
Al die zuinige sleurhuttrekkers

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528 ... html?p=2,1











- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten