Martijn's BMW M140i
-
HSR
- Berichten: 5528
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Martijn's BMW M140i
Het is soms hit and miss met remblokken. Heb meermaals meegemaakt dat na het opvolgen van het inremprotocol de remblokken niet lekker beten of weinige remkracht leverde. De oplossing is altijd geweest om de remmen 15 tot 20 keer van 100 naar bijna stilstand te rijden tot ze nagenoeg in de fik staan. dan heb je 2 mogelijke uitkomsten. Remblokken zijn af, maar ze waren al slecht... of ze remmen opeens wel naar behoren. Zonder tegenvallen knapte de remblokken er altijd enorm van op.
-
Wouter81
- Berichten: 9512
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|G.Vitara/CS35+
- Locatie: Curaçao
Re: Martijn's BMW M140i
Leuke updates weer, mis mijn B58 ook wel eens in mijn vorige 440i.
Endless MX72 heb ik bij mijn GR86, ik vind ze geweldig.
Endless MX72 heb ik bij mijn GR86, ik vind ze geweldig.
- Martijn M
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Martijn's BMW M140i
Leuk verhaal! Heb je de route die jullie gereden hebben nog ergens beschikbaar?
- Barend
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
- Auto: F20 m135i
- Locatie: Breda
Re: Martijn's BMW M140i
Leuke roadtrip! Gave machine!
Ben benieuwd naar de volgende upgrades.
Ben benieuwd naar de volgende upgrades.
- Kasteel
- Berichten: 5465
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Martijn's BMW M140i
Ik had ze op mn m135i, vond het een goede compromis!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Daar had ik dit keer vrij weinig moeite voor gedaan, gewoon in Calimoto start en eindpunt erin gezet, en dan de resulterende GPX in TomTom inladen (kan alleen via de desktop-website, maar dan kun je navigeren met verkeersinfo en CarPlay).Martijn M schreef: 03 mar 2025, 09:15 Leuk verhaal! Heb je de route die jullie gereden hebben nog ergens beschikbaar?
Het eerste deel Düsseldorf > Adenau met een tussenpunt bij Eitorf oost van de Rijn gereden, maar dan nog was de eerste 100km ofzo vanaf Essen veelte druk om beetje leuk te rijden. Adenau > Saarbrücken niet eens een tussenpunt ingegeven, en dat was echt zalig om te rijden!
- veejay
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Martijn's BMW M140i
Hoi Martijn, weet jij iets meer af van het 'hoe of wat' met de 6e versnelling van de ZF8 bak (8HP45?), die bepaalde zwaktes zou hebben? Ik lees her en der over teveel koppel wat iets stuk kan maken met de tandwielen van de 6e versnelling? Weet niet of het internet indianenverhalen zijn of waar is.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
De 3 en de 6 gaan het eerst slippen, 700 Nm is een beetje de limiet die men als veilig noemt (met xHP met verhoogde druk etc).
- veejay
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Martijn's BMW M140i
Okay dank, dat zijn toch wel de versnellingen waar je vaak inzit wanneer je tempo wil maken. Ik dacht dat ze boven de 500NM al problemen konden geven, dat daarom die TCU torque limiter af fabriek zo staat afgesteld (op 500nm)
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Ja, maar xHP optimaliseert de hydraulische druk binnen de automaat. Hierdoor kunnen de koppelingselementen meer kracht aan zonder te slippen, wat het maximale koppel verhoogt dat de bak aankan. Daarnaast worden de schakelstrategieën en reactietijden geoptimaliseerd om de boel (langer) heel te houden.
- veejay
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Martijn's BMW M140i
Als dat correct zou dat kunnen betekenen dat alleen een MHD/MGflasher/Bootmod of andere ECU tuning ZONDER een Xhp flash vragen om moeilijkheden is dan. Die apps disablen de limiter maar weet niet of ze daarmee koppeldruk automatisch verhogen..
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Klopt, het advies is ook om eerst xHP en dan pas motortuning te doen...
- Arthur
- Berichten: 43718
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn's BMW M140i
Of alleen xHP, ook als je niet tuned. Ik lees dit als behoud van je bak, als je dit toepast zonder tuning?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Kan ook zijn dat je bak juist weer sneller slijt door de extra druk op componenten en het snellere schakelen... tunen blijft een educated guess qua duurzaamheid. 
- Arthur
- Berichten: 43718
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn's BMW M140i
‘t Is wat, al die variabelen 
- veejay
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Martijn's BMW M140i
Lol, zo zijn we weer terug bij af 
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Of, zoals een vriend van me ooit eens zei: je kunt de boel maar beter gewoon aftrappen, stuk gaat het toch een keer, en dan heb je er in ieder geval plezier van gehad!
(ging overigens wel om de Corsa van z'n moeder, maar soit)
(ging overigens wel om de Corsa van z'n moeder, maar soit)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28985
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Martijn's BMW M140i
MartijnGizmo schreef: 13 mar 2025, 08:52 Of, zoals een vriend van me ooit eens zei: je kunt de boel maar beter gewoon aftrappen, stuk gaat het toch een keer, en dan heb je er in ieder geval plezier van gehad!![]()
(ging overigens wel om de Corsa van z'n moeder, maar soit)
- veejay
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
- Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)
Re: Martijn's BMW M140i
Haha en zo is het!
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Van het standaardonderstel van de 1-Serie ben ik nooit een fan geweest. Gedurende de jaren heeft BMW wel kleine updates gedaan, maar fantastisch is het nooit geworden. Altijd een vreemde mix van harde veren en zachte dempers, met name op de achteras, vermoedelijk om het ontbreken van een sperdifferentieel te maskeren. Het adaptieve systeem doet zijn werk, met keurig verschil tussen Comfort en Sport.
Maar tegelijk is het typisch zo’n compromis: in Comfort voelt het allemaal net iets te week, in Sport heb je wel de controle die je wilt, zeker bij sportief rijden of op hogere snelheid, maar dan is het geheel weer nodeloos stug.
Het plan was eigenlijk om de AST-set van de vorige Einser te reviseren/verbouwen, maar dat bleek helaas toch minder makkelijk dan verwacht. Terug naar de tekentafel dus, en eens goed nagedacht wat ik precies wilde... wél betere bodycontrol, betere looks, beter insturen, níet extra bijgeluiden, extra stugheid, extra onderhoud.
In overleg met mijn vrienden van PSR Parts in Woerden uitgekomen op een KW V2 set met Millway Street Camberplates. KW V1 was denk ik ook al goed geweest, maar houd graag de mogelijk om toch nog iets bij te kunnen regelen en KW V3 met apart verstelbare ingaan en uitgaande slag is alweer meer dan ik nu zocht. ST XTA was ook nog een optie geweest, dat is feitelijk een KW V2 met iets minder goede roestbescherming en topmounts gebaseerd op die van een KW Clubsport. Voordeel van de Millway Street Camberplates is dat ze zijn uitgevoerd met PU-rubber ipv een uniball lager, wat behoorlijk scheelt in de bijgeluiden van dwarsrichels en banden.






Onder een auto als deze horen natuurlijk ook fatsoenlijke wielen, al ben je door de combinatie van smalle koets met brede assen (in principe van de 3-Serie) wat beperkt in je opties. De standaardvelgen gingen de hoek in en kwamen er JR SL01’s in 18x8,5 ET35 voor terug. Betaalbare wielen die “flow formed” zijn, en in deze maat slechts 8,5 kg per stuk wegen. In zwart, jawel. Zilver is voor boomers, dat hebben je ouders onder hun crossover.
Eigenlijk wilde ik een blauwe of oranje auto, maar nu ik met een zwarte ben geëindigd moet ik dit Sjonnie-leven omarmen.
Qua banden is xDrive een factor om rekening mee te houden, de afwijking in afrolomtrek tussen voor- en achteras mag maximaal 1% zijn. Makkelijk te ondervangen door vier gelijke wielen en banden te monteren, wat ik dus ook deed. Bij mijn vorige Einser heb ik allerlei verschillende breedtes op de vooras geprobeerd, 225 zoals standaard, wat wel iets breder zou mogen zijn, 245 zoals achter, wat voor meer gevoeligheid voor spoorvorming zorgt en 235, wat een mooi gemiddelde bleek te zijn. Bijkomend voordeel is dat 235/40-18 een zeer gangbare maat is voor sportieve banden, dus de keuze is enorm.
Over banden raak ik maar niet uitgepraat, dus ook dit keer me weer heerlijk in verdiept. De populaire UHP-banden van o.a. Michelin, Continental en Pirelli spelen haasje-over in de bandentest, dus baseerde ik me dit keer deels op persoonlijke ervaring. Vorig jaar deed ik door omstandigheden een rijtest met de Audi RS 6 GT (heerlijke auto!), en toen ik mijn huiswerk aan het doen was kwam ik deze quote tegen in het persbericht:
“Standaard staat de RS 6 Avant GT op high performance Continental SportContact 7-banden in de maat 285/30 R22. Deze banden bieden zowel op droog als op nat asfalt duidelijk meer grip, zodat de auto bij hoge bochtsnelheden nog minder gevoelig is voor onderstuur. De banden zorgen bovendien voor een 2 meter kortere remweg bij een noodstop vanaf 100 km/u.”
Nou zie je wel vaker dat autofabrikanten samen met bandenproducenten nieuwe modellen of speciale varianten ontwikkelen, maar hier worden de aandachtspunten wel heel specifiek benoemd. In Ingolstadt vroeg ik een Duitse ingenieur naar deze uitspraak, en zijn ogen begonnen meteen te glinsteren. Volgens hem bleek het in hun tests een band die qua grip dicht tegen een semi-slick aanschurkt, maar dan zonder de nadelen in de regen of qua comfort.
Nou, doe mij die maar dan!




Na montage even wat mee rondgereden zodat alles goed kon zetten, en toen door naar Premio Peter de Groot in Oud-Beijerland. Michael de Groot is een echte vakman, en dat merk je aan alles. Volgens mij hebben we langer over onderstellen en uitlijnen staan praten dan dat hij daadwerkelijk aan het werk was met mijn auto, maar dat is waarom deze hobby zo leuk is! Hij stelde de auto af op ongeveer 2,5 graden negatief camber vóór en zo’n 2 graden achter. Voor straatgebruik de perfecte balans: genoeg grip en vertrouwen, maar zonder dat je je banden in een maand opvreet. Dit is zowel qua camber als rijhoogte ook zo'n beetje het maximale dat kan met xDrive als ik de deskundologen op de Duitse fora moet geloven.




Wat een verschil, de auto heeft nu body control zonder dat hij stug is. Waar hij eerst in Comfort soms wiebelde en in Sport weer overdreven gespannen werd, is het nu gewoon precies goed. Ook voor een slecht wegdek hoef ik niet bang te zijn, maar zodra er een bocht opduikt, merk je dat de M140i zin heeft om in te sturen. Bijkomend voordeel is dat je door de gretige voorkant veel makkelijker de achterkant kunt provoceren, een eigenschap die ik echt miste ten opzichte van mijn vorige Einser.
Er is ook een bepaalde rust bijgekomen. Dankzij de PU-rubbers in de camberplates geen extra herrie of trillingen, iets wat ik in het verleden met uniball-topmounts wel ervoer. Ook de rust en stabiliteit op hoge snelheid zijn nu helemaal zoals ik verwacht van een snelle auto, en de banden houden zich keurig stil voor een sportieve set.


Eindelijk is het weer een auto waar je naar omkijkt als je wegloopt na het parkeren. Ik ben blij, niet alleen omdat hij er eindelijk uitziet zoals ik altijd wilde, maar vooral omdat hij zoveel beter rijdt. Balans, grip, comfort: alles klopt. Normaal is het onderstel één van de eerste zaken die ik aanpak bij een auto, en nu weet ik weer waarom.
Maar tegelijk is het typisch zo’n compromis: in Comfort voelt het allemaal net iets te week, in Sport heb je wel de controle die je wilt, zeker bij sportief rijden of op hogere snelheid, maar dan is het geheel weer nodeloos stug.
Het plan was eigenlijk om de AST-set van de vorige Einser te reviseren/verbouwen, maar dat bleek helaas toch minder makkelijk dan verwacht. Terug naar de tekentafel dus, en eens goed nagedacht wat ik precies wilde... wél betere bodycontrol, betere looks, beter insturen, níet extra bijgeluiden, extra stugheid, extra onderhoud.
In overleg met mijn vrienden van PSR Parts in Woerden uitgekomen op een KW V2 set met Millway Street Camberplates. KW V1 was denk ik ook al goed geweest, maar houd graag de mogelijk om toch nog iets bij te kunnen regelen en KW V3 met apart verstelbare ingaan en uitgaande slag is alweer meer dan ik nu zocht. ST XTA was ook nog een optie geweest, dat is feitelijk een KW V2 met iets minder goede roestbescherming en topmounts gebaseerd op die van een KW Clubsport. Voordeel van de Millway Street Camberplates is dat ze zijn uitgevoerd met PU-rubber ipv een uniball lager, wat behoorlijk scheelt in de bijgeluiden van dwarsrichels en banden.






Onder een auto als deze horen natuurlijk ook fatsoenlijke wielen, al ben je door de combinatie van smalle koets met brede assen (in principe van de 3-Serie) wat beperkt in je opties. De standaardvelgen gingen de hoek in en kwamen er JR SL01’s in 18x8,5 ET35 voor terug. Betaalbare wielen die “flow formed” zijn, en in deze maat slechts 8,5 kg per stuk wegen. In zwart, jawel. Zilver is voor boomers, dat hebben je ouders onder hun crossover.
Qua banden is xDrive een factor om rekening mee te houden, de afwijking in afrolomtrek tussen voor- en achteras mag maximaal 1% zijn. Makkelijk te ondervangen door vier gelijke wielen en banden te monteren, wat ik dus ook deed. Bij mijn vorige Einser heb ik allerlei verschillende breedtes op de vooras geprobeerd, 225 zoals standaard, wat wel iets breder zou mogen zijn, 245 zoals achter, wat voor meer gevoeligheid voor spoorvorming zorgt en 235, wat een mooi gemiddelde bleek te zijn. Bijkomend voordeel is dat 235/40-18 een zeer gangbare maat is voor sportieve banden, dus de keuze is enorm.
Over banden raak ik maar niet uitgepraat, dus ook dit keer me weer heerlijk in verdiept. De populaire UHP-banden van o.a. Michelin, Continental en Pirelli spelen haasje-over in de bandentest, dus baseerde ik me dit keer deels op persoonlijke ervaring. Vorig jaar deed ik door omstandigheden een rijtest met de Audi RS 6 GT (heerlijke auto!), en toen ik mijn huiswerk aan het doen was kwam ik deze quote tegen in het persbericht:
“Standaard staat de RS 6 Avant GT op high performance Continental SportContact 7-banden in de maat 285/30 R22. Deze banden bieden zowel op droog als op nat asfalt duidelijk meer grip, zodat de auto bij hoge bochtsnelheden nog minder gevoelig is voor onderstuur. De banden zorgen bovendien voor een 2 meter kortere remweg bij een noodstop vanaf 100 km/u.”
Nou zie je wel vaker dat autofabrikanten samen met bandenproducenten nieuwe modellen of speciale varianten ontwikkelen, maar hier worden de aandachtspunten wel heel specifiek benoemd. In Ingolstadt vroeg ik een Duitse ingenieur naar deze uitspraak, en zijn ogen begonnen meteen te glinsteren. Volgens hem bleek het in hun tests een band die qua grip dicht tegen een semi-slick aanschurkt, maar dan zonder de nadelen in de regen of qua comfort.
Nou, doe mij die maar dan!




Na montage even wat mee rondgereden zodat alles goed kon zetten, en toen door naar Premio Peter de Groot in Oud-Beijerland. Michael de Groot is een echte vakman, en dat merk je aan alles. Volgens mij hebben we langer over onderstellen en uitlijnen staan praten dan dat hij daadwerkelijk aan het werk was met mijn auto, maar dat is waarom deze hobby zo leuk is! Hij stelde de auto af op ongeveer 2,5 graden negatief camber vóór en zo’n 2 graden achter. Voor straatgebruik de perfecte balans: genoeg grip en vertrouwen, maar zonder dat je je banden in een maand opvreet. Dit is zowel qua camber als rijhoogte ook zo'n beetje het maximale dat kan met xDrive als ik de deskundologen op de Duitse fora moet geloven.




Wat een verschil, de auto heeft nu body control zonder dat hij stug is. Waar hij eerst in Comfort soms wiebelde en in Sport weer overdreven gespannen werd, is het nu gewoon precies goed. Ook voor een slecht wegdek hoef ik niet bang te zijn, maar zodra er een bocht opduikt, merk je dat de M140i zin heeft om in te sturen. Bijkomend voordeel is dat je door de gretige voorkant veel makkelijker de achterkant kunt provoceren, een eigenschap die ik echt miste ten opzichte van mijn vorige Einser.
Er is ook een bepaalde rust bijgekomen. Dankzij de PU-rubbers in de camberplates geen extra herrie of trillingen, iets wat ik in het verleden met uniball-topmounts wel ervoer. Ook de rust en stabiliteit op hoge snelheid zijn nu helemaal zoals ik verwacht van een snelle auto, en de banden houden zich keurig stil voor een sportieve set.


Eindelijk is het weer een auto waar je naar omkijkt als je wegloopt na het parkeren. Ik ben blij, niet alleen omdat hij er eindelijk uitziet zoals ik altijd wilde, maar vooral omdat hij zoveel beter rijdt. Balans, grip, comfort: alles klopt. Normaal is het onderstel één van de eerste zaken die ik aanpak bij een auto, en nu weet ik weer waarom.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
En voor de mensen die dit verhaal liever in video-vorm consumeren:
- Arthur
- Berichten: 43718
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Martijn's BMW M140i
Staat er iig mooi op zo 
-
Arthursx
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Re: Martijn's BMW M140i
Heerlijke upgrade en leuke video zoals altijd!
- Mark 320iS
- Berichten: 2908
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Martijn's BMW M140i
Heel gaaf hoor! Ziet er ook echt tof uit zo
. Nog steeds geen sper erop?
- MartijnGizmo
- Berichten: 13049
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Martijn's BMW M140i
Dit duurde allemaal wat langer dan verwacht, maar die staat nog steeds op planning. Alleen nog even verzinnen wie de cardanas kan inkorten, en hoeveel dat dan moet zijn…
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bakker, Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 1 gast
