BMW E36 328i sedan [Verkocht...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
steve smith

Re: BMW E36 328i sedan [Eibach Pro-Kit?]

Bericht door steve smith » 03 dec 2011, 14:03

Tommy schreef:op zich heb je voor dan nog steeds veel meer uitgaande slag dan met de AST's natuurlijk, je rijdt iig nietheel de dag op de bumpstops dan. Sterker nog, die zijn er niet voor de voordempers. Je krijgt gewoon de B8 dempers met stofhoes. De achterkant werkt gewoon met je originele bumpstops. B8 zeggen ze dat het is voor aftermarket verlaging, de B6 voor standaard rijhoogte (normaal en M-technik).
Huh? Wat lul je nou? Misschien moet je eens een B6/B8 open schroeven. Dat glimmende deel waar je tegenaan kijkt is de buitenbody van de demper, het gele deel is een metalen stofhoes. Gewoon een demper op z'n kop. Als je het gele deel loshaalt (moer onderop) zie je dat binnenin gewoon een traditionele zuigerstang zit met een groot rood bumpstoprubber onderin de gele hoes. Men gebruikt die gele hoes als soort secundaire demping maar de echte demper zit in het glimmende deel.

Dat is trouwens wel waarom je echt antivries in je voorpoten moet kiepen zoals in de instructie staat, als dat gele deel door vorst een beetje vervormt zit de demper gelijk vast. Rara waarom die Bilsteins de reputatie hebben snel kapot te gaan..... RTFM

Tommy

Bericht door Tommy » 03 dec 2011, 14:49

Geen idee Steve, ben meer van de skip the manual and toss em in the car. Bedoelde meer dat je geen externe bumpstops meer erop hoefde te duwen. De lap tekst eromheen is blabla. Upside down begreep ik al, maar uit elkaar schroeven en antivries? Zit even de handleiding erbij te lezen, maar zie niks staan over uit elkaar halen en anti vriezen?
Laatst gewijzigd door Tommy op 03 dec 2011, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2011, 14:50

Steve, jij was toch altijd de voorzitter van het anti Bilstein front? :lol:

Die AST's werken trouwens gewoon hetzelfde als een B8, ook een up side down ontwerp. Klinkt heel stoer maar het heeft voor op straat ook nadelen, doordat je veel meer seal oppervlakte hebt zijn die dempers ook van zichzelf wat gevoeliger voor 'plakken' niet alleen door vervorming dus. Je hebt behalve de interne demperseals dus ook nog de seals voor je bovendeel. Bij hele dure dempers van dat type worden daarom ook speciale rollagers gebruikt of speciale coatingen op de behuizing zoals 'Black Titan' van Intrax.

Eigenlijk zijn up side down McPherson voorpoten vooral bedoeld voor toepassingen waarbij je hele hoge zijwaardse krachten hebt, die dempers zijn door hun overlap namelijk veel sterker en je geometrie blijft dan constanter. Daarom zijn race dempers ook het liefst heel kort, hoe groter de overlap hoe sterker je veerpoot. Daarom zijn die AST dempers ook vanzichzelf korter, die zijn gewoon geschikt gemaakt voor veel zwaardere veren die je normaal op schroefsets ziet. Een B6/B8 moet gewoon met normale veren kunnen werken dus dan heb je meer slag nodig. Je ziet in de racerij ook dat dit concept eigenlijk alleen op McPherson poten gebruikt word, bij double whishbone ophangingen zie je altijd een 'normale' demper al dan niet up side down gemonteerd.

Voor een kilometer vreter op de openbare weg is het verder dus niet zo heel interressant of je een inverted demper hebt ja of nee.

Knot

Bericht door Knot » 03 dec 2011, 15:19

De AST voorpoten zijn bij mij na 30.000km al eens open geweest, bleven ook plakken, ging niet meer vloeiend, daarna was het eigenlijk prima na revisie.

Ga gewoon eerst de originele dempers met pro-kit veren proberen, is het niks dan kan er altijd nog bilstein op.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 dec 2011, 19:17

Tommy schreef:Geen idee Steve, ben meer van de skip the manual and toss em in the car. Bedoelde meer dat je geen externe bumpstops meer erop hoefde te duwen. De lap tekst eromheen is blabla. Upside down begreep ik al, maar uit elkaar schroeven en antivries? Zit even de handleiding erbij te lezen, maar zie niks staan over uit elkaar halen en anti vriezen?
-Bij oude generaties BMW's zijn de voordemper "inserts" die in de veerpoot van de auto gezet worden. De mcpherson poot van de auto moet eerst een beetje KVS in, om te voorkomen dat water tussen de poot en de gele mantel van de demper bevriest en daarmee de mantel vervormt.

-Dat uit elkaar halen slaat puur op een beeld krijgen hoe zo'n ding in elkaar zit. Dat er wel degelijk een grote bumpstop in zit. Overigens lees ik het boekje meestal wel, maar als ik een oud ondeleel in m'n handen krijg heb ik vaak wel neiging om ff te kijken hoe het echt in elkaar zit...

Tommy

Bericht door Tommy » 03 dec 2011, 19:55

Oh zo, nee dat er in de B8 wel bumpstops onderin zitten wist ik idd. Bedoelde dus alleen maar dat je er geen uitwendige meer op moest drukken. Maar moet je een B8 nou wel of niet eerst uit elkaar halen om te preppen? Daar staat namelijk weer niks over in de bilstein handleiding. Bevriezen van water snap ik dan nog net wel :-)

Knot

Bericht door Knot » 03 dec 2011, 20:05

Hmmz.. ligt dat aan mij of is het eigenlijk te gek voor woorden dat je nieuwe dempers moet gaan modificeren omdat het anders in de winter meteen stuk kan gaan???

GTRene

Bericht door GTRene » 03 dec 2011, 21:27

met welke Bilstein sets heb je geen last van dat geneuzel en kan je wel jaren zorgeloos rondrijden? :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2011, 21:32

Knot schreef:Hmmz.. ligt dat aan mij of is het eigenlijk te gek voor woorden dat je nieuwe dempers moet gaan modificeren omdat het anders in de winter meteen stuk kan gaan???
Jullie lezen dus verkeerd.

Als je een Bilstein insert in een BMW poot steekt moet je die BMW poot dus afvullen met KVS.

Ik dacht trouwens dat Bilstein dempers als complete poten geleverd werden en dat Koni inserts deed voor een E36, maar daar kan ik mij in vergissen.

Tommy

Bericht door Tommy » 03 dec 2011, 22:33

Ja ik heb gewoon een complete veerpoot van bilstein.

Knot

Bericht door Knot » 03 dec 2011, 22:47

Aha, oke, sorry, dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen.

steve smith

Bericht door steve smith » 03 dec 2011, 22:55

Tommy schreef:Oh zo, nee dat er in de B8 wel bumpstops onderin zitten wist ik idd. Bedoelde dus alleen maar dat je er geen uitwendige meer op moest drukken. Maar moet je een B8 nou wel of niet eerst uit elkaar halen om te preppen? Daar staat namelijk weer niks over in de bilstein handleiding. Bevriezen van water snap ik dan nog net wel :-)
Zoals Bert zegt: je hoeft een B8 niet uit elkaar te trekken om te preppen. Die KVS giet je in een BMW poot voordat je er een Bilstein insert in steekt. NVT op e36, wel op bijna alle andere modellen uit die tijd. En dan staat er een grote waarschuwing in de handleiding!

Een B8 uit elkaar trekken moet je gewoon doen als je een keer een defecte hebt, het is een grappige constructie om te zien.

Tommy

Bericht door Tommy » 03 dec 2011, 22:59

Ah ok, dus alleen als je zo'n poot als E30/34 enzo hebt. Dacht al dat ik iets over het hoofd zag :-) Maakte ik me voor niks zorgen :-) Gewoon eronder schroeven en gaan dus :-P

Knot

Bericht door Knot » 03 dec 2011, 23:01

Wat een info he?

Als we Steve toch niet hadden.....

Mathieu

Bericht door Mathieu » 04 dec 2011, 10:53

Tja, als je echt info wilt over een technische kwestie of aanschaf dilemma dan kan je het beste Bertepedia en Stevipedia raadplegen en een donatie doen.

Scheelt dan toch weer een hoop ergernis en nog meer geld achteraf :thumbup: :beer: :blink:

Man, man, wat een kennis :hot:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 05 dec 2011, 08:36

Mathieu schreef:Tja, als je echt info wilt over een technische kwestie of aanschaf dilemma dan kan je het beste Bertepedia en Stevipedia raadplegen en een donatie doen.

Scheelt dan toch weer een hoop ergernis en nog meer geld achteraf :thumbup: :beer: :blink:

Man, man, wat een kennis :hot:
+1 wat die 2 weten, echt ongelooflijk gewoon :cool:

Jesper
Auto: BMW M135i

Bericht door Jesper » 05 dec 2011, 10:18

Ik had onder de E30 325i ook een setje Bilstein B8 icm -35mm veren van H&R rondom. Die combinatie beviel mij echt super!! Ik mis dat onderstel eigenlijk behoorlijk onder de 330 momenteel (ondanks dat deze af fabriek het sport onderstel heeft)...
Overigens was er bij mij volgens mij een scheutje olie in de veerpoot gegaan voor montage.

Voor de Bilsteins had ik Koni geel eronder, maar die bevielen mij eigenlijk totaal niet. Werd door de Koni's een beetje een stuiterbak...

Knot

Bericht door Knot » 27 dec 2011, 11:36

Als iemand nog een zijaanzicht heeft van een E36 sedan met B12 pro-kit setje hou ik me aanbevolen, kon het zo snel niet vinden met google.

Peric

Bericht door Peric » 27 dec 2011, 12:33

Deze staat volgens de poster op zo'n set..

Afbeelding

Afbeelding

bron: http://www.kaskus.us/showthread.php?p=192631179

Staat mooi op z'n wielen zo.

Knot

Bericht door Knot » 27 dec 2011, 13:41

Mijn angst was/is dat de auto achter zover omlaag zakt maar dat lijkt hier mee te vallen.

Misschien moet ik toch maar een B12 pro-kit halen ipv eibach veren op die originele dempers te schroeven, denk dat de B8 dempers toch al wat comfortabeler zijn dan de AST set zoals ik het er nu onder heb.

GarreTT

Bericht door GarreTT » 27 dec 2011, 15:07

Afbeelding

Dit was mijn oude 325i met B8 en Eibach Prokit.

Peric

Bericht door Peric » 29 dec 2011, 13:03

En die staat weer vrij laag achter.. Vind ik persoonlijk niet zo mooi..

Knot

Bericht door Knot » 29 dec 2011, 13:05

Hij helt nog wel iets over natuurlijk doordat ie in een (soort van) bocht zit.

Vind hoe het nu bij mijn ast is de perfecte hoogte voor/achter maar als een B12 pro-kit in de buurt komt lijkt me dat acceptabel.

Knot

Bericht door Knot » 31 dec 2011, 12:50

Denk dat de auto dit jaar buiten een driftsessie vanmiddag misschien als het nog gaat regenen weinig meer gaat doen.

Dit is de score van 2011 dan tot zover:

23 januari 2011 Zolder Vrij rijden (Skylimit 2 uur)
11 februari 2011 Zandvoort Vrij rijden (2 sessies)
19 maart 2011 Papenburg Driftdag (GP elite)
27 maart 2011 Papenburg Driftdagen
29 maart 2011 Assen Trackday (DF)
1 mei 2011 Papenburg Driftdagen
29 mei 2011 Papenburg Driftdagen
25 juli 2011 Zandvoort Trackday (DF) middag
29 augustus 2011 Nordschleife TF (8 ronden)
18 september 2011 Papenburg Driftdagen
21 september 2011 Zandvoort Gummen
30 oktober 2011 Papenburg Driftdagen
27 november 2011 Papenburg Driftdagen

Knot

Re: BMW E36 328i sedan [AST --> Eibach Pro-Street-S]

Bericht door Knot » 09 feb 2012, 21:28

Deze week is ook de E36 even bij Bas Roos geweest voor een sessie onderhoud en aanpassingen.

- Oliebeurt met filter en Edge 10W60
- Luchtfilter vervangen voor K&N inleg
- Interieurfilter vervangen
- Onderstel vervangen voor Eibach Pro Street S
- Fusee rechtsvoor vervangen incl abs sensor
- Kofferbakbekleding vervangen
- Mistlamp linksvoor vervangen
- Uitgelijnd

Oliebeurtje was nodig, staat inmiddels bijna op 282.500km (en dat zijn harde kilometers over het algemeen, vanaf 225.000km dat ie in bezig is). Luchtfilter was al 3 jaar niet gedaan volgens mij, meteen maar een K&N inlegfilter erin, hoor je iets meer, ademt net wat beter en kost de wereld niet. Interieurfilter was na 3 jaar ook wel eens nodig, mistlampje kapot door steenslag.

Belangrijkste is denkik wel de wissel van AST Sportline naar Eibach Pro-Street-S. Kon het nu op een leuke manier ruilen en het sloot wel aan bij de wens van meer comfort en beter inzetbaar tijdens driften/driftdagen. Was me opviel is dat deze set met standaard topmounts ook nog op -2,2 uitgelijnd is, dacht dat je daar dus speciale topmounts voor nodig had. Comfort merk je duidelijk, het is verre van een M sportonderstel maar ook net een wat minder hard dan AST, ook al had ik daar al slappere veren op om het daily/trackday/drift compromis mee te maken. Drempeltjes werkt ie gewoon beter weg, stug, maar je stuitert niet meer zoals voorheen. Acceleratie bij een stoplicht is beter (oke, sta op wanli banden achter) omdat de auto net even wat meer gewicht op de achteras krijgt. Dempers doen netjes hun best en de veerweg is er gewoon net wat meer, ik vind dat wel fijn eerlijk gezegd.

Rechtuit spoort de auto stukken beter, dat voel je gewoon. Ga je echter een paar S-bochten in dan merk je dat de AST setup veel directer en scherper reageerde, dat was best wel direct (waarvan akte Dick, Andre etc die met de auto gereden hebben). Toen ik echter na een rit van een dikke 100km de afrit nam dacht ik even kijken wat ie doet.. eerst grip, nog een keer wat harder... en toen even hart in de keel, mega drifthoek meteen, bijna om zn as, snelheid eruit en door ervaring onder controle gehouden.... dit is dus even andere koek dan wat ik verwacht had! Zo zie je maar dat de AST set dus nog wat kon maken van de brakke Wanli banden en de Eibach set heeft daar gewoon meer moeite mee. Ben wel benieuwd wat dit op driftdagen gaat doen want ik zag ondanks dat de vangrail best even dichtbij kwam toch mogelijkheden tot betere controle tijden pendelen etc.

Auto is nu dus bijna 3 jaar in bezit, alles opgeteld behalve verzekering, belasting en brandstof staat de teller nu op € 18.800 .... voor een E36'je uit 1996 :roll: Doel is nu wel er niet zo gek veel meer mee/aan te doen en naar de 3 ton te rijden.

Plaats reactie