Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport
- Joost
Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4
Waarom PCCB op de GT4?
Als je met de GT4 ook op het circuit wilt gaan rijden dan neem je de stalen remmen (als je de kosten enigzins onder controle wilt houden). Paar andere remblokken erin en het remt net zo goed als de PCCB's. Ze worden minder warm, slijten minder snel, en remschijven en blokken kosten een fractie van de PCCB's bij vervanging.
Ziet er hardstikke leuk uit die grote gele stoppers, maar volgens de mensen die er mee rijden en gereden hebben (en er ook serieus hard mee rijden op trackdays) absoluut onnodig.
Wat veel mensen met PCCB's doen die veel trackdays rijden is de schijven vervangen voor stalen remschijven en andere blokken monteren. Die slijten minder snel en kosten een heel stuk minder dan de keramische schijven. Nadeel is dan alleen dat het zwaarder is dan de standaard stalen remmen vanwege de grotere diameter van de schijven, en dat wil je nou net niet.
Kuipstoelen, clubsportpakket, navi en nog wat kleine dingetjes en je bent voor 16K aan opties wel klaar geloof ik.
Ben erg benieuw of er in de toekomst ook nog een PDK komt en of dat dan dezelfde is die in de GT3 zit.
Als je met de GT4 ook op het circuit wilt gaan rijden dan neem je de stalen remmen (als je de kosten enigzins onder controle wilt houden). Paar andere remblokken erin en het remt net zo goed als de PCCB's. Ze worden minder warm, slijten minder snel, en remschijven en blokken kosten een fractie van de PCCB's bij vervanging.
Ziet er hardstikke leuk uit die grote gele stoppers, maar volgens de mensen die er mee rijden en gereden hebben (en er ook serieus hard mee rijden op trackdays) absoluut onnodig.
Wat veel mensen met PCCB's doen die veel trackdays rijden is de schijven vervangen voor stalen remschijven en andere blokken monteren. Die slijten minder snel en kosten een heel stuk minder dan de keramische schijven. Nadeel is dan alleen dat het zwaarder is dan de standaard stalen remmen vanwege de grotere diameter van de schijven, en dat wil je nou net niet.
Kuipstoelen, clubsportpakket, navi en nog wat kleine dingetjes en je bent voor 16K aan opties wel klaar geloof ik.
Ben erg benieuw of er in de toekomst ook nog een PDK komt en of dat dan dezelfde is die in de GT3 zit.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
^Op zich mee eens.........
Tenminste als je al het circuit bezoekt. Ik denk dat er meer GT3 rijders zijn die niet dan wel een circuit zien. Dat zal, analoog GT3 niet anders zijn bij de GT4 verwacht ik.
Natuurlijk kost het geld die PCCB`s, maar het remgevoel is onvergelijkbaar met staal, dan heb je minder gewicht, dus lager onafgeveerde massa (bij dezelfde stalen afmeting is het 50% gewichtsreductie, bron Porsche) minder tot geen remstof en als bonus ziet het er veel beter uit.
Als ik voor mijn GTS redeneer dan ben ik er super content mee, de standaard remgerij zal best goed zijn, maar het staat zo iel in de 20" jetsers, je vindt ze niet terug, bij de harde standaard remblokken die Porker gebruikt (veel harder en slijtvaster dan BMW) zie je ook hoe de stalen schijven worden ingevreten, echte, gegolfde, slijtsporen. Nu is staal vervangen idd goedkoper dan PCCB, maar de levensduur van PCCB in het dagelijks leven (en ik ben dus ook geen circuitganger) wordt geschat op 300K km..........
Ik ben er een war(m)e voorstander van, kan het op een M2 zou ik het zo weer doen...................
Er wordt her en der op fora gefluisterd dat een PDK bak binnen het jaar beschikbaar is voor de GT4, dat zal hem nog meer recht doen IMHO
Tenminste als je al het circuit bezoekt. Ik denk dat er meer GT3 rijders zijn die niet dan wel een circuit zien. Dat zal, analoog GT3 niet anders zijn bij de GT4 verwacht ik.
Natuurlijk kost het geld die PCCB`s, maar het remgevoel is onvergelijkbaar met staal, dan heb je minder gewicht, dus lager onafgeveerde massa (bij dezelfde stalen afmeting is het 50% gewichtsreductie, bron Porsche) minder tot geen remstof en als bonus ziet het er veel beter uit.
Als ik voor mijn GTS redeneer dan ben ik er super content mee, de standaard remgerij zal best goed zijn, maar het staat zo iel in de 20" jetsers, je vindt ze niet terug, bij de harde standaard remblokken die Porker gebruikt (veel harder en slijtvaster dan BMW) zie je ook hoe de stalen schijven worden ingevreten, echte, gegolfde, slijtsporen. Nu is staal vervangen idd goedkoper dan PCCB, maar de levensduur van PCCB in het dagelijks leven (en ik ben dus ook geen circuitganger) wordt geschat op 300K km..........
Ik ben er een war(m)e voorstander van, kan het op een M2 zou ik het zo weer doen...................
Er wordt her en der op fora gefluisterd dat een PDK bak binnen het jaar beschikbaar is voor de GT4, dat zal hem nog meer recht doen IMHO
The manual vs dual-clutch PDK auto’ debate rages on between not only Porsche customers and enthusiasts, but also within the company’s own GT division.“We thought about both with this car and I wouldn’t rule out a PDK version in the future,” says Preuninger.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Zie hoe een GT3 wordt besteld;
You can delete items such as the sat-nav and air-con to save weight, but Preuninger expects only a small take-up for that. “Only 2% of 911 GT3 RS buyers took away the air-con,” he points out, saying that despite the car’s track intentions, owners still take them on the road and are concerned about deleting such items and harming resale values with such little tangible weight and performance gains.
- GTRene
Ze zeiden (van de gewichts reductie) dacht ik, bij gelijkwaardige grootte...romo schreef: Natuurlijk kost het geld die PCCB`s, maar het remgevoel is onvergelijkbaar met staal, dan heb je minder gewicht, dus lager onafgeveerde massa (bij dezelfde stalen afmeting is het 50% gewichtsreductie, bron Porsche) minder tot geen remstof en als bonus ziet het er veel beter uit.
de stalen GT3 schijven zijn wat kleiner dacht ik? neem aan dan ook wat andere klauwen? immers afstand is dan ook iets minder e.d. m.a.w. de schijven zijn niet gelijk zo groot dus die 50% gaat niet helemaal op bij de stalen GT3 schijven, immers niet net zo groot als de PCCB
hoe groot zijn die van de GT3? 380mm oid? if so best groot

- Joy
Het scheelt ongeveer 5 kilo per hoek. Dus dat is best veel.
Puur voor het uithoudingsvermogen is het niet nodig. De standaard stoppers blijven ook fadingvrij. Op het circuit gaan de ceramics vrijwel net zo hard stuk als hun stalen broertjes dus daar is het te kostbaar voor.

Puur voor het uithoudingsvermogen is het niet nodig. De standaard stoppers blijven ook fadingvrij. Op het circuit gaan de ceramics vrijwel net zo hard stuk als hun stalen broertjes dus daar is het te kostbaar voor.
- GTRene
als het nog zo'n 5 kilo per kant is (dus bv RV) dan is dat best veel nog per schijf incl klauw ivh tot de schijf en klauw van de standaard GT3.
zou je dus rondom bijna 20 kilo besparen alleen op de remmen all in all? if so dan best veel, ook al zou het 10 tot 15 kilo zijn.
wel jammer dat het zo prijzig nog is
en schijnbaar wat gevoelig voor grind en of bandenfitters die bv niet opletten las ik ergens, magoed dan moet je er den ik aardig hard mee omspringen? of shipt er vrij makkelijk een stukje af als je bv de velg eraf haalt en dan wat laat vallen op de schijf als ie los komt?
zou je dus rondom bijna 20 kilo besparen alleen op de remmen all in all? if so dan best veel, ook al zou het 10 tot 15 kilo zijn.
wel jammer dat het zo prijzig nog is

- Robin Hartog
Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..Sjoerd schreef:Bij Porsche is helemaal niets standaard. Vandaar dat de prijs zo rap oploopt.
Een kale GT4 bestellen... Leuk verhaal voor op een forum maar ik denk dat zelfs de Porsche verkoper de bestelling niet aanneemt.
Voor serieus track gebruik zou ik overigens met stalen remmen gaan rijden. Je trapt beide namelijk kapot en de stalen zijn 'iets' vriendelijker voor de bankrekening.
Overigens; als ik een GT4 puur als tracktoy zou kunnen aanschaffen dan boeien de kosten voor een setje PCCB mij ook niet denk ik.

- JP
Is er hier op DF ook iemand die daadwerkelijk overweegt zo'n GT4 te kopen, of blijven we nog 300 pagina's droogfappen ?
- Joost
Wie weet, ooit.
- Sjoerd
Een porsche verkoper die puur op korte termijn uit is zou dat zo accepteren inderdaad. Maar een verkoper die lange termijn denkt en goed advies geeft zal toch echt een 'flinke' discussie aangaan. Al is het maar dat de koper onverhoopt niet aan zijn (betaal)verplichting kan voldoen. Dan heb je toch een onverkoopbare auto in de showroom staan.Robin Hartog schreef:Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..
Overigens; als ik een GT4 puur als tracktoy zou kunnen aanschaffen dan boeien de kosten voor een setje PCCB mij ook niet denk ik.
1 à 2 sets PCCB per jaar boeit zeker wel. Ze zaten ook op mijn GT3 maar de eerste eigenaar wist niet hoe snel hij ze eraf moest halen.
De Pon demo wordt overigens... geel. En is full option

- Robin Hartog
Fair point.Sjoerd schreef:Een porsche verkoper die puur op korte termijn uit is zou dat zo accepteren inderdaad. Maar een verkoper die lange termijn denkt en goed advies geeft zal toch echt een 'flinke' discussie aangaan. Al is het maar dat de koper onverhoopt niet aan zijn (betaal)verplichting kan voldoen. Dan heb je toch een onverkoopbare auto in de showroom staan.Robin Hartog schreef:Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..
1 à 2 sets PCCB per jaar boeit zeker wel. Ze zaten ook op mijn GT3 maar de eerste eigenaar wist niet hoe snel hij ze eraf moest halen.
De Pon demo wordt overigens... geel. En is full option

Mooi dat de PON demo geel wordt.

- romo
Ik ga een proefrit doen, ze kennen me daar nog wel....... 

-
Laat die advocaat dan maar thuis:) Dan wil ik wel een stel achterbanden oproken.
- romo
Als het lukt app ik je...................Andre schreef:Laat die advocaat dan maar thuis:) Dan wil ik wel een stel achterbanden oproken.
Ik zal eens een mailtje naar PON sturen..........
-
Ok is eigenlijk niet verstandig. Kan weer geld gaan kosten zulke proef ritten:)
- romo
Zo, even een heerlijk mailtje richting PON....................... 
Wordt vervolgd...............
Ik heb er wel lol aan, er zijn daar zaken gebeurd waar ik hier niet verder over zal berichten, maar ik heb ze even weer wakkergeschud daar in Leusden

Wordt vervolgd...............
Ik heb er wel lol aan, er zijn daar zaken gebeurd waar ik hier niet verder over zal berichten, maar ik heb ze even weer wakkergeschud daar in Leusden
- Joost
Is er al bekend wanneer de eerste GT4's uitgeleverd gaan worden aan dealers?
- romo
Ik gok op april - mei FWIWJoost schreef:Is er al bekend wanneer de eerste GT4's uitgeleverd gaan worden aan dealers?
- GTRene
dan al? zou wel vlot zijn
ik las op PH dat daar al zoveel inschrijvingen waren, wat al ver over dat gaat wat ze daar krijgen aan GT4 zo ik begreep.

ik las op PH dat daar al zoveel inschrijvingen waren, wat al ver over dat gaat wat ze daar krijgen aan GT4 zo ik begreep.
- romo
Proefrit geregeld zodra demo beschikbaar is, niet bij PON Leusden, wel bij PCT in Enter..
- GTRene
gaaf, mooi in de buurt, dan ga ik ook eens kijken in Enter, niet voor een ritje, maar om te zien wat het me doet in het eggie qua looks en hoe die overkomt als je er in zit
tuurlijk ook best benieuwd hoe zo'n ding sleurt, neem aan met die extra cc en power nog wat beter dan bv de gewone S

tuurlijk ook best benieuwd hoe zo'n ding sleurt, neem aan met die extra cc en power nog wat beter dan bv de gewone S

- Downforce Hans
Plus als je eens in de grindbak terecht komt dan kan je dat al snel een pccb schijf kosten.Joy schreef:Het scheelt ongeveer 5 kilo per hoek. Dus dat is best veel.
Daar heb je met staal geen last van......
- Sperdy
Ik reed op Assen met stalen remmerij van Porsie, zonder enige spoor van fading, rondje na rondje. Ooit met de standaard remmerij van de 135i op Zandvoort gereden, na anderhalf uur geen remgevoel meer over, dat was pas scary. Het was de toot oder der gladiolen ..
https://www.youtube.com/watch?v=0Zf1pCCPoZ8
https://www.youtube.com/watch?v=0Zf1pCCPoZ8
- tuurgtt
- Auto: M140i
Riviera of Mexico blue, een van de twee, maar zo en niet anders.
Dit is voor mij echt één en al WANT!!!

Dit is voor mij echt één en al WANT!!!

- Artosevo
Inderdaad een plaatje!