Z3 coupe S65 motorconversie 'stopt' ivm wijziging basis auto

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door frank de jonge » 19 okt 2015, 16:32

Ie bent deftig aan de gang Rene!

Gebruikersavatar
lykel
Berichten: 118
Lid geworden op: 11 mei 2011, 19:21

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door lykel » 19 okt 2015, 17:02

Gaaf project om te volgen zeg! Ga zo door René :wink:

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1989
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Hitz » 19 okt 2015, 17:11

Goed bezig René!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6755
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door EvdP » 19 okt 2015, 21:02

Goed bezig!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 23 okt 2015, 20:18

van de week kreeg ik de BC racing set binnen, standaard 6/6 maar ik koos 7/7 :hungry:
DSC03242.JPG
DSC03242.JPG (503.7 KiB) 1981 keer bekeken
beetje schuimpjes eruit gehaald zodat je iets meer ziet, is mooi uitgebreid zo'n set incl beschrijving en alle
sleutels e.d. en wat extra dingen wat je ook nog zou kunnen gebruiken.
DSC03240.JPG
DSC03240.JPG (402.73 KiB) 1981 keer bekeken
Ondertussen er op gezet en afgesteld en auto opnieuw uitgelijnd enz.
voor gaat vrij eenvoudig qua installatie, achter is echt een crime met wat je allemaal uit de kofferbak moet halen :shock:

foto voor het idee :mrgreen:
DSC03265.JPG
DSC03265.JPG (951.73 KiB) 1981 keer bekeken
nadien aangepast zodat het er niet weer uit hoeft mocht je ooit eens weer nwe schokdempers oid monteren.
en natuurlijk zo dat je er van bovenaf bij kan met verstellen hard/zacht.

de auto is nu voor zeker 20mm gezakt en achter maar liefst zeker 60mm :D
op de volgende foto's moeilijk te zien achter, maar voor het idee.

voor>
Front voor en na verlaging.jpg
Front voor en na verlaging.jpg (873.2 KiB) 1981 keer bekeken
achter>
Achter voor en na de verlaging.jpg
Achter voor en na de verlaging.jpg (569.16 KiB) 1981 keer bekeken
Ik moest nog even naar de action en dacht, kan ik meteen voelen of de uitlijning goed staat na het iets verstellen van.
ik ging in de auto zitten en voelde al heel iets anders...
toen reed ik de garage uit, wow...je voelt nu alle oneffenheden, oke de bocht om...man, stuurt nu super
en een zeer goed gevoel, de auto rijd nu als dag en nacht verschil :shock:
van zeer soepel alles dempende en wat wegfilterend over de weg zoefende met dat BMW/sachs onderstel, welke nog heel goed werkt en ook nog relatief vrij nieuw is, naar elke hobbel/riggel voelende en strak sturende kart :df:
Ik had wel wat verschil verwacht maar zo? echt super, heel andere auto zo, very happy with it, nu rijd het ook
meer als een sportauto, ipv alleen looks zeg maar, wel blij dat ik niet voor nog harder, de 8/8 set ben gegaan, dat zou te hard zijn, nu is het onderstel hard, maar op een sportieve wijze.
Ik ging daarna nog een extra rondje rijden om het gevoel nog wat langer te beleven, geeft dus meer DF, thats for sure.

Hier nog een foto die ik onderin de parkeergarage nam, dus slecht beeld en niet heel goed te zien, had toevallig
nog net zo'n foto van toen die origineel was en nog vrij hoog stond op de pc staan, die foto is van iets hoger genomen en lijkt zo iets lager dan het is.
Afijn, nu moet ik ook echt bukken als ik de kofferbak open wil doen...ik dacht WTF en liep nog eens om de auto of het wel klopte...
Kan ook wel kloppen, als ie ter hoogte van de achteras minimaal 60mm gezakt is dan is het achter nog meer bij de klep, dak lijkt ook veel lager als je er achter staat, moest er echt aan wennen om te geloven, je gevoel en wat je wist en gewend was van deze Z3 coupe was namelijk veel hoger, best apart :mrgreen:
origineel vs verlaging.jpg
origineel vs verlaging.jpg (761.79 KiB) 1981 keer bekeken

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door MParallel » 23 okt 2015, 21:23

Netjes zo!

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Fabian » 23 okt 2015, 22:45

Style 32 blijft de velg voor een zilveren coupe...... Zo balen dat het bij niet meer past eigenlijk :(

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 23 okt 2015, 23:22

style 32 past idd mooi bij een zilveren coupe, schijnbaar zijn die ook nog in 18 inch maar dan heel andere et waarden dacht ik.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Riceaux » 23 okt 2015, 23:27

Combinatie Style 32, 18 inch in E46 maten voor en E39 maten achter zou moeten passen. Zit je wel met 2 setjes. Had het laatst samen met Floris gedeeltelijk uitgezocht.

Ik dacht eerst, holy shit 6 cm naar beneden. Maar toen zag ik de foto's. Ziet er goed uit René! :thumbup:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Macboy » 23 okt 2015, 23:31

Wat een verschil :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 23 okt 2015, 23:46

Het maakt de auto heel anders qua rijden, lijkt een heel andere auto, van heel gemoedelijk sportief naar strak en meer 'hardcore' zeg maar.
nu staat ze nog op 8 kliks vanaf hard, voorlopig laat ik dat zo, je kan eventueel 30 kliks van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Maar zo vreemd toen ik de kofferbak wilde openen om een doosje met wat boodschappen van de action er in te leggen, normaal boog ik maar iets naar voren en kon je de knop indrukken om de klep te openen.
Nu moest ik ineens wat door mijn knieën, ik dacht huh...en ik leek ineens zo groot achter de auto :mrgreen:

Morgen moet ik nog ergens naar toe, dat wordt meer genieten van het rijden naar die locatie, je merkt ook dat je lager bij de weg zit en de kijk over de motorkap is ook iets anders, nu zit je nog 'meer' in de auto,
wat het DF gevoel vergroot.
Ik merkte meteen bij de eerste rit dat ik sportiever ging en wilde rijden, dat was een goed teken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43235
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Arthur » 24 okt 2015, 10:49

Staat goed :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Niels » 24 okt 2015, 10:58

Staat mooi zo idd :D hoe verhoudt zich de BC set tot KW? Voor een goede stance is een schroefset onmisbaar eigenlijk maar ik zou wel iets meer comfort willen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door MParallel » 24 okt 2015, 13:41

Fabian schreef:Style 32 blijft de velg voor een zilveren coupe...... Zo balen dat het bij niet meer past eigenlijk :(
Bij wat niet meer past?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 24 okt 2015, 15:48

MParallel schreef:
Fabian schreef:Style 32 blijft de velg voor een zilveren coupe...... Zo balen dat het bij niet meer past eigenlijk :(
Bij wat niet meer past?
andere remmen, dikke klauwen voor (achter kan veel)...of je zou dan met 10 of 12mm spacer moeten spelen, maar zoals het bv nu is staan de voorwielen met die 245 breed al vol in de space die er is naar de rand toe zeg maar.
Je zou wellicht een andere (lagere) et waarde en of J waarde van dat soort velgen kunnen nemen qua original looks, maar dan kom je wel aan het zoeken denk :hmmm: ivm met de spaken, dan ist passen en meten.
Maar zo kan het eventueel ook wel met de 325x25 330i set bv, dan passen de wielen wel :D

Maar met bv de 325x28 en e9x M3 klauwen komt het zo'n 10<>12mm te kort/krap.
magoed, denk dat die nwe velgen super gaan staan op de kar, moet alleen nog even wachten met plaatsen,
al ligt alles gereed, na volgende week gaan ze er op is het plan.

@Niels, bevalt heel goed, mocht ik kiezen uit een KW set of de BC set, koos ik de BC set ivm meer mogelijkheden en mooi in de veren set (sterkte) te bestellen die je wil zonder meerkosten enz
verder erg kompleet met voor en achter topmounts voor unibal verstelbaar camber enz, bevalt goed.
Misschien voor jou gewoon de 6/6 sterkte bestellen, al denk ik voor een M je ook de 7/7 kan bestellen,
ik had in de hartge 8/8 vond ik ook best, maar 7/7 is wat beter voor meer straat en 6/6 is wellicht net wat
voor jou als je niet te stug wilt, desnoods zet je de demping dan op wat harder oid.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door MParallel » 24 okt 2015, 21:45

Lagere ET is zelfde als spacers. Wiel komt naar buiten.

J is geen waarde van iets, maar aanduiding velgbed. Je bedoelt waarschijnlijke breedte vd veld.

Die drukken we uit in inches, met symbool ".

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door GTRene » 24 okt 2015, 21:52

MParallel schreef:Lagere ET is zelfde als spacers. Wiel komt naar buiten.

J is geen waarde van iets, maar aanduiding velgbed. Je bedoelt waarschijnlijke breedte vd veld.

Die drukken we uit in inches, met symbool ".
ja :D bedoel, als bv de style 32 alleen in bepaalde et waardes te krijgen is kan je in sommige gevallen met spacers werken.
ook de J maat kan verschil maken in ruimte voor de remklauw naar de spaken zeg maar in combo met die et waarde.

ah, net weer gevonden in de honderden linkjes op men pc :tooth:
schijnbaar een gewilde velg voor BMW's veel maten en et waardes nog in te vinden zeg maar :D
daar zou ik zo te zien wel een redelijk passend setje rondom bij elkaar kunnen sprokkelen als het zou 'moeten'

de onderste 2 zitten nu nog op de coupe

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/32" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Fabian » 24 okt 2015, 22:08

MParallel schreef:
Fabian schreef:Style 32 blijft de velg voor een zilveren coupe...... Zo balen dat het bij niet meer past eigenlijk :(
Bij wat niet meer past?
Style 32 past niet met de Movits. De spaken zijn veel te recht, heb denk ik spacers can 2cm ofzo nodig......no way dat ik dat ga doen.

Heb wel een setje style 68, dat past net met 7mm spacer en een heeeeeeel klein stukje van de spaken geslepen :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Tim N » 24 okt 2015, 23:26

Wat een verschil, staat hem echt stukken beter René. Ben nu wel benieuwd hoe de nieuwe wielen gaan staan met deze hoogte.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door MParallel » 25 okt 2015, 00:52

GTRene schreef:
MParallel schreef:Lagere ET is zelfde als spacers. Wiel komt naar buiten.

J is geen waarde van iets, maar aanduiding velgbed. Je bedoelt waarschijnlijke breedte vd veld.

Die drukken we uit in inches, met symbool ".
ja :D bedoel, als bv de style 32 alleen in bepaalde et waardes te krijgen is kan je in sommige gevallen met spacers werken.
ook de J maat kan verschil maken in ruimte voor de remklauw naar de spaken zeg maar in combo met die et waarde.

ah, net weer gevonden in de honderden linkjes op men pc :tooth:
schijnbaar een gewilde velg voor BMW's veel maten en et waardes nog in te vinden zeg maar :D
daar zou ik zo te zien wel een redelijk passend setje rondom bij elkaar kunnen sprokkelen als het zou 'moeten'

de onderste 2 zitten nu nog op de coupe

http://www.bmwstylewheels.com/bmw/32" onclick="window.open(this.href);return false;
In mijn post die je quote leg ik uit dat J geen waarde is :?

Dus ook geen maat. J heeft in velgentaal niks met een maat of waarde te maken.

Een 9J (voorbeeld) velg betekent niks. 9 vingers? 9 spekjes?

Als men bedoelt 9 inch breed, dan is het een 9" velg. Inch is een lengtemaat, die we gebruiken om de breedte van een velg aan te duiden. Symbool van inch is ".

Maar goed, jammer dat het niet past. Ik had 20mm spacers nodig voor me movit klauwen en als je dan al et26 hebt, kom je op et6 dus die staken veel te ver uit. E46 is een ramp met de hoge standaard et waarde.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door FreudeamFahren » 25 okt 2015, 06:38

... Never mind ...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Niels » 25 okt 2015, 07:47

Oh my, ik voel een discussie aankomen :tooth:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7255
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Fabian » 25 okt 2015, 09:04

T is wat vroeg voor chips, maar idd..... :hungry:

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door HJ2 » 25 okt 2015, 11:42

MParallel schreef:
GTRene schreef:
MParallel schreef:E46 is een ramp met de hoge standaard et waarde.
Dat is nog niks. Ik kan alleen uit de voeten met ET 60 (!) met het Engelse geval....

Hoppa
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 okt 2014, 19:41

Re: Z3 coupe S65 met 6-handbak e.d.

Bericht door Hoppa » 25 okt 2015, 13:36

Bij bijna iedere auto zit wel een 15 mm marge WBT de ET... stock staan de wielen altijd erg ver naar binnen... bij een E46 of Z of wat dan ook niet anders.

Moet je s zien hoe debiel een E46 M3 eruit ziet met de 19" EVOs in 8J et 47 aan de voorzijde... kan bijna nog wel een wiel naast

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Redis, SlowCo en 10 gasten