Car audio vraagje

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Pikey

Bericht door Pikey » 18 apr 2008, 09:55

Als je gaat voor Rock en aanverwante gitaarmuziek, zou ik investeren in een set die een goede midbass en mid heeft waardoor je die lekkere "kick" van de drum er goed uit kan halen. Wat heel belangrijk is bij Rock is de attack van de bassdrum en de snare, samen met een duidelijke getaileerde weergave van de gitaren in het middengebied. Als dat goed voor elkaar is klinkt het gewoon heel dik, vet, vatsig ;)

Je bent als je weinig wil verbouwen aan je wagen helaas gebonden aan een 2-weg composet, niet dat dat nu verschrikkelijk is, maar je hebt daardoor wat minder mogelijkheden om bepaalde dingen aktief de filteren en aan te sluiten.

Ik zou gaan kijken naar merken zoals Focal, Exact!, DLS, CDT wat betreft speakers. Dat zijn geen goedkope merken, laat ik dat voorop stellen. Voor ongeveer 400 euro heb je echter wel een composet waar je wat mee kan, welke je moet hebben is een kwestie van smaak, gewoon zelf even luisteren.

Als versterker heb je een wat bredere keuze, hou gewoon rekening met uitbreidbaarheid en instelmogelijkheden, instapversterkers vallen gewoon af. Zoek naar een Audison, STEG, DLS, denk dat dat net binnen je budget gaat passen, denk hier ook aan ongeveer 400 euro voor een 4-kanaals.

Als subwoofer zou ik gezien je muzieksmaak gaan voor een 10" woofer in een gesloten behuizing, dat is simpelweg erg "strak", het zal niets doen onder de 40hz, maar in hoeverre zit je daar op te wachten. Meeste versterkers hebben ook default een subsonic filter dat alles onder de 25hz sowieso al niet weergeeft.

Afhankelijk van je gekozen versterker kan je alles met 1 versterker doen, of er een tweede naast zetten puur en alleen voor de subwoofer, maar dat zijn allemaal budget gebonden keuzes.

Stel jezelf gewoon een budget in euro's en probeer daar gewoon binnen te blijven, bedenk voor jezelf wat het je waard is.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 apr 2008, 20:35

400 voor een composetje :shock: ?? Auw, dan mag het voor die prijs ook wel Dbdrag-winnend materiaal zijn als ik eenmaal zover ben om het aan te schaffen.. hoe dicht bij de top zit je dan met zo'n bedrag en is de standaard setup van mijn auto (exclusief versterkers en subs) voldoende voor een leuk resultaat of zouden er dan nog speakers bij moeten voor een optimaal resultaat? Hoedenplank en/of middengedeelte van de achterbank zou ik eventueel wat leuks mee kunnen doen, moet ik alleen nog iemand zien te vinden die een plexiglas plaat in de juiste vorm kan buigen.
Het liefste heb ik een combinatie die naar rock toe leunt maar op mijn overige voorkeuren ook goed presteert, of het moet met een op rock voorbereide setup wel meevallen. Eerst maar beginnen met speakers/tweeters en als ik daarna weer gespaard heb met de rest beginnen, gebruikt weet ik niet wat ik daarvan moet denken omdat het al bij een andere setup gebruikt is geweest en anders gepresteerd heeft.
Kwa merken lees ik dat Focal zeer goed mee komt dus daar ga ik morgen even voor kijken hier vlakbij om me verder voor te laten lichten.. moet je eigenlijk bij 1 merk blijven voor alles of moet je bijvoorbeeld speakers/tweeters van de een en de woofer van de ander nemen?

Pikey

Bericht door Pikey » 19 apr 2008, 01:08

Nogmaals, als je een beter antwoord wil moet je gewoon vermelden wat het maximaal mag kosten in euro's ;)

En zoals ik al zei, wat is het je waard, de een steekt een set van 700 euro, de ander van 70 euro en is daar ook dolblij mee.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 apr 2008, 02:16

Flatline schreef: De JBL TL900 waren inderdaad ook leuke speakers, alleen vindt ik het geluid niet op niveau van BV een Focal. JBL is toch vaak wat meer rammen....
Wat zijn leuke Focal speakers dan Kees als je het hebt over iets als 6x9 voor in de hoedenplank? Ik moet wel bekennen dat ik de TL900 en de TM930 nog net ff lekkerder vind klinken dan de Polk speakers. Het bereik lijkt wat breder met name in het laag, Polk is wat strakker.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 19 apr 2008, 07:09

Je kunt natuurlijk overdrijven. :shock:

Mijn broer in zijn pimpmobiel(copy-paste):
2x Spl dynamics EXT2000d 3000watt rms per stuk @ 1ohm @ 16volt
2x Cerwin Vega stroker 122 2x2ohm 2000watt rms per stuk
2x 4-kanalers: Phoenix Gold qx4150
en 4 extra accu's die de condensator hebben vervangen

Hij verkoopt zijn set, dus als je nog wat zoekt. Zelf heb ik er weinig verstand van. Je hebt in ieder geval geen ruimte in je kofferbak meer.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 apr 2008, 10:59

Pikey schreef:Nogmaals, als je een beter antwoord wil moet je gewoon vermelden wat het maximaal mag kosten in euro's ;)

En zoals ik al zei, wat is het je waard, de een steekt een set van 700 euro, de ander van 70 euro en is daar ook dolblij mee.
Nou het moet gewoon goede kwaliteit zijn maar €400 voor een composet is mij meer dan genoeg, de rest van de installatie moet er uiteindelijk ook nog bij komen. Voor €700 moet je echt het gehoor van een uil hebben :shock:
Gister even geïnformeerd en ben op 2 merken uitgekomen:

MB Quart de PVF216 voor €429
Hertz Mille MLK 165 voor ongeveer het zelfde (is Hertz wat of is het soep?)

Focal en JL Audio had hij helaas niet hoewel ik daar toch een beetje de voorkeur voor heb, wat zijn voor die merken een beetje leuke composets in de €400-500 klasse en waar in de regio Limburg/Noord Brabant/Gelderland kan ik een fatsoenlijke zaak vinden die het hebben en me een beetje op weg kunnen helpen met de voor mijn auto specifieke verdere opbouw van de installatie?

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 20 apr 2008, 12:14

Flatline schreef:
Stéphane schreef:
Dre schreef:Focal speakers 8) 8)

Wat ook goed is qua merk is MB Quart of Hertz. Beide klinken anders, maar wel erg goed. Ga gewoon ergens luisteren en beslis daar wat je goed vindt klinken. Neem dan ook een cd mee met muziek wat jij mooi vindt en vaak luistert.
Zie deze post...

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 20 apr 2008, 12:39

Dat krijg je ervan als je de vorige avond pas om 12 uur naar je nest gegaan bent en in de ochtend op een loeivroeg tijdstip wakker word :oops:

Tom

Bericht door Tom » 25 apr 2008, 15:35

Zo, tijdje terug had ik van Marc een composet (speaker+tweeter+filter) voor in de deur voorin en hoedenplank overgekocht. Merk Focal. Helaas pastte het niet helemaal. Dus zelf erin klussen doe ik maar niet (het lag alweer een paar weekjes hier, geen tijd/zin voor gehad). Vandaag een afspraak gemaakt bij een inbouwcenter en over 1,5 week gaan ze het netjes inbouwen. Inclusief een 4-kanaals versterker (merk/type weet ik niet). Ben echt benieuwd! :)

Remy

Bericht door Remy » 25 apr 2008, 18:34

Tom schreef:Zo, tijdje terug had ik van Marc een composet (speaker+tweeter+filter) voor in de deur voorin en hoedenplank overgekocht. Merk Focal. Helaas pastte het niet helemaal. Dus zelf erin klussen doe ik maar niet (het lag alweer een paar weekjes hier, geen tijd/zin voor gehad). Vandaag een afspraak gemaakt bij een inbouwcenter en over 1,5 week gaan ze het netjes inbouwen. Inclusief een 4-kanaals versterker (merk/type weet ik niet). Ben echt benieuwd! :)
Maak je geen zorgen, dat gaat prima klinken.

Ikzelf heb mn orginele speakers aangestuurd via een goedkope versterkert en een goede sub eraan. Klinkt prima, kan een stuk beter, maar ik ga niet 2x de waarde van m'n auto uitgeven aan geluid. Verstandig lijkt het me niet om een Calibra vol te hangen met geluidsapparatuur.

Tom

Bericht door Tom » 25 apr 2008, 18:52

Ja twijfel nog even over een sub. Ik heb er ooit een sub ingehad in de BMW maar omdat ik een sedan heb (en BMW graag alles met ijzer afwerkt) blijft het geluid 'hangen' in de kofferbak. Heel de kofferbak trilt maar een goed geluid naar voren krijgen lukte mij niet. Waar ik destijds die sub kocht raadde mij aan om maar een dikkere subwoofer te kopen, dan zou het wel goedkomen. Het trilde toen al uit elkaar naar mijn idee. Daar had ik geen zin in dus heb de handel teruggebracht.

Inbouwcenter waar ik vandaag was vond dat juist een groot pluspunt die kofferbak van BMW en zei dat goed positioneren heel veel zou helpen (voor het ski-luik) en een goede afstelling het belangrijkste is. Ik twijfel dus nog. Heb gezegd dat ik eerst zo eens kijk wat die composet doet want ik denk dat dat al genoeg is. Maargoed, nu zit ik hier thuis ff muziek te luisteren en dan is zo'n sub misschien toch niet verkeerd. Ik heb ook geen idee over wat voor bedragen je praat als ik dat er ook bijneem. Het kan altijd nog natuurlijk, al zal ik nog even aangeven dat ze er maar vast rekening mee moeten houden met aanleg kabels en keuze versterker. Ze verzekerden mij dat het met die composets al erg dik geluid zou geven :)

Remy

Bericht door Remy » 26 apr 2008, 01:57

Tom wacht eerst je set af die nu ingebouwd wordt. Klinkt meer dan genoeg.
In een auto krijg je het sowieso nooit echt goed. Laat staan goed. Een auto is daar nou eenmaal niet voor gemaakt. De akoustiek is niet in orde. Ik merk bij mij thuis, speakers en sub, al een groot verschil ten opzichte van waar ik ben. Geluid gaat met golven. Vanaf de ene stand hoor ik het goed, maar vanaf een andere stand hoor ik de verschillende tonen niet helder.
Dat kun je in een auto opvangen, maar dan moet je (veel) dingen aan gaan passen. En dan kom je op het verhaal uit van de TS, wat moet ik hebben..... Daar is geen antwoord op te geven. Nog afgezien van de auto en zeker het budget, laat staan je persoonlijke smaak.
Oftewel: zie de eerste zin :wink:.

Niels

Bericht door Niels » 26 apr 2008, 02:43

<= 8)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 apr 2008, 19:59

Tom schreef:Inbouwcenter waar ik vandaag was vond dat juist een groot pluspunt die kofferbak van BMW en zei dat goed positioneren heel veel zou helpen (voor het ski-luik) en een goede afstelling het belangrijkste is.
Ik wou net zeggen, iedere auto heeft zo zijn eigen geluidsbeeld waar een fatsoenlijk inbouwcenter gegarandeerd raad mee zal weten, ook in een auto waarin delen met ijzer afgewerkt zijn. Mijn achterbank zit bijvoorbeeld ook een dikke plaat in als ik het goed gezien heb.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 apr 2008, 00:37

Ar schreef:Je kunt natuurlijk overdrijven. :shock:

Mijn broer in zijn pimpmobiel(copy-paste):
2x Spl dynamics EXT2000d 3000watt rms per stuk @ 1ohm @ 16volt
2x Cerwin Vega stroker 122 2x2ohm 2000watt rms per stuk
2x 4-kanalers: Phoenix Gold qx4150
en 4 extra accu's die de condensator hebben vervangen

Hij verkoopt zijn set, dus als je nog wat zoekt. Zelf heb ik er weinig verstand van. Je hebt in ieder geval geen ruimte in je kofferbak meer.
Als je doof wilt worden moet je inderdaad die Stroker serie in de auto gooien, maar dan is 1 al meer dan genoeg hoor :lol:

@Niels,

H/K klinkt inderdaad super heb ik ook af-fabriek in de M3.

Niels

Bericht door Niels » 30 apr 2008, 03:42

@Niels,

H/K klinkt inderdaad super heb ik ook af-fabriek in de M3.[/quote]

Af fabriek vind ik dit soort opties gewoon helemaal top. Het geluid is echt stukken beter dan de Hifi set in de Z3 :D Wel vind ik Audi het nog beter voor elkaar hebben met een concert radio en Bose speakers :wink:

Plaats reactie