Ik heb onlangs een mooie Z3 coupe aangeschaft die ik waarschijnlijk deze week of volgende week binnen krijg, daarover later tegen die tijd meer.
Mij leek zo'n S65B40 M3 V8 motor super in een BMW Z1 of BMW Z3 coupe, van de 1-serie zijn der al wel wat van, ook leuk en wellicht 'beter' maar ben meer 'klassiek' en dus Z1 of Z3 coupe liefhebber.
De Z1 modellen waar ik er een paar van verzameld had door de jaren qua prijzen in de gaten houden, zaten op den duur zo rond de 17k aan de onderkant van de markt, ja zelfs 15k maar dan was die niet meer mooi.
Die prijzen zijn hard gestegen, die wat je toen af en toe voor 17k zag zijn nu 24<>27k en ja sommige die toen al 27k vroegen staan er nu nog voor dat geld.
Hoe dan ook, ik kwam onlangs toen ik ook naar TVR en Lotus keek, waarvan die TVR best mooi was maar dat type (Chimaera) ik me niet vertrouwd/goed in voelde, leek groot en onoverzichtelijk, terwijl het een vrij kleine auto is...Toen naar de Lotus Elise, had al leuke tuning in gedachten, liefst een vanaf facelift 2010<>2012 model, dan dikke compressor erop zo'n 300+ pk, ja dat kon ook leuk zijn, die dingen zitten zo superb en mooi overzichtelijk enz enz.
Magoed, die waar ik oog op had net verkocht (koopje en mooi gaat snel) dus maar een zoeker voor zo'n soort Elise en ondertussen verder kijken.
Kreeg op de terugweg rijdende heimwee naar de Z3 coupe, ja ik wist wel dat ik er zeker weer 1 zou kopen, maar zo snel wist ik niet

Alles liep mooi samen, heerlijk makkelijk voor dat moeilijke hoofd van mij en dus ben ik nu een Z3 coupe rijker
met afspraak bij tuner/ombouwer voor conversie naar S65B40 met originele M3 V8 6-handbak

Aangestuurd door een standalone ECU computer, kon ook dat digitale dashbord, maar dat wou ik niet, kan je wel meer mee maar mij te

Maar wel aangepast naar 9.000rpm toerentellert en bv 320kmh kilometer teller.
Weet niet of dat alleen met een ander frontje kan? maar denk niet, wellicht zou ik een rpm teller uit een
S54 Z3M kunnen halen ergens? of kan dat nog anders, die gaan in elk geval tot 9.000 rpm

paar voorbeelden wat ik had opgezocht:
M3 E9x tellerwerk
Z3 tellerwerk v 1.9 tot 3.0
Z3M S50B32 tellerwerk
Z3M S54B32 tellerwerk
voorbeeld met 300kmh tellerwerk
voorbeeld (niet de kleur) van 320kmh tellerwerk
Ik neem aan dat het niet alleen bij een andere voorplaat blijft? en dat je de boel opnieuw moet kalibreren oid?
althans ik dacht me ook iets te herinneren van het gesprek waar ze ook zoiets noemden met alle elektronica veranderingen e.d.
Wellicht kan ik wel zo de rpm meter van bv de S54 Z3M gebruiken, of is het daarachter hetzelfde en heb je bv alleen de voorplaat nodig en moet het verder alleen opnieuw gekalibreerd worden?
En wat past er allemaal in...neem aan dat die dingen gewoon rond zijn? maar de voorplaat alleen met dat vlakke stuk zijn? wellicht past er ook heel wat anders in wat leuk is, bv dat M5 met die lampjes, maja dat kan ook weer stuk, hoe meer pruttel hoe?
edit om de o.i.d. weer uit de titel te halen, die (waarschijnlijk) Arthur er weer tussen gezet heeft