Martijn's BMW M140i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door HSR » 25 feb 2025, 22:02

Het is soms hit and miss met remblokken. Heb meermaals meegemaakt dat na het opvolgen van het inremprotocol de remblokken niet lekker beten of weinige remkracht leverde. De oplossing is altijd geweest om de remmen 15 tot 20 keer van 100 naar bijna stilstand te rijden tot ze nagenoeg in de fik staan. dan heb je 2 mogelijke uitkomsten. Remblokken zijn af, maar ze waren al slecht... of ze remmen opeens wel naar behoren. Zonder tegenvallen knapte de remblokken er altijd enorm van op.

Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 25 feb 2025, 22:17

Leuke updates weer, mis mijn B58 ook wel eens in mijn vorige 440i.

Endless MX72 heb ik bij mijn GR86, ik vind ze geweldig.

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3642
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Martijn M » 03 mar 2025, 09:15

Leuk verhaal! Heb je de route die jullie gereden hebben nog ergens beschikbaar?

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Barend » 03 mar 2025, 14:01

Leuke roadtrip! Gave machine!
Ben benieuwd naar de volgende upgrades.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5440
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Kasteel » 03 mar 2025, 18:42

Wouter81 schreef: 25 feb 2025, 22:17
Endless MX72 heb ik bij mijn GR86, ik vind ze geweldig.
Ik had ze op mn m135i, vond het een goede compromis! :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 05 mar 2025, 09:33

Martijn M schreef: 03 mar 2025, 09:15 Leuk verhaal! Heb je de route die jullie gereden hebben nog ergens beschikbaar?
Daar had ik dit keer vrij weinig moeite voor gedaan, gewoon in Calimoto start en eindpunt erin gezet, en dan de resulterende GPX in TomTom inladen (kan alleen via de desktop-website, maar dan kun je navigeren met verkeersinfo en CarPlay).

Het eerste deel Düsseldorf > Adenau met een tussenpunt bij Eitorf oost van de Rijn gereden, maar dan nog was de eerste 100km ofzo vanaf Essen veelte druk om beetje leuk te rijden. Adenau > Saarbrücken niet eens een tussenpunt ingegeven, en dat was echt zalig om te rijden! :df: Die regio is wel gewoon echt prijsschieten qua leuke wegen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 11 mar 2025, 22:43

Hoi Martijn, weet jij iets meer af van het 'hoe of wat' met de 6e versnelling van de ZF8 bak (8HP45?), die bepaalde zwaktes zou hebben? Ik lees her en der over teveel koppel wat iets stuk kan maken met de tandwielen van de 6e versnelling? Weet niet of het internet indianenverhalen zijn of waar is.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2025, 12:06

De 3 en de 6 gaan het eerst slippen, 700 Nm is een beetje de limiet die men als veilig noemt (met xHP met verhoogde druk etc).

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 mar 2025, 13:04

Okay dank, dat zijn toch wel de versnellingen waar je vaak inzit wanneer je tempo wil maken. Ik dacht dat ze boven de 500NM al problemen konden geven, dat daarom die TCU torque limiter af fabriek zo staat afgesteld (op 500nm)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2025, 13:09

Ja, maar xHP optimaliseert de hydraulische druk binnen de automaat. Hierdoor kunnen de koppelingselementen meer kracht aan zonder te slippen, wat het maximale koppel verhoogt dat de bak aankan. Daarnaast worden de schakelstrategieën en reactietijden geoptimaliseerd om de boel (langer) heel te houden.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 mar 2025, 13:52

Als dat correct zou dat kunnen betekenen dat alleen een MHD/MGflasher/Bootmod of andere ECU tuning ZONDER een Xhp flash vragen om moeilijkheden is dan. Die apps disablen de limiter maar weet niet of ze daarmee koppeldruk automatisch verhogen..

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2025, 14:07

Klopt, het advies is ook om eerst xHP en dan pas motortuning te doen...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43039
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Arthur » 12 mar 2025, 14:30

Of alleen xHP, ook als je niet tuned. Ik lees dit als behoud van je bak, als je dit toepast zonder tuning?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2025, 14:50

Kan ook zijn dat je bak juist weer sneller slijt door de extra druk op componenten en het snellere schakelen... tunen blijft een educated guess qua duurzaamheid. :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43039
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Arthur » 12 mar 2025, 15:47

‘t Is wat, al die variabelen :tooth:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 12 mar 2025, 19:32

Lol, zo zijn we weer terug bij af :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13001
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 13 mar 2025, 08:52

Of, zoals een vriend van me ooit eens zei: je kunt de boel maar beter gewoon aftrappen, stuk gaat het toch een keer, en dan heb je er in ieder geval plezier van gehad! :tooth:


(ging overigens wel om de Corsa van z'n moeder, maar soit)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28525
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Martijn_bmw » 13 mar 2025, 08:55

MartijnGizmo schreef: 13 mar 2025, 08:52 Of, zoals een vriend van me ooit eens zei: je kunt de boel maar beter gewoon aftrappen, stuk gaat het toch een keer, en dan heb je er in ieder geval plezier van gehad! :tooth:


(ging overigens wel om de Corsa van z'n moeder, maar soit)
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 2014
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door veejay » 13 mar 2025, 09:36

Haha en zo is het!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Downforce Hans, Kocheler, malle eppie, Richardt., SlowCo en 8 gasten