Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1997
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Joost » 08 feb 2015, 15:23

Waarom PCCB op de GT4?

Als je met de GT4 ook op het circuit wilt gaan rijden dan neem je de stalen remmen (als je de kosten enigzins onder controle wilt houden). Paar andere remblokken erin en het remt net zo goed als de PCCB's. Ze worden minder warm, slijten minder snel, en remschijven en blokken kosten een fractie van de PCCB's bij vervanging.

Ziet er hardstikke leuk uit die grote gele stoppers, maar volgens de mensen die er mee rijden en gereden hebben (en er ook serieus hard mee rijden op trackdays) absoluut onnodig.

Wat veel mensen met PCCB's doen die veel trackdays rijden is de schijven vervangen voor stalen remschijven en andere blokken monteren. Die slijten minder snel en kosten een heel stuk minder dan de keramische schijven. Nadeel is dan alleen dat het zwaarder is dan de standaard stalen remmen vanwege de grotere diameter van de schijven, en dat wil je nou net niet.

Kuipstoelen, clubsportpakket, navi en nog wat kleine dingetjes en je bent voor 16K aan opties wel klaar geloof ik.

Ben erg benieuw of er in de toekomst ook nog een PDK komt en of dat dan dezelfde is die in de GT3 zit.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 16:03

^Op zich mee eens.........

Tenminste als je al het circuit bezoekt. Ik denk dat er meer GT3 rijders zijn die niet dan wel een circuit zien. Dat zal, analoog GT3 niet anders zijn bij de GT4 verwacht ik.

Natuurlijk kost het geld die PCCB`s, maar het remgevoel is onvergelijkbaar met staal, dan heb je minder gewicht, dus lager onafgeveerde massa (bij dezelfde stalen afmeting is het 50% gewichtsreductie, bron Porsche) minder tot geen remstof en als bonus ziet het er veel beter uit.

Als ik voor mijn GTS redeneer dan ben ik er super content mee, de standaard remgerij zal best goed zijn, maar het staat zo iel in de 20" jetsers, je vindt ze niet terug, bij de harde standaard remblokken die Porker gebruikt (veel harder en slijtvaster dan BMW) zie je ook hoe de stalen schijven worden ingevreten, echte, gegolfde, slijtsporen. Nu is staal vervangen idd goedkoper dan PCCB, maar de levensduur van PCCB in het dagelijks leven (en ik ben dus ook geen circuitganger) wordt geschat op 300K km..........

Ik ben er een war(m)e voorstander van, kan het op een M2 zou ik het zo weer doen...................

Er wordt her en der op fora gefluisterd dat een PDK bak binnen het jaar beschikbaar is voor de GT4, dat zal hem nog meer recht doen IMHO

The manual vs dual-clutch PDK auto’ debate rages on between not only Porsche customers and enthusiasts, but also within the company’s own GT division.“We thought about both with this car and I wouldn’t rule out a PDK version in the future,” says Preuninger.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 16:42

Zie hoe een GT3 wordt besteld;

You can delete items such as the sat-nav and air-con to save weight, but Preuninger expects only a small take-up for that. “Only 2% of 911 GT3 RS buyers took away the air-con,” he points out, saying that despite the car’s track intentions, owners still take them on the road and are concerned about deleting such items and harming resale values with such little tangible weight and performance gains.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 08 feb 2015, 17:43

romo schreef: Natuurlijk kost het geld die PCCB`s, maar het remgevoel is onvergelijkbaar met staal, dan heb je minder gewicht, dus lager onafgeveerde massa (bij dezelfde stalen afmeting is het 50% gewichtsreductie, bron Porsche) minder tot geen remstof en als bonus ziet het er veel beter uit.
Ze zeiden (van de gewichts reductie) dacht ik, bij gelijkwaardige grootte...
de stalen GT3 schijven zijn wat kleiner dacht ik? neem aan dan ook wat andere klauwen? immers afstand is dan ook iets minder e.d. m.a.w. de schijven zijn niet gelijk zo groot dus die 50% gaat niet helemaal op bij de stalen GT3 schijven, immers niet net zo groot als de PCCB

hoe groot zijn die van de GT3? 380mm oid? if so best groot :)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10880
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Joy » 08 feb 2015, 18:25

Het scheelt ongeveer 5 kilo per hoek. Dus dat is best veel.

Puur voor het uithoudingsvermogen is het niet nodig. De standaard stoppers blijven ook fadingvrij. Op het circuit gaan de ceramics vrijwel net zo hard stuk als hun stalen broertjes dus daar is het te kostbaar voor.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 08 feb 2015, 18:35

als het nog zo'n 5 kilo per kant is (dus bv RV) dan is dat best veel nog per schijf incl klauw ivh tot de schijf en klauw van de standaard GT3.
zou je dus rondom bijna 20 kilo besparen alleen op de remmen all in all? if so dan best veel, ook al zou het 10 tot 15 kilo zijn.
wel jammer dat het zo prijzig nog is :D en schijnbaar wat gevoelig voor grind en of bandenfitters die bv niet opletten las ik ergens, magoed dan moet je er den ik aardig hard mee omspringen? of shipt er vrij makkelijk een stukje af als je bv de velg eraf haalt en dan wat laat vallen op de schijf als ie los komt?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Robin Hartog » 08 feb 2015, 18:38

Sjoerd schreef:Bij Porsche is helemaal niets standaard. Vandaar dat de prijs zo rap oploopt.

Een kale GT4 bestellen... Leuk verhaal voor op een forum maar ik denk dat zelfs de Porsche verkoper de bestelling niet aanneemt.

Voor serieus track gebruik zou ik overigens met stalen remmen gaan rijden. Je trapt beide namelijk kapot en de stalen zijn 'iets' vriendelijker voor de bankrekening.
Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..

Overigens; als ik een GT4 puur als tracktoy zou kunnen aanschaffen dan boeien de kosten voor een setje PCCB mij ook niet denk ik. ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34603
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door JP » 08 feb 2015, 19:13

Is er hier op DF ook iemand die daadwerkelijk overweegt zo'n GT4 te kopen, of blijven we nog 300 pagina's droogfappen ?

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1997
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Joost » 08 feb 2015, 20:15

Wie weet, ooit.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Sjoerd » 08 feb 2015, 20:32

Robin Hartog schreef:Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..

Overigens; als ik een GT4 puur als tracktoy zou kunnen aanschaffen dan boeien de kosten voor een setje PCCB mij ook niet denk ik. ;)
Een porsche verkoper die puur op korte termijn uit is zou dat zo accepteren inderdaad. Maar een verkoper die lange termijn denkt en goed advies geeft zal toch echt een 'flinke' discussie aangaan. Al is het maar dat de koper onverhoopt niet aan zijn (betaal)verplichting kan voldoen. Dan heb je toch een onverkoopbare auto in de showroom staan.

1 à 2 sets PCCB per jaar boeit zeker wel. Ze zaten ook op mijn GT3 maar de eerste eigenaar wist niet hoe snel hij ze eraf moest halen.

De Pon demo wordt overigens... geel. En is full option :df:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Robin Hartog » 08 feb 2015, 20:37

Sjoerd schreef:
Robin Hartog schreef:Natuurlijk bestel je een GT4 niet zonder airco en radio. Maar ik zou niet weten waarom een Porsche dealer dat niet zou aannemen. Het is gewoon een optie; wie betaalt bepaalt..

Overigens; als ik een GT4 puur als tracktoy zou kunnen aanschaffen dan boeien de kosten voor een setje PCCB mij ook niet denk ik. ;)
Een porsche verkoper die puur op korte termijn uit is zou dat zo accepteren inderdaad. Maar een verkoper die lange termijn denkt en goed advies geeft zal toch echt een 'flinke' discussie aangaan. Al is het maar dat de koper onverhoopt niet aan zijn (betaal)verplichting kan voldoen. Dan heb je toch een onverkoopbare auto in de showroom staan.

1 à 2 sets PCCB per jaar boeit zeker wel. Ze zaten ook op mijn GT3 maar de eerste eigenaar wist niet hoe snel hij ze eraf moest halen.

De Pon demo wordt overigens... geel. En is full option :df:
Fair point. ;)

Mooi dat de PON demo geel wordt. :hungry:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 22:12

Ik ga een proefrit doen, ze kennen me daar nog wel....... :whistle:

Andre
Berichten: 11414
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Andre » 08 feb 2015, 22:24

Laat die advocaat dan maar thuis:) Dan wil ik wel een stel achterbanden oproken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 22:26

Andre schreef:Laat die advocaat dan maar thuis:) Dan wil ik wel een stel achterbanden oproken.
Als het lukt app ik je...................

Ik zal eens een mailtje naar PON sturen..........

Andre
Berichten: 11414
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Andre » 08 feb 2015, 22:28

Ok is eigenlijk niet verstandig. Kan weer geld gaan kosten zulke proef ritten:)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 22:43

Zo, even een heerlijk mailtje richting PON....................... :lol:


Wordt vervolgd...............


Ik heb er wel lol aan, er zijn daar zaken gebeurd waar ik hier niet verder over zal berichten, maar ik heb ze even weer wakkergeschud daar in Leusden

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1997
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Joost » 08 feb 2015, 22:50

Is er al bekend wanneer de eerste GT4's uitgeleverd gaan worden aan dealers?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 08 feb 2015, 22:53

Joost schreef:Is er al bekend wanneer de eerste GT4's uitgeleverd gaan worden aan dealers?
Ik gok op april - mei FWIW

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 08 feb 2015, 23:19

dan al? zou wel vlot zijn :D
ik las op PH dat daar al zoveel inschrijvingen waren, wat al ver over dat gaat wat ze daar krijgen aan GT4 zo ik begreep.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27087
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door romo » 09 feb 2015, 09:51

Proefrit geregeld zodra demo beschikbaar is, niet bij PON Leusden, wel bij PCT in Enter..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door GTRene » 09 feb 2015, 12:11

gaaf, mooi in de buurt, dan ga ik ook eens kijken in Enter, niet voor een ritje, maar om te zien wat het me doet in het eggie qua looks en hoe die overkomt als je er in zit :D
tuurlijk ook best benieuwd hoe zo'n ding sleurt, neem aan met die extra cc en power nog wat beter dan bv de gewone S :D

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12611
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Downforce Hans » 09 feb 2015, 17:57

Joy schreef:Het scheelt ongeveer 5 kilo per hoek. Dus dat is best veel.

Puur voor het uithoudingsvermogen is het niet nodig. De standaard stoppers blijven ook fadingvrij. Op het circuit gaan de ceramics vrijwel net zo hard stuk als hun stalen broertjes dus daar is het te kostbaar voor.

Afbeelding
Plus als je eens in de grindbak terecht komt dan kan je dat al snel een pccb schijf kosten.
Daar heb je met staal geen last van......

Gebruikersavatar
Sperdy
Berichten: 4635
Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
Locatie: Planet Earth

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Sperdy » 09 feb 2015, 21:58

Ik reed op Assen met stalen remmerij van Porsie, zonder enige spoor van fading, rondje na rondje. Ooit met de standaard remmerij van de 135i op Zandvoort gereden, na anderhalf uur geen remgevoel meer over, dat was pas scary. Het was de toot oder der gladiolen ..

https://www.youtube.com/watch?v=0Zf1pCCPoZ8

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door tuurgtt » 10 feb 2015, 14:48

Riviera of Mexico blue, een van de twee, maar zo en niet anders.
Dit is voor mij echt één en al WANT!!! :hot: :love:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 374
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Re: Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4

Bericht door Artosevo » 10 feb 2015, 15:59

Inderdaad een plaatje! :love:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten